Het is nu 30 nov 2020, 10:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 12 [ 234 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brugklas 2020/2021
BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 12:35 
Volwassene

Tijd voor een vers topic voor het komende jaar! Wie sluit aan?
Gelukkig kunnen de kinderen gewoon 100% naar school :D

---Edit: realiseer me dat het in de verkeerde subsectie van t forum staat... heb mod gevraagd het te verplaatsen)
---Edit 2 dank, Pompom

Laatst bijgewerkt door yolalala op 13 jul 2020, 18:35, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Brugklas 2020/2021
BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 14:55 
Volwassene

O gaat ook beginnen in de brugklas. We hopen dat dat beter uitpakt dan de basisschool...

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 18:22 
­

Verplaatst!

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 18:31 
Volwassene

Onze dochter gaat 1 gymnasium doubleren.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 18:34 
Volwassene

Oh Dee, gezellig dat je aansluit, maar de aanleiding is naar (of niet? )

Dl gaat eind augustus beginnen in de eerste klas van een zelfst. gym.
Het wordt spannend, het afgelopen jaar heeft ze een tussenjaar (intermezzo jaar) gedaan. Veel geleerd, grote stappen gemaakt en sociaal enorm opgebloeid maar hemeltje wat is er (mede door de uitdaging!) veel bij haar naar boven gekomen....
Korte samenvatting: een enorm creatief brein met 'uitdagingen' op het gebied van executieve functies.... (Lees: adhd-achtige trekjes qua concentratie en een enorme chaoot en warhoofd :lol: )
Gelukkig weten we dit nu en kunnen we op de nieuwe school meteen goed proberen aan te vliegen. Het blijft een gok, maar we hebben gekozen voor de grootste kans op peers, aangezien ze ondanks het tussenjaar nog steeds erg jong is als ze start.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 19:09 
Volwassene

Rekenachterstand van 4 jaar, geen sociale aansluiting, compleet de mist in met plannen (erger dan we aanvankelijk dachten) en dit schooljaar is d.m.v. onderzoek gebleken dat we te maken hebben met ass. In het kort. ;)

Edit: feitelijk draaien we een versnelling terug. Ze wordt 12 in het najaar.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 20:39 
Volwassene

Dee85 schreef:
Rekenachterstand van 4 jaar, geen sociale aansluiting, compleet de mist in met plannen (erger dan we aanvankelijk dachten) en dit schooljaar is d.m.v. onderzoek gebleken dat we te maken hebben met ass. In het kort. ;)

Edit: feitelijk draaien we een versnelling terug. Ze wordt 12 in het najaar.

ow! hmm, klinkt als een heftig jaar waarin ook veel geleerd is, Dee... zie je het nu wel weer positief in? en je dochter?

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 20:59 
Volwassene

Jahoor, we weten nu veel meer dan een jaar terug en ze krijgt een eerlijke kans. Ze kan weer proberen om voor Chinees te gaan. En er komt veel begeleiding bij waar ze veel aan kan hebben. Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak, is de aansluiting. Dat is ook hetgeen ik haar het meeste gun dit jaar. Een vriendin. Een klas waar ze zich onderdeel van voelt.
Afgelopen jaar keihard gewerkt, geleerd en grenzen verlegd. Hopelijk zal ze daar second time around de vruchten van plukken.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2020, 15:55 
Volwassene

Ik kom hier ook graag meeschrijven. Mijn oudste start 1 september in 1 VWO. Hij kijkt er erg naar uit. De eerste kennismaking met zijn nieuwe klas vlak voor de vakantie was erg leuk.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2020, 08:47 
Volwassene

Ik kom ook graag meeschrijven, mijn oudste gaat volgend jaar starten op het gymnasium. Hij heeft er veel zin in maar vind het ook nog wel erg spannend.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2020, 13:40 
Volwassene

Gezellig, clnl en 24seven.

Clnl, wat leuk dat de kennismaking met de nieuwe klas doorgang kon vinden. Bij mijn dochter zijn dat soort activiteiten wegens corona allemaal opgeschort. Ze krijgt een digitaal boekje waarin alle klasgenoten zich voorstellen.

Onze dochter heeft vrijdag haar rapport opgehaald. Ze heeft er toch voor gekozen om haar klasgenoten niet te vertellen dat ze doubleert. Het leek ons beter van wel; dan weet iedereen dat en na 6 weken is iedereen het weer vergeten en krijgt ze hopelijk geen vervelende opmerkingen. Maar goed, zij maakt daarover natuurlijk zelf de eindbeslissing.
Ze gaat ook weer starten met huiswerkbegeleiding. Dit keer met een plan erbij. Ze zal starten met 4 dagen en dan hopen we dat we in de loop van het jaar kunnen afbouwen. Het afgelopen jaar had ze bij huiswerkbegeleiding bijna continu iemand aan haar tafel staan, ze pakte het zelf gewoon niet op. Nu een jaar ouder dus hopelijk ook gegroeid in zelfstandigheid.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2020, 17:32 
Volwassene

@dee, ik snap je dochter ook wel. Over 6 weken komen ze er toch wel achter en dan zit ze niet meer bij ze en hoeft ze hun reacties niet allemaal mee te krijgen. Nu zou ze er heel erg mee in de picture komen.

Zoon had eigenlijk ook een eerste middag op school, maar heeft die helaas gemist door corona regels. Zijn zusje had die dag net koorts. Hij vindt het wel heel jammer dat hij het gemist heeft. Gelukkig heeft zijn school in de eerste week allemaal activiteiten om de klas te leren kennen. Dus er komt nog een nieuwe gelegenheid tot kennismaken.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2020, 20:02 
Volwassene

Hey, leuk, clnl en 24seven.
Ik ben benieuwd of we ook zo'n gezellig groepje krijgen als de brugklas vorig jaar (kan haast niet, volgens mij is bijna nergens op het forum zoveel geschreven :wink: ), ik ga mijn best doen. Al merkte ik vorig jaar dat er zoveel gebeurde dat ik eigenlijk heel snel gestopt ben met meeschrijven haha.
Bij ons is er ook een kennismakingsmoment geweest. 1 uurtje, dus erg veel was het niet. maar was voor haar net leuk om de klasgenoten even te zien en te weten wie de mentor is. Dan is het net wat minder vreemd allemaal.

Dee85 schreef:
... Ze gaat ook weer starten met huiswerkbegeleiding. Dit keer met een plan erbij. Ze zal starten met 4 dagen en dan hopen we dat we in de loop van het jaar kunnen afbouwen. Het afgelopen jaar had ze bij huiswerkbegeleiding bijna continu iemand aan haar tafel staan, ze pakte het zelf gewoon niet op. Nu een jaar ouder dus hopelijk ook gegroeid in zelfstandigheid.

Gelukkig dat je dit jaar meteen kunt inzetten op goede ondersteuning, Dee. Ik merk dat ook van het Tussenjaar. ik weet zeker dat we anders komend jaar in hetzelfde schuitje hadden gezeten. Wij gaan ook starten met huiswerkklas. Al heb ik nog geen flauw idee hoe we dat moeten gaan ophoesten :( . Dat zijn serieuze bedragen die je neer moet leggen voor 3à 4 dagen in de week. Maar t moppie heeft het echt wel nodig. Als zal het schelen dat ze nu geen laptop (=minecraftfilmpjes kijken) gebruikt om haar huiswerk te maken!

BerichtGeplaatst: 21 jul 2020, 13:28 
Volwassene

Ik had er soms wel een dagtaak aan om alles te volgen in het brugklastopic van2019/2020. Maar het is een fijn clubje mensen.
Ze zijn nu al weer 2 pagina's ver.

Beschouw brugklasjaar 1 ook maar als een soort tussenjaar

BerichtGeplaatst: 21 jul 2020, 16:42 
Volwassene

Hoi,

ik schrijf hier ook graag mee!
Onze oudste dochter O start na de zomervakantie in de brugklas, VWO tweetalig. Ze kijkt er erg naar uit.

O heeft langer 'gekleuterd' (daar kijken we nu anders naar, dan toen) en is versneld van groep 6 naar groep 8. We vonden het een moeilijke beslissing, maar het werd wel duidelijk dat nòg een jaar basisschool niet goed voor haar geweest zou zijn... Dus voor nu is het zeker goed.
Ze voegde redelijk okee in in de klas, maar je merkte toch dat ze er pas later bij is gekomen. Wel logisch, maar soms lastig voor haar. Daarom des te trotser op hoe ze het het afgelopen jaar heeft gedaan! In de brugklas start ze in een niet te grote groep (ong. 22?, op de basisschool was het rond 34/35 leerlingen), hoop dat ze hierin weer beter aansluiting gaat vinden.

BerichtGeplaatst: 21 jul 2020, 21:41 
Volwassene

I begint in een havo/tl klas, dat was ook haar advies. We denken dat de basisschool inmiddels was vergeten dat ze dyslectisch is. Maar ze koos zelf voor deze school, er zit wat meer autonomie in, en helaas is er in deze regio absoluut niets voor een creatieve twice exceptional die niet in het systeem past. We zijn ook erg bang voor gebrek aan aansluiting, dat lijkt haar tot nu gelukkig niet erg te storen, op de laatste basisschool had ze ook bijna niemand. Ze was gelukkig wel positief na het kennismakingsuurtje en wist al iets van de school omdat die haar oudere zus hebben kunnen helpen nadat die bijna helemaal vastliep in 2gym.

BerichtGeplaatst: 21 jul 2020, 21:59 
Volwassene

Zo lastig om een goed plekje te vinden voor twice exceptionals. Mijn jongste is er ook een, hb IQ maar prestaties in de laagste 2% van haar leerjaar. Ze heeft een serieus leerprobleem (iig ernstige dyslexie, misschien meer). Onze oudste heeft het gelukkig makkelijker met alleen een matige dyslexie (vastgesteld) die vooralsnog alleen spelling beïnvloed. Hij gaat gymnasium doen dus dat vind ik wel spannend. Al die extra talen. Het is wel een superleuke school en ze werken veel met projecten. Dus ik denk wat dat betreft dat hij er wel gaat passen.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2020, 19:00 
Volwassene

Zoon begint na de vakantie op het VO (gymnasium). Hij heeft een paar weken geleden een uurtje kennis gemaakt en een intake gesprek gehad (standaard bij VWO+ en gymnasium). Veel meiden in zijn klas (meer dan de helft), terwijl hij op de basisschool (voltijd hb) op de 22 kinderen slechts 5 meisjes in de klas had. Het lijkt hem wel lekker rustig, want "meisjes hoeven niet zo nodig stoer te doen". Ik ben benieuwd...

Het intake-gesprek vond ik best bijzonder. Een half uur per kind en dan werden er vragen gesteld als "wat zou je mee nemen als je een week op een onbewoond eiland zat en eten, drinken en overnachten geregeld was?" Ik zag zoon zwoegen op wat er achter die vraag zat en eindeloos veel opties in zijn hoofd de revue passeren. De docente begon al vrij snel met teksten als "als je het niet weet kunnen we er later op terug komen hoor" en "je zit toch op volleybal, dus wil je dan een bal mee?"(antwoord: nee, want er is toch niemand om mee te volleyballen). Ik had wel bewondering voor zijn ijzere-heinige nadenken, maar merkte dat ik zelf heel onrustig werd van de tijdsdruk, die er overduidelijk op zat. De docente had een gezichtuitdrukking waarop ik meende te lezen:"wat moet ik in vredesnaam volgend jaar met dit joch". De ook aanwezige docent werd gaandeweg het gesprek nieuwsgieriger naar wat er in het hoofd van zoon omging. Hij had ook al wat meer voorkennis, omdat wij een gesprek met hem gehad hebben. Merk toch wel dat de ervaringen op de basisschool maken dat ik minder onbevangen ben in aannemen dat het allemaal wel goed zal komen. Maar dat hoop ik natuurlijk wel!

BerichtGeplaatst: 24 jul 2020, 17:02 
Volwassene

Misschien een hele domme vraag, maar wat is het doel van zo'n gesprek en zulke vragen?

BerichtGeplaatst: 24 jul 2020, 21:27 
Volwassene

Citaat:
Misschien een hele domme vraag, maar wat is het doel van zo'n gesprek en zulke vragen?

Eerlijk? Geen idee waarom dit soort vragen!

De reden, die gegeven wordt voor het intake gesprek is dat dit voor de uitslag van het CBO-onderzoek is en ze graag zelf een beeld van het kind willen hebben, voor ze erover gaan praten. Dat vond ik eigenlijk wel sympathiek klinken. Daarnaast denk ik zelf dat ze ook willen kijken of het kind gemotiveerd is voor gymnasium of VWO+, ipv mogelijk alleen de ouders... Er werd ook een vraag gesteld over waarom hij voor gymnasium kiest. Waar hij overigens een totáál ander antwoord op gaf dan toen ik hem in de auto exact dezelfde vraag stelde (als voorbeeld van wat ik dacht ze zouden kunnen vragen) :o

Pagina 1 van 12 [ 234 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]