Het is nu 25 mei 2020, 16:16

Pagina 9 van 15 [ 299 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 21 maart 2020, 23:31 
Volwassene

Dat is op zich een goed idee, ware het niet dat ze met een dergelijke voorsprong op deze of omliggende scholen niets doen. Hier heerst vooral het idee dat leerlingen op leeftijd gekoppeld dienen te worden. Wel willen ze bij elke leerjaar verdieping of verbreding aanbieden. Heb ik dan wel iets aan doortoetsen? Want ik weet waar haar niveau ligt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 13:58 
Volwassene

Op de school van mijn kinderen deden ze ook weinig met kinderen met een voorsprong. Er was de laatste 10 jaar niemand versneld. Toen oudste bij de start in groep 3 bij een rekentest met kale sommen het niveau bleek te hebben dat gemiddeld presterende leerlingen in november groep 5 hebben en jongste ook twee keer liet zien erg ver voor te lopen (eind groep 2 maakte hij de laatste methodegebonden rekentoets van groep 3 foutloos en in groep 3 maakte hij de spellingtoets van M4 foutloos) begrepen ze toch wel dat ze er met een extra werkje niet kwamen. Ze zijn beide in groep 3 versneld en een groep hoger werkten de extra werkjes al veel beter.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 16:13 
Volwassene

Op de eerste basisschool van mijn kinderen hadden ze in 40 jaar nog nooit een hoogbegaafde leerling gehad (lees: opgemerkt) en was nog nooit een leerling versneld. Tot onze kinderen. Jongste deed groep 1 en 2 in één jaar. Volgens de kleuterjuf een verschrikkelijke keuze die alleen tot ellende kon leiden. Dochter deed groep 3 en 4 in één jaar.

Beide versnellingen zijn door ons aangevraagd. We hadden de kinderen extern laten doortoetsen en de voorsprong was dermate groot - net zoals bij de kinderen van Loekie - dat school besefte dat dit niet opgelost werd met wat extra werkjes en een smartgame.

Ging het vanzelf? Nee. Wij hebben eindeloos veel gesprekken gevoerd met leerkrachten, IB'ers en directeur, ons ingelezen, een deskundige uit de kast getrokken (die bleek te werken bij het samenwerkingsverband, school wist dat niet) en uiteindelijk beide kinderen op eigen kosten laten testen.

Maar door de communicatie open te houden, steeds te benadrukken dat we sámen een probleem hadden (namelijk een kind dat niet naar school wilde en, in geval van jongste, een kind dat op school weigerde mee te doen aan klassikale dingen) en kleine stapjes voor te stellen (zodat ze niet schrokken of riepen 'kan niet') ging het toch een hele tijd vrij goed.

Wel zijn we uiteindelijk toch van school gewisseld. Dat had minder te maken met de mogelijkheden die school bood, want ze deden echt hun best, en meer met het feit de kinderen ontwikkelingsgelijken misten.

De school in kwestie heeft inmiddels een begaafdenbeleid!

BerichtGeplaatst: 24 maart 2020, 20:35 
Volwassene

Van school krijgen we elke week een tasje met knutselspullen, opdrachtjes en ideeën om te doen. Voor m’n dochter kwam er van de juf een link achteraan gestuurd naar https://slimmekleuters.nl/thuis-aan-de- ... -kleuters/ voor uitdagendere opdrachten.

Ik was nog een beetje aan het puzzelen op welk niveau ik de opdrachtjes kan aanbieden om uitdagend genoeg te laten zijn. Dat lukt wel aardig goed, want ze vindt het heel leuk om de opdrachtjes te doen die we haar aanbieden. Ze vindt het nu nog steeds leuker dan naar school gaan. Wat ik me kan voorstellen, omdat alles op haar niveau en tempo gaat. Dat wordt tegen die tijd afkicken :oops:

BerichtGeplaatst: 25 maart 2020, 23:46 
Volwassene

Paula en Loekie: Wat was jullie plan b als school deze veranderingen toch niet hadden gedaan?

BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 11:48 
Volwassene

Citaat:
Paula en Loekie: Wat was jullie plan b als school deze veranderingen toch niet hadden gedaan?
Bij beide jongens is er ook een onderzoek geweest. In beide gevallen was toen al sprake van een mogelijke versnelling. Zowel de orthopedagoog van het ziekenhuis (bij oudste) als de onderzoeker van een begeleidingsdienst (bij jongste) bevestigden de noodzaak om te versnellen. Voor oudste hebben we verschillende keren gedacht aan het veranderen van school. Uiteindelijk is het vanwege verschillende redenen nooit doorgegaan. Wat we wel altijd hebben gedaan is heel veel buitenschoolse activiteiten aanbieden. Beide jongens hebben veel gesport en muziek gemaakt; ze hadden bijna elke dag een training of les.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 20:09 
Volwassene

Citaat:
Plan B was een schoolwissel als het ondanks de aanpassingen na een heel schooljaar nog niet significant beter zou gaan met de kinderen. Daar hebben we uiteindelijk inderdaad voor gekozen. School deed echt z'n best maar de ontwikkelingen op school liepen altijd achter op de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast hadden onze kinderen veel behoefte aan ontwikkelingsgelijken en die waren er gewoonweg niet. Ze moesten dus óf helemaal alleen werken, óf met de klas meedoen terwijl ze dat niveau al ruim ontstegen waren. Beide kinderen ontwikkelden een enorme weerstand tegen school en zaten slecht in hun vel.

Op de 2e school waren overigens nog steeds veel gesprekken en voortdurende aanpassingen nodig. Het grote voordeel van die school was vooral dat er vrij veel andere hb leerlingen waren. En dat ze flexibel waren in de zin van groepsoverstijgend werken en op niveau werken. Ideaal was het ook daar niet maar er was wel meer mogelijk.

Bij beide kinderen hebben we ná hun eerste versnelling onderzoek laten doen: iq-test, onderzoek naar sociale en emotionele ontwikkeling, doorgetoetst tot ze uitvielen. Op de 2e school zijn ze nogmaals versneld (oudste is uiteindelijk 2x versneld, jongste 3x).
Naast school sportten beide kinderen heel veel, zorgden wij voor peer-contacten (uitjes via het toenmalige hb-forum, speelmiddagen en excursies via Pharos), bezochten we musea, gingen we het bos in, etc. Wat Loekie ook schrijft dus, veel buitenschoolse activiteiten. Daarnaast had jongste fysiotherapie en integratieve kindertherapie onder schooltijd. En ging hij op woensdagmorgen naar een externe verrijkingsklas. Zodat hij per saldo de laatste 2 schooljaren maar 3 dagen per week naar school hoefde.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2020, 19:06 
Volwassene

Hier is het bij ons redelijk goed te doen tot nu toe. we hebben niets van school gekregen, hier houden ze zich bezig met knutselen, met leuke ideeen ook van oma die normaal gastouder is maar die af en toe oppast (kleine kring nu). Maar andere uitdaging wil hij nu absoluut niet aan. School zegt spelen is leren, maar voor hem is uitdaging ook belangrijk want anders raakt ie helemaal passief. En nu hoeft het niet van school dus hoeft hij het ook niet. Erg lastig! Al eens doorgezet en dan is het drama, terwijl het dan nog bijv sommen zijn die hij prima kan. Nu het er naar uit ziet dat veel langer gaat duren hoop ik dat juffen toch iets meer uitdaging aan hem opleggen. Ben benieuwd! Gelukkig is hier iig nog wel gezellig als we ze hun gang maar laten gaan :)

BerichtGeplaatst: 29 maart 2020, 20:00 
Volwassene

Misschien vind je hier interessante uitdaging:
https://www.acadin.nl/over-acadin/leera ... 7bNTwYdoLc

BerichtGeplaatst: 30 maart 2020, 17:36 
Volwassene

Passief worden klinkt mij als muziek in de uren 8) , gisteren was mijn dochter in de avond compleet over haar toeren omdat ze niets geleerd heeft.

BerichtGeplaatst: 30 maart 2020, 17:45 
Volwassene

Nannet, waarom lukt het niet om haar iets te leren of haar iets te laten doen waardoor ze ervaart dat ze leert? Mijn jongens leerden thuis minstens zoveel als op school.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 01:29 
Volwassene

Dit komt een beetje omdat de mogelijkheden op beginnen te raken met wat we kunnen aanbieden. Het idee is nu om zo min mogelijk de voorsprong op te laten lopen( gemiddeld groep 4/5) omdat de school niet versneld en verbreden te minimaal is om te voorkomen dat de frustratie in de toekomst toeneemt en ze uitvalt.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 07:17 
Volwassene

Bij ons is het zo dat hij bang is om fouten te maken, op school waren ze daar hoewel erg langzaam wel wat mee bezig en daar pikt hij dat ook. Thuis dus niet, want thuis is geen school en ik geen juf. Wat hij doet is stiekem dingen zelf leren. Zo leert hij zichzelf steeds beter rekenen in zijn hoofd en weet hij zeker dat het klopt dan komen wij erachter omdat ie het dan terloops even laat weten. Zo komen we er nu achter dat hij zichzelf klok aan het leren kijken is, vooral digitaal want dat hebben we in huis. Ik meld dan dat we hem graag willen helpen, maar dat mag niet, wordt hij boos. Leren leren wil hij dus niet thuis. Hoe dan wel, zijn wij nog niet achter

BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 07:48 
Volwassene

@Nannet, hier tal van geweldig leuke opdrachten gekregen die ontzettend leerzaam zijn maar niets met werkbladen en dergelijke te maken hebben. Zal je een pb sturen. zijn kleine projectjes met veel creativiteit. Er zijn vast meer ouders die je daaraan kunnen helpen en ook op sociaal media circuleert nu volgens mij groot scala aan leerzame activiteiten om bij aan te halen.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 07:53 
Volwassene

Dank je Noelle! :D

BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 08:57 
Volwassene

Een muziekinstrument leren bespelen werkt hier goed. Het is leuk en ze blijven leren :-)

BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 09:02 
Volwassene

Daar heeft ze weinig interesse in helaas.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 10:44 
Volwassene

Als ze al kan lezen kan ze ook dingen leren op het gebied van wereldoriëntatie. Bijvoorbeeld via: http://www.webkwestie.nl/bao_digitheek/ ... gemeen.htm
Bij sommige cognitieve taken zit je school niet in de weg, bijvoorbeeld het uitzoeken welke vlaggen bij welke landen horen, welke geldsoorten daar gebruikt worden etc. Daar kan ze een soort werkstukje van maken. Mij oudste heeft op die leeftijd zelf een boekje gemaakt over dinosaurussen.
Je kunt het ook zoeken in andere vaardigheden: haken, groente snijden, plattegronden ontwerpen, touwtje springen.
Ik vind het zelf belangrijk dat kinderen ervaren dat je op heel veel gebieden kunt leren, niet alleen cognitief (maar wel veel, want anders worden sommige kinderen inderdaad chagrijnig).

BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 08:56 
Volwassene

Wij zijn ook zoekende geweest om te voldoen aan de leerhonger van dochter. School heeft de volgende twee linkjes gestuurd: https://slimmekleuters.nl/thuis-aan-de- ... -kleuters/ en https://www.muiderslot.nl/opdracht-lockdown/.

De grootste tip die ik kreeg (van school) is om samen met dochter een thema te kiezen en daarin te gaan verdiepen met filmpjes, boeken, soms is er in het openbaar iets te vinden erover (een planetentuin bij ons in de buurt als het heelal het thema zou zijn geweest). Het is geen schoolwerk, het is een eigen ontdekkingsreis waar ze dagen mee zoet kan zijn en ze loopt hierdoor niet verder voor op de schoolstof.

Deze tip werd door vrienden met slimme kinderen ook vroeger als oplossing ingezet thuis. Dino’s, alle libelle’s leren, een compleet eigen fantasiewereld creëren, vulkanen, kastelen, regenbogen met hun lichtbreking. Hopelijk is er een onderwerp waar er weer een twinkeltje in de ogen tevoorschijn komt.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2020, 21:12 
Volwassene

Ik kom even klagen hoor. Ik ben zo boos op school! De schol heeft het volgende bedacht: Dochter gaat over naar groep 3 zonder enige vorm van extra ondersteuning en dan na 10 weken kijken of ze niet toch naar groep 4 had gemoeten. Ik heb inmiddels meer begrip voor ouders die scholen voor de rechter slepen.

Pagina 9 van 15 [ 299 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Volgende