Het is nu 30 okt 2020, 08:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 7 van 7 [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 25 maart 2020, 20:37 
Volwassene

Dat is wel een goede, Marthe. Dat deden we al met de toetsweekplanning (alleen liep die vrije tijd een beetje in duigen omdat ze niet zo snel ging). Maar ze vond het wel fijn om te zien in de planning.
Het wekkertje gaat nu op mijn telefoon, elke 50 minuten. Dan kom ik even vragen of ze wisselt.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2020, 21:31 
Volwassene

Hoe werkt ze dan die 50 minuten door?
Weinig kinderen die 50 minuten aan één stuk geconcentreerd kunnen werken.
Ken je de pomodoro-methode? 15 minuten werken, 5 minuten pauze en dan wisselen van vak.
Dan blijf je veel frisser en heb je kleinere stukjes stof die overzichtelijk zijn.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 00:06 
Volwassene

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb er nog twee plus een huishouden dus ik kan er niet continu naast zitten.
15 min werken en 5 min pauze en dan per vak wisselen vraagt heel veel van mij aangezien ze dat overzicht zelf niet kan bewaren. We zitten ook met bepaalde tijden dat ze moet inloggen voor een instructie via video van een docent. Wordt een heel gepuzzel dan. En ook als ze straks weer naar school gaat weet ik niet of het haalbaar is op huiswerk begeleiding.
Thuis zou dan wel 15min werken, 5min pauzes kunnen maar dan net zolang tot het werk per vak af is. Dat je daarna dan een vak kan afvinken, geeft misschien ook rust.
Al vraag ik me wel af hoe ze dat dan in een lesuir van 50min doet, op school.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 08:57 
­

Op school is er sowieso meer afwisseling in een les.
Pomodori heb ik de oudste weleens laten proberen, hij vond het vreselijk. Vooral als het wekkertje ging en hij midden in een van de laatste opgaven zat.
Zelf doe ik het wel als ik veel achter elkaar moet leren. Maar dat is dan hooguit een paar dagen. Om altijd te doen zou mij ook niet passen.

Voor mij werkt het beter om heel korte breaks te doen als een bepaald deel van het werk af is, bijvoorbeeld de eerste 5 opgaven. Die kan je dan ook afstrepen.
Kleine brokjes maken dus, dan heb je veel afstreepmomentjes.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 09:35 
Volwassene

Bij de kruidvat enzo hebben ze regelmatig a4 formaat weekplanners. Je kan aan het begin van de week gezamelijk een planning maken en dit halverwege de week controleren. Kleine stapjes werkt beter en overzichtelijker. Bijvoorbeeld volgende week toets dan maandag samenvatting paragraaf 1, of 1 bladzijde. Of wanneer er veel huiswerk gemaakt moet worden, vanavond die som en morgen die som ipv alles op een dag. Zo kan er veel afgestreept worden en dat voelt goed. Je kan dan ook belonen door te zeggen zie je wel: hoeveel je nu al af hebt?
Ik zag bij een vriendinnetje dat ze werken met post it. in vak to do, af, en ingeleverd (zij werken met leerdoelensysteem). Wanneer het teveel to do wordt dan eerst de meest makkelijke huiswerk wegwerken om het overzichtelijk te houden en de motivatie te blijven houden.
Maakt het ook gezellig. Dus glas drinken erbij met een koekje. (halverwege)

Hou vol. Bij mijn oudste dacht ik ook in vwo 1 van waar zijn we aan begonnen. Zit ze te hoog, waarom plant ze zelf niets etc. Inmiddels in vwo3. Nog steeds moet ik haar af en toe aan het werk zetten maar grotendeels redt ze het nu alleen en elk jaar wordt het iets beter.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 11:40 
Volwassene

Ik denk dat de manier van Marthe heel goed werkt bij het leren voor een toets. De stof in kleinere hapjes verdelen. Kwartiertje leren, 5 minuten pauze. En weer door. Dat brengt overzicht en dat is ook wel gebleken in de toetsweek. Ik heb overigens een hele mooie planner liggen hier, alleen gebruiken we nu de planner van de huiswerkbegeleiding omdat ze daar de afgelopen mee gewerkt heeft. We zijn toen gestopt met onze eigen planner omdat dochter die van hwb fijner vindt.
De executieve functies zijn ook meegenomen in het onderzoek en dochter scoort tamelijk laag op inhibitie, hetgeen dus ook parten speelt bij het werken volgens planning. Daar heb ik het boek van Peg Dawson dus voor liggen.

Bedankt voor je bemoedigende woorden, Nycave. Gezellig proberen we het ook te houden. Telkens als er een vak af is, wordt ze uitbetaald in paaseitjes. ;)

Pompom, dat lijkt mij ook fijn, veel afstreepmomentjes.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 11:49 
Volwassene

Is het een idee om gewoon te stoppen na die 50 minuten per vak die zijn ingeroosterd? Je dochter gaat toch een jaar overdoen, dus het gaat nu vooral om het groeien in vaardigheden. Als ze niet de druk voelt van de stof afhebben in de schooltijd voelt ze misschien wel meer ruimte om dingen uit te proberen die voor haar werken. Sowieso is het niet heel nodig om nu alles tot in de puntjes bij te houden als ze alle stof komend jaar weer opnieuw krijgt, toch?

BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 12:53 
Volwassene

Daar heb ik wel aan zitten denken en het ook besproken met huiswerkbegeleiding. Het idee zou dan zijn om wiskunde en Nederlands wel volledig te doen i.v.m. hiaten.
Ik zal het eens in de praktijk gaan brengen.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 14:25 
Volwassene

En vergeet niet om te blijven benadrukken dat al is er maar 1 ding vandaag/deze week gelukt dat dat al winst is. Focus op wat lukt wel, denk aan een trap oplopen. Je bent niet in 1 keer boven, dat gaat stapje voor stapje. Het is een proces van lange adem - het nu aanleren van vaardigheden.

Mijn dochter van bijna 13 zit in 2 TTO/gymnasium, heeft op de basisschool heel weinig ondersteuning gehad op leren leren en dat gaf in de brug ook veel stress. Ze merkt nu langzaamaan dat er dingen wel lukken en bij de dingen niet lukken, dat dat geen ramp is. Dat deze school niet afrekent en ze kansen krijgt om iets alsnog te doen. Opnieuw proberen dus, volgende keer beter. Het gaat om het proberen om het te leren.

We praten over hoe wil je het aanpakken, waar kunnen wij je bij helpen (overhoren, stof opnieuw uitleggen, ff top down uitleggen waar het nu over gaat als ze het overzicht kwijt is en ze denkt dat ze er geen klap van snapt, wiskunde nakijken etc), lukt het, waarom lukt het nu wel/toch niet? etc.

Nu helpt het heel erg dat dochterlief goed kan praten en mee kan redeneren. En ze eindelijk na 1,5 jaar niet meer zo gefrustreerd is en boos is op zichzelf dat ze hulp uitsluit. Ze maakt stappen. Dus houdt hoop en alles wat de druk verlaagt kan helpen.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 15:05 
Volwassene

Mamv2, helemaal mee eens.
Sinds gister gaat het hier een stuk beter met het beloningssysteem. Dat wil zeggen: ze is voor 3 uur klaar met alles. We hebben ook afgesproken dat ze bij een aantal vakken die ze lastig vindt minstens 1 vraag stelt aan de huiswerkbegeleiding, zodat het vragen stellen een soort routine wordt. In de hoop dat ze het dan vaker uit zichzelf zal doen. Het lijntje met de hwb is sowieso erg kort en dat werkt goed.

We hebben inmiddels contact gehad met de tester en een goed evaluatiegesprek gevoerd. Veel handvatten en ook een verklaring die het o.a. mogelijk maakt dat dochter bij toetsen meer tijd zal krijgen. Voor nu zaak om de mentor te contacten en om de RT te gaan opzetten met de handvatten die we hebben gekregen. Ookal is live contact nu even moeilijk, ik denk dat we er nu toch al een goed begin mee kunnen maken.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2020, 18:10 
Volwassene

Toch even reageren m.b.t. de pomodoro techniek, die ik gisteren in een Ted Ed had meegekregen over leren leren (learning to learn).
Het is per 25 minuten, 5 minuten pauze en na elke 4e pomodoro neem je 15 minuten pauze.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2020, 13:21 
Volwassene

tang schreef:
Toch even reageren m.b.t. de pomodoro techniek, die ik gisteren in een Ted Ed had meegekregen over leren leren (learning to learn).
Het is per 25 minuten, 5 minuten pauze en na elke 4e pomodoro neem je 15 minuten pauze.

Ja officieel..... Je kunt het aanpassen naarmate de blokkade/faalangst/fixed mindset groter is.
Bij mijn afstudeerscriptie had ik zón blokkade, tegenzin en paniekaanvallen, dat ik ben begonnen met 2 minuten iets opschrijven, 2 min pauze. Alleen zo lukte het me om te beginnen. Vervolgens kun je die 2 min werken uitbreiden.
(Bij mij werden die 2 minuten sowieso vaak meteen 10 min of langer, omdat als ik eenmaal bezig was, ik ook wel door kon gaan).

Pagina 7 van 7 [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]