Het is nu 04 dec 2020, 23:15

Pagina 2 van 3 [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 8 2019/2020
BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 22:05 
Volwassene

Hier precies hetzelfde verhaal van honger en geen eten pakken. :D

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 10:35 
Volwassene

Last van een wisselende sukerspiegel is volgens mij een typisch HB-dingetje. En het gaat niet over. Mijn moeder heeft 50 jaar lang op uitstapjes met krentenbollen ed. in haar handtas rondgelopen.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 15:53 
Volwassene

Kaatje schreef:
Last van een wisselende sukerspiegel is volgens mij een typisch HB-dingetje. moeder heeft 50 jaar lang op

Wat is dan de link tussen een wisselende suikerspiegel en een hoog IQ?

BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 17:27 
Volwassene

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Want ik herken het wel van ons menneke dat je er op tijd eten in moet stoppen maar helemaal niet van ons meiske. En ik hoor het ook wel eens van mensen die een niet HB kind hebben.

Anne72

BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 18:45 
Volwassene

Geen idee, ik voegde wat anecdotisch bewijs toe aan de post van lisa80, maar vooral dat het niet over gaat.
Mijn vader (86) en zoon (21) zijn beide zeer slim, maar denken op zo'n dip-moment geen van beide: "laat ik eens wat te eten pakken", dat moet ze echt aangedragen worden, nog steeds.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 19:19 
Volwassene

Anne72 schreef:
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Want ik herken het wel van ons menneke dat je er op tijd eten in moet stoppen maar helemaal niet van ons meiske. En ik hoor het ook wel eens van mensen die een niet HB kind hebben.

Anne72

Ja, is een veel voorkomend iets. Persoonlijk geloof ik niet dat dit een typisch hb dingetje is eigenlijk.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2019, 08:44 
Volwassene

Lees en schrijf graag ook mee!

Zl doet dit jaar groep 8 stof maar is nog niet helemaal duidelijk wat er volgend jaar gaat gebeuren.
Op zijn fulltime HB afdeling is redelijk gangbaar dat men groep 9 aanbied maar we kijken ook naar intermezzo.
Daar gaf men echter wel aan dat ze niet weten of dat hem genoeg zal uitdagen en direct naar 1ste klas geen betere optie zal zijn.

Zl heeft ondertussen wel fijn vriendengroepje op school die allemaal volgend jaar nog op school zitten. Voor hem nog niet helemaal duidelijk wat hij nu liever wil. Het lijkt hem fijn met hen basisschool af te sluiten maar aan andere kant wil hij volgend jaar eigenlijk vo werk gaan doen.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2019, 15:57 
Volwassene

Ons meisje heeft inmiddels zo een ontwikkelingssprong gemaakt dat wij haar amper bij kunnen houden, maar school al helemaal niet. Ze mag nu vanaf komende donderdag naar een externe plusklas, waarin we hopen dat ze haar ei een beetje kwijt kan, maar cognitief is ze eigenlijk toe aan de middelbare school, iets wat ze in eind september absoluut nog niet was.

Hier dus een meisje dat zich momenteel ongelukkig voelt, want ondanks schrappen zit er geen uitdaging in de les. Ze mag extra werk doen, maar dat vindt ze moeilijk om te pakken, want dat maakt haar anders dan de rest van de klas. Ze legt de lat zelf heel hoog. Want van juf hoeft ze haar weektaak niet af te hebben, maar van haarzelf wel. Weet ze niet zeker of ze iets moet maken, dan begint ze er toch maar aan, maar komt er niet doorheen omdat het zo saai is. Het vragen komt niet in haar op.

Dagelijkse huilbuien, en haar broer doet af en toe mee, want die herkent zichzelf er in en wil haar helpen, maar weet niet hoe. Resultaat is dat we inmiddels thuis de trukendoos maar weer open hebben getrokken. Door de weeks eerst een half uurtje yoga/fitness en een half uur uitdagende spelletjes doen voor schooltijd. Dan tussen de middag ook weer een half uur. En in het weekend iedere ochtend een uur nieuwe moeilijke dingen leren voordat de dag begint, want anders gaan die hersenen niet aan en wordt het alleen maar erger.

Inmiddels denken we dat zij ook enigszins depressief is, maar hulp lokaal vragen heeft geen nut, want hier staat het bij de hulpverlening niet zo hoog op de agenda. School gaf aan dat we maar langs de huisarts moesten gaan met haar, maar dat hebben wij bij haar broer geprobeerd en die ziet het ook niet (net als het rijtje psychologen en psychiaters dat zijn depressie jarenlang heeft bestempeld als autisme, waardoor er dus geen behandeling kwam en hij alleen maar slechter in zijn vel kwam te zitten).

@suikerspiegel. Mijn theorie is dat de hersenen van hb-ers sneller werken en dus meer koolhydraten verbranden. Mijn man, waarschijnlijk niet hb, heeft hetzelfde als hij hard aan het werk is qua denken. Is hij in de tuin aan het klussen, eet hij net aan de helft.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 12 dec 2019, 17:39 
Volwassene

Wat verdrietig voor je meisje Kacela. Heb je al eens contact gezocht met iemand van de gemeente(jeugdzorg). Ik merk zelf dat bij mijn contactpersoon van de gemeente veel meer opening zit dan bij mijn huisarts bijvoorbeeld. Zij zoekt echt samen met mij naar oplossingen. Is ook op school geweest om te praten over mogelijkheden bijvoorbeeld.

Hier heb ik eindelijk een blij meisje. In september 2016 begonnen met gesprekken met school en nu, bij de zoveelste ib-er is er ein-de-lijk een goed plan neergelegd waarvan het lijkt dat de leerkrachten het ook gaan uitvoeren.( De ib-er wilde compacten en uitdagen, de leerkrachten hadden daar weinig zin in, en ik stond er tussen in). Nu dus eindelijk wel. Vandaag heeft mijn dochter haar weektaak samen met haar juf volgens het nieuwe plan gemaakt en ze was blij. "Zoveel saai werk dat ik niet meer hoef te doen mam!"

We zijn er nog lang niet want onderpresteren en de wil én plezier in het leren zijn er nog niet. Maar hopelijk gaat dit haar weer een beetje basis en vertrouwen geven voordat ze naar de middelbare gaat.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2020, 22:18 
Volwassene

Hoe gaat het nu met je dochter Kacela? Bezoeken jullie al middelbare scholen en kan dat een beetje een lichtpuntje geven?
En is jouw meisje nog altijd blij Sabine?

Mijn oudste bezoekt volop middelbare scholen, maar we kunnen maar moeilijk een keuze maken. Er zijn 3 scholen die min of meer in de running zijn, maar ze hebben allemaal ook minpunten.
Een school is dichtbij heeft een fijne sfeer maar heeft een gymnasium terwijl mijn oudste niet van talen houdt. Of een havo/vwo dakpanklas, maar dat valt sowieso af. Ze hebben een goed dyslexie beleid.
De ander is verder weg, is strenger en heeft een technasium. Die extra projecten zijn erg leuk, en dat zou goed bij hem passen, maar ze zijn niet heel flexibel in aanbod van vakken en dyslexie beleid.
De ander is nog verder weg. Heeft een verrijkt VWO met mogelijkheden tot versnellen van individuele vakken. Super tof, maar eigenlijk te ver weg. Mijn oudste wil echt niet zo ver fietsen.
Mijn oudste neigt nu naar de eerste en dan neemt hij Latijn en Grieks voor lief. Ik vind dat ook de leukste school. Mijn partner denkt dat de tweede school beter zou passen. Nog maar 1,5 maand om te kiezen...

BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 15:52 
Volwassene

Hoi,

ook hier zitten we volop in de oriëntatie op middelbare scholen. Informatie lezen, open dagen...
Het gaat gevoelsmatig best snel allemaal nu, heb wel het idee dat O het interessant vindt.

Verder wordt er op school o.a. gewerkt aan een hiaat m.b.t. breuken, goed dat dit onder de aandacht is.

Sociaal gezien lijkt O wel een beetje tussen de wal en het schip te vallen... Contact met haar oude klasgenoten staat toch op een wat lager pitje (logisch) en in haar nieuwe klas sluit ze op zich goed aan, maar het is toch merkbaar dat ze in een laat stadium aansluit in een klas die al lang samen is. Vind dat wel lastig voor haar, want ik zie dat ze de behoefte wel heeft.
We proberen hierin begrijp te tonen, en ook de blik richting de brugklas te brengen, waarin er sowieso hele nieuwe klassen ontstaan.

(Het brengt onszelf soms wel op de vraag hoe het is gekomen dat we zo 'laat' tot een versnelling zijn gekomen... niet in verwijtende zin, maar meer om wel te groeien in inzichten daarin en ook beter te begrijpen waar mogelijk bepaald gedrag vandaan is gekomen en nog soms komt... Ze heeft zich echt làng aangepast op school en thuis frustraties laten zien. Er is tussentijds wel extra onderwijsaanbod geweest, alleen is er m.i. laat en op ons nadrukkelijk verzoek concreter onderzocht op welk niveau O functioneert en wat dan haar 'zone van naaste ontwikkeling' is. Ik twijfel hierbij niet aan de goede intenties en er wordt momenteel veel ontwikkeld op school, alleen eerdere inzichten en specifieke kennis had voor haar/ons wel geholpen...)

BerichtGeplaatst: 28 jan 2020, 08:32 
Volwassene

Ook wij zitten volop in de oriëntatie. Keuze is groot hier in de stad. Kunnen kiezen uit 8
scholen die atheneum aanbieden. Gymnasium wil hij niet. Gelukkig hebben we vorig jaar ook al wat scholen afgeschreven.
Nu nog 1 open dag te gaan. Er lijken 2 scholen over te blijven waar hij een open lesmiddag gaat volgen.

Verder is hij enthousiast begonnen met de musical.

Definitief advies en opmerkingen van de school waren erg herkenbaar. 1 opmerking is op verzoek van ons genuanceerd.

Hoe gaat het bij jullie?

Anne72

BerichtGeplaatst: 30 jan 2020, 08:30 
Volwassene

Hier ook veel keuzes qau middelbare scholen maar verbazingwekkend hoe goed we er af kunnen strepen.
Zl weet door de open dagen en avonden steeds beter wat hij wil.
Hij wil perse gymnasium en daarmee vielen al wat scholen af.
Nu ook helder dat hij direct in de 1ste al gymnasium wil doen en niet pas het 2de jaar (aantal scholen hebben atheneum /gymnasium brugklas waar ze pas na jaar keuze maken)
En nu is het ook voor hem duidelijk dat hij heel graag ook drama wil.
En daarmee eigenlijk nu zijn keuze gemaakt. Dat is ook te school waar hij al een tijd goed gevoel over heeft.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 09:25 
Volwassene

Wat fijn dat hij het al zo helder heeft en dat zijn voorkeur ook bestaat ;)

Mijn oudste heeft de keuze nu beperkt tot twee. Vanavond de laatste open dag. Er zijn er nog meer, maar die zijn vorig jaar al afgevallen.

@anne, hoe gaan jullie uit die twee kiezen? Of moeten de minilesjes daar een beter beeld in geven?

@lisa, is ze recentelijk versneld? Hebben jullie vorig jaar ook al rondgekeken, of moeten jullie nu in sneltreinvaart kiezen?

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 21:56 
Volwassene

In verschillende posts over de keus voor het VO zie ik het argument van afstand/reistijd voorbij komen. Ook bij ons is dat iets dat speelt. Graag hoor ik van jullie waar voor jullie de grens ligt. Onze voorkeur gaat nu uit naar een school, die 5 kwartier reistijd inhoudt...

BerichtGeplaatst: 01 feb 2020, 09:54 
Volwassene

Het is denk ik heel erg afhankelijk van je regio en je kind. Voor mezelf zou ik ook degene die voor mijn zoon echt te ver weg is, goed bereikbaar vinden. Dat is namelijk 40 minuten fietsen (9 km). De school dichtbij zit op minder dan 10 minuten fietsen en de runner up op 25 minuten fietsen (7 km). Zoon vindt dat nu heeeeeel lang fietsen, maar ik verwacht dat hij er zo aan gewend is. Hij fiets nu ook al 15 minuten (4 km) naar school.
Er zit een speciale hb VO school op ruim een uur met OV en dat zie ik hem echt niet doen.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2020, 20:11 
Volwassene

Pfff lijkt mij lastig als afstand zo mee speelt.
Hier keuzes met max 25 min fietsen als verste school.
School van voorkeur is tussen de 10 en 15 min.
Naar die school gaan overig ook wel veel kinderen van verder weg, bv met trein ed.
5 kwartier reistijd zou ik persoonlijk echt te veel vinden.
Maar als er echt geen andere optie is? Ik weet het niet.
Wat dat betreft hier dus de luxe.

Al moet ik zeggen dat wij bijna 4 jaar geleden al zijn verhuisd ivm de fulltime HB school.
Heeft nu extra voordeel (school van keuze was anders ook ruim 20 km geweest)

BerichtGeplaatst: 02 feb 2020, 01:31 
Volwassene

Het ene kind is het andere niet. De een vindt het fijn om een uurtje te reizen en onderweg weer te 'landen' de ander juist niet. Onze kinderen waren 9 en 10 toen ze startten op het VO. Dat vonden wij te jong om ruim een uur met het OV te reizen - op die leeftijd hadden ze namelijk ook nog behoefte aan spelen en daar zou dan naast school en sport erg weinig tijd voor overblijven. Wij hebben er destijds voor gekozen om te verhuizen zodat school 10 minuten op de fiets was.

Zoon is in de bovenbouw van het VO wel overgestapt naar een andere school waarvoor hij bijna een uur moest reizen. Maar toen zat hij al in 5V en was hij inmiddels 14 jaar. Hij vond de reistijd toen vervelend maar geen onoverkomelijk probleem.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2020, 09:52 
Volwassene

24seven schreef:
@lisa, is ze recentelijk versneld? Hebben jullie vorig jaar ook al rondgekeken, of moeten jullie nu in sneltreinvaart kiezen?

Ze is idd recent versneld, van groep 6 naar groep 8.
Niet ideaal, maar nog twee jaar 'uitzingen' op de basisschool leek ook geen optie meer. Ze komt nu wel met thema's rond 'leren leren' in aanraking, m.n. rond rekenen, en dat is wel goed. Moeilijk, maar ook nodig voor haar om te ervaren, leren hoe daar mee om te gaan en hierin zelfvertrouwen op te bouwen.

We moeten idd dus nu best snel kiezen. M (groep 7) gaat mee met de open dagen/oriëntatie en dan is het fijn om te weten dat je nog even bedenktijd hebt... Aan de andere kant hebben we wel vertrouwen dat we tot een keuze gaan komen, waar O zich goed bij voelt. En weer aan de andere kant... dwarrelen er in mijn eigen hoofd allemaal vragen en zorgen... Ik weet dat we op een bepaald moment met de informatie die we hebben, kijkend naar ons kind, een zo goed mogelijke beslissing nemen (zoals bijv. versnelling), maar gevoelsmatig vind ik het soms best heftig...

BerichtGeplaatst: 02 feb 2020, 17:01 
Volwassene

Met mijn dochter gaat het momenteel een stuk beter. School heeft grote stappen gemaakt en ze krijgt nu op maandag latijn, op donderdagochtend een externe plusklas en op vrijdag bridgen. Ook wordt er veel geschrapt in haar werk (mag ze ook veel zelf bepalen). Hierdoor is de hoeveelheid verveling een stuk minder en is school een stuk leuker.

Op donderdagmiddag gaat ze ook al niet naar school, want ze doet mee met een trialprogramma voor kinderen die een risico vormen in het VO. Dat zijn dus kinderen met ADHD, autisme, maar ook (vermoedelijk) hoogbegaafden en kinderen die versneld zijn. Ze leren daar hoe de middelbare school werkt en werken aan hun executieve functies. Ze heeft het erg gezellig en vorige week ik ze voor het eerst zelf naar huis gekomen, met de trein.

Qua scholen hadden we verwacht dat ze voor de school zou gaan waar ook het bovenstaande programma wordt gegeven, en wat de enige school in de buurt is met gymnasium, wat ze zo graag wilde. Maar ze heeft zelf toch andere ideeën. Een andere school heeft technasium, en extra Latijn en een toneelgroep, en dat spreekt haar ook erg aan. Maar we moeten over anderhalve week ook nog kijken bij een cultuurprofielschool, waar veel zang/dans/acteren is. We zijn heel beniewd wat het wordt.

De eerste school heeft een keuze in leertypen. Daar kan je ook gepersonaliseerd leren, de tweede doet dat sowieso. Dat vinden wij voor haar wel lastig in te schatten. Als het werk passend is kan ze heel goed zelf alles bepalen, maar anders weten we dat ze snel de handdoek in de ring gooit, en dan is regulier misschien weer passender. Blijft voor ons de lastigste keuze.

Qua reistijd ging mijn zoon met 12 naar een school die 15 kilometer verderop lag, uurtje fietsen. Ze fietsten samen naar school en bij slecht weer ging hij met het OV. Wij vonden het spannend, maar hij was er snel aan gewend. De dochter van mijn vriendin woont in een dorp en moet altijd 45 minuten fietsen, daar is 10 kilometer van school af de normaalste zaak van de wereld.

Mahatma Gandhi

Pagina 2 van 3 [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende