Het is nu 28 maart 2020, 14:42

Pagina 3 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Muziek
BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 19:48 
Volwassene

Volgens mij is het vrij normaal dat jonge kinderen veel uit hun hoofd of op gehoor spelen.

Jongste hier vindt het notenschrift geweldig en dan vooral de theorie er achter. Het is een soort speelse geheimtaal voor hem. Ik hoor ook regelmatig de orkestpartijen van zijn zus (ander instrument) op zijn instrument voorbij komen, dat gebeurt dan weer veelal op gehoor.

En dan te bedenken dat hij een moeder heeft, die zich pas als volwassene realiseerde, dat ze vroeger op de piano ook twee sleutels moest lezen en dat er tussen sommige noten in een toonladder een halve toon verschil zit ☺️☺️.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 00:25 
Volwassene

Het is helemaal geen probleem om uit je hoofd te spelen. Maar als je echt goed wilt spelen, dan is het wel belangrijk om regelmatig heel precies met het notenschrift erbij jezelf te controleren, om te zien of je jezelf geen gekke dingen hebt aangeleerd (die dan ook nog 'normaal' zijn gaan klinken).

Citaat:
een kind die wel muzikaal is maar niet op les durft vanwege de eigen opgeworpen hoge lat
. Heel herkenbaar! hier ook zo'n kind, die daarnaast ook lastig vond om zich te committeren aan iets (niet opgeven na drie keer, maar doorzetten) en die een bloedhekel heeft aan oefenen (ook op school). Een zeer geduldige juf die continue zoekt naar de grens (wanneer is een zetje nodig en wanneer is een zetje teveel) en naar de 'sweet spot' (wanneer is de rek eruit en doen we iets leuks wat ons beiden aanspreekt) helpt heel erg. Evenals een vast moment van de dag 5 minuten oefenen. Gek genoeg heeft de typecursus (waar ze zelf heel graag op wilde) en die nog veel meer commitment en oefening vraagt maar dan zonder de leuke muziek erbij, een heel positief effect gehad. Ze moet elke dag in elk geval 1 type oefening doen. Daarna gaat het muziek oefenen eigenlijk vanzelf, terwijl dat eerder steeds discussie gaf. Ik merk dat dochter enorm gegroeid is in een aantal dingen: accepteren dat oefenen nodig is als je iets onder de knie wilt krijgen, en dat dat normaal is (en geen zwakte). doorzettingsvermogen. dat je niet perse de beste hoeft te zijn, of zelfs maar 'goed', maar dat het gewoon bevredigend is als iets lukt wat je eerst niet kon. Dit zijn allemaal dingen die ze nog nooit had meegemaakt op school. Dat plezier in de muziek het belangrijkste is (ze heeft er ook inderdaad steeds meer lol in, nu ze echt iets begint te kunnen, en pakt ook regelmatig als haar vrienden hier spelen de gitaar erbij).

BerichtGeplaatst: 17 feb 2020, 11:30 
Volwassene

Het muziektopic. Leuk!

De kinderen spelen cello en hoorn. De jongste vindt muziek ook erg leuk, maar die is nog maar 5 jaar en probeert het e.e.a. uit.
We hebben hier eigenlijk heel veel instrumenten liggen. Een tamboerijn, ukelele, kindergitaar, drumstel, dan de cello en hoorn, een paar basgitaren en nog een elektrische gitaar en Spaanse gitaar. De man speelt gitaar, ik kan een beetje drummen. Ik heb les gehad toen ik jonger was en zat in een bandje. Ik vond dat hele notenschrift maar ingewikkeld, kwam er maar niet doorheen. Dus dat en de lessen heb ik lekker laten schieten en nu ben ik groot en heb ik spijt. :mrgreen: Ik ben niet veel aan het spelen nu, maar wel altijd bezig met vlogjes kijken, interviews lezen en veel muziek luisteren van de favoriete slagwerkers. Qua muzieksmaak heb ik een voorkeur voor de zware metalen, dus dat luister ik dan ook voornamelijk. Maak ook wel uitstapjes naar pop, folk, hip hop, van alles en nog wat. Hou vooral van de progressievere tak van de zware metalen met de rare maatsoorten. De tak waarvan iedereen zegt 'dat is toch geen muziek?!' :lol:

BerichtGeplaatst: 17 feb 2020, 11:39 
Volwassene

:lol: :lol:
Dat had ik dus echt niet bij je verwacht na je zaterdag gezien te hebben. Leuk!

BerichtGeplaatst: 17 feb 2020, 15:26 
Volwassene

Heb m'n zwarte doodskopgarderobe en drumstokken maar thuis gelaten. :mrgreen: :lol:

Ik zou wel weer meer zelf muziek willen maken. Een jaar terug deed ik auditie voor een bandje. Die hadden een hele rare constructie bedacht met twee drummers en daar had ik niet zo'n zin in. Ik ken dat drama in bandjesland maar al te goed en ik zag dat weer gebeuren. No thanks! Nu niet actief op zoek, maar misschien komt er wat op mijn pad. Op het moment speel ik thuis vooral mee met liedjes. Ik klink als een natte krant, maar dat mag de pret niet drukken. Met een e-kit speel je gewoon met koptelefoon op en heeft niemand last van je. Je hoort alleen contactgeluid.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2020, 15:36 
Volwassene

Von schreef:
:lol: :lol:
Dat had ik dus echt niet bij je verwacht na je zaterdag gezien te hebben. Leuk!

Ha ha Von, ik had dezelfde gedachte! :lol:

BerichtGeplaatst: 18 feb 2020, 18:13 
Volwassene

Haha, ik lees dit terwijl ik metal zit te luisteren in de trein.

Dee85, ik moet bij jouw omschrijving van je smaak meteen aan Dillinger Escape Plan denken. Dat soort muziek? :D

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 10:19 
Volwassene

Haha ja! Alhoewel ik bij DEP geregeld ook wel een lachkick krijg. Het gaat helemaal nergens over! :lol:
Ik vind dit erg tof: https://www.youtube.com/watch?v=uT3SBzmDxGk

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 10:34 
Volwassene

Baloo schreef:
Ik merk dat dochter enorm gegroeid is in een aantal dingen: accepteren dat oefenen nodig is als je iets onder de knie wilt krijgen, en dat dat normaal is (en geen zwakte). doorzettingsvermogen. dat je niet perse de beste hoeft te zijn, of zelfs maar 'goed', maar dat het gewoon bevredigend is als iets lukt wat je eerst niet kon. Dit zijn allemaal dingen die ze nog nooit had meegemaakt op school.

Mooi om te lezen Balloo! Dit is inderdaad leren doorzetten! Wij hebben nu de gratis versie van Simply piano e dat lijkt Dochter heel leuk te vinden. Het oefenen zorgt voor een soort competitief gedrag.. zeker als ik mee doe :D maar daardoor wil ze wel dooroefenen tot ze het kan.
Ik zag op het rapport van Dochter dat de Pluklasleraar een stukje had geschreven. Het was hem opgevallen dat Dochter steeds beter snapt waar het om gaat bij de Plusklas (dat ze er niet is om te spelen) en dat het ook mooi is dat hij ziet dat ze strenger voor zichzelf wordt. Daarmee bedoelt hij dat ze meer oorzet als het even niet lukt. Vond dat heel fijn om te lezen!

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 11:04 
Volwassene

Kandelaar en Baloo, wat goed van jullie dochters!

Dee, gaaf, die kende ik nog niet. Ik ben wel gek op Apocalyptica, ook rockmuziek op cello's :)

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 11:16 
Volwassene

Apocalyptica is erg fijn! Heb je ze pas nog in Nederland gezien? Ik wist niet eens dat ze aan het touren zijn. Ik heb ze jaren geleden weleens live gezien, volgens mij 2x.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 11:30 
Volwassene

Zoon heeft een boek van 2Cello's Het makkelijkste stuk daaruit kunnen we samen een beetje spelen, ik dan uiteraard de makkelijkste partij.
Het is echt moeilijke muziek, maar vreselijk leuk, en wel heel gaaf om eens wat anders te spelen dan klassiek. Maar veel rare positiewisselingen, ritmisch heel ingewikkeld vaak, en sommige delen staan in vioolsleutel of altsleutel. Voor mij dus nog veel te hoog gegrepen.

Zoon heeft ook wel eens iets van Apocalyptica gespeeld, bij een soort workshop, maar dat was niet zo'n succes. Niet iedereen had van tevoren even goed geoefend en zo, dus 't klonk nogal sneu. Hij vindt t wel gave muziek.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 11:36 
Volwassene

Oh wat leuk Von, dat je dat hebt gedaan! 2Cellos is zo gaaf! Een andere leerling van dochter haar cellojuf heeft ook ooit eens een stuk van hen gespeeld, dat deed 'ie echt goed.
Zijn het vooral hun eigen stukken die je ingewikkeld vindt of de covers?

Ik ken Apocalyptica zelf via de covers van Metallica. Deze band heb ik al 11 keer live gezien samen met de man. ;)

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 12:12 
Volwassene

Het boek is van mn zoon, en t zijn alleen covers die erin staan... we hebben samen (even opgezocht) with or without you wel eens gespeeld. Zeer overzichtelijke 2e cellopartij.
We deden dit vorig jaar of zo, ik zou nu misschien ook wel een van de andere stukken kunnen proberen.
Maar samenspelen an zich vind ik nog best lastig, ik vind in mn eentje de boel op orde ouden al zo'n klus!

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 12:20 
Volwassene

Oh ja die cover ken ik wel. Ken je dit filmpje? Ik deelde hem net in het brugklastopic: https://www.youtube.com/watch?v=uT3SBzmDxGk Vooral het einde is zo grappig!

Het is inderdaad een hele klus, dat samenspelen. Weet nog dat dochter zich heel overweldigd voelde in het begin bij orkest. Bij een kleiner clubje mensen moet je ook echt even ingespeeld raken op elkaar. Hoe dat bij een groter orkest gaat, weet ik eigenlijk niet. Ik vind de combi band plus orkest heel erg mooi. Een tijd terug een band live gezien met orkest. Amerikaanse band, maar Nederlands symfonisch orkest. Ik vraag mij dan af hoe zoiets gaat: nemen ze de stukken van tevoren individueel even door, oefenen ze samen of zijn het zulke doorgewinterde musici dat ze dat gewoon even neerzetten op de avond zelf?

BerichtGeplaatst: 19 feb 2020, 16:11 
Volwassene

Mijn jongste heeft een paar keer in een gelegenheidsorkest gezeten. Doorgaans krijgen ze van tevoren de partituren en oefenen dan thuis of in hun eigen groepje. Op de dag zelf oefenen ze dan gezamenlijk en zetten vervolgens een optreden neer. Ben altijd verbaasd hoe goed het dan klinkt.

Op 28 maart gaat ze ook weer eens zoiets doen, een samenspeeldag in De Doelen. https://www.dedoelen.nl/agenda/18010/ki ... nt_6_12j_/

Misschien ook een tip voor sommigen hier (leeftijd 6-12 jaar).

BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 10:36 
Volwassene

Dat klinkt erg leuk, Inde. Helaas kan mijn dochter dan niet wegens muzikale verplichtingen elders.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2020, 10:48 
Volwassene

Dee85 schreef:
Dat klinkt erg leuk, Inde. Helaas kan mijn dochter dan niet wegens muzikale verplichtingen elders.

Het is ieder jaar, dus wie weet volgend jaar!

(Volgens mij heb ik je dit per abuis ook per pb gestuurd)

BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 21:47 
Volwassene

Dochter doet met een gelegenheidsensemble mee aan een concours. Ze oefenen dan thuis de partituren, repeteren 3 x met de groep en dan spelen maar. Het is voor hen vooral lastig dat het zonder dirigent is.

Nu is het natuurlijk wel zo dat samenspelen steeds makkelijker wordt naarmate je het langer doet. In het orkest van dochter spelen op de uitvoeringen ook altijd wel wat oudleden mee, die teren op hun ervaring en muzikaliteit.

Boek van 2cello's klinkt leuk, is misschien wel wat voor mijn zoon tzt.

Pagina 3 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3