Het is nu 25 mei 2018, 00:19

Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 5 2015/2016
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015, 20:15 
Volwassene

Het topic voor het nieuwe schooljaar alvast.
Hopelijk kunnen er weer een hoop ouders hun hart luchten en een hoop vragen beantwoord worden.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 5 2015/2016
BerichtGeplaatst: 15 jul 2015, 07:59 
Volwassene

Hoewel J ons meest gemiddelde kind is, scoort I en II op Cito's (broer en zus schoten regelmatig van de grafiek af), doet lekker mee, heeft het heerlijk op school, meld ik mij toch hier ook. Ik zal niet de meest regelmatige poster zijn hier, maar ze gaat tenslotte wel naar groep 5, een groep van 32 kinderen (3 groepen 4 werden 2 groepen 5) bij een superleuke en goede juf.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2015, 08:37 
Volwassene

hallo!

hier is net de eerste week van de vakantie begonnen... dus we denken nog niet echt aan volgend jaar.

deze week wel naar "school"... namelijk muziekles een week lang met een presentatie aan het einde van de week.

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~

BerichtGeplaatst: 15 jul 2015, 15:55 
Volwassene

Goedemiddag,

Ik ga me hier ook eens aanmelden.
Via de jongste, die een ontwikkelingsvoorsprong heeft, zijn wij ook eens verder gaan denken over de oudste.
Voorbeeldige leerling. Kon al in groep 2 lezen en heeft nu haar Avi plus gehaald. Verder allemaal A scores op haar rapport.
Ze vind school saai en blijft het liefst thuis.
Ik heb dit in mei aangekaart bij haar juf en ze kreeg, buiten haar extra taal en rekenboek, nog een plusboek, om uit te werken. Dit vond ze wel leuk.
De juf zou haar aanmelden voor de plusklas, die ze alleen hebben in de bovenbouw. Daar verheugd ze zich wel op.
Nu eerst lekker vakantie houden en in groep 5 zullen we weer zien hoe het dan gaat.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2015, 18:21 
Volwassene

Ah leuk, n nieuw draadje 8)

J gaat volgend jaar met de huidige groep 3/4 in zijn geheel over naar n nieuwe klas en juf en dit word dan groep 4/5. Zal ze n hele kluif aan hebben, zijn er ff ruim 20, waarvan zeker 5 met behoorlijke gebruiksaanwijzing waaronder J :wink:

Prachtig rapport en ook AVI plus behaald. Zijn gedrag in de klas word beter, godzijdank. Plusklas vind ie heel fijn om te doen.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2015, 21:32 
Volwassene

Ook wij gaan mee naar groep 5, dochter komt ook in een klas van 34 kinderen. De combi-groep 3/4 is op geheven dus die kinderen komen erbij. Plusklas is sprake van geweest, maar doen ze hier meestal pas in groep 6, dus twijfelen ze of ze niet te jong voor de rest van de groep is. We gaan zien wat het nieuwe jaar ons brengt. Onze vakantie is al bijna voorbij helaas. Zaterdag terug naar huis en dan nog een weekje thuis met z'n allen en dan begint het werkende leven weer. Met voor dochter helaas de BSO.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2015, 07:54 
Volwassene

Dlinke klas eekhoorntje... Hier van 30 terug naar 24.
En er werd me vusteringefluisterd dat ze de beste meester van de hele school krijgt.
Ik ben benieuwd dus :)

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015, 06:23 
inactief

Ook ik kom mij hier melden.. Pfff bovenbouw.. Voor mijn gevoel zit mijn kind nog maar net op school! En t jochie is nu nog maar zes.. In september staat een intellegentietest op de planning, dus straks eindelijk wat duidelijkheid en hopelijk daarna ook weer wat hulp voor zijn gedrag thuis. Nog drie weken en de school begint weer..

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015, 06:42 
Volwassene

Ik had precies hetzelfde zojuist. Groep 5??? O, ja, ze gaat naar groep 5! Ik vind het al klinken of ze heel groot zijn, terwijl ik dat nog niet zo zie. Hier betekend het ook andere schooltijden en bovenbouw. Ze mag bij haar afwijkende schooltijden zelf naar school. (We wonen heel dichtbij, dus daar heb ik niet zo'n probleem mee). Gisteren kwam ze met en als ik dan wil spelen? Dus daar moet ik nog even wat gaan rond vragen, hoe anderen dat oplossen.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015, 08:38 
Volwassene

Hier nu halverwege de vakantie!
Over ruim een week wordt onze zoon doorgetoetst en wordt er een plan geschreven om zijn hiaten en voorsprong aan te pakken en zijn executieve vaardigheden te vergroten.
Ik heb daar wel een goed gevoel bij, hopelijk kunnen we hiermee een nare tijd achter ons laten en weer met frisse moed vooruitkijken.
Hij komt straks in een stamgroep van groep 5 t/m 8 met 20 kinderen waarvan een ook HB is.
Mijn zoon heeft nu even een groeispurtje en is nu al bijna 140 cm!
Wat dat betreft zal hij niet opvallen in de klas, ook al is hij de jongste :mrgreen:
Aanstaande maandag heeft hij 4 dagen een madscience dagkamp, ik ben erg benieuwd hoe hem dat bevalt?
Hopelijk ontmoet hij wat Peers of oudere kinderen met dezelfde interesses.
Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het aankomend jaar zal zijn.
Ik heb namelijk wel het idee dat mijn zoon dit jaar op alle fronten een enorme sprong gaat maken, en hopelijk worden zijn emoties wat stabieler (dat varieert nu van een 5 t/m een 10 jarige)

Laatst bijgewerkt door Ocicat op 25 jul 2015, 10:04, in totaal 5 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015, 08:54 
Volwassene

Ocicat: mja dat is hier ook... Ene moment speelt ze uren met een meisje van 5...
Spelen ze riddertje of cowboy en rennen hinnikend over het gras.
Even later staat ze druk te tutten en mooie kleren uit te zoeken voor dat leuke jongetje dat zo ook buiten komt spelen.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015, 10:12 
Volwassene

Muisjemeisje, de afgelopen maanden zat mijn zoon in de onderbouwgroep van het O4NT onderwijs en de periode daarvoor in een zeer onveilige klas.
En mijn zoon, aanpasser pur sang, was daardoor thuis af en toe een soort Jakyll and Hyde.
Hopelijk vindt hij nu wat rust en blijft hij wat meer bij zichzelf.
Wel frappant hoe hij zich heel snel aanpast naar ouderen toe en we dan een totaal andere jongen zien, dat stelt mij wel gerust.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015, 15:53 
Volwassene

Hallo, ook ik meld me aan voor dit topic. L mag een groep overslaan maar wil niet, dus gaat volgend jaar tot nader orde gewoon naar groep 5. L verveelt zich op school en wil graag nieuwe dingen leren (wat tot op heden niet is gebeurd). Vanaf groep 5 mag hij naar de plusklas. L beheerst qua spelling en begrijpend lezen het groep 5 niveau, voor rekenen valt wellicht nog wat te leren! Ik ben erg benieuwd wat komend schooljaar brengt!

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015, 22:35 
inactief

Mijn zoon gaat ook naar groep 5 over een paar weken. Hij heeft een ontzettend zwaar jaar achter de rug en we hebben lang getwijfeld over de overgang van 4 naar 5. Afgelopen week heeft zoon een iq-test gemaakt, ik ben wel heel benieuwd wat daaruit is gekomen. Wij gaan er vanuit dat hij zeker niet hb gescoord heeft, gezien hoe moeilijk hij het afgelopen jaar gehad heeft (intensieve traumatherapie en enorme eet- en angstproblematiek voortkomend uit het trauma) zou ik echt stijl achterover slaan als hij heel hoog gescoord heet eigenlijk. Wel zien wij zelf dat hij heel anders denkt dan gemiddeld en in een boel dingen 'slimmer' is dan zijn zus (die randje mb/hb scoorde rond deze leeftijd) en past hij heel aandig tussen andere forumkinderen weten we uit ervaring. Ik wil dus ook graag meeschrijven 8)

BerichtGeplaatst: 26 jul 2015, 07:52 
Volwassene

Leuk, ik ga denk ik ook meeschrijven. Zoon gaat over paar weken naar groep 5. Op dit moment loopt alles best goed met hem. Hij had vanaf eind groep 2 problemen met ontlasting (poep in broek) maar sinds een maand of 2 lijkt dit helemaal over. Ook sinds toen zijn er aanpassingen op school (compacten en verrijken) dus daar zou het zo maar eens mee te maken kunnen hebben ;-). Ook hebben we aantal gesprekken bij jeugdggz gehad (niet zozeer gericht op hb). Zoon krijgt volgend jaar een meester en heeft er zin in! Hij zit in een leuke klas waar hij veel vriendjes heeft.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2015, 09:28 
Volwassene

Onze jongste gaat na de zomervakantie beginnen op een nieuwe school (DaVinci - fulltime HB onderwijs) in groep 5. Hij is niet versneld en laat op school geen enorme voorsprong zien. Sterker nog, zijn CITO scores zijn om te huilen. Zijn hele klas op zijn oude school is achteruit gegaan het afgelopen jaar. Of hij echt groep 5 niveau heeft, daar twijfel ik zelfs af en toe over. Aan de andere kant is hij wel een kei in rekenen, leest hij alles wat maar met dieren te maken heeft en zijn IQ score loog er toch ook niet om. Verder gaan op oude school was gaan optie meer en we hebben natuurlijk al zeer goede ervaringen met fulltime HB onderwijs met zijn zus. Toch vind ik deze overstap "enger" dan die van zijn zus ooit. P. wil wel graag (wendagen waren een succes), maar hij kan niet goed tegen veranderingen en heeft tot nu toe geen echt goede begeleiding gehad (wel rekentijgers gekregen, maar zonder uitleg en nakijken bijvoorbeeld...). Hij zal het in het begin wel lastig krijgen denk ik (opeens moeten werken) en ik hoop maar dat het goed komt. Het kan 2 kanten op: of hij bloeit op (net als zijn zus) of hij haakt af. Daarom lees ik lekker mee in dit topic en als ik advies nodig heb.... :user:

Groetjes,

Eefje

BerichtGeplaatst: 29 jul 2015, 20:22 
Volwassene

Spannend Eefje, fijn dat hij er veel zin in heeft.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2015, 20:36 
Volwassene

Mijn kleine meisje gaat straks ook naar groep 5. Ze krijgt twee superleerkrachten, dus ben benieuwd of het bij haar ook werkt. Daarnaast gaat ze in de eerste week meteen beginnen met cognitieve gedragstraining om met saai werk om te leren gaan.

Ben heel benieuwd. Ze vind het wel erg interessant dat de nu engels, geschiedenis en aardrijkskunde gaat krijgen.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 30 jul 2015, 21:48 
Volwassene

Onze dochter vind het ook leuk (en spannend) dat ze aardrijkskunde en geschiedenis gaat krijgen. Helaas nog geen engels.

Ze is zich alleen ook al om allerlei dingen druk aan het maken, zoals blijkt vanavond het KOM gesprek (kind-ouder-medewerker), wat bij ons op school dit jaar is ingevoerd ipv een tiemminutengesprek. Ook hebben dacht ze dat ze aardrijkskunde en geschiedenis misschien wel heel moeilijk zou zijn. (Alleen denken wij dat dat zelfs misschien wel gaat tegenvallen) maar wie weet. Ze is wel erg terug in haar faalangst modus. Dus we denken erg na, hoe we dit gaan aanpakken.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2015, 20:49 
inactief

Wat houdt cognitieve gedragstraining in? Zoiets lijkt mij voor mijn T. ook wel iets..

Leuk zo'n KOM gesprek. Hier op school moeten de kids vanaf eind groep 4 ook hun portfolio presteren aan hun ouders samen met meester of juf, potverdorie ik zat me toch een partijtje trots te zijn tijdens dat gesprek joh! Haha

Nog twee weken en de vakantie is eindelijk voorbij. Zoonlief heeft niet veel vriendjes, speelt ook niet snel buiten, het liefst veel gamen of op de tablet. Of nu samen met zijn zusje flink lopen ouwehoeren.. Pffff vorige week hadden we hem al een computer gegeven om uit elkaar te halen, maar daar was hij na een uur natuurlijk ook al klaar mee. Van mij mag hij weer naar school, structuur!