Het is nu 21 sep 2020, 20:58

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: IQ 133 te laag voor sociaal-emotionele problemen
BerichtGeplaatst: 11 mei 2020, 21:06 
Volwassene

Hi allemaal,

Ik zit na te denken over een schoolwisseling voor mijn zoontje van bijna 6. Hij vindt moeilijk aansluiting bij klasgenootjes en hangt regelmatig de clown uit in de hoop aardig gevonden te worden. Dit was destijds ook de reden waarom we kozen voor een IQ test, waar hij tot eigenlijk tot onze verbazing hoog op scoorde. Onze hoop is dat hij op de andere school, waar ook een topklas aan verbonden is, beter aansluiting zal vinden.

Op meerdere sites heb ik echter gelezen dat sociaal-emotionele problematiek gerelateerd aan hb meestal pas voorkomt bij een IQ van 140+ en dan tussen de 130 en 140 de ontwikkelingsvoorsprong eigenlijk te klein is om hier problemen door te ondervinden.

Ik was benieuwd wat jullie mening hierover is? Moet ik de oorzaak van zijn clowneske gedrag in de klas en moeilijk vriendjes maken dan in een andere hoek zoeken? De score gaf me destijds geruststelling, omdat er een oorzaak gevonden leek te zijn voor zijn gebrek aan aansluiting, maar nu ga ik hier weer over twijfelen.

Bedankt alvast.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: IQ 133 te laag voor sociaal-emotionele problemen
BerichtGeplaatst: 11 mei 2020, 22:11 
Volwassene

Volgens mij kun je geen exact cijfer hangen aan het wel/niet aansluiting vinden met klasgenoten. Daarop zijn zoveel factoren van invloed; karakter van je kind, ontwikkelingsniveau klasgenoten, hebben van wel/geen sociale aansluiting buiten school etc. HB speelt daarin hoogstwaarschijnlijk wel een rol. Ik zou niet twijfelen aan de ingezette weg; de kans dat hij aansluiting vindt als er meer kinderen met een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau en gedachtengang (HB) in de klas zitten is dan ook groter. Succes!

BerichtGeplaatst: 12 mei 2020, 07:23 
­

Er wordt gewoon heel veel onzin geschreven op het internet. :wink:

Verder eens met Slimpie, aansluiting hangt van enorm veel factoren af. Ontwikkelingsgelijken geven wel een grotere kans op aansluiting.

Mijn tip zou ook zijn om niet te lang te wachten. Geen aansluiting vinden is best lastig voor een zich ontwikkelend kind, en als het lang duurt, kan het kind allerlei scheve ideeen over zichzelf en 'anderen' ontwikkelen, en daardoor minder vrij en zelfverzekerd in contacten komen te staan.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2020, 08:31 
Volwassene

Bedankt voor de reactie meiden! Altijd fijn om die bevestiging even te krijgen. We gaan er gewoon voor!

BerichtGeplaatst: 14 mei 2020, 21:38 
Volwassene

Wat mij verteld is is dat het niet samenhangt met de iq score maar dat dit een gevolg is van de negatieve bijkomstigheden van de zijnsluiken dat gekoppeld is bij hoogbegaafdheid.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]