Het is nu 20 jul 2018, 19:40

Pagina 1 van 12 [ 227 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: groep 6 2015-2016
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 08:10 
Volwassene

er was er nog geen zag ik.

Jongste gaat komend jaar naar groep 6. Hij heeft in het verleden 1 klas overgeslagen, is dus iets jonger. Afgelopen jaar is hij gestart met adhd medicatie en extra begeleiding op school. dit heeft wonderen voor hem gedaan. Overal weer I scores voor en veel zelfstandiger en rustiger geworden. Met een prachtig rapport over. Zijn leerkracht voor komend jaar ken ik niet. De klas is hetzelfde als afgelopen jaren.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: groep 6 2015-2016
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 10:59 
Volwassene

Een groep 6 topic, leuk!
F. gaat ook naar groep 6, al wordt er niet met jaarklassensysteem gewerkt op de nieuwe school.
Ze komt in de bovenbouwgroep (6/7/8), in een verticaal team, en de planning is dat ze daarin nog 3 jaar zal blijven, dus
dat is vergelijkbaar met groep 6 (vorig jaar heeft ze groep 5 gedaan op andere school).

F. is ook versneld, al weer 3 jaar geleden, dus ook "wat jonger".

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (brugklas vwo)
♀ (gr. 7)
♂ (gr. 5)

BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 11:38 
Volwassene

Ik sluit me ook aan. Dochterlief gaat nu van groep 4 naar groep 6 versnellen.
Qua stof echt hard nodig. Had het liever veel eerder gezien.
Ze laat een klas met nodige gedoe onderling achter en komt in klas met 34 kinderen met als leraar de trekker van het hb beleid. Dat levert hopelijk iets op qua leren leren en omgaan met fouten.

zelf heeft ze er veel zin in en ze kent al veel kinderen uit nieuwe klas. Hoop dat die haar ook echt accepteren.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 12:25 
Volwassene

Ik meld me ook graag aan. Ik had me al netjes voorgesteld: http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=100&t=11068

Middelste (zoon van mei 2006) gaat na de vakantie ook naar groep 6 en mag dan met de plusklas beginnen. Grote kans dat hij rekenen grotendeels groep 7 gaat volgen (hij komt in combiklas 6/7). Zelfde klas en leerkracht als afgelopen jaar. Ze zijn toen al begonnen met vroegtoetsen. Dus aan begin van rekenblok toetsen en alleen wat nodig is nog oefenen. Verder rekentijgers en rekentoppers er naast.

We zijn 2 jaar geleden van de school in het dorp overgestapt naar een "gewone" school in Maastricht waar meer uitdaging en aandacht voor snelle kinderen is. Na 2 weken zei zoon, "mama ik leer eindelijk iets". Oeps....
Hij ging eerst gewoon naar school en nu naar de huidige school juist met heel veel plezier.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 12:32 
Volwassene

Hier ook een dochter die in het nieuwe schooljaar in groep 6 zit. Ze is dit jaar 8 jaar geworden omdat ze in het verleden is versneld, maar zit prima in haar vel in deze leeftijdsgroep. Ze zit daarnaast in de plusklas en krijgt extra spaans en engels.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 14:12 
inactief

Mijn dochter gaat ook naar groep 6. Ik ben benieuwd wat komend jaar gaat worden.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 20:44 
Volwassene

L begint dit jaar ook in "groep 6", maar het is de bedoeling dat ze naar dezelfde school gaat als Jamathi's kinderen en komt dan ook bij haar F in de bovenbouw.
Ik hoop wel dat plaatsing daar doorgaat, ik denk dat L echt stuk zal gaan op de hopellijk vorige school, veel last van onderpresteren waar ze diep ongelukkig door wordt, ondanks fulltime HB aanbod

BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 21:44 
Volwassene

Zoonlief gaat helaas nogmaals een schoolwissel ondergaan. Hij gaat van een voormalige Leo naar een daltonschool in een naburig dorpje. Hier komt hij in een combi 6/7/8. Deze keuze is gemaakt omdat hij behoorlijk dyslectisch is en dit niet samengaat met de werkwijze van de oude school.
We hopen dat hij hier op zijn plek zit. Zelf heeft hij er in elk geval erg veel zin in.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2015, 04:35 
inactief

@Marieke, wij staan ook voor de keuze om dochter op deze school te laten of te kiezen voor Monterssorionderwijs. Deze school is erg cognitief gericht. Veel verrijking, etc.. Maar wanneer je zo dyslectisch bent als dochter kom je er niet aan toe. Ik vind het lastig. Het liefst zou ik haar naar de vrije school laten gaan. Maar die zit vol.

Tips voor een goede school voor dochter in Maastricht zijn via PB welkom :D .

BerichtGeplaatst: 28 jul 2015, 09:13 
Volwassene

@Rustique Onze kids komen inderdaad overeen. De vorige school hield juist hun extra tijd door op de vakken taal en rekenen te korten en hier juist weer talige onderdelen bij in te voegen zoals het maken van werkstukken (dus weer veel informatie vergaren / lezen) en BHV Spaans. Helaas blijft de basis dan wat achter. Hoop op de nieuwe school toch dat door het krijgen van "extra" taal en dyslextiebegeleiding hij vooruit gaat in taal.
Daarnaast vind hij het niet erg om de genoemde extra vakken te missen, de reistijd met 40 minuten (enkele reis) wordt ingekort en daar tegenover staat dat hij makkelijker speelafspraakjes kan maken en er ook nog een aantal Peers op school zitten.....

BerichtGeplaatst: 28 jul 2015, 15:02 
Volwassene

Marieke en Rustique, daarin hebben wij dan ook een overeenkomst. F. heeft dyslexie, alleen voor spelling, maar toch heeft ze ook met begrijpend lezen een achterstand opgelopen. Het technisch lezen gaat wel heel goed.

Op de vorige school (leo) werd alle basisstof gecompact tot 20% en (behalve rekenen) ook nog eens op het niveau van 1 jaar hoger aangeboden, daarvan kon niet worden afgeweken. F. kreeg dus wel heel veel verrijking, ook taalverrijking, maar juist extra oefening voor taal had ze nodig en ontbrak en was ook niet mogelijk.

Op de nieuwe school krijgt ze dat wat sterk gecompact of op hoger niveau kan ook op dat niveau, maar taal juist extra oefening en nogmaals groep 5 stof (voor zover nodig).

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (brugklas vwo)
♀ (gr. 7)
♂ (gr. 5)

BerichtGeplaatst: 30 jul 2015, 07:45 
Volwassene

Ook mijn oudste gaat naar groep 6. Komt voor het eerst in een combiklas 5/6. Was tot nu toe 'verwend' met een klas met 21 kinderen. Gaat nu naar 30. Erg benieuwd hoe dit zal uitpakken. Zal ook direct starten in interne plusklas. Iemand ervaring met een combiklas? Had liever gehad dat hij in een combi 6/7 was gekomen...

BerichtGeplaatst: 30 jul 2015, 09:43 
Volwassene

Ook onze oudste gaat naar groep 6, waarvan één dag in de week naar de plusklas. Dat is voor het eerst en ze heeft er zelf reuze zin in.

@Kris80, H komt ook in een combiklas 5/6. Ze heeft de afgelopen twee jaar ook in een combinatieklas gezeten en dat werkte voor haar redelijk goed. Ik ben juist blij dat het geen combi 6/7 is, want dan is de kans op (nog een) versnelling behoorlijk groot. Ze pikt alles op wat ze hoort.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2015, 07:06 
Volwassene

@Annabel81, besef me erg goed dat per kind afhankelijk is. S1 is nog niet versneld en juist door het 'alles oppikken wat hij hoort' lijkt het me goed om bij een hogere groep te zitten. We gaan het zien!

Bij S1 op school gaan ze komend schooljaar starten met een plusklas. Bestaat er bij jullie op school iets van een protocol omtrent deze plusklas? Een plusklas klinkt natuurlijk mooi maar Is op de school van S1 tot op heden slechts een loos begrip. Ik begrijp dat school moet gaan bouwen en zal moeten ondervinden maar ben erg nieuwsgierig wat ik hiervan kan verwachten..

BerichtGeplaatst: 02 aug 2015, 06:53 
Volwassene

Mag ik me ook hier aansluiten? Dochter I (jongste van 3) gaat komend schooljaar ook naar gr6. Ze krijgt voor het eerst een meester en dat vindt ze best spannend. Gelukkig blijft de groep voor het eerst hetzelfde (32lln). I laat nogal zeer wisselende beelden zien op school. Ze vindt het er niet erg leuk, heeft weinig aansluiting (maar kan bv wel erg goed opschieten met de kinderen uit haar broers klas die een groep hoger zitten). I is overigens een vroege lln (eind 2014 is ze 8 geworden).

BerichtGeplaatst: 02 aug 2015, 23:02 
Volwassene

Wolfje gaat komend jaar ook naar groep 6, een jaar waarin we hopen met behulp van coach zijn lesstof op orde te krijgen en meer begrip van de leerkracht.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2015, 12:53 
Volwassene

Middelste blijft in combi klas (was 5/6 wordt dus 6/7). Ook hij pikt op wat hij hoort, vooral op rekengebied. Zo is de meester er ook achter gekomen hoe erg rekenen zijn ding is. Zoon was kinderen uit groep 6 aan het uitleggen hoe dat nieuwe stukje stof nu werkte...

Grote kans dat hij komend jaar rekenen al grotendeels met groep 7 gaat mee volgen, maar hoe en wat..... daar moeten meester en plusklasjuf nog voor rond de tafel. Ik hoop op genoeg terugkoppeling.

Ik weet niet wat het protocol is voor de plusklas op deze school. Is wel een goede om eens op te vragen, gewoon al om te weten hoe het precies werkt. Ik weet wel dat jongste het super vindt en de juf erg sympathiek is en lol heeft in haar werk (doet 3 dagen in de week op andere school een "gewone" klas en 1 dag in de week op deze school de plusklas.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2015, 15:36 
Volwassene

Ik sta ook voor de keuze om nog een keer een switch te maken. Zoon gaat iig naar groep 6. Blijven we op de huidige school dan is dit een hb-klas met gr 6-7-8. Gaan we switchen dan wordt het een hb-klas in een andere plaats (ga bij die school werken, maar kan nog geen betaalbare woonruimte vinden :| ) en komt hij in gr 4-5-6. Deze school is veel kleiner, rustiger en het aanbod ziet er super uit. Lastig, lastig, lastig. Mijn (en zijn) hart is er allang over uit....nu nog ff m'n verstand (regeltechnisch veel te regelen en het blijft een gok wanneer je wel woonruimte vindt).

BerichtGeplaatst: 10 aug 2015, 11:44 
inactief

Ik ga ook proberen mee te kletsen hier!

Over een week begint school weer en dochter (wordt eind september 8) gaat van groep 4 naar groep 6. Best wel spannend! Ze heeft al een keer meegedraaid in haar nieuwe klas en kent er gelukkig ook wat kinderen. Voor de vakantie is ze voor de 2e keer doorgetoetst en op basis daarvan is deze versnelling tot stand gekomen. Ze blijft daarbij op de 2e leerlijn (maximaal compacten en verrijken), gaat naar de interne plusklas en we gaan met leerkracht en IB-er goed vinger aan de pols houden. Met rekenen is ze eigenlijk al toe aan groep 7, taalvakken zat ze op niveau eind groep 5 (zonder dat er enige instructie is geweest). We verwachten dat ze de eerste maanden vooruit kan, maar dat we daarna moeten kijken naar extra aanbod.

BerichtGeplaatst: 10 aug 2015, 14:11 
Volwassene

Oudste gaat ook naar groep 6. Heeft de afgelopen drie jaar een geweldige juf gehad, waardoor hij met veel plezier naar school ging. Komend jaar heeft hij een nieuwe juf, en 2 dagen een meester, dus dat vind ik wel spannend. We gaan in september iig samen om de tafel om te kijken wat we voor hem kunnen doen om het leuk te houden. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Pagina 1 van 12 [ 227 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende