Het is nu 10 aug 2020, 21:46

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Opstandig gedraag
BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 17:59 
Volwassene

Onze lieve zoon van net 7 is heel erg brutaal en boos aan het doen, thuis en op school. Hij heeft daarna altijd spijt, maar in het moment lijkt het hem te heftig om zijn emoties onder controle te houden. Daarnaast schrijft hij in zijn schrift dat de juf dom is of dat zijn werkjes dom zijn.

Hij is al versneld en zijn juf merkt dat hij weinig te leren heeft een allemaal heel snel snapt. Hij loopt heel erg voor.

Heeft iemand tips met dit gedrag? We zouden wel willen werken aan het niveau op school, maar zo een slechte gedrag maakt dat ook moeilijk. De school reageert goed op alle vlaktes en wil graag meewerken. Hij zit al in de Plus klas, krijgt extra rekenen met weinig uitleg, en was vorig jaar doorgetoest.

Berichttitel: Re: Opstandig gedraag
BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 00:41 
Volwassene

Ik zou in elk geval proberen om je zoon aan je te laten vertellen welke onderdelen van het schoolwerk hem precies frustreren. Welk vak? Welk soort opdrachten? Tempo? moeilijkheid? teveel wachten of teveel herhaling? Op basis daarvan kun je met school bespreken welke aanpassingen mogelijk zijn. Het gaf onze kinderen echt een boost om te zien dat er geluisterd werd naar de issues die zij met zoveel moeite onder woorden hadden weten te brengen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 00:49 
Volwassene

Ik zat de afgelopen weken met vergelijkbaar gedrag. Sowieso is m’n dochter niet iemand die zomaar wat van volwassenen aanneemt, of het nou een ouder of juf is. Maar de laatste weken was ze wel heel veel boos, heel dwars en had ze erna spijt dat ze zo deed, want ze wilde eigenlijk graag lief doen.

Enfin, wat rond gevraagd bij HB-experts die ik toevallig laagdrempelig kon benaderen. Toen kreeg ik de tip om haar op een rustig moment te vragen waarom ze zo boos was, wat haar dwars zat. Tot mijn grote verbazing wist ze daar heel goed woorden aan te geven en konden we afspraken maken over hoe we hiermee om konden gaan of hoe we de oorzaak konden aanpakken samen. Misschien zit hem wel (ook) wat anders dwars dan (alleen) dat school te makkelijk is. Bij dochter bleek het niet eens direct school gerelateerd te zijn.

Baloo is me net voor :-). Ik kan bevestigen dat het gesprek op niveau en de erkenning van haar gevoel ook heel erg veel goeds deed.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 19:45 
Volwassene

Danken jullie wel! Sowieso is er een probleem met impulsiviteit, dat door zijn boosheid reageert hij veel te fel. Daar werken we aan. Als dat iets beter onder controle is, kunnen we hebben over waar de frustraties vandaan komen. School is zeker niet het enige probleem.

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ]