Het is nu 21 nov 2017, 23:46

Pagina 1 van 66 [ 1315 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: brugklas in 2015-16 deel 2
BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 15:00 
Volwassene

http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=46&t=11002&start=1540

we gaan hier verder

(misschien kunnen de moderators de laatste berichten kopieren?)

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: brugklas in 2015-16 deel 2
BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 15:14 
Volwassene

Rustique, is het een idee om zelf wat afstand te nemen even? Omdat er toch nog even geen punten gegeven worden? Misschien kunnen al jouw boodschappen dan wel rustiger landen bij zoon? Omdat je nu misschien wel ergens mee beland bent midden in de strijd van je zoon? Waarbij je zeg maar onderdeel van geworden bent en mede-factor in het behouden van een situatie die je zoon niet wil veranderen.
(Maar misschien denk ik teveel vanuit eigen situatie met zoon, ik herken gewoon zo veel. Maar als je zoon zoveel lijkt op de mijne als het klinkt zou ik de afstand weer niet openlijk doen maar onopvallend, want anders is er weer een volgend *strijdpunt* gevonden dat dient ter afleiding van waar het over gaat!

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 15:29 
Volwassene

frustratie is ergens ook wel logisch, hij gaat van groep 7 opeens naar de brugklas, heeft zijn hele leven nauwelijks iets hoeven te doen en paf opeens moet je alles in het engels kennen. Bijna iedereen zou er driftbuien van krijgen :wink:

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 15:39 
Volwassene

cattie schreef:
Zelfde methode, maar zou het daar aan liggen? Ik had nl echt, bij afvragen, het idee dat dochter de stof wel kende. Hier overigens ook een vrij onduidelijk verhaal van dochter over extra stof oid waar ze niets van had geweten. (Dochter is heel wat duidelijker in haar verhalen als het minder beladen is voor haar, de onvoldoende deed duidelijk pijn)
En een toets komt niet uit de methode, toch? Ik dacht dat leraren zelf de toetsen maken?
Even terug over die aardrijkskunde. Ik heb de methode eens bekeken en ook hier kende dochter de stof UIT HET BOEK echt wel. Echter als je gaat kijken naar het topo gedeelte ervan moet je toch echt zelf nog zaken aanvullend gaan uitpluizen! Er zit een werkboek bij en daar staan ook nog info's in die wat onduidelijk zijn. Hier was een onderdeel b.v. Het Amazonegebied maar in het hele boek staat nergens een kaart van Zuid-Amerika met duidelijke landenomschrijving! Toch was een van de vragen 2 buurlanden van Chili te noemen. Als je vervolgens in dochters schrift kijkt, dan zie je daar een uitgeknipt stukje stencil van Zuid-Amerika, ook weer zonder landenomschrijving.... Dat vind ik dus raar. (geen idee trouwens of de docent de toets zelf maakt. Voor de eerste toets had ze een 6,6 en die was in de klas heel erg slecht gemaakt, maar voor deze zal er ook hier zeker een onvoldoende uitrollen!)

@ Rustique: kan me heel goed voorstellen dat je het even gehad hebt met de frustraties! Zoals je zelf al aangeeft mag hij die frustraties lekker zelf opknappen :wink: maar wil je hem verder wel helpen met andere zaken!! Ik vind dat je het goed doet, blijf volhouden en laat je niet door zijn boze buien meeslepen. Hou gesprekjes met hem over zijn gedrag (als hij uit de boze bui is uiteraard) en vraag of hij zelf denkt dat die bijdragen tot beter kunnen leren. Dat zijn zaken die ik tenminste zo aanpak en die mijn dochter voor een groot gedeelte van de fixed mindset afgeholpen hebben. Ook hier is het niet altijd pais en vree, maar zovele malen beter dan het vroeger was!!! Dat gun ik jou ook.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 15:51 
Volwassene

Pompom schreef:
Ik gebruik Anki zelf om mezelf te overhoren. Ik ga echt niet mijn man (of kinderen) vragen om mij te overhoren hoor. En ik ben ook niet van plan om zoon en dochter nog jaren te gaan overhoren eigenlijk.
Toen ik een paar jaar geleden weer studeerde, overhoorden mijn kinderen me als ik tentamens had. Dat was heel leerzaam voor alle partijen :lol: . Jongste kreeg door dat doorlezen niet hetzelfde is als uit je hoofd weten, oudste liet mij zien dat ik heel irritant kan zijn als ik vragen stel :oops: . Mijn studie leverde ook een overhoorprogramma, dat gebruikte ik om mezelf te overhoren. Ik had te maken met vrij veel stampwerk (noem de 5 kenmerken van, dat soort vragen).

Kinderen overhoren heb ik bij oudste alleen in de 1e klas gedaan, daarna nog heel af toe als ze er zelf om vroeg. Jongste heb ik overhoord tot halverwege de 4e klas. Hij is zo'n kind dat leert van en tijdens het overhoren. En dat lange tijd te oppervlakkig leerde, dus de herhaling bij het overhoren was ook nodig. Bovendien vond hij het gezellig om het samen te doen.
Rustique schreef:
Echt hij is zoveel tijd kwijt met zijn frustratie. Komt er in wrts hetzelfde Latijnse woordje voorbij dat hij al een keer goed had, dan gaat hij 5 minuten zitten fulmineren over hoe oneerlijk dat is omdat er alleen maar woordjes extra voorbij moeten komen die hij fout had. In plaats van gewoon door te gaan. Echt, ik ben er ziek van aan het worden.
:lol: Heel herkenbaar! En mijn jongste heeft dit dus 4 jaar volgehouden. Zijn frustratie en gemopper over de woorden die onnodig herhaald moesten worden, of over een docent die 'het allemaal niet begreep' kostten hem heel veel effectieve studietijd maar dat kwartje viel bij hem pas laat.
Bij zoon was het een combinatie van een stevige fixed mindset, gebrek aan studievaardigheden en een sterke externe locus of control (die natuurlijk samenhing met zijn mindset). Niet zo raar als je bedenkt dat hij op de basisschool niets hoefde te doen voor goede resultaten. Met veel geduld hebben we er aan gewerkt en uiteindelijk is het goed gekomen. Maar pfff wat een energie (en tijd) kostte het ons!

De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 16:01 
Volwassene

Oh hier ook herkenning. Een maand geleden was het hier in huis echt niet meer gezellig. Slechte cijfers rolden binnen. En op de koop toe raakte man in paniek en begon zoon vreselijk onder druk te zetten. Op dat moment dacht ik echt dat die hele brugklas niks meer ging worden en ik gillend gek erbij!

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 16:03 
Volwassene

Ik ben trouwens aan het kijken maar hier een aardrijkskunde methode die "buitenland" heet. Ik zie dat het een vwo methode is. Wel raar, hier zijn ze van hoofdstuk 1 naar hoofdstuk 4 gegaan.
Ik vind trouwens die methodes een hele uitzoekerij. De ene heeft stof online, de ander een werkboek, nummer 3 cd rom. :shock: er staat wat hier, wat daar. Of achterin het boek.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 16:15 
Volwassene

@cattie, zoon is nu ook zelf aan het werk. Ik begeleid alleen. Maar het kost zoveel moeite om rustig te blijven. Om hem te bevragen in plaats van opdrachten te gaan geven.
Hij is nu heel goed bezig met History, maar erg traag. Hij maakt een spiekbrief en legt aan een knuffel uit wat hij aan het doen is. Gaat best. Hij pikt wat dingen op. Heeft de rode draad nog niet helemaal. Maar ik laat het zo. Ik wil graag dat hij het gevoel krijgt dat hij goed op weg is.

@jane eyre, ik snap hem helemaal. Maar het is echt heel erg invasief wanneer iemand in je gezin zo explosief is. We moeten daar echt een modus in vinden. En we hebben lang maar steeds hem ontzien om hem maar niet te laten ontploffen. Maar ik denk nu dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken en hij er gewoon maar even doorheen moet. Dus meer zelf doen. Dan maar minder huiswerk kunnen maken (hij is langzaam en doet lang over zijn planning die tot in de puntjes perfect moet zijn. Met grote stappen snel thuis, werkt voor hem nog niet).

@Cloe, ja, dat doen we ook. Praten over wat nu maakt dat hij zo reageert, waar het hem in zit en of het hem helpt. Hij kan dat nu goed verwoorden (eerst ook niet), maar ermee stoppen is een brug te ver. Het is steeds frustratie. Nu bijvoorbeeld omdat op zijn spiekbrief een pennestreekje verkeerd staat en de type exx niet meewerkt. Het is gewoon onmogelijk om niet door die explosie van frustratie beïnvloed te worden. Hij gromt en kreunt en scheld. En wanneer ik er wat van zeg, dan explodeert hij. Ik laat het hem nu zelf oplossen en reageer niet. Maar het drukt wel een enorme stempel op de sfeer hier :evil: . En er loopt hier ook een zusje rond die die sfeer niet verdient!

@Paula, ik denk dat mijn zoon precies hetzelfde heeft. Fixed mindset, gebrek aan studievaardigheden en externe locus of control. Jammer genoeg is het nu zo dat hij veel onvoldoendes haalt. Wanneer hij gewoon krappe voldoendes zou halen is het allemaal niet zo dringend. Maar hij wil perse in deze klas blijven. Dus dan moet er wat gebeuren. En dat levert weer frustratie op. Want hij ziet ook wel dat hij onvoldoendes haalt voor een aantal kernvakken. Hij is natuurlijk niet gek.

Hij is nu overigens de perfecte spiekbrief aan het maken en doet 5 minuten over een tekeningetje over anachronismen, een begrip dat hij al kent. Zucht.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 16:26 
Volwassene

Het is trouwens wel zo dat na elke crisis er weer een sprong is in zijn ontwikkeling. Of hij doet ineens iets zelf of hij gaat ineens toch schrijven of ....

Maar het is zoooo intensief :banghead:

(oh mam, de kaart van paragraaf 1.5 is belangrijk, ik ga hem even kopiëren en dat schrijf ik de belangrijke dingen uit deze paragraaf erbij! :shock: :shock: en dat dan na weer een explosie. Waarom kan dat niet zonder van die explosies? :cry: )

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 16:42 
Volwassene

Rustique schreef:
Het is trouwens wel zo dat na elke crisis er weer een sprong is in zijn ontwikkeling. Of hij doet ineens iets zelf of hij gaat ineens toch schrijven of ....

Maar het is zoooo intensief :banghead:

(oh mam, de kaart van paragraaf 1.5 is belangrijk, ik ga hem even kopiëren en dat schrijf ik de belangrijke dingen uit deze paragraaf erbij! :shock: :shock: en dat dan na weer een explosie. Waarom kan dat niet zonder van die explosies? :cry: )

Ik heb ook zo'n licht ontvlambaar persoontje hier. En het is ook nooit haar schuld. Altijd doen anderen het fout. En altijd en eeuwig die explosie.
Maar die 'sorry-mam-knuffel'... die maakt alles goed. Al moet ik er soms uren op wachten en al is het nog zo energie-vretend. Het is een kind dat niet voor niets op mijn pad gekomen is. Zij zit namelijk altijd precies op mijn zwakke punt; geduld. En zo leren we iedere dag weer van elkaar...

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 16:46 
Volwassene

Rustique :mrgreen:
Ik bedoel ook vooral afstand zodat jij er weer tegenaan kan!
Dit is natuurlijk megafrustrerend!
(Kun je niet even echt weg, met dochter, zodat hij even zichzelf lastig valt met zijn frustraties?

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 19:25 
Volwassene

Rustique schreef:

Dat herken ik bij mijn zoon ook: rond groeisprongen heftigere reacties. Niet zo heftig als bij jou, Rustique, hier geen gevloeken gescheld. Maar desondanks is het lastig om dan zelf vriendelijk en beleefd te blijven. En ik vind dat ik daarin ook grenzen mag stellen, aan wat ik accepteer voor mezelf (dus of ruimte zelf verlaten of kind vragen om ergens anders rustig te worden).
Toch denk ik dat het voor je zoon moeilijk is dat op een rustigere manier te doen. Ik denk niet dat hij hier bewust iets kiest.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 19:34 
Volwassene

Nee, dit is geen keuze van hem. Daarom is het ook belangrijk om er voor hem te blijven. Hij komt ook altijd haast in me zitten nadat hij ze heeft gereageerd. Ik erken ook dat hij zich onmachtig voelt. Dat helpt.

Ik probeer me maar op de toekomst te richten. Elke dag opnieuw beginnen.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 19:40 
Volwassene

Dochter heeft ook de Geo (tto) methode en ook hier hele andere proefwerken dan de stof uit de hoofstukken.
Hier begint het trouwens met Australie, niet met de Amazone.
De docent had ook de stof heel vaag opgegeven. Met als gevolg dat maar 2 leerlingen de topo geleerd hadden. Die stond op een kaartje, maar was verder nooit behandeld of besproken. Er was ook niet gezegd: leer de topo.
Het SO was ook iets met een kaart tekenen. De repetitie allerlei vragen over bevolkingsdichtheid, klimaten e.d.

Ik heb op de site van de uitgever gekeken. Er is een docentensite met achtergrondinformatie en oefentoetsen e.d. Je hebt ook CD ROMs en een database Wintoets waarin toetsen hiervoor staan. Dus er kan best wat overlap tussen de verschillende scholen zitten in toetsen. :wink:
Ik had deze site gevonden met een paar oefenquizzes: http://www.aardrijkskundehulp.nl/quizzen-om-aardrijkskundehulp/.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 20:38 
Volwassene

Bissi schreef:
Hier begint het trouwens met Australie, niet met de Amazone.
Hier ook met Australië, het Amazonegebied was een deel van de toets van vandaag. Zal hetzelfde boek zijn. En die repetitie over bevolkingsdichtheid was de eerste toets die dochter voor aardrijkskunde had. De site met de quizzen had ik ook al gevonden, maar er zaten geen vragen over dochters toets in... Volgens dochter is het de schuld van de leerkracht :mrgreen: ... Hij vindt het volgens haar heimelijk leuk als kinderen te laat in de les komen, zodat hij ze een reprimande kan geven en dus moet hij het ook wel genieten als iedereen een slecht cijfer krijgt :roll: .

Pffff, geschiedenis vandaag ... ze is heel moe omdat ze de stof zo saai vindt. Eigenlijk heeft ze alleen maar tig keer doorgelezen.... dat is dan de toets voor morgen en ik ben benieuwd in hoeverre ze goed is voorbereid. Ik heb er weer niet zo'n gerust gevoel over :wink: .

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 21:05 
Volwassene

Hier al van begin af aan zo'n boos mannetje, dus volop herkenning. Ik zit er nu sinds een maand bovenop (na veel onvoldoendes) en nu begint het langzaam te veranderen. Hij heeft nu een oaar goede cijfers gehaald en hij heeft goed door dat dat komt door de 'nieuwe' aanpak.

Vandaag heeft hij lang geleerd voor een wiskunde proefwerk van morgen. Hij vindt dat lastig en heeft een flink aantal oefeningen gemaakt en daarna zijn werkwijze uitgelegd (procesgericht denken ipv resultaatgericht). Hij schatte na et leren dat hij wel tussen de 7-8 kon halen... En blijkt bij het inpakken van zijn tas dat de toets ineens is uitgesteld naar volgende wk! Wat zat zoon te balen zeg!

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 21:28 
Volwassene

Wat grappig Chloé, dat dochter hier dus ook aangaf dat het mbt de aardrijkskunde toets niet aan haar lag, het was gewoon een stomme toets! (Met onduidelijke kaartjes enz)
Ik ga er dan gelijk vanuit dat ze het afschuift, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. (of niet helemaal?) eigenlijk.
(Waarschijnlijkste is natuurlijk dat ze het gewoon zelf verknald heeft
maar ik heb wel weinig vertrouwen he?)
Ze heeft tot nu toe nog één onvoldoende gehaald en die schreef ze gewoon op eigen conto, noemde het een beginnersfoutje. (Maar dat vak heeft ze flink opgehaald dus dat voelt anders. Ik vind veel toetsen toch wel prettiger. (Voor míjn gemoedsrust dan :oops: ) Om een beter idee te krijgen.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 21:40 
Volwassene

cattie schreef:
Waarschijnlijkste is natuurlijk dat ze het gewoon zelf verknald heeft
Nou, ik weet het zo nog niet. De hele klas bij dochter had het er na de toets over en volgens dochter was zelfs het beste meisje van de klas van streek en hield 2 duimen omlaag en zei daarbij dat ze geen 1 vraag zeker wist. Weet ze even niet meer, maar mijn dochter noemde me inderdaad vragen die ik niet had gezien in het boek (en ik kan het weten want ik heb alles doorgenomen om er vragen van te knutselen). Misschien is deze methode zo dat veel stof die in toetsen voorkomt in de lessen besproken wordt? Dat is mijn enige verklaring aangezien alle kinderen in de klas hetzelfde zeiden (nl. dat het leek of het grootste deel van de toets helemaal nergens stond en of de leerkracht wellicht per ongeluk de foute vragen had gesteld)...

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 21:51 
Volwassene

Rustique wat heftig zeg. Is het niet te veel voor hem wellicht: brugklas VWO en dan ook nog 2-talig onderwijs? Vind hij het moeilijk?

Hier ook de Geo voor Aardrijkskunde maar hier zijn ze begonnen met Canada en nu hebben ze het Amazonegebied. Het valt me op dat veel van die toetsen zoveel inzicht vragen hebben. Bij Biologie kregen ze een vraag waar ik zelfs geen antwoord op wist, wat was die toets moeilijk zeg. :shock: Er waren in de hele klas minder dan 10 voldoendes van de 30 leerlingen.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 21:54 
Volwassene

Citaat:
mijn dochter noemde me inderdaad vragen die ik niet had gezien in het boek

Toevallig las ik vanmiddag een online infoboekje voor ouders van brugklassers van een VO-school bij mij in de buurt, en daarin stond dat het vooral belangrijk is je kind te begeleiden bij inzicht- en toepassingsvragen (en wat minder op reproductieve vragen blijven zitten), en dat er ook vragen konden worden gesteld die (dus) niet direct uit de stof komen.
Dit gaat om info voor een h/v en en v-brugklas. Ik kan me voorstellen dat ervan uit gegaan wordt dat als je de stof diep hebt verwerkt, je ook de transfer kan maken naar vragen die op grond van inzicht wel beantwoorden zijn, maar op (alleen/vooral) direct reproduceren van de stof niet. Zo kan dus goed worden getoetst of leerlingen de stof écht beheersen.
Dit is natuurlijk wat anders dan onduidelijk opgegeven huiswerk zoals ik hier las over aardrijkskunde.

Er stonden ook allerlei tips voor ouders mbt het stellen van de juiste vragen om deze manieren van diepere verwerking van de lesstof te activeren, en er stond ook uitdrukkelijk bij: ofwel zelf vragen, of je kind leren deze vragen aan zichzelf te stellen. Vond ik wel goed, dat dit zo uitgewerkt was in een boekje.

Per vakgebied stond precies beschreven welke methode(n) er werden gebruikt, hoe je kind er het beste voor kan studeren en wat je als ouder kunt doen én wat je beter kunt laten.

Kom ik op een vraag: hebben jullie ook dergelijke documentatie gekregen bij de start op jullie school? Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit standaard is. Ik vond het namelijk echt bijdragen aan een goede start van een kind op het VO, juist voor de ouders omdat die dan vanaf dag 1 eigenlijk al genoeg handvatten krijgen om kind op verschilllende aspecten van het huiswerk maken/leren te ondersteunen.

Pagina 1 van 66 [ 1315 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 66  Volgende