Het is nu 11 aug 2020, 20:59

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verdriet om geen vriendinnetjes
BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 06:19 
Volwassene

Mijn dochter van 6 was van de week heel erg verdrietig dat ze geen echte vriendinnetjes heeft in haar klas. Groot intens verdriet. Ik heb zelf vroeger hier ook last van gehad, maar toen was ik al wel wat ouder. Ik wist gewoon niet wat ik tegen haar moest zeggen, want ik heb er zelf eigenlijk nooit een goede oplossing voor gevonden. Eerlijk gezegd begrijp ik het ook niet echt, ze is vrolijk, helemaal geen nerderig type, en toch, geen aansluiting.. Wat zeg je tegen je kind in zo’n geval? En kun je er iets aan doen?

Berichttitel: Re: Verdriet om geen vriendinnetjes
BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 09:43 
Volwassene

Dat is naar om zoiets te moeten horen van je kind en het verdriet erover te zien. Weet je wat de reden is dat ze geen vriendinnetjes heeft of vriendschap ervaart?

Om je alvast wat ideeën te geven schieten er bij mij drie eigen situaties in mijn hoofd. Ik zag zelf bijvoorbeeld vroeger dat anderen spraken over heel veel vriendinnen en dat had ik niet. Hoe kwam dat toch dat zij er zoveel hadden? Toen ik op eigen onderzoek uitging, kwam ik erachter dat ik veel hogere eisen stelde voordat ik iemand mijn vriendje of vriendinnetje noemde. De eis op de basisschool was namelijk veel eenvoudiger: heb je een keer samen gespeeld of een grapje gemaakt, dan is dat een vriendje van je in tegenstelling tot mijn eis dat je toch minstens een aantal schooljaren met elkaar optrekt, een ruzie of meerdere hebt overleefd en lief en leed hebt gedeeld met elkaar. Uiteraard blijven dan veel minder of zelfs geen een kind over. Als je het nog niet weet, kun je met haar in gesprek over wanneer zij het een vriendschap noemt.

Mijn dochter zit nog bij de kleuters, maar ik kan me voorstellen dat het in groep 3 niet heel anders is, waar de contacten onderling nog erg fluïde zijn. De ene keer wil je nooit meer spelen met die andere klasgenoot en de andere keer is het je beste maatje. Mijn dochter heeft maandenlang een vriendje door dik en dun gehad en ze zat laatst in een ‘fase’ waarin ik haar niet meer hoorde over vriendjes of vriendinnetjes. Toen ik haar ernaar vroeg vond ze de klas wel heel gezellig hoor. Bij navraag hierover bij de juf, vond de juf het een uitspraak die je op die manier niet zo snel van een kleuter hoort (pas bij oudere kinderen) en ze gaf terug dat ze mijn dochter eigenlijk wel met iedereen zag spelen en met niemand in het bijzonder. Dochter had vrede met deze manier van contact met de klas gelukkig, maar ik proefde al een andere manier van kijken naar relaties. Heeft je dochter wel leuk contact met andere kinderen zonder dat ze hen vriendinnetjes kan noemen?

In de laatste jaren van de basisschool had ik bijna geen aansluiting met mijn klas. Daar was ik erg verdrietig over en voelde me eenzaam. Maar ik had buiten school activiteiten waar ik een aantal hele goede contacten kreeg. Hoewel ik hen minder zag dan mijn klasgenoten, wist ik wel dat ik niet van mijn klas afhankelijk was voor vriendschappen. Als je dochter helemaal geen aansluiting vindt, zijn de meiden misschien wel op sport, bij scouting, in de kerk als je gelovig bent, op zomerkamp te vinden. De wereld van contacten eindigt gelukkig niet bij die 20 of 30 klasgenootjes. Dat gaf mij troost en hoop.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 10:30 
Volwassene

Wat verdrietig vlinder. Speelt het probleem alleen op school? Heb je al met de leerkracht gepraat erover om te kijken wat hij/ zij ziet gebeuren qua actie-reactie en groepsdynamiek? Jij mist de ogen in de klas nu en de leerkracht heeft dit wel.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 12:37 
Volwassene

Heel verdrietig om je dochter zo te zien. Wij hebben hetzelfde doorgemaakt met onze dochter (nu 16). Lang verhaal kort: het komt uiteindelijk echt wel goed, maar deze periode is gewoon heel zwaar. Misschien dat ze via een (sport)clubje wel leuke vrienden maakt of misschien is uiteindelijk een schoolwissel nog een optie. Bij ons heeft dat heel goed uitgepakt, maar dat is natuurlijk geluk hebben. Meestal ontmoet je toch gelijkgestemden bij dingen waar zelf je interesse naar uit gaat. Dat ervaar ik zelf ook zo. Helaas heb je als zesjarige nog niet veel te kiezen gehad. Je komt in een klas (is geen studiekeuze aan vooraf gegaan) en je zit op zwemles omdat dat nou eenmaal moet. Pas als je wat van de gebaande paden afwijkt en zelf keuzes mag maken en bijvoorbeeld op scouting gaat of in een orkest zit of net zo’n fanatiekeling leert kennen als jijzelf bij een sportclub, dan leer je mensen kennen met dezelfde interesses. Dikke kans dat het dan wel goed klikt. Sterkte!

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 13:59 
Volwassene

Hier ook wel herkenning, met oudste vooral. Die had op de basisschool ook geen echte vriendinnetjes. Iedereen vond haar aardig, en ze speelde af en toe (niet veel) wel eens, maar echt een vriendinnetje... nee. Dat is op een gegeven moment gekomen bij het orkest en dat maakte veel goed.
Op de middelbare school kwam ze in een fijne groep, en voelde ze zich meer verbonden met de klas. En pas vanaf de derde en vooral de vierde had ze echt een vaste vriendinnengroep, die nu, een jaar na hun eindexamen, nog steeds bestaat. Met twee van hen is ze echt heel dik bevriend. Dat zijn vriendschappen voor het leven.

Maar dat duurt nog wel heel lang, als je dochter en nu in groep 3 al zo'n last van heeft (mijn dochter had dat niet echt). Ik zou inderdaad kijken of er buiten school een plek is. Mijn dochter is ons nog steeds diep dankbaar dat we haar op vioolles hebben gedaan.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 15:58 
Volwassene

Hier ook herkenning. Oudste zoon (versneld van gr 1 naar gr 3) was altijd de vreemde eend in de bijt op de basisschool. Hij had wel af en toe een speelafspraakje maar daar bleef het bij. Gelukkig kon hij vanaf gr 6 naar een professionele plusklas in de regio en daar maakte hij snel vrienden. Op de middelbare school werd hij steeds meer zichzelf en vanaf de 4e klas ging het vrienden maken vanzelf (met een aantal gaat hij nu nog steeds om).

Een gelukje wat hem betreft is dat hij er zelf geen last van had. Hij kon (en kan) zichzelf heel goed vermaken en heeft niet altijd mensen om zich heen nodig.

Jongste is een ander verhaal. Hij had het geluk dat hij vanaf gr 3 bij zijn boezemvriend in de klas kwam. Ze zijn inmiddels studenten en nog steeds dik bevriend. Heel fijn om te zien. Overigens kreeg hij ook vanaf de 4e klas op de middelbare school veel meer vrienden (waar hij nu nog steeds mee omgaat).

Hij is iemand die wel graag in gezelschap is. Hij vindt deze Coronatijd mede daarom erg lastig.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 20:16 
Volwassene

Ik herken het ook.
Het is een van de voornaamste redenen om tweemaal van school te wisselen. Voor mijn oudste dochter heeft het tot nu toe niet goed uitgepakt, maar we zijn er inmiddels achter dat er nog een factor in haarzelf daarbij een rol speelt. Niet dat het dan haar eigen schuld is, maar het verklaart voor een groot deel waarom het toch altijd zo stroef is blijven lopen. Zij heeft echter bij haar orkest wat leuke contacten waar ze van opbloeit. Daar hoort ze er gewoon bij, wordt niet gepest, wordt ze niet als vreemd gezien en daar kan ze zichzelf zijn.
Mijn middelste had er onlangs ook verdriet van dat ze geen vriendinnen heeft. Wel heeft ze 1 BFF. Maar ze zoekt duidelijk meer contacten. Ze zit in een klas waar de sfeer over het algemeen goed is en ze kan prima met de meiden en meeste jongens door 1 deur. Toch voelt zij een soort eenzaamheid, iemand die op haar golflengte zit eigenlijk. Het is heel sneu om te zien en het liefst zou ik het probleem gelijk oplossen, maar dat kan helaas niet. Na de zomer zal ook zij starten in een orkest en ik verwacht dat ze daar wel wat meer leuke contacten zal opdoen.

Wat de mensen hierboven ook al schreven: ik denk dat het belangrijk is om een plek te vinden waar je je thuis voelt, waar je erbij hoort en jezelf mag en kan zijn. Dat kan heel goed bij een sport/muziek/hobby vereniging. Of misschien zijn er wel wat leuke kinderen in de buurt.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 20:22 
Volwassene

Hier ook herkenbaar. Wij hadden geluk dat de kinderen elkaars beste maatjes waren. Vriendschappen zoals zij die in gedachten hadden, kwamen pas op de middelbare school en tijdens hun studie.

Jongste zocht wel contact maar raakte steevast teleurgesteld omdat andere kinderen zijn manier van spelen en zijn humor niet begrepen. Op de basisschool ging hij functionele vriendschappen aan: hij had iemand om mee te voetballen, iemand om Pokémonkaartjes mee te ruilen, iemand om mee te knikkeren, etc. Zo was hij nooit alleen. Maar een echt vriendje had hij niet. Als hij wilde praten of nadenken, richtte hij zich tot zijn zus.
Oudste trok zich terug en probeerde helemaal geen contact meer te leggen met andere kinderen. Dat kwam pas halverwege het VO.

Wij zorgden wel regelmatig voor peercontacten (via het forum, Pharos, Peers2Play) zodat de kinderen ook konden ervaren hoe het was om niet 'anders' te zijn. Daar zijn geen diepgaande vriendschappen uit ontstaan (wel tussen de ouders :wink: ) maar ze genoten wel van die contacten op het moment zelf.

BerichtGeplaatst: 26 mei 2020, 18:27 
Volwassene

Ik herken vooral wat merriedroom zegt: dat ik pas laat begreep dat wat anderen vrienden noemde dat ik dat ook had maar dat waren dan kinderen die ik kende. Of het waren functionele vrienden zoals Paula zegt. Geen echte echte vrienden. Voor mij was dat een opluchting, toen ik daar achter kwam. Heb dat ook meegenomen in de opvoeding van onze kinderen. Probeerde dat ook zelf uit te dragen. Dat het concept vrienden veel gradaties heeft en dat die allemaal waarde vol zijn. Wat dat betreft is het misschien ook goed om te kijken hoe jij en haar vader tegen vriendschap aankijken, welke beelden en boodschappen jullie meegeven.

Zelf denk ik ook dat het aardig kan zijn om te bedenken waar jij denkt dat ze eerder vrienden kan maken dan in de klas. Bijvoorbeeld scouting. Mooie daar vind ik dat veel gaat over samen dingen doen. Respect voor verschillen en elkaar helpen. Het is minder competitief dan een teamsport. Wat voor andere kinderen juist heel tof is: wij tegen zij, scoren enz. Muziek maken kan ook heel verbindend zijn.

En bedenk ook dat je het niet hoeft op te lossen. Met haar meeleven en samen bedenken hoe gaaf het zou zijn als ze wel een vriendinnetje of meer zou hebben is ook al fijn. Erkenning is goed voor een verdrietig hart.

Anne72

BerichtGeplaatst: 27 mei 2020, 07:50 
Volwassene

Ik herken het wel, mijn dochter worstelt er ook nog steeds (ze is nu 12 jaar) mee.

En anders, dan je altijd op veel plekken hoort, voelt ze zich bij andere hoogbegaafde kinderen ook een vreemde eend in de bijt. Dat was een teleurstelling, want je hoort altijd dat ontwikkelingsgelijken zo belangrijk zijn.
Ik heb mij er maar een beetje bij neergelegd. En soms komen ze ineens iemand tegen met wie de klik er wel is. Mijn dochter kan goed overweg met een meisje met ASS en mijn oudste dochter doet leuke dingen met een vriendin, die praktijkonderwijs doet (maar in karakter wel een zelfde soort meisje als mijn oudste dochter, dus ik snap de klik wel).

BerichtGeplaatst: 27 mei 2020, 22:27 
Volwassene

Citaat:
En bedenk ook dat je het niet hoeft op te lossen. Met haar meeleven en samen bedenken hoe gaaf het zou zijn als ze wel een vriendinnetje of meer zou hebben is ook al fijn. Erkenning is goed voor een verdrietig hart.

Mooi!

BerichtGeplaatst: 12 jun 2020, 17:00 
Volwassene

Bedankt voor jullie acties. Sorry dat ik nog niet gereageerd had, maar we hadden een ziekenhuisopname in de familie. Gelukkig nu weer rustiger.

Ik denk dat het in de klas deels is dat ze geen geluk heeft gehad. Ze had bij de kleuters wel vriendinnetjes en nu ook wel, maar niet in haar klas. Misschien moet ik het idd meer loslaten en minder het gevoel hebben dat ik het op moet lossen. Misschien is meeleven en steun geven voldoende, maar zo voelde het niet..

BerichtGeplaatst: 13 jun 2020, 21:21 
Volwassene

Als ik de ervaring van mijn partner mag delen: de steun thuis in alle moeilijkheden die hij had op school was onbetaalbaar. Ze konden niks oplossen, maar hij kon altijd zijn verhaal kwijt en met name zijn moeder stond altijd vierkant achter hem.

Het voelt zeker machteloos, want je wilt het oplossen. Maar weet dat jouw rol hierin ook onmisbaar is. ❤️

BerichtGeplaatst: 17 jun 2020, 10:41 
Volwassene

Karan schreef:
En anders, dan je altijd op veel plekken hoort, voelt ze zich bij andere hoogbegaafde kinderen ook een vreemde eend in de bijt. Dat was een teleurstelling, want je hoort altijd dat ontwikkelingsgelijken zo belangrijk zijn.
Dat had onze dochter ook. Zelfs in de onderbouw VO (hb-stroming) vond ze weinig aansluiting. Wat wel prettig was, dat dit een onderwerp van gesprek was in de klas (niet onze dochter specifiek, maar het 'anders' zijn van sommige leerlingen) waardoor ze gewoon geaccepteerd werd zoals ze was, met al haar eigenaardigheden. In de bovenbouw vond ze wat meer aansluiting (overigens vooral bij niet-hb'ers, de hb-leerlingen accepteerden haar wel maar zij voelde zich er toch niet bij op haar gemak). Toen heeft ze voor het eerst 2 echte vriendinnen gemaakt, waar ze nu (6 jaar later) nog contact mee heeft.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2020, 10:51 
Volwassene

Hier zo'n beetje hetzelfde verhaal als Paula vertelt. Op het gymnasium waar mijn zoon naartoe gaat is de acceptatie van leerlingen die net even anders zijn ook groot. Maar pas in de vierde kreeg hij een paar 'echte' vrienden.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2020, 11:01 
Volwassene

Hier hadden de jongste twee ook echt geen aansluiting met typische hb-ers.
Jongste had veel vrienden op de basisschool, voornamelijk kinderen die naar vmbo en havo gingen. Op het VWO heeft hij meer "kennissen".
Middelste heeft sinds de tweede klas wel echte vrienden, zowel op school als via internet. En daar is ze heel blij mee. Op de basisschool droomde ze wel over echt gelijkgestemden, maar die had ze nauwelijks. Met 1 jongen (hb) had ze in de bovenbouw wel leuk contact, vanwege gedeelde hobby's. Verder probeerden vooral overblijfouders haar wel aan het spelen te krijgen met anderen, die vonden het zielig als ze steeds alleen liep. Maar dochter was veel liever alleen dan te moeten spelen met kinderen waarmee ze geen enkele klik had. En ze zat op een school met veel hb-kinderen.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2020, 11:54 
Volwassene

Grappig, ik had pas een leuk gesprek met een collega. Zij heeft mijn zoon niet in de klas gehad, maar kent hem wel. Ik vertelde dat onze collega bij wie hij toen zat ook zo probeerde om hem met andere kinderen te laten spelen, maar dat dat ook niet echt van de grond kwam. Dat werd altijd op zijn jonger zijn gegooid. (Hij is van begin januari, als hij op tijd was geboren had hij zonder versnelling ook in deze klas gezeten). Ik zei dat hij gewoon anders was. Mijn collega vroeg: "Is dat echt zo? Was hij zo anders?" Dus ik vertelde hoe het ging:
De andere jongens waren aan het voetballen en hij nam zijn "telemicroscoop" mee naar school om beestjes te zoeken en te bestuderen.
Toen zei ze: "Ach ja... da's ook eigenlijk niet zo gek he? Jij bent ook wel anders dan de rest."
En even later: "Dat vind je toch niet erg he? Dat ik dat zo zeg?"'
Ik vond het juist hartstikke fijn, dat zij dat juist wel ziet, en dat ze me daar niet raar om aankijkt.

Het was in zijn klas geen enkel probleem trouwens. Hoewel hij met afstand de slimste was en geen echte peers had, heeft hij het in die klas geweldig goed gehad. Iedereen werd geaccepteerd en gewaardeerd hoe hij of zij was. Een meisje dat op een andere school vreselijk gepest werd, bloeide hier helemaal op, een jongen met zware psychische problemen die maar zo nu en dan op school was hoorde er gewoon bij als 'ie aanwezig was, maakte allemaal echt niet uit.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2020, 12:33 
Volwassene

En dat, is mijn overtuiging, is vooral wat een hb-kind (elk kind natuurlijk) nodig heeft. Geaccepteerd worden zoals je bent. Je veilig voelen. Dat is de bodem waarop je kunt gaan bloeien. Als die bodem ontbreekt, kun je nergens aarden, denk ik. Ook niet als het programma wel past.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 12:06 
Volwassene

hanneke schreef:
En dat, is mijn overtuiging, is vooral wat een hb-kind (elk kind natuurlijk) nodig heeft. Geaccepteerd worden zoals je bent. Je veilig voelen. Dat is de bodem waarop je kunt gaan bloeien. Als die bodem ontbreekt, kun je nergens aarden, denk ik. Ook niet als het programma wel past.

Mooie en wijze woorden Hanneke.

Helaas valt van te voren niet te voorspellen of je kind in een klas komt waar het geaccepteerd zal worden.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 18:00 
Volwassene

Nee, dat is zo.
Ik denk wel dat de schoolsfeer in zijn geheel bepalend is.

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende