Het is nu 27 okt 2020, 11:02

Pagina 3 van 3 [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2019/2020
BerichtGeplaatst: 03 feb 2020, 12:42 
Volwassene

@lisa, inderdaad best spannend als je opeens zulke grote stappen maakt en snel moet kiezen. Toch denk ik dat kinderen best wel goed in kunnen schatten welke school ze fijn gaan vinden.

@kacela, wat fijn dat je dochter zich nu zo veel lekkerder voelt met al dat extra aanbod en compacten van de reguliere stof!

@vlindertje, lekker dat er zo veel keuze is binnen bereik, 10 a 15 minuten fietsen is wel echt een luxe.

Ik was na de informatiedag vrijdag helemaal enthousiast over een school voor mijn oudste. Ze lieten toch veel meer flexibiliteit en kennis zien dan ik van te voren had gedacht. Maar mijn oudste neigt toch meer naar de school dichtbij. We gaan het zien wat het wordt...

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 feb 2020, 15:27 
Volwassene

Wow, 10 minuten fietsen naar school....dan ben je hier net de straat uit :lol: . Dat scheelt waarschijnlijk wel, dat hier op het platteland alles al snel wat verder weg is.

Het lijkt er toch op dat we voor 'ver' gaan. Hij start dan met 20 minuten fietsen, dan 38 minuten met de bus en dan nog 5 minuten fietsen. Met overstappen, fietsen wegzetten e.d. komt het dan op 5 kwartier. Zoon ziet het zelf niet echt als een probleem. Wat misschien scheelt is dat hij al 30 minuten met de auto gewend is naar school nu. Ook voor mij is reistijd normaal, 3 kwartier naar mijn werk (was vroeger een uur en 20 minuten). Misschien dat we wel kunnen organiseren dat we hem in ieder geval 1 dag in de week brengen en halen.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2020, 23:23 
Volwassene

10 min fietsen is de basisschool nu.... Middelbare degene van voorkeur is 15 min en ja dat is dichtbij :lol:
De rest rond de 25-35 min fietsen.
Zijn jullie scholen allemaal zo ver weg dan?
Wonen jullie in een dorp?of erg grote stad?
@maccupid jullie dus echt "afgelegen', lijkt mij best heftig 5 kwartier reistijd maar niet veel andere keuze dus begrijp ik.

Als wij 3 jaar geleden niet verhuisd waren ivm de basisschool dan was alles ook verder weggeweest. Had hij wellicht zelfs met de trein gemoeten.
Met de verhuizing ook al aan de toekomst van het vo gedacht.
Daar nu dus voordelen mee. Erg goede beslissing geweest.

Gaan jullie kinderen ook naar lesjes middagen ed? Zl naar een aantal. Ook van scholen waar hij stiekem al van weet dat die het niet worden. Hij wil zo graag proeven hoe het gaat.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 21:09 
Volwassene

Morgen weer een lesavond. Zoon heeft er inmiddels een paar gedaan en krijgt er een beetje genoeg van. Grappig genoeg vindt hij morgenavond ineens wel spannend, omdat hij nu weet dat hij waarschijnlijk naar die school gaat.

Ook hier 'op het platteland' zijn natuurlijk wel scholen, die dichterbij zijn dan vijf kwartier reizen. Ze zaten eerst op een basisschool op 10 minuten fietsen, maar ja, die sloot vanwege krimp. Toen een basisschool ietsje verder, waar ze in de problemen kwamen. Nu voltijd hb op 30 minuten met de auto.

Zoon wil persé gymnasium (iets met Griekse mythologie en Harry Potter), dus dat sluit de middelbare scholen binnen drie kwartier uit. Dan keuzes, die variëren van 50 minuten tot 75 minuten, waarbij de laatste een HB profielschool is, die het echt lijkt te snappen. Het voelt eigenlijk als geen keus.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2020, 15:23 
Volwassene

Zo, op de valreep heeft O een keuze gemaakt voor een middelbare school, en daarbinnen nog voor een specifieke richting (soort vwo+ klas).
Ze vond het moeilijk om een beslissing te maken. Ik denk dat zij zo veel factoren ziet en meeweegt, dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet, èn zij zal na een keuze altijd kunnen bedenken wat voor voor- en nadelen daar weer aanhangen, enz. Zo blijf je dan malen...
Begrijpelijk (en herkenbaar...), maar het was toch tijd om tot een keuze te komen. Haar vooral geholpen met overzicht creëren en van daar uit de knoop doorhakken.
Uiteindelijk heeft ze gekozen voor waar haar gevoel het beste bij is, maar wat ze ook spannend vindt (kan ik dit wel? dan ben ik wrs alleen vanuit mijn klas?). Wij staan er helemaal achter.

Naar de betreffende proeflesmiddag ging ze ook alleen, zag haar heel dapper naar binnen stappen. *trots*
Een fase met grote stappen, letterlijk en figuurlijk...

Lukt het bij jullie ook, met de definitieve beslissingen over het VO?

BerichtGeplaatst: 07 maart 2020, 08:50 
Volwassene

Mijn oudste vond het ook lastig om te kiezen. Allebei de opties hadden duidelijke pluspunten, maar ook echte minpunten. De perfecte optie zou een mix van de twee zijn. Een halve week voordat hij definitief moest kiezen ging zijn voorkeur uit naar de ene school en op de laatste dag dat hij mocht kiezen is hij nog geswitcht naar de andere school gebaseerd op sfeer, vriendjes die gaan en lekker dichtbij. Ik ben blij dat hij een keuze gemaakt heeft.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2020, 12:52 
Volwassene

Geen eindtoets dit jaar voor jullie kinderen, las ik net.......

BerichtGeplaatst: 19 maart 2020, 14:52 
Volwassene

Mijn dochter zat letterlijk te juichen. Ze heeft soms zo'n moeite met cito's dat ze eigenlijk heel blij is dat het advies dat ze al heeft gekregen definitief blijft.
Ze geniet duidelijk van het "thuiswerken". Lekker in haar eigen tempo aan dingen werken en aan haar extra opdrachten werken.( ze mag crea-lessen verzorgen voor haar klasgenoten dus ze is volop aan het voorbereiden)

BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 16:22 
Volwassene

Hallo,

hoe gaat het met jullie 8e-groepers?
De eerste weken thuis ging O voortvarend aan de slag, na een paar weken drong het besef van de situatie meer tot haar door en wisselen goede dagen af met dagen dat ze minder lekker in haar vel zit. Ze kan echt verdrietig zijn (wat zich o.a. uit in een kort lontje) en mist dan school (juf), vriendinnen en familie. O is redelijk gemotiveerd voor haar schoolwerk (als het niet te makkelijk en te veel herhaling is...) en meldt zichzelf aan voor de rekeninstructies. Prima.

We hebben inmiddels de toelatingsbevestiging binnen van de middelbare school en brugklas (vwo-tto) van haar keuze, dat is heel fijn. Ze kijkt er naar uit!

Wat ik wel 'interessant' vind, is dat ik nu beter kan zien wat er met haar gebeurt als ze met schooltaken bezig is (natuurlijk in andere omstandigheden, maar toch). Dat haar tempo vrij laag ligt, omdat ze ècht geen fouten wil maken. Ze is liever heel lang met een opdracht bezig (en checken), dan dat ze er iets sneller doorheen gaat en dan misschien een foutje maakt. Tegelijkertijd frustreert het haar soms ook, dat ze er lang mee bezig is.
Haar begeleiden hierbij is ook even 'zoeken', want als je niet oplet, komt ze alles vragen, terwijl ze eigenlijk prima zelfstandig kan werken. Als ze dan eenmaal aan de slag is (wetend dat ze natuurlijk terecht kan bij de leerkracht of ons als ze er niet uit komt), groeit haar vertrouwen ook wel weer, maar daar gaat enige frustratie aan vooraf...

Ik ben wel wat huiverig voor wat er dinsdag aan informatie komt over het vervolg van de maatregelen, omdat er daarna ook meer duidelijkheid zal gaan ontstaan over de afsluiting van het jaar, verwacht ik. En voor groep 8 betekent dat natuurlijk wel wat...
Is er bij jullie op school al meer duidelijkheid over, en hoe gaan de kinderen er mee om? Zijn ze nog gemotiveerd voor schoolwerk?

BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 22:33 
Volwassene

Hier zoon, die verbaasd is dat het schoolwerk zo snel af is thuis. Hij speelt 1 of 2 keer in de week met een vriendje en houdt daarnaast contact met vrienden via de app. Dat lijkt voor hem genoeg te zijn. Hij zegt school eigenlijk niet te missen. Thuis heeft hij ook wel veel aan zijn zus, al loopt dat natuurlijk niet altijd soepel.

Afgelopen week hebben de kinderen het script van de musical ontvangen met het verzoek aan te geven welke rol ze willen (top 5). Die voorbereidingen gaan dus door, al stond er ook bij dat nog niet zeker was dat de musical ook echt door kan gaan. Hij heeft ze met zus echter enthousiast op het script gestort en daarna de top 5 opgesteld.

Vanaf morgen begint hij ook aan typeles. Dat was er nog niet aan gekomen en lijkt toch wel handig, met oog op het VO. Nu is er mooi nog tijd voor.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 17:47 
Volwassene

Ergens jammer dat de eindcito er niet meer is, toen ze de overdracht naar het VO klaarmaakte kwamen ze erachter dat I een dyslexieverklaring heeft (al lang vergeten, ze compenseerd natuurlijk goef) en hadden ze voorleestoetsen geregeld eindelijk...ik denk dat die beter waren gegaan.

Ze heeft de VO plek die ze wou, nu hopen dat de extra begeleiding volgend jaar nog betaald wordt door het samenwerkingsverband

Geen kamp en musical, bevalt haar goed. Ze maken een eindfilm.
Thuiswerken ging heel goed , vooral dat het zo snel af was, en geen overprikkeling meer.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2020, 10:49 
Volwassene

De laatste weken van de basisschool...
Sinds deze week merk ik dat het besef bij O meer binnendruppelt; ze ziet er moe uit.
Na een 'bijzonder' jaar, in een nieuwe klas, nu langzaamaan afscheid nemen. Op een heel andere manier dan iedereen gedacht had, maar school spant zich erg in om er voor groep 8 een zo goed mogelijke afsluiting van te maken.
Ook de fijne (en voor haar noodzakelijke) gesprekken met de ib-er worden zorgvuldig afgerond.

O kijkt erg uit naar de brugklas. Gelukkig is er in juni toch een eerste kennismaking, in aangepaste vorm.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2020, 18:12 
Volwassene

drukke tijden hier voor zoon:
- vandaag kennismaking nieuwe klas en mentor
- morgen hele ochtend testen doen op nieuwe school
- woensdag t/m vrijdag schoolkampdagen (zonder overnachten, maar wel van 9 tot 21 met elkaar 'leuke dingen doen')

Blijkt hij volgende week weer een dag naar de nieuwe school, te moeten voor het intake-gesprek. Hij vindt het niet erg, want "minder saai dan werken op school".

BerichtGeplaatst: 11 jun 2020, 20:36 
Volwassene

Onze dochter gaat straks naar een school in de grote stad, en niet een van de scholen uit de buurt. Dat houdt in dat ze dagelijks 20 minuten met de trein moet, maar ook dat ze lekker onder schooltijd kan dansen, zingen en acteren. Dat vindt ze heel leuk, maar ook heel spannend. De kennismakingsdag is pas in juli, maar we hebben al een brief ontvangen dat die misschien niet doorgaat. Gelukkig kwam onze grote meid meteen met een oplossing, die ze zelfs zelf gemaild heeft naar school. Namelijk alvast kennismaken via Zoom als echt contact niet lukt. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren.

Wat thuiswerken betreft vond ze het heerlijk. Lekker in je eigen tempo werken. En er dan achter komen dat je best in een week je schoolwerk af kan maken, als je je schouders er onder zet. Nou ja, op school redt ze het niet binnen een week, en thuis binnen 2 dagen. Maar van juf mocht ze niet eerder dan na de instructie aan een deel van haar werk beginnen. "meteen een goede les in acteren, mama", want af was het allang.

Nu de laatste weken, met hier ook een eindfilm, ipv musical. Dat vindt ze wel heel jammer, maar vooral ook omdat de uitvoering van haar musicalklas ook al niet door gaat ivm corona (hopelijk in december). Op kamp gaan ze echter wel. Maar ze hebben een klas die letterlijk op 1 hand te tellen is (groep 8 dan), dus dat scheelt al en het kamp is volledig buiten, dus hebben ze toestemming gekregen om wel op kamp te gaan. Nou vindt ze dat vanwege eerdere slechte ervaringen heel spannend, maar kijkt ze er inmiddels ook naar uit.

We zien onze kleine meid in de afgelopen weken veranderen van een basisschoolkind naar een echte puber. Zowel qua gedrag als uiterlijk wordt ze ineens echt groot.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 28 jun 2020, 18:19 
Volwassene

I had vorige week korte kennismakingsmiddag, het viel gelukkig mee. Nog 3,5 dag groep 8 en zijn we eindelijk verlost van basisscholen. Woensdagavond mogen we de eindfilm zien in de school.
Omdat L vorig jaar dreigde thuis te zitten en toen terecht kwam in de volgende stad hebben we een auto aangeschaft, fietsen 50-60 minuten en openbaar vervoer nog veel langer enkele reis voor een kind wat niet naar school wou vonden we te veel verwacht. I gaat volgend jaar naar dezelfde school dus breng ik ze samen

BerichtGeplaatst: 06 jul 2020, 15:46 
Volwassene

Mijn meisje heeft vorige week kennis gemaakt met haar nieuwe klas. Ze is super enthousiast.. Het liefst was ze al eerder overgestapt.
Volgend jaar veel crea vakken en door bijna alle vakken zit wel enige vorm van creativiteit gevlochten dus daar kan ze haar ei goed kwijt.
Geen kamp helaas, maar wel de nacht van acht achter de rug. Volgende week nog een uitvoering van de musical. Daarvoor hebben ze de lokale schouwburg afgehuurd zodat er genoeg ruimte is.
Ze is er dolblij mee, ze heeft een grote rol gekregen van haar juf om haar een beetje te prikkelen en dat lijkt haar heel goed te doen.

Nu eerst dat rare schooljaar maar eens afsluiten.. Hopelijk volgend jaar wel volledig naar school ( dat komt met name mijn oudere puber ten goede :roll: )

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 18:22 
Volwassene

Hoi, ik heb een nieuw topic aangemaakt over de brugklas :D Sluiten jullie aan?
viewtopic.php?f=46&t=14834&p=336111#p336111

Pagina 3 van 3 [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3