Het is nu 02 dec 2020, 04:51

Pagina 1 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 7 2019/2020
BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 11:40 
Volwassene

Hier zijn we eergisteren begonnen met het nieuwe jaar, veel nieuwe kinderen in de klas, lekker carpoolen. Alleen doet groep 7 uit de combiklas 5/6/7 een aantal dingen mee met de groep 7/8. Dat vindt onze oudste moeilijk, die wil alles samen doen. Gelukkig zit een van haar vrienden ook in groep 7 en zit die dan dus ook bij haar, maar dat ze bij de weekopening niet bij haar vriendin zit bijvoorbeeld vindt ze nog heel lastig. Grappig, ze zei wel dat ze natuurlijk had gezien dat groep 7 regelmatig wordt afgesplitst van de klas, maar het was nog niet helemaal tot haar doorgedrongen dat dat bij haar dus ook zou gebeuren. Wel heel fijn dat ze erover kan praten, dat is grote winst!

Hoe is het met de rest? Een aantal is al in de derde week, volgens mij?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 7 2019/2020
BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 14:06 
Volwassene

Hoi! Ik schrijf hier ook graag mee. Mijn zoon is versneld van 5 naar 7 en is afgelopen maandag dus in een nieuwe klas gestart. Hij keek er erg naar uit en is ontzettend enthousiast over de kinderen en juffen. Volgens zijn eerste juf (die tevens IBer is) lijkt hij prima te passen in deze klas. Ze houden hem goed in de gaten en ze vroeg ons om meteen in gesprek te gaan zodra we merken dat hij slechter in zijn vel komt te zitten. Een fijne start dus.

Moi, is jouw dochter ook pas versneld? Wel fijn dat ze in een combiklas zit. En inderdaad heel goed dat ze verteld wat ze fijn of lastig vindt.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 14:09 
Volwassene

Dochter is nu 2 weken naar school. Ze is vorig jaar versneld naar groep 6 en nu dus in groep 7. Waar het vorig jaar nog een combinatieklas was met haar oude groep is het nu een combinatie met groep 8. En dat is nog een beetje lastig voor haar. Haar vriendinnen zitten in groep 6. zij in groep 7 waar ze haar plekje nog moet innemen. Waar ze vorig jaar nog redelijk kon spelen is het nu een stuk serieuzer. Ze heeft een agenda mee waar ze mee moet werken en plannen en ook heeft ze nu huiswerk gekregen. Dit jaar is echt al gericht op voorbereiden op vo en daar moet ik (zij niet) echt even aan wennen. Ze is nu 8 en wordt over een maandje 9.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 09:28 
Volwassene

Ook ik schrijf graag mee. H. zit ook in groep 7. Ook versneld, maar al jaren geleden, dus hij zit lekker in zijn vertrouwde klas met zijn vrienden. Hij is alweer bijna 2 weken "bezig" met groep 7.

H. vertelde dat hij wel deze week zijn pluswerkboek voor rekenen heeft gekregen. Maar van het compacten en zijn verrijkingsproject heeft hij nog niets gezien... Hij zei dat hij bijna in slaap was gevallen bij de uitleg en de makkelijke opgaven. :roll:
Ik heb hem aangespoord om zelf met de juf te gaan praten en aan te geven dat hij de instructie niet hoeft mee te doen als hij denkt dat hij het al snapt, dat hij alleen de 3-sterren en verrijkingsopgaven hoeft te maken en dat hij graag verder wil gaan met zijn verrijkingsproject. Ik heb echter niet de verwachting dat hij dat ook echt gaat doen.
In dat geval loop ik maandagmiddag wel even met hem mee naar de juf na schooltijd.

Ik vind het zo jammer dat het elk jaar weer zo gaat hè. De juf van het jaar daarvoor drukt me op het hart dat echt alles overgedragen zal worden en vanaf dag 1 alle aanpassingen weer voortgang zullen vinden. En elk jaar weer moeten we de eerste weken weer "zeuren" (voor mijn gevoel) om de aanpassingen van vorig jaar voort te zetten.
Verder een goede school hoor, ik ben blij met alles wat ze voor H. doen. Maar dit terugkerend gedoe is erg jammer en helaas waarschijnlijk voor velen herkenbaar.

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 10:09 
Volwassene

Nee, ze heeft groep 3 en 4 op een montessorischool in een jaar gedaan (daar dus gelukkig ook al combiklassen), en toen na een halfjaar bleek dat ze nog een jaar voorliep qua stof en dus op een reguliere school nogmaals zou moeten versnellen zijn we overgestapt naar fulltime HB-onderwijs. Daar zit ze nu ruim een jaar (na de meivakantie in groep 5 overgestapt) en ze blijft groeien.

Oe, versnellen naar een andere klas kan best spannend zijn inderdaad. Fijn dat er wel open communicatie lijkt te zijn!

clnl schreef:
Hoi! Ik schrijf hier ook graag mee. Mijn zoon is versneld van 5 naar 7 en is afgelopen maandag dus in een nieuwe klas gestart. Hij keek er erg naar uit en is ontzettend enthousiast over de kinderen en juffen. Volgens zijn eerste juf (die tevens IBer is) lijkt hij prima te passen in deze klas. Ze houden hem goed in de gaten en ze vroeg ons om meteen in gesprek te gaan zodra we merken dat hij slechter in zijn vel komt te zitten. Een fijne start dus.

Moi, is jouw dochter ook pas versneld? Wel fijn dat ze in een combiklas zit. En inderdaad heel goed dat ze verteld wat ze fijn of lastig vindt.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 10:28 
Volwassene

Hoi allemaal,

Hier is de vakantie al bijna 3 weken voorbij :) Zoon heeft voor de zomer afscheid genomen van zijn klas en zit sinds start schooljaar op fulltime HB onderwijs. Ik heb een kind wat blij naar school gaat, wat vertelt over school, en wat nu wel echt zijn draai lijkt te vinden in de klas (eerste speelafspraak staat gepland). Kortom, heel fijn! HIj wordt enorm gecompact, ze werken met weektaken, zijn veel bezig met executieve functies (volop verweven in het onderwijs), zit echt op zijn plek. Hij is geselecteerd voor het wedstrijdteam van de First Lego League, waar ze met 2 klassen aan meedoen, daar is hij super blij mee. Wij hebben gisteren infoavond gehad, heb daar ook wat andere ouders gesproken en ook zijn juf nog even, die aangaf dat het echt goed voor hem is dat hij de overstap gemaakt heeft. Als ze dat al zien na 2 weken :) Heel fijn dat de juffen echt weten waar ze mee bezig zijn, zo komen ze over iig en ook fijn om andere ouders te ontmoeten en herkenning te vinden. Voor ons lijkt de overstap vooralsnog goed uit te pakken.

Fijn dat iedereen weer gestart is en leuk om weer mee te schrijven dit jaar.

Loekie

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 11:33 
Volwassene

Hoi allemaal!

Ik schrijf ook weer mee. Mijn zoon zit sinds deze week in een groep 7/8 combi klas. Hij is matig enthousiast, de vakantie had nog wel wat langer mogen duren. De klas heeft een agenda gekregen, ze krijgen nu ook mee huiswerk. We hebben een mooie huiswerkmap gekocht en besproken dat huiswerk in eerste instantie zijn verantwoordelijkheid is. Natuurlijk willen wij helpen, maar dan moet hij het vragen. Dat wordt echt een groot leerpunt. Maar ik denk dan maar, liever nu struikelen dan op het VO :wink: . We hebben binnenkort een intake bij een orthopedaag voor hem, om hem te helpen met zijn executieve functies. Dat is hard nodig, hij krijgt er zelf ook steeds meer last van. Hij heeft genoeg te leren dus dit jaar...

BerichtGeplaatst: 07 sep 2019, 16:39 
Volwassene

Mijn kind is gestart met een proefperiode in de hb-groep op een nieuwe school.
Wat een verschil.
Voor het eerst in jaren niet herhaling van vorig jaar om er weer in te komen, wat zoveel dagen of zelfs weken duurt, minstens een maand wachten op levelwerk, omdat de juf/meester denkt dat het beter is om rustig te wennen enz. Gewoon lekker aan de slag na 2 dagen. Kleine groep met minder onrust. Het zou fijn zijn als hij nu eens op school op zijn plek zit.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2019, 09:35 
Volwassene

Hallo,

ook ik zou hier graag meeschrijven! Heb daar nog niet zoveel ervaring mee, maar dat komt vast goed ;-)

M is twee weken geleden begonnen in een nieuwe klas, omdat hij versneld is van groep 5 naar groep 7. De start is vrij goed gegaan. Hij is erg gevoelig, o.a. voor sfeer, dus er gaat veel energie naar zich weer 'fijn voelen' in de klas.

Het definitieve besluit is vrij laat in het afgelopen schooljaar gevallen, dus we gaan binnenkort met de ib-er om tafel om o.a. (in aansluiting op eerdere stappen) concreet te maken hoe verder te gaan vanaf hier, duidelijkheid over mogelijke hiaten, e.d. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Groetjes,
Lisa80.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2019, 08:53 
Volwassene

Joza: nu je het zegt, dat is inderdaad ook een grote verandering die hier heel goed uitpakt. Het blijft toch gek hè, hoe bepaalde mythes blijven voortleven in onderwijsland, terwijl helemaal niet duidelijk zijn of ze wel kloppen en gunstig zijn voor kinderen. Hier beginnen ze ook meteen volle bak, naast alle spelletjes om elkaar te leren kennen en alle individuen tot een groep te smeden. Het kan toch gewoon én én, zou je zeggen?

Lisa80: geen ervaring met daadwerkelijk een groep overslaan. Hier twee jaar in één gedaan, wat inhield dat dochter gewoon twee keer zoveel werk moest doen om maar te voorkomen dat ze hiaten opliep. Helaas kwam ik er pas aan het eind van het jaar achter dat de andere kinderen maar 1 bladzijde rekenen per dag hoefden te doen bijvoorbeeld.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 10:00 
Volwassene

Joza, wat heerlijk he! Ik hoop voor jullie dat hij kan blijven. Hier dezelfde ervaring. Juffen die weten waar ze het over hebben. Ernstig gecompact weekprogramma. Nieuwe uitdagingen als chinees, schaken, first lego league. Zelfstandig werken, maar ook samenwerken. Peers om zich heen. Ik verbaas me er ondanks alles nog over hoe veranderd zoon is, na 4 weken. Vanmorgen nog een zingend kind: vandaag schaken, ik heb zo'n zin, ik heb zo'n zin in school. Nu pas realiseer ik me hoe heftig het voor hem geweest moet zijn dat hij niet op zijn plek zat, maar hij deed het maar, paste zich aan. Hij viel in dat opzicht ook niet op: leuk joch, hoge cijfers, niemand had verwacht dat ie zo HB was. Wij ook niet. Wat zijn we dankbaar dat er een plekje voor hem kwam.

Lisa, onze zoon is versneld van groep 1 naar groep 2, halverwege het jaar (november), dus dat is al een tijd geleden en ging nagenoeg geruisloos. Kort gekleuterd en daarna met alle vriendjes door naar groep 3. Binnen no time zat hij daar weer aan de bovengrens, hoewel hij jonger was dan de rest. Mijn ervaring is: in gesprek blijven met school en zo concreet mogelijk vragen stellen. Hoe gaan ze checken op hiaten? Hoe gaan ze compacten en verrijken (dat blijft nog steeds nodig). Gaan ze voortoetsen bij sommige vakken (om hiaten op te sporen en te compacten). Waarschijnlijk heeft je kind de eerste periode wat meer te doen, er is weer uitdaging, moet er aan trekken, maar dat verschil trekt ws op enig moment wel weer bij. wees daar alert op, een versnelling alleen is nooit genoeg, er moet ook goed nagedacht worden over compacten/ verrijken/ aansluiting bij de klas/ omgang met peers etc. Bij zoon hebben ze pas toen duidelijk was dat hij echt (behoorlijk) HB was het programma nog meer gecompact (ze deden al wel iets, ook wel voortoetsen, maar was niet genoeg). Ze hebben hem toen gematcht met een jongen uit een andere klas, ook HB. Dat hielp wel. Maar goed, dat was na de meivakantie vorig jaar en vrij snel daarna hoorden we dat zoon mocht meedraaien binnen de HB school. Na de observatieweek was de keus gauw gemaakt, het was nu of niet en wat ze hier doen dat kunnen ze binnen een regulieren school gewoon niet bieden, alleen de kennis ontbreekt al. Ik vind het een verademing eerlijk gezegd, het is wennen, sommige dingen (qua communicatie en structuur) deden ze echt handiger op de oude school. Maar qua onderwijs is zoon er echt op vooruit gegaan.

Loekie

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 10:19 
Volwassene

Ik sluit me ook aan. Zoon zit dit jaar in een 5/6/7 combi en mist zijn vriendjes die in de 7/8 combi zitten wel, maar is blij met de rust in deze klas, en de leerkracht. De rust in deze klas is de hoofdreden dat hij in deze combi is geplaatst. Hij heeft het vorig jaar lastig gehad met de onrust die er heerste en de drukheid en brutaliteit van zijn vriendjes. Een van de valkuilen voor hem dit jaar is, dat hij liever iemand helpt dan zijn eigen uitdagende taakje te doen, en met bijna een hele klas om zich heen die hij kan helpen, gaat de juf daar goed op letten.

Tijdens de vakantie al wat groei bij ventje gezien, meer open staan voor andere, makkelijk op andere kinderen afstappen enzo. Gisteren is ook de begeleiding gestart, dus ben benieuwd. Nog geen problemen met naar en uit school gaan.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 12:49 
Volwassene

Ik zou ook graag mee willen schrijven! Zoon is versneld van groep 5 naar groep 7, zit nu in de combi 7/8. Ik zie dat er meerdere kinderen hier deze versnelling gemaakt hebben, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen komend jaar :)

Een tijd geleden heb ik hier toen om ervaringen en tips gevraagd, die ons geholpen hebben om alle opties te bekijken en op het einde van het vorige schooljaar toch besloten om hiervoor te gaan. Er was in zijn vorige klas een groot pestprobleem, waarbij zoon veel te verduren had, zoon was zeer afwezig/geen motivatie en resultaten waren niet je van het.

We zijn nu alweer enkele weken bezig en ik heb echt een heel ander kind thuis! Hij vertelt honderduit over alles wat hij die dag gedaan heeft, is ontzettend gemotiveerd en staat 's ochtends te springen omdat hij niet te laat wil komen. Het pestprobleem lijkt hiermee ook opgelost te zijn, hij heeft een andere ingang om naar binnen te gaan en andere pauzetijden dan zijn oude klasgenoten dus komt hij zijn pestkoppen niet tot nauwelijks meer tegen. Inmiddels ook kennismakingsgesprek gehad met zijn beide juffen, ze zien tot nu toe weinig bijzonderheden gelukkig, hij past mbt gedrag goed tussen de andere leerlingen en ook het werk lijkt hij goed op te pakken ondanks dat hij natuurlijk af en toe wat dingen moet vragen omdat hij niet alles heeft gehad.

Al met al een fijne start dit schooljaar :D

Wat ikzelf als moeder wel ervaar is dat ik een beetje een gejaagd gevoel heb omdat de tijd tot entreetoetsen/(voorlopige) schooladviezen/eindcito's/middelbare schoolkeuze enz. ineens met een jaar verkort is. Hij moet nu nog laten zien wat er allemaal in zit terwijl hij ook nog veel in moet lopen wat hij gemist heeft. Ik maak me daar dus toch wel zorgen over, niet dat ik dat laat merken thuis, want zoon zit vol goede moed dat dit jaar zijn jaar gaat zijn! Hoe is dat bij jullie?

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 12:53 
Volwassene

Ik zie ook dat een aantal kinderen naar hb onderwijs gaan, lijkt me echt geweldig voor ze. Zitten deze scholen in de buurt van jullie woonplaats of hoe hebben jullie dat geregeld? Niet dat het voor zoon een optie is, hier in de buurt zit er helaas geen en we zijn locatiegebonden helaas, maar was wel benieuwd!
Hier op school heb je naast de plusklassen voor kinderen die voorlopen ook nog een hb-plusklas waar zoon dus ook in zit. Ik heb een heel goed gevoel bij de begeleiding die hij daar krijgt, dus wat dat betreft moet dat ook goedkomen :)

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 13:08 
Volwassene

Beetje weinig tijd om uitgebreid te reageren.
Wij zijn verhuisd voor het hb onderwijs.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 11:08 
Volwassene

Wij zitten in een witte vlek qua HB-onderwijs. Als je vanuit hier 35-40 km naar het noorden, (zuid)oosten en (zuid)westen rijdt, is er keuze zat. Althans, wel met wachtlijsten, maar er valt van alles te kiezen. We rijden dus 35 km enkele reis. Gelukkig dit jaar in elk geval carpoolen, volgend jaar moeten we nog zien en de jongste zullen we tzt weer zelf moeten brengen. Verhuizen vonden wij geen optie, in en om de plaats waar de school staat willen we niet wonen.

Nefertari schreef:
Ik zie ook dat een aantal kinderen naar hb onderwijs gaan, lijkt me echt geweldig voor ze. Zitten deze scholen in de buurt van jullie woonplaats of hoe hebben jullie dat geregeld? Niet dat het voor zoon een optie is, hier in de buurt zit er helaas geen en we zijn locatiegebonden helaas, maar was wel benieuwd!
Hier op school heb je naast de plusklassen voor kinderen die voorlopen ook nog een hb-plusklas waar zoon dus ook in zit. Ik heb een heel goed gevoel bij de begeleiding die hij daar krijgt, dus wat dat betreft moet dat ook goedkomen :)

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 13:18 
Volwassene

Nefertari schreef:

HB onderwijs is niet altijd zaligmakend. Zo te lezen doet de school waar je zit goed z'n best voor de slimmerikken en hb-ers nog eens apart. Dat is best uitzonderlijk.

Mijn dochters hebben 3 jaar op een hb-school gezeten en daarna zijn we weer teruggegaan naar regulier onderwijs, waar het een stuk beter met ze is gegaan. De peercontacten op de hb-school waren overigens wel heel fijn. Maar het onderwijsaanbod was erg zwak, met volop hiaten in de basisstof tot gevolg. Goede verrijking is één ding, maar de basis moet toch óók wel een beetje aandacht krijgen. (Op de VO's in de buurt zijn de hb-ers die van deze hb-basisschool komen al "berucht" omdat ze de basis zo slecht beheersen)

Gelukkig zijn er wel ook hele goede hb-scholen! Maar het blijft heel goed opletten en per school heel verschillend of je er goed aan doet om je kind naar die hb-school te laten gaan. Alleen het feit dat ze voltijds hb-onderwijs aanbieden zegt helaas niet zo veel.

♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 21:54 
Volwassene

Mijn zoon mag blijven op zijn nieuwe school! Erg blij mee.

Praktisch is het niet echt, gemiddeld 18 minuten reistijd, maar er zit verder niets in de buurt of met wachtlijsten van een jaar en dan moet je nog maar zien of je er tussen komt. Ouders hebben daar soms hun kind al overgezet naar het reguliere deel, zodat ze voorrang krijgen voor een plaatsje in de hb-groep.

Als het voor de kleuterschool of groep 3 was, dan had ik er wel meer problemen mee gehad dan nu voor groep 7. Dat is 2 jaar op en neer rijden. Helaas ook geen OV in de buurt van de school of met een lange reistijd en bijna een uur wachten.
Ik ga wel een (gedeeltelijke) vergoeding bij de gemeente aanvragen voor de reiskosten.

Dat is inderdaad wel iets om op te letten, dat ze een goede basis krijgen. Al heeft hij op zijn reguliere school vorig jaar bijna niets geleerd. De hele groep miste een hoop basiskennis.
Die basis heb ik thuis deels bij moeten brengen.

Nou ja, ik ben blij dat hij een nieuwe start kan maken.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 06:56 
Volwassene

Fijn Joza!

En inderdaad hb onderwijs is niet altijd de oplossing. Ik merkte bij mijn kinderen dat het echt heel fijn was dat ze peers om zich heen hadden en niet de enige in de klas waren die aangepaste stof kregen. (Dochter was echt de enige die, aan de bovenkant, aangepaste stof kreeg in een klas van 32 kinderen, en dat vond ze niet leuk)

Maar ook hier zie ik wel verbeteringen en twijfel ik soms of we verder moeten zoeken, maar tot nu toe is het goed genoeg. Overigens is in de regio waar we nu wonen heel veel aanbod. En dat vind ik ook weer raar, waarom kan het hier wel, en in de regio waar we woonde niet. Ik weet daar ook genoeg kinderen te vinden die het heel goed zouden kunnen gebruiken.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 12:29 
Volwassene

Joza schreef:
Dat is inderdaad wel iets om op te letten, dat ze een goede basis krijgen. Al heeft hij op zijn reguliere school vorig jaar bijna niets geleerd. De hele groep miste een hoop basiskennis.
Die basis heb ik thuis deels bij moeten brengen.

Ook waar, zeker, er zijn genoeg reguliere scholen waar het met de basis ook niet helemaal snor zit, helaas.

Maar, Joza, het was niet mijn bedoeling om negatief te doen natuurlijk he. Soms heb ik gewoon de sterke behoefte om even te nuanceren als er hier op het forum wat al te rooskleurig wordt gedacht over HB-scholen in 't algemeen. Maar er zijn echt ook goede bij, en ik hoop van harte voor jullie dat je zoon nu lekker op zijn plek zit en
dat zowel de basis als de VVV goed zit op deze school.

Inmiddels is bij H. het aangepaste programma ook weer op gang gekomen. Hij lijkt weer met plezier naar school te gaan. Leuk ook dat dit jaar ook zijn vriendje een verrijkingsproject heeft. Dan voelt hij zich minder de uitzondering, dat vindt hij echt wel heel fijn.

♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )

Pagina 1 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende