Groep 8 2020/2021

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Groep 8 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door jamathi mv 4 »

Boom, bedankt voor het aanmaken van dit groep 8 draadje.
Ik trap 'm maar af dan.

Zoonlief, net 11 geworden, in groep 8. Door de coronamaatregelen nu al tijden geen plusgroep meer gehad, dat vindt hij ontzettend jammer.

Inmiddels is hij aangebeld voor de CBO-test, voor toelating tot VWO-extra wat over 2 weken zal zijn. Hierdoor komt het VO toch ineens rap dichterbij.
Overigens weet hij zelf nog niet goed of hij nou wel echt VWO-extra wil gaan doen. Maar hij is aangemeld zodat hij straks weet of het voor hem een optie is om VWO-extra te gaan doen, als hij niet wordt toegelaten is het dus ook geen ramp. Dan wordt de keuze voor hem gemaakt.

Benieuwd hoe het bij jullie ervoor staat met de VO keuze. Hier hebben we vorig jaar al open dagen bezocht, daar zijn we nu erg blij om. Het lijkt me vrij waardeloos als je moet kiezen op basis van online presentaties dit jaar.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wij hadden ook gelukkig vorig jaar open dagen bezocht en de keuze was toen al gemaakt, maar dat had misschien ook wel zonder open dagen gekund. Hij wil naar dezelfde school als zus. Wel lekker veilig voor hem. Woensdag hebben we (hopenlijk live) een kennismakings/inschrijfgesprek daar. Ik vind hem nu nog zo klein vergeleken bij zijn zus, maar ik denk dat nog wel een tijdje zo blijft met een jongste.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Ik schrijf hier ook graag mee met middelste in groep 8. Omdat oudste vorig jaar in groep 8 zat hebben wij vorig jaar bij alle scholen kunnen kijken. Middelste is naar 1 school meegeweest, het had zijn interesse toen nog niet. Hij heeft wel in november de workshops gedaan en had toen al vrij snel zijn keuze gemaakt. Hij wil juist niet naar de school van oudste, heeft erg de behoefte om zijn eigen ding te doen. Ik snap het wel, ze lijken qua uiterlijk erg op elkaar en zitten qua leeftijd dicht op elkaar, dus een eigen ding hebben kan best fijn zijn. Ik stond hier volledig achter tot het eindadviesgesprek vorige week. Nu twijfel ik of dingen als een tweejarige brugklas enz niet voordeliger zijn voor middelste. De verschillen tussen de scholen zijn klein, maar misschien voor middelste wel belangrijk. Het eindadviesgesprek krijgt nog een tweede deel, dus dan kan ik dit ook met de leerkrachten bespreken.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik snap het helemaal om niet naar dezelfde school te willen. Ik kan me nog van mijn middelbare school herinneren dat elke docent vroeg of ik het zusje van... en ... was. Maar dat waren mijn achternichtjes.

Hier is misschien het voordeel dat bij ons en meisje en een jongen zijn. Maar als ze hetzelfde kapsel zouden hebben zouden ze ook erg op elkaar lijken. Maar ze willen het hier dus wel graag. We hebben tot nu toe ook goede ervaringen met deze school. En op deze school zit er in elke klas wel iemand die versneld is, en dat is fijn voor onze dan nog net geen 11-jarige.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lotje72 »

Hoi, ik heb ook een dochter in groep 8 dus laat ik weer eens meeschrijven. Wat een karige boel, online schoolbezoeken... Zoooo blij dat we met haar broer al overal langs waren, vorig jaar al een beetje met haar, èn dat ze eigenlijk precies weet welke school ze wil. School deed heus zijn best met een live rondleiding via Google Meet, maar het was toch niet hetzelfde als lekker rondlopen.

Haar executieve vaardigheden zijn nogal een zwak punt, dus school geeft alleen gymnasiumadvies met huiswerkbegeleiding. Mocht de VO-school haar alsnog liever op VWO plaatsen dan ben ik er niet zo rouwig om, maar het gym heeft wel haar voorkeur (en is iets meer een apart klasje). Voornaamste is dat ze theater als keuzevak bieden (in de bovenbouw ook als examenvak), wat voor haar het belangrijkste is. En qua peers hopen we zo ook 2 kansen te hebben (als de klas tegenvalt heeft ze de theaterkinders nog uit allerlei andere klassen). Brrr, spannend proces weer.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door jamathi mv 4 »

Hier zien ze het niet als een nadeel om bij elkaar op school te zitten. De kinderen, vooral de meiden, zijn heel close met elkaar. Ze schelen 1 leerjaar en zitten beiden in de vwo-e klas, die klassen doen ook soms projecten samen, dat vinden ze alleen maar leuk. Ook mixen hun vriendinnengroepen wel met elkaar. Ze hebben ieder hun eigen groepjes, maar zitten ook met z'n allen in roblox en houseparty etc.

Desondanks zijn het 2 heel verschillende meiden, met een duidelijke eigen identiteit. Dus voor hen vind ik het een voordeel.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Het klinkt als een fijne school Eekhoorntje en meerdere versnelde kinderen is ook wel fijn. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat op de school van middelste is straks. Hij is ook versneld en is net 11 als hij start.

Jamathi, vwo-extra ken ik niet van hier uit de buurt. Wat houdt dat precies in?

Lotje, het is inderdaad raar kiezen zo. Fijn dat jouw dochter goed weet wat ze wil. Ik hoop voor haar dat ze op het gymnasium geplaatst wordt. Hopelijk gaan de VO scholen wat soepeler om met de adviezen van de basisschool nu kinderen twee keer een tijdje moesten thuiswerken.

Ik ben even benieuwd hoe bij jullie op school het adviesgesprek gedaan werd. Hier ging het via zoom en dat was best lastig met een juf met slechte internetverbinding. Vergeleken met het gesprek van oudste vorig jaar stelde het weinig voor. Dit is het advies... en klaar. Na afloop waren er een aantal dingen onduidelijk, dus vanavond belt een van de juffen om dat te bespreken.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hi Lotje, welkom.

Een kleine opmerking en het klinkt misschien bedweterig. Gymnasium is VWO, Atheneum is ook VWO, het verschil zit in Latijn en/of Grieks bij je eindexamen. Gymnasium compact wel vaak andere vakken vanwege de extra uren Latijn en Grieks, maar het niveau van het eindexamen is hetzelfde.

Verder is het inderdaad weer spannend het kiezen voor een VO. Wij hopen dat zoon het net zo leuk gaat vinden als dochter, maar hij is zo anders.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Adviesgesprek ging bij ons ook online. Maar ook bij dochter was het niet meer dan, het advies is hetzelfde gebleven dus VWO. En dat is het. Ik heb elke keer als ik een rapportgesprek heb altijd een soort “was dit het” gevoel. Maar misschien is dat omdat het meestal wel duidelijk is bij onze kinderen. Ik heb uiteraard tussendoor vaak ook gesprekken gehad met de leerkrachten, alleen dit jaar niet. Maar dit jaar lijkt het ook wel prima te gaan met zoon.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Misschien was mijn verwachting dan wat hoog ;). Bij oudste was het gesprek een klein feestje. Maar hij had ook een klik met zijn juf toen en middelste nu met zijn juf niet. Middelste heeft een juf die door de versnelling extra hoge verwachtingen heeft en hem als jonger blijft zien. Ze was ook vrij negatief in het gesprek, we hebben alleen gehoord wat hij niet goed doet en een deel daarvan vond zoon erg oneerlijk.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dat is wel erg flauw van die juf! Ik hoop dat jullie hem nog hebben kunnen opvrolijken!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik word ook wel eens moe van die opmerkingen, ja, hij is nog jong. Gelukkig heeft hij vorig jaar begeleiding gehad en daar kwam uit dat hij over het algemeen ook sociaal/emotioneel niet jonger is, eerder minimaal een jaartje verder. Maar hij is wel een heel gevoelig ventje, en van jongens wordt tegenwoordig toch vaak verwacht dat het allemaal rauwdouwers zijn, en houden van wild spelen enzo.
Ik zie bij zoon soms dat als hij mee gaat doen bij het wild spelen hij zichzelf voorbij gaat en dan breekt het op een bepaald moment en dan wordt hij heel boos en onredelijk. Hij is dan zo overprikkeld...
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lotje72 »

Eekhoorntje76 schreef:
di 02 mar , 2021 10:59 am
Hi Lotje, welkom.

Een kleine opmerking en het klinkt misschien bedweterig. Gymnasium is VWO, Atheneum is ook VWO, het verschil zit in Latijn en/of Grieks bij je eindexamen. Gymnasium compact wel vaak andere vakken vanwege de extra uren Latijn en Grieks, maar het niveau van het eindexamen is hetzelfde.

Verder is het inderdaad weer spannend het kiezen voor een VO. Wij hopen dat zoon het net zo leuk gaat vinden als dochter, maar hij is zo anders.
Ah, goed punt. In de volksmond wordt VWO toch vaak aan atheneum gelijkgesteld. En zolang jij het beDweterig noemt kan ik het wel hebben hoor. ;) Er wordt inderdaad iets meer gecompact bij gymnasium, dus het wordt wel als algeheel zwaarder gepresenteerd bij deze school.

Clnl, ook bij ons een juf met slechte wifi en de eerste 6 minuten gingen op aan een Google Meet die niet wilde laden (moesten we op de account van dochter voor ingelogd zijn bleek later). We hadden wel al een aantal gesprekken extra gehad dus er hing minder van af (en later die middag ook nog een vervolgje toen juf iets had nagezocht). Maar vergeleken met spannend samen naar school was de stemming ook hier wel heel anders.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik vind het gewoon jammer dat kinderen die helemaal geen interesse in Grieks/Latijn oudheden hebben, soms worden afgescheept met ga je maar VWO doen, want gymnasium is beter. Daar zit mijn allergie een beetje.

Wij hebben toevallig twee kinderen die Grieks/Latijn en Oudheden wel interessant vinden, maar als een van de twee naar een atheneum was geweest had hij/zij dan toch hetzelfde eindniveau.

Overigens heb ik bij mij in de familie het nu even helemaal lastig want mijn kinderen zijn de enige met VWO niveau. En dan ook nog versneld. Ik durf in mijn familie het bijna niet eens te hebben over naar welke school ze gaan. Mijn moeder heeft een keer gezegd dat ik het niet over mijn kinderen mag hebben mbt oa school, want dan zou ik mijn (schoon)zus beledigen. Maar ik heb nooit gedaan alsof ze beter zijn (vind ik ook niet, ze zijn anders, iedereen heeft zo zijn eigen kwaliteiten), ik vond het gewoon fijn om te weten wat er bij hun op school speelt, omdat ze kinderen hadden in dezelfde groepen (ander scholen gelukkig). Maar ja, neef 1 is twee jaar ouder dan dochter en zit ook in de tweede. Neef 2 is bijna twee jaar ouder dan zoon en zit ook in groep 8, neef 3 is een half jaar ouder dan zoon en zit in groep 6 of 7 (maar dat weet ik dus niet, want dat durf ik niet meer te vragen, maar die heeft wel duidelijk problemen op school.)
Maar er spelen dezelfde dingen, zoals schoolkeuzes, en dan ben ik benieuwd hoe zij het doen. Maar dus zeker niet om het in te wrijven.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lotje72 »

Dochter vindt het vooral interessant vanwege Percy Jackson / interesse. Naast Grieks/Latijn wordt er op dit gymnasium ook net iets meer met projecten gewerkt en is het een klas die de eerste 3 jaar als 1 geheel wordt gehouden, wat voor ons als ouders veilig klinkt. Ik wilde dan ook niet de indruk wekken dat wij het 'hoger' vinden. Het alternatief (atheneum) is op onze school de eerste jaren wel iets minder zwaar omdat er 2 vakken minder zijn, maar het verschil is net zo groot als atheneum met/zonder bijvoorbeeld technasium.

Ik deed een poging om aan een Turkse moeder uit te leggen wat het verschil is tussen gymnasium en atheneum en objectief gezien is het wel vreemd inderdaad dat het zo gegroeid is in Nederland als 'onofficieel' schooltype. Haar zoon was vooral blij dat ze 3 jaar geleden naar Nederland zijn gekomen, want op zijn oude privéschool zitten alle kinderen zich een slag in de rondte te werken om op een zo goed mogelijk aangeschreven school te worden toegelaten. Het Nederlandse schoolsysteem mag dan zo zijn (forse) tekortkomingen hebben, maar ik ben wel heel blij dat dat niet de bepalende factor is hier.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik heb wel eens het hele school systeem proberen uit te leggen aan buitenlandse collega’s. Best ingewikkeld soms. Als dochter Percy Jackson leuk vind is een goed uitgangspunt voor gymnasium denk ik.

Zoon is sinds vanmiddag ingeschreven op nieuwe school. Ze willen dit altijd met een gesprek doen en dat kon nu gelukkig ook irl. Hij kreeg ook nog een korte rondleiding van een eerste klas leerling. Leuk detail, deze jongen was net zo groot (als in klein) als zoon. Docent die met ons het gesprek had vond het een leuk iets dat zoon straks nog 10 is als hij start. Zoon was ook lekker aan het praten ook tijdens de kleine momentjes met de andere docenten. We merken dat hij zich daar nu al op zijn gemak voelt. Wel gesterkt ook in het feit dat zijn zus daar ook zit.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Eekhoorntje, het lijkt me heel lastig dat je met jouw eigen familie niet over school kan praten. Jij mag trots zijn op de kinderen net als jouw (schoon)zus trots mag zijn op haar kinderen. Versnellen en het schoolniveau is onderdeel van hun leven, het maakt ze niet meer of minder.
Leuk dat jullie een intakegesprek op school gehad hebben, dan wordt het heel echt. Het lijkt me best fijn zo persoonlijk.

Lotje, wanneer hoor je meer over de plaatsing op het gymnasium? Drie jaar dezelfde klas klinkt heel fijn, is het een kleine school?

Hier wil zoon graag technasium gaan doen. Maar dat kan hij pas het tweede of derde jaar kiezen geloof ik. Het eerste jaar krijgen ze een oriënterend vak om te kijken of ze die kant echt op willen, dus we zien wel of hij het leuk vind en het hem ook ligt.

Vanmiddag een heel fijn telefonisch gesprek met de juf en mijn zoon gehad. Wat ben ik ontzettend trots op hem, want wat kon hij goed verwoorden wat hij wil, dat hij er voor gaat en ook dat hij de verwachtingen van de juf heel lastig vond om mee om te gaan. Hij vertelde dat het versnellen niet betekend dat hij alles al weet, maar dat hij het gevoel heeft dat de juf dat wel van hem verwacht. Hij vertelde haar ook dat hij het gevoel heeft dat hij geen vragen mag stellen, maar dat hij vragen stelt omdat hij meer wil leren. De juf gaf hem een groot compliment en vertelde dat ze spijt had dat ze in het vorige gesprek vooral haar eigen aannames noemde en nu zag dat ze met een aantal dingen toch echt wel mis zat. Zijn advies is nu een volledig VWO advies, maar zonder de negatieve punten, waarom ze dachten dat het misschien te hoog gegrepen was (hij was te jong en niet leergierig genoeg omdat hij veel vragen stelt, gekke redenatie). Zoon was erg opgelucht, ik ben blij dat ik om dit extra gesprek gevraagd heb.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat goed van jouw zoon clnl. En ook goed dat de juf nu terugkomt op haar opmerkingen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lotje72 »

Zeker fijn Clnl, klinkt ook wel een beetje als dochter die onlangs verzuchtte 'iedereen verwacht zoveel van me'. Fijn als ze dit dan zo goed kunnen verwoorden, en dat de juf er dan voor openstaat.

Wij horen uiterlijk 23 april in welke klas zij is geplaatst, maar als ze vraagtekens hebben over de keuze hoop ik dat ze al eerder aankloppen. De school is niet heel groot maar profileert zich een beetje als het dichtste bij een categoraal gymnasium hier in Enschede. Er zijn verschillende scholen waar je gym kunt doen maar zij hebben het het sterkste als aparte klas (een echt categorale school is hier niet). Op zich fijn: zoon deed op een andere school VWO+ in een klas die 3 jaar bij elkaar bleef, en dat beviel goed. Maar via-via hoor je ook dat deze school het... eh... 'hockeysegment' aantrekt, en dat is nou juist weer niet zo positief in onze ervaring. Blijft dus per saldo gewoon koffiedik kijken.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Inde »

Hier ook weer een kind in groep 8. Mijn andere kind zit nu in de brugklas, dus gelukkig hadden we al eerder scholen bezocht en heeft mijn nu groep 8-kind vorig jaar zelfs al proeflessen gedaan op de twee scholen waar ze graag naartoe wilde. Toen had ze eigenlijk haar keuze al gemaakt. De online open dag en de online proefles van die school waren best leuk, maar het haalt het toch niet bij daadwerkelijk kunnen rondlopen in een school.

Inmiddels is ze ingeschreven op die school, een technasium, en is ze na een online auditie toegelaten tot de muziekklas. Dus als het goed is kan ze zowel haar béta-interesse als haar liefde voor muziek uitleven op deze school. Mijn nu-brugklasser zit op een andere school, zij doet tweetalig gymnasium. Ik ben blij dat mijn jongste niet voor die school gekozen heeft, daar wordt namelijk wel erg veel verwacht van de zelfredzaamheid van brugklassers en mijn jongste kind is helaas qua school nog alles behalve zelfredzaam.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Ik ben hier ook heel benieuwd hoe het zal gaan qua zelfredzaamheid. Maar ik heb bij oudste gezien dat met aardig wat hulp in de eerste maanden, er een grote stap gezet kan worden op dat gebied. Middelste is meer het type verstrooide professor, ik ben heel benieuwd hoe het met hem zal gaan volgend schooljaar.
Wij hebben gisteren de inschrijfformulieren ingevuld, die moeten morgen ingeleverd worden. Er kan aangevinkt worden of er een IQtest gedaan is, dan moet het verslag toegevoegd worden. Wij hebben een testuitslag en verslag dat 4 jaar oud is. Dan heeft het weinig nut om dat toe te voegen toch?

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Bij ons was er ook zo’n vakje, maar omdat wij net verhuisd zijn, weet ik ook niet precies waar het rapport is (op welke pc die staat) en die van ons is ook bijna 5 jaar oud. Bij het gesprek aangegeven dat we niet weten of het nodig is omdat het zo oud is. We zullen het horen als ze het wel willen hebben. Wel aangegeven wat de uitslag was, en dat het misschien wel handig is omdat een gedeelte van het rapport wel nog van toepassing is.

Wat fijn Inde dat ze die interesses kan combineren.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Baloo »

Hier ook net de aanmelding ingestuurd voor oudste. Wat jammer dat we nergens fysiek konden gaan kijken! Vorig jaar hadden we een aantal scholen al bezocht, maar niet allemaal, en toen waren we ook nog vooral heel erg onder de indruk. Dit jaar zijn we wat kritischer geweest. Wij vonden vooral de online bijeenkomsten heel illustratief, niet zozeer wat er gezegd werd (want dat staat ook allemaal in de schoolgids) maar hoe ze het hadden georganiseerd en hoe de interactie onderling was. Uiteindelijk gekozen voor een zelfstandig gym op een flink eind fietsen, om twee redenen: het aanbod aan techniek-achtige vakken in de onderbouw (alternatieve keuze was een technasium), een kleine school met (voor zover we het horen van betrokkenen) een veilige en inclusieve onderlinge sfeer. Ik hoop zo dat ze straks gewoon op school mogen beginnen, en dat de introkampen en zo door kunnen gaan! Een spannende tijd. Op de basisschool daarentegen gaat het bergaf: vanaf nu tot de eindcito doen ze alleen maar herhaling van stof, en de favoriete juf gaat weg.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lotje72 »

Over kampen gesproken: zijn er al scholen waar duidelijkheid is over de groep 8-kampen? Ik was in de volle veronderstelling dat dit (begin juni) vast wel weer kan, maar een andere moeder leek stellig overtuigd dat het niet door zou gaan. Geen voorrang voor leerkrachten bij vaccinatie dus misschien heeft ze wel gelijk. Dat zou wel een karige afsluiting van de basisschool worden.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Hier is nog niks bekend over het kamp. Ik denk dat ze het op school allemaal nog niet zo goed weten. Vorig jaar zat oudste in groep 8. Hij heeft een jaar gehad vol feestjes en door ouders of school georganiseerde activiteiten. Toen de scholen na de eerste lockdown weer open mochten is door ouders en school alles op alles gezet om kamp, eindfilm en eindfeest door te laten gaan. Er werd veel gezegd dat het anders zo sneu was voor ze. Dit jaar bij middelste merk ik dat door corona niks meer georganiseerd wordt. Het lijkt alsof iedereen er vanuit gaat dat het toch niet kan, wat ik ook wel een beetje begrijp. Voor de kinderen die dit jaar in groep 8 zitten is het dus eigenlijk veel vervelender. Gelukkig maakt het middelste niet zo veel uit, oudste had dit verschrikkelijk gevonden. Middelste wil vooral heel graag van de basisschool weg, dat roept hij al sinds groep 1. Hele theorieën heeft hij gehad waardoor hij nooit meer naar school zou moeten. Begin dit schooljaar heb ik gevraagd wat hem het leukst leek van groep 8. Zijn antwoord: dat ik er daarna nooit meer naar toe moet.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lotje72 »

Tjee, wat een verschil hè. En op zich dan gelukkig dat midddelste er toch niet om geeft. Dan waren vast de weken van thuisonderwijs zijn favoriete herinneringen aan de basisschool.

Bij ons ging het kamp vorig jaar niet door, ook niet het ene nachtje groep 7-kamp. Dochter was er toen ook redelijk laconiek onder, want zij gaat met scouting zo vaak op kamp en ligt net heel lekker in de klas. Afwachten dus of het nu wel doorgaat en of zij er rouwig om zou zijn als het niet zo was. Ze heeft wel een soort gelatenheid inmiddels over alle dingen die anders lopen. Sneu om te zien.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door jamathi mv 4 »

Hier ook een jongen die de thuisonderwijs weken heel erg fijn vond.
Hij had zijn werk steeds in een poep en een scheet af, en ging dan lekker met zijn lego aan de slag, met de leerkacht in teams op de achtergrond, die zag dat toch niet (en vond dat overigens ook prima, hij hoeft niet voor de pc te blijven zitten als hij klaar is natuurlijk). En ook geen kinderen die vervelend doen, hij heeft daar nu wel meer moeite mee, na een poos thuis zijn, dan voorheen. Hij wordt dit jaar toch wel als stuudje/betweter wat gepest, erg sneu. Hij heeft ook een vriendengroep van 4 jongens + 2meiden hoor, hij is niet alleen, maar die paar kinderen kunnen het goed verpesten.

Hij zal ook echt niet rouwig zijn als kamp niet doorgaat, daar ziet hij al jaren tegenop. Zo erg dat zelf mijn ouders hem hebben beloofd dat zij op het betreffende waddeneiland gaan kamperen als hij daar op kamp is, zodat hij ten alle tijden naar hen toe zou kunnen als hij weg wil. Super lief natuurlijk, maar het is ook echt nodig, anders zou hij zeker niet gaan.
En ook de musical mag van hem gerust slechts een filmopname worden, niet op een podium hoeven voor veel mensen, heerlijk voor hem. ;)
(en hoe anders dan zijn zussen, die meermaals per jaar optreden en echte podiumbeesten èn kampgangers zijn!)
Clnl schreef:
di 02 mar , 2021 10:59 am
Jamathi, vwo-extra ken ik niet van hier uit de buurt. Wat houdt dat precies in?
VWO-extra wordt op de VO-school van onze kinderen aangeboden, op andere scholen heet het misschien anders, of wordt het net anders ingevuld. Maar het is vwo in een gecompacte vorm, 20% van de tijd komt daardoor vrij en wordt besteedt aan wetenschaps-oriëntatie, ze behandelen zowel alfa-, bèta- als gammawetenschappen. Hiervoor moet je door de basisschool aangemerkt worden, daarna door een selectieprocedure. Alleen de (max) 30 kinderen met de beste scores op de CBO-test + goede motivatie-opdracht worden toegelaten. Ik ben niet alleen maar positief over deze procedure, voor sommige kinderen werkt dit averechts. Maar het zorgt er wel voor dat ze hier echt tussen peers zitten. Wat in geval van onze dochters heel goed heeft uitgepakt.

F. doet vwo-extra vanaf de 1ste klas, M. is er in de 2de ingestroomd. Vanaf de 2de krijgen ze ook Latijn en vanaf de derde kunnen ze ook grieks doen. Vanaf de 3de heb je daarom bij ons op school atheneum, gymnasium, atheneum extra en gymnasium extra. Dat biedt mooie extra mogelijkheden voor vwo leerlingen die wel extra uitdaging willen, maar geen bijzondere interesse hebben in de oude talen, of die en-en willen doen.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Baloo »

VWO extra klinkt goed! Als dit gym geen klassieke talen zou hebben zou het helemaal de favo school zijn geweest, al heeft ze wel een soort van interesse zegt ze.

Kampen: dochter was vorig jaar woest dat het groep 7 kamp niet doorging, en kan zich nu al kwaadmaken als ze bedenkt dat het groep-8 kamp misschien ook wel in het water zou vallen. Hopelijk gaat het wel door. Ze zijn gelukkig wel met de musical voorbereidingen begonnen.

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door jamathi mv 4 »

Baloo schreef:
vr 12 mar , 2021 10:14 pm
Als dit gym geen klassieke talen zou hebben zou het helemaal de favo school zijn geweest, al heeft ze wel een soort van interesse zegt ze.
Hier dachten de meiden vooraf ook dat Latijn en Grieks saai zouden zijn. F is ook niet zo sterk in talen, dus ze vond het bij voorbaat al niets. Maar ze blijkt het nu heel interessant te vinden en ze staat nu een 8 voor Latijn. Het is veel meer dan enkel "een oude taal".
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lisa80 »

Hier heeft het schoolkamp al plaatsgevonden aan het begin van dit schooljaar, precies in de periode dat het met een aantal aanpassingen redelijk goed vormgegeven kon worden.

Verder is M blij dat de keuze voor een school is gemaakt, hij voelt zich er goed bij. We hebben al contact gehad en er vindt vóór de zomervakantie al een afspraak plaats, zodat M zo goed mogelijk weet waar hij aan toe is. Hij is erg (prikkel)gevoelig en wij schatten in dat een goede en zorgvuldige start voor hem positief kan bijdragen aan het verdere verloop in de brugklas. Er werd heel positief op gereageerd vanuit de middelbare school, dus dat stelt gerust. Ik heb dat zelf ook een beetje nodig, want ik krijg het af en toe een beetje benauwd van mijn dappere 10-jarige op de middelbare school...

Ondanks dat ik rationeel weet hoe het kan gaan, ben ik toch 'verrast' om te merken dat M als zeer jonge leerling, toch echt de basisschoolstof lang en breed doorlopen heeft. Wat dat betreft is hij echt toe aan een nieuwe leeromgeving, die beter aansluit bij zijn leerbehoefte. Ik bereid mij er op voor dat de overstap naar (waarschijnlijk) echt leren, ècht huiswerk moeten maken, e.d. erg pittig zal/kan zijn ;-)

Verder is M op zich blij dat school weer begonnen is, maar het is zoeken zo deze laatste maanden in groep 8. Gelukkig is daar wel aandacht voor. Het is daarbij moeilijk dat verschillende dingen geen doorgang kunnen vinden door de corona-maatregelen. Hij heeft recent een paar dagen thuis moeten 'opladen', omdat de drukte in de klas hem teveel was geworden. Hij heeft echt behoefte aan plekken/momenten dat hij zich even uit de drukte kan terugtrekken, en dit zal één van de overlegpunten zijn met de middelbare school. Alleen al weten dat het kan en begrepen wordt, helpt hem om zijn weg hierin te vinden. Wat dat betreft, ben ik erg trots op hem: hij leert steeds beter om te herkennen en aan te geven wat hem kan helpen.
O 2008
M 2010
J 2015

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door ElisHug »

Ik meld me ook (weer) in dit topic :grin: . Zoon heeft inmiddels zijn advies binnen (VWO) en is aangemeld op het VO.

En toch weer gedoe... In de lockdown ging het heel goed met hem. Samen met hem maakte ik een planning en dan ging het schoolwerk prima. Nu hij weer een paar weken naar school gaat is het een drama. Hij moet zeer regelmatig nablijven omdat zijn werk niet af is. De juf zegt 'als ik geen druk zet, dan doet hij niets'. Ok, misschien is het dan slim om erachter te komen waarom hij niks doet? Ik denk persoonlijk dat hij het niet overziet (school werkt met weekplanningen die ikzelf al nauwelijks overzie en planning is geen talent van ZL) en dat de motivatie mist (geen uitdating). Vorig jaar hebben we een traject bij de ortho pedagoog gehad om Zoon te helpen met zijn executieve vaardigheden. Met alle tips van de orthopedagoog is door school bijna niks gedaan. En Zoon wordt er wel op afgerekend. Ik Ben Er Zo Klaar Mee. Help die jongen of laat hem met rust :twisted:.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Wat vervelend om te lezen Ellishug. Zo gaan de laatste maanden basisschool voor jouw zoon voelen als een eeuwigheid. Kan je erover in gesprek met de juf, of heb je dit al geprobeerd?
Bij ons was een gesprek met de juf een grote eye-opener voor haar, ze had ineens een heel ander beeld van mijn zoon. En voor mij ook, ik vertrouw niet meer op de overdracht maar vertel liever zelf even wat wel en niet werkt voor mijn kind.

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lisa80 »

Wat vervelend ElisHug... Kan mij jouw gevoel goed voorstellen... Blijft toch belangrijk om te kijken naar hoe het kan komen dat kinderen bepaald gedrag laten zien, zodat er iets ingezet kan worden wat helpt (of er op z'n minst ook begrip kan zijn).

Hier gaat het ook weer even wat moeilijker en dat lijkt vooral te maken te hebben met overprikkeling. Het is erg druk in de klas, M heeft daar last van. Daarnaast verveelt hij zich toch ook... Wordt wel goed gezien, maar de leerkacht heeft de handen vol aan de klas.

Wat ik mij afvraag: soms wordt er ruimte geboden aan M om iets anders te doen, maar redelijk vrijblijvend. M wil heel graag andere dingen doen, maar wel zinvol :grin: Hij heeft het dus nodig dat er een soort opdracht aan gekoppeld zit, en er ook op teruggekomen wordt (nabespreken o.i.d.). Dat hij zijn vragen kan stellen, maar hij ook bevraagd wordt. Ik vind het wel logisch/begrijpelijk, maar is het herkenbaar? Ik lees ook wel van ervaringen dat kinderen heel enthousiast eigen interesses gaan onderzoeken enzo. Dat is bij M soms ook wel, maar die zinvolheid lijkt toch ook een belangrijke factor.
O 2008
M 2010
J 2015

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Inde »

ElisHug schreef:
di 16 mar , 2021 12:16 pm
Ik meld me ook (weer) in dit topic :grin: . Zoon heeft inmiddels zijn advies binnen (VWO) en is aangemeld op het VO.

En toch weer gedoe... In de lockdown ging het heel goed met hem. Samen met hem maakte ik een planning en dan ging het schoolwerk prima. Nu hij weer een paar weken naar school gaat is het een drama. Hij moet zeer regelmatig nablijven omdat zijn werk niet af is. De juf zegt 'als ik geen druk zet, dan doet hij niets'. Ok, misschien is het dan slim om erachter te komen waarom hij niks doet? Ik denk persoonlijk dat hij het niet overziet (school werkt met weekplanningen die ikzelf al nauwelijks overzie en planning is geen talent van ZL) en dat de motivatie mist (geen uitdating). Vorig jaar hebben we een traject bij de ortho pedagoog gehad om Zoon te helpen met zijn executieve vaardigheden. Met alle tips van de orthopedagoog is door school bijna niks gedaan. En Zoon wordt er wel op afgerekend. Ik Ben Er Zo Klaar Mee. Help die jongen of laat hem met rust :twisted:.

Wat jammer dit. Ik herken dit wel van mijn groep 8-dochter. Die heeft slecht overzicht en heeft daarnaast weinig interesse om dingen te doen waarvan ze het nut of de lol niet van inziet. Verschil is wel dat de juffen haar prima begrijpen en ze er zeker niet op afgerekend wordt. Volgend jaar in de brugklas ga ik er aan het begin echt bovenop zitten. Omdat ik nu een kind in de brugklas heb, hoewel op een andere school, heb ik een idee van wat er volgend jaar op mijn jongste af gaat komen. Ik hoop echt dat haar middelbare school meer gaat insteken op studievaardigheden dan de school van mijn oudste, maar zo niet, dan gaan mijn man en ik overzicht en structuur creëren. Mijn oudste is veel schoolser dan mijn jongste en zelfs mijn oudste liep vast in de chaos.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Inde »

Lisa80 schreef:
zo 14 mar , 2021 7:05 pm

Verder is M blij dat de keuze voor een school is gemaakt, hij voelt zich er goed bij. We hebben al contact gehad en er vindt vóór de zomervakantie al een afspraak plaats, zodat M zo goed mogelijk weet waar hij aan toe is. Hij is erg (prikkel)gevoelig en wij schatten in dat een goede en zorgvuldige start voor hem positief kan bijdragen aan het verdere verloop in de brugklas. Er werd heel positief op gereageerd vanuit de middelbare school, dus dat stelt gerust. Ik heb dat zelf ook een beetje nodig, want ik krijg het af en toe een beetje benauwd van mijn dappere 10-jarige op de middelbare school...
Wat goed dat school zo reageerde. Mijn man heeft begin dit jaar een lang telefoongesprek gehad met iemand van de beoogde middelbare school van de jongste, omdat zij een kleine gebruiksaanwijzing heeft en we bij onze oudste, die geen gebruiksaanwijzing heeft, zagen wat er in een brugklas op een kind af kan komen. Van tevoren hadden we wat vragen gemaild, zodat van tevoren duidelijk was wat we precies wilden weten. Dat gesprek gaf genoeg vertrouwen, ook hier was school blij dat we contact opnamen.

Bij inschrijving was hier ook het verzoek om eventuele IQ-testen ter beschikking te stellen. Wij hebben dat wel gedaan, die uitslag is nog geen twee jaar oud en geeft precies weer waar onze aandachtspunten zitten.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Hoi, hoe gaat het met jullie groep 8ers? Het is al een tijdje wat stil, ik hoop dat dat een goed teken is 😉 . Hier is middelste echt helemaal klaar met school. Hij heeft al geteld hoeveel dagen hij nog naar school moet en een hele grote smiley bij de eerste vakantiedag op de kalender gezet. Hij heeft ook echt totaal geen klik met beide juffen en zijn grote rechtvaardigheidsgevoel zorgt ervoor dat hij regelmatig botst met 1 van de 2 juffen.
Verder baalt hij ook een beetje van alle leuke activiteiten die hij misloopt door corona. Zijn grote broer helpt ook niet, want die vind het heerlijk om te zeggen dat hij gelukkig wel al de leuke groep acht activiteiten kon doen.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hier gaat het wel goed. Er worden hier wel wat dingen georganiseerd speciaal voor groep 8, zoals een picknick over twee weken.

(Is alleen wat miscommunicatie tussen de ouders van de andere groepen en mijzelf, als in ze zijn vergeten bepaalde mails naar mij of naar de ouders van onze klas te sturen, terwijl we wel een keer samen hebben gezeten. Dat krijg je een beetje met een fusie en met nog maar 1 hb klas).

Zoon gaat eigenlijk wel goed. Heeft de brief dat hij op de locatie waar hij wilde kan komen. En is weer druk aan het spelen. Wat nu alleen iets lastiger is omdat we nu weer wat verder van school af wonen. ( van 10 minuten rijden naar 25/30 minuten rijden)

Ze hebben sinds de fusie dit jaar veel meer huiswerk dan voorgaande jaren (en ook dan dochter had in groep 8) en dat vind hij soms wel vervelend, vooral dat hij in het procentenboekje elke keer van alles moet kleuren terwijl hij in een keer het antwoord als ziet. Verder hebben ze een spreekwoordenboekje met soms onbegrijpelijke plaatjes. Hij maakt het netjes en is er ook netjes mee bezig met plannen enzo. Maar ik heb wel het idee dat veel van het werk een beetje saai is, veel meer herhalingen dan wat hij voorgaande jaren kreeg.

Balen dat jouw zoon zo tegen de laatste weken/maanden opziet, Clnl. Sterkte daarmee.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Baloo »

Hier is het een beetje uitzitten geblazen. Ze zijn sinds de kerstvakantie alleen maar aan het herhalen tot aan de citos. Voor handschrift heeft de hele klas nu een boekje uit groep 4, dat motiveert de kids niet echt zullen we maar zeggen. Er is geen uitzicht op de normale groep 8 dingen zoals kamp. De favo juf is weg, en sindsdien is het behelpen met een invaller waarvan we vandaag hoorden dat die tot het eind van het jaar zal blijven. De twee werkstukken waar ze mee bezig waren, en die het lichtpuntje van de week waren, zijn af. De musical lijkt gelukkig wel door te gaan, hopelijk krijgt dochter de rol die ze graag wil. Het gaan echt nog wel pittige maanden worden, in de zin van hoe houden we de goede moed erin en hoe houden we haar 'aan'. Ik zal zo blij zijn als ze straks kan beginnen in de brugklas...

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Fijn dat het bij jullie goed gaat Eekhoorntje! En leuk dat er dingen georganiseerd worden ook, dat hoort wel bij groep 8 vind ik.

Baloo, wat vervelend dat het voor jouw dochter ook voelt als de tijd uitzitten. Ik herken het van mijn zoon en ik vind het ook best lastig.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

De dingen die nu georganiseerd worden staan in feite wel los van school. Niet door de oudervereniging/raad, gewoon een paar ouders. Misschien hebben jullie goed contact met wat ouders om ook bv een picknick te organiseren?
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door ElisHug »

Inde schreef:
wo 31 mar , 2021 10:54 am
ElisHug schreef:
di 16 mar , 2021 12:16 pm
Ik meld me ook (weer) in dit topic :grin: . Zoon heeft inmiddels zijn advies binnen (VWO) en is aangemeld op het VO.

En toch weer gedoe... In de lockdown ging het heel goed met hem. Samen met hem maakte ik een planning en dan ging het schoolwerk prima. Nu hij weer een paar weken naar school gaat is het een drama. Hij moet zeer regelmatig nablijven omdat zijn werk niet af is. De juf zegt 'als ik geen druk zet, dan doet hij niets'. Ok, misschien is het dan slim om erachter te komen waarom hij niks doet? Ik denk persoonlijk dat hij het niet overziet (school werkt met weekplanningen die ikzelf al nauwelijks overzie en planning is geen talent van ZL) en dat de motivatie mist (geen uitdating). Vorig jaar hebben we een traject bij de ortho pedagoog gehad om Zoon te helpen met zijn executieve vaardigheden. Met alle tips van de orthopedagoog is door school bijna niks gedaan. En Zoon wordt er wel op afgerekend. Ik Ben Er Zo Klaar Mee. Help die jongen of laat hem met rust :twisted:.

Wat jammer dit. Ik herken dit wel van mijn groep 8-dochter. Die heeft slecht overzicht en heeft daarnaast weinig interesse om dingen te doen waarvan ze het nut of de lol niet van inziet. Verschil is wel dat de juffen haar prima begrijpen en ze er zeker niet op afgerekend wordt. Volgend jaar in de brugklas ga ik er aan het begin echt bovenop zitten. Omdat ik nu een kind in de brugklas heb, hoewel op een andere school, heb ik een idee van wat er volgend jaar op mijn jongste af gaat komen. Ik hoop echt dat haar middelbare school meer gaat insteken op studievaardigheden dan de school van mijn oudste, maar zo niet, dan gaan mijn man en ik overzicht en structuur creëren. Mijn oudste is veel schoolser dan mijn jongste en zelfs mijn oudste liep vast in de chaos.
Ik denk dat we ook vanaf het begin flink in gaan zetten op helpen met plannen en structuur. Hem laten verzuipen heeft niet veel nut denk ik. Ook denk ik dat we ZL vanaf de herfstvakantie naar de huiswerkklas laten gaan.

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door ElisHug »

ZL had vandaag heel veel zin in de eindtoets. Fijn een keer een dag wat anders en hij mocht kauwgom meenemen :lol: . Ik ben benieuwd hoe hij de toets maakt. Geen idee hoe hij de M8 toetsen heeft gemaakt, dat horen we schijnbaar niet als ouders.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Zoon had ook vandaag Route 8. Wij krijgen de uitslag daarvan in een gesloten envelop. Ze doen bij ons geen M8 cito.

Raar dat je de uitslag niet krijgt!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lotje72 »

Hier wel een paar groep 8-dingen zoals fietsexamen, af en toe leuke activiteiten buiten en aangepaste koningsspelen. Dochter heeft haar gewenste rol in de musical. Over kamp is nog steeds geen duidelijkheid; het lijkt niet door te gaan en te worden vervangen door een leuke dag bij de plaatselijke recreatieplas. Het zou toch 50/50 zijn of dochter het kamp nou heel leuk zou vinden of juist niet, dus we laten het maar op ons afkomen.

Met de aankomende middelbare school gesproken en ook juf heeft de warme overdracht gehad. Vanwege zwakke executieve vaardigheden adviseerde juf om direct met huiswerkbegeleiding te beginnen. Daar moeten we ons dus even in gaan verdiepen. Grappig om diezelfde verhalen van verschillende mensen te lezen.

Hebben anderen ook dit filmpje van Tijl Koenderink wel eens gezien? https://www.youtube.com/watch?v=5HRz_za_gQ0&t=39s. Ik las later ergens anders dat het niet reptielenbrein vs. zoogdierenbrein is maar zoogdierenbrein vs. mensenbrein. Evengoed een boeiende uitleg waaróm HB'ers niet zouden kunnen automatiseren. Ik ging direct op mezelf experimenteren door al wandelend èn podcast luisterend mijn AnkiWeb-deck te oefenen. Maar toen kreeg ik corona en verzandde het project (iets met volgehouden aandacht? ;) ).
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Leuk dat jouw dochter de rol heeft die ze wilde Lotje! Het filmpje uit de link heb ik al eens gezien, maar nu met oudere kinderen kijk ik er anders naar, herken ik meer.

Hier worden door ouders toch wel wat kleine activiteiten georganiseerd, erg leuk. Kamp is hier ook nog een groot vraagteken. Wat ik via via hoorde is dat de geboekte lokatie niet meer mag (voor 3 groepen 8) en dat ze nu zoeken naar 3 plekken zodat het kamp per klas geregeld wordt. De eindfilm gaat wel door, ik denk met alle klassen samen.

Zoon heeft gisteren de eindtoets gedaan, ook route 8. De toets zelf vond hij prima om te maken, maar hij moest erg lang wachten tot de rest klaar was en dat vond hij toch wel erg saai. Ik heb geen idee of en hoe we de uitslag te horen krijgen eigenlijk.

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Lisa80 »

De laatste periode in groep 8 is aangebroken... Ik ben benieuwd hoe M dat gaat ervaren. Toch ook een beetje 'uitzitten'...

We hebben inmiddels een gesprek gehad bij de middelbare school, samen met M. Superfijn! De hele 'toon' van het gesprek was 'we zien jou'. En natuurlijk moet het in de praktijk gaan blijken, maar dit gesprek (en de ervaring die we met O hebben op deze school) draagt bij aan vertrouwen in toch een spannende stap.
Doel van het gesprek was om M vooral tijdens de start in de brugklas goed te ondersteunen (risico is vooral dat hij compleet overweldigd raakt door alle prikkels en indrukken, en dan vrij heftig vastloopt, even kort gezegd), om van daar uit de balans weer op te maken. We weten bij hem dat 'eerst even aankijken' soms niet goed werkt. Je kunt niet alles voor zijn, maar in deze situatie is het een goed idee om op tijd/vooraf samen af te stemmen.
Wat ik erg positief vond, was dat er gekeken werd naar wat hij -als individu- nodig heeft, wat hem helpt. Niets meer, niets minder. Er is een duidelijke visie op hoe men leerlingen wil ondersteunen. Ze hebben een aantal opties, maar toen het daar een beetje tussen bleek te zitten, was dat ook prima en soepel afgestemd. M was duidelijk gerustgesteld. En het zal evengoed spannend zijn, maar M (en wij) kunnen nu heel concreet teruggrijpen op wat we hebben afgesproken en hoe dat kan helpen. M lijkt er ook wel een beetje zin in te krijgen, al die verschillende vakken en vooral (haha) de dubbele uren gym :-)
O 2008
M 2010
J 2015

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door jamathi mv 4 »

@Lisa80, wat klinkt dat goed zeg. Dat moet vertrouwen geven!

Hier inmiddels duidelijkheid over Kamp, het geplande kamp gaat niet door. H. is daar heel blij om, hij zag dat kamp (op een waddeneiland) echt niet zitten. Hij heeft snel heimwee.
Nu gaan ouders zelf mogelijk een kamp in de buurt organiseren, dat ziet hij wel zitten, dan heeft hij de mogelijkheid om naar huis te gaan bij heimwee, en alleen al de aanwezigheid van die mogelijkheid maakt dat hij waarschijnlijk nergens last van zal hebben. ;)
Voor zijn klasgenootjes vind ik het wel sneu, die hadden zoveel zin in het kamp op het eiland.

We kregen zojuist bericht dat H. is toegelaten tot de vwo-extra klas. Ik was eigenlijk wel een beetje verbaasd, want tijdens zijn presentatie klapte hij dicht en tijdens het motivatiegesprek kwam er ook bijzonder weinig uit. Maar blijkbaar hebben ze daar doorheen kunnen kijken, wat wel erg voor school spreekt. H. zelf vind het wel erg spannend. Hij weet dat hij in deze klas veel projecten zal krijgen waar ook thuis aan gewerkt moet worden. Tot nu toe heeft hij erg veel moeite met plannen en aan het werk gaan. Hij wil wel, maar vergeet het steeds, stelt uit, kan zichzelf er niet toe zetten om aan de slag te gaan. Maar.... hij wil hier heel graag beter in worden en heeft daarom zelf gisteren, geheel uit zichzelf, zijn groep 8 leerkracht gevraagd om meer en veeleisender huiswerk, zodat hij zijn taakinitiatie (zo noemt hij het niet natuurlijk :lol: ) kan trainen. Super trots op hem dat hij dat zo aanpakt!

Maar eerlijk, ik maak ook wel zorgen over volgend schooljaar. Die slecht ontwikkelde taakinitiatie (en overige executieve functies) is echt een probleem, ik vrees dat het er op neer gaat komen dat ik daar bijzonder druk mee wordt.
@Lotje72, misschien inderdaad wel een goed idee, direct met huiswerkbegeleiding starten. Ik zal eens kijken wat er hier op school/in de stad beschikbaar is.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Bij zoon gaat het kamp waarschijnlijk wel door. De kamplocatie is blijkbaar groot genoeg dat alle klassen apart in een bubbel kunnen en er mogen meer dan 30 personen op de locatie zijn. (Dat was nog even de vraag).

Ook het fietsexamen is dit jaar ( doen ze normaal in groep 7), en ze zijn bezig met de film, die wordt over een paar weken opgenomen.

Zoon was gisteren in spanning, want iemand in de klas zat bij de top 10 van de kangoeroequiz, en hij is normaal gesproken een van de hoogst scorende. Vandaag zou juf de uitslag vertellen. Dus ik ben benieuwd. Het fijne is wel dat hij het ook zijn klasgenootjes gunt. (Hij wil geen enkele sport doen waar een winelement in zit, ook niet schaken.)

Voor volgend jaar ga ik het wel zien met huiswerk. Dochter ( nu in de 2e) was het niet gewend huiswerk te maken, en heeft het ook goed opgepakt, tot de laatste lockdown periode, toen is ze te veel afgeleid geweest. We gaan het bij zoon ondervinden...
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Het is hier stil..

Zijn er nog wat leuke activiteiten geweest voor jullie kinderen?

Zoon heeft op 9 juni al de opnamedag gehad voor de eindfilm, en vorige week kamp.

Hij kwam gisteren bokchagreinig uit school, want hij verveelt zich. En ze moeten de laatste week ook gewoon t/m woensdag (de 14e)naar school (hele school is vanaf donderdag de 15e vakantie. (Waar dochter na de afscheidsavond op maandag alleen maar op dinsdag de school uitgeveegd werd (dus een uurtje op school en toen was het klaar). De afscheidsavond wordt een middag, want alle klassen gaan apart.

Vandaag hadden ze de grote rekendag (het enige waar hij nog een beetje naar uit keek) en toen was hij snotterig en bleef hij thuis. Gelukkig hebben we van juf de link gekregen en hebben we net de opdrachten samen gedaan. Het worden nog twee moeilijke weken voor hem denk ik. Vooral omdat zijn zus na deze week in feite vrij heeft. ( nog wel cijfers halen, poldersportdag, boeken inleveren en rapport. Maar da’s drie keer een uurtje en een dag)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Baloo »

Hier is het ook uitkijken naar het einde. Wel nog veel leuke dingen, musical enzo, maar ook veel gewoon een beetje rondhangen op school. Dochter is er wel klaar mee geloof ik. Er is ook veel gerommel met vriendschappen die plots worden opgezegd, of ruzies om niks. Dochter is de bakens al een beetje aan het verzetten naar haar nieuwe klas, heeft daar via social media ook al regelmatig contact mee. Het is tijd voor vakantie.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door Clnl »

Hier zijn we begonnen aan de laatste week. Zoon kan niet wachten tot hij zijn juffen en school gedag kan zeggen, hij is er zo klaar mee. Hij is van de week naar de kennismaking met zijn nieuwe klas geweest en hij kwam enthousiast terug. Ik hoop dat hij op het VO zijn motivatie en leergierigheid weer terugkrijgt. De aankomende week wordt even doorbikkelen voor hem. Genoeg "leuke" dingen, die voor middelste niet meer hoeven. Doordat hij strenge juffen heeft die zich totaal niet inleven in wat leuk is voor de kinderen, zijn de leuke activiteiten ook niet echt leuk. Zo kwam hij zeer teleurgesteld van kamp terug. Niks mocht en het was saai. Zo anders dan bij oudste, die zo van alle groep 8 activiteiten genoot. Zo zie je maar hoe een leerkracht een jaar kan maken of breken.

moi
Berichten: 3
Lid geworden op: di 22 jun , 2021 7:09 am

Re: Groep 8 2020/2021

Bericht door moi »

Hier nog vier dagen school. Vanavond een eindfeest voor de hele klas (is Jenaplan, dus drie groepen bij elkaar), dinsdagavond de eindfilm, donderdag de laatste schooldag en vrijdag nog een door de ouders georganiseerd kamp met de meiden van de Leonardo-afdeling. Ze heeft afgelopen week kennisgemaakt met de nieuwe school (verrijkt en waar mogelijk versneld VWO), maar kwam gedesillusioneerd thuis. ‘Ze hebben het allemaal over TIkTok en zijn opgemaakt.’ De overstap van fulltime HB-onderwijs, met héél veel aandacht voor kennis van jezelf en groepsprocessen, zal vermoedelijk best lastig worden. We hopen op 1 vriendin, dan redt ze het wel.

Wel gek, kregen we de schoolkalender van de basisschool voor volgend jaar, hoefde ik die alleen voor de jongste in te vullen op de familieplanner :confused:
Oudste oktober 2010, groep 8 fulltime HB-onderwijs
Jongste januari 2015, groep 4

Plaats reactie