Het is nu 15 okt 2019, 08:14

Pagina 2 van 3 [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2019/2020
BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 16:08 
Volwassene

Vandaag zei de juf ook al toen ik m'n dochter in de klas bracht, dat ze zo klein is. Dat vond ik toch zelf eigenlijk ook niet zo leuk.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 16:23 
Volwassene

Lengte zegt ook helemaal niets over haar kunnen. Raar eigenlijk dat de nadruk daar zo op wordt gelegd, he?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 19:12 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Vandaag zei de juf ook al toen ik m'n dochter in de klas bracht, dat ze zo klein is. Dat vond ik toch zelf eigenlijk ook niet zo leuk.

Wat raar van de juf. Die zou toch beter moeten weten.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 19:15 
Volwassene

Sinds wanneer geldt er een minimale lengte voor groep 3? Of zou het iets anders zijn waar de juf eigenlijk moeite mee heeft? Als ze te sterk op het uiterlijk af gaat, dan ligt onderschatting zeer op de loer.

Uit eigen ervaring: ik was in groep 3 de een-na-kleinste van de klas hoewel ik gewoon 6,5 was toen ik naar groep 3 ging. Het jongetje die bijna een kop kleiner was dan ik, was van hetzelfde bouwjaar en ging i.v.m. ernstige gedragsproblemen naar het speciaal onderwijs halverwege het jaar. Maar zelfs bij hem was lengte toch echt niet van betekenis in welk besluit of ondersteuning ook. Enfin, vond het even nodig mijn wenkbrauw op te trekken bij die opmerkingen over je dochter.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 22:39 
Volwassene

Ja, ik ben een beetje bang dat haar kleine en schattige uiterlijk en haar neiging tot aanpassen haar toch weer parten gaan spelen. Dat de juf haar gewoon niet serieus neemt. Dat zou ik echt zo jammer vinden. Ze begon net een beetje uit haar schulp te kruipen op school na heel veel moeite van ons en haar vorige juffen. Ik vraag me echt af hoe de overdracht dan is geweest. Ik ben gewoon jaloers op degenen hier met een eigen programma meteen aan het begin van het jaar. Ons is dat helaas niet gelukt ondanks de plusklas en het levelwerk van vorig jaar. Maar goed, zelf heeft ze het gelukkig niet gehoord en ze is opgetogen dat ze een nieuw vriendinnetje heeft. Daar genieten we maar van zolang het duurt..

BerichtGeplaatst: 09 sep 2019, 09:44 
Volwassene

Wat bizar die opmerkingen over de lengte. Kinderen zelf, ok. Die zijn toch erg bezig met verschillen en overeenkomsten. En ze zien het zelf ook. Onze jongen van net 5 is niet eens de kleinste (tot zijn genoegen), dat is zijn vriendin van nu net 6...

Hier is het schooljaar gestart zoals we verwachten van school. Zoon is meteen kapotmoe ivm het sociale maar vertelde na een paar dagen dat de meisjes in zijn groep erg lief zijn en zijn (onbegrijpelijke) spel leuk vonden. Hij zit in een combigroep en vertelde ook dat hij met sommen mee doet met de kindjes uit groep 4 en was wild enthousiast toen hij een ochtendje met de tafels in de weer was geweest. Wij werden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek in de eerste week met juf en IB, ze gaan een plan maken, en hem opnieuw testen om te zien waar hij inmiddels zit. Voor nu krijgt hij twee ker per week een extra half uurtje 1 op 1 zodat ze de uitdaging voor in de klas met hem kunnen voorbereiden.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 08:28 
Volwassene

Dat is fijn, zeg, Droomdief! Onze school heeft afstemmingsgesprekken over 2 weken. Ben benieuwd!

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 08:51 
Volwassene

Ik kom me ook melden hier, zoon is gestart in groep 3 nu.
Helaas gaat het hier ook niet soepel met de start en ik ben er ook niet gerust op na vanmorgen. :cry:
Zoon wilde niet naar school, gaan jas aan doen, alles was saai en ik mocht het niet tegen de juf zeggen dat hij dat vond.
Toen ik de juf vanmorgen aansprak dat zoon nu al tegen alles aan begint te schoppen en dat het te makkelijk is volgens hem, kreeg ik een antwoord waar ik toch wel heel erg teleurgesteld over was (understatement).

"Dan moet hij toch echt eerst maar eens aan zijn werkhouding gaan werken voordat we hem iets anders gaan geven, want zijn taken zijn altijd pas als laatste klaar. Dat moet eerst goed zijn voordat hij iets anders krijgt"

Er zou een overdracht geweest zijn, maar toen ik aan zijn juf vroeg wanneer het gesprek gepland zou worden om zijn individuele plan te bespreken met de IB-er in de eerste schoolweken , zoals afgesproken eind vorig schooljaar, keek ze heel wazig. Daarna kregen we ineens een mail dat ze had uitgevonden dat de IB-er en orthopedagoog al betrokken waren bij zoon en of dat we een formulier wilden invullen zodat zij dit voort mocht gaan zetten dit schooljaar. En het vertrouwen dat het goed gaat komen zit weer onder het vriespunt... :evil:

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 11:36 
Volwassene

Oi, Misstig, dat is een heel vervelend begin. Wat naar dat je zoontje zich nu alweer zo voelt. Ik snap je teleurstelling wel, maar ik vind het wel pleiten voor de juf dat ze dit meteen uitgezocht heeft en in elk geval niet zelf het wiel gaat uitvinden, toch? Hopelijk trekt ze een beetje bij als ze ziet wat er eerder allemaal besproken is.

Ik houd ook een beetje mijn hart vast. Mijn dochter begon vanmorgen weer dommetje te spelen in de klas. 'Ik kan niet lezen, jij moet dat doen, pappa!' Soms denk ik dat ze denkt dat het een spelletje is of ze doet de andere kinderen na, ik weet het niet. Bij ons is er helemaal geen overdracht geweest. Ze heeft levelwerk gehad en ging naar de plusklas afgelopen jaar, maar dat loopt niet automatisch door. Dat is ter beoordeling aan de nieuwe juf en de plusklas is pas vanaf januari. Maarja, het gedrag dat ze laat zien geeft niet veel aanleiding om te denken dat ze wel meer aan kan..

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 12:13 
Volwassene

Ook balen Vlinder dat je dan zelf overal opnieuw achteraan moet elk schooljaar en dat elke juf of meerster het eigen wiel uit moet vinden. Als ze dan ook nog eens zichzelf niet wil laten zien, dan is het maar heel hard hopen dat de juf er doorheen prikt. Hopelijk gaat dat op de scholen wel verbeteren, het is zo belangrijk dat afspraken doorlopen. Een plusklas vanaf januari kun je toch ook gewoon echt niet uitleggen als school, wat sneu voor de kinderen die het nodig hebben. Op onze school start de plusklas vanaf groep 4 pas, want slimme jongere kinderen bestaan daarvoor niet denk ik :roll: en in jullie geval bestaan ze niet de eerste helft van het schooljaar...

De teleurstelling zit er trouwens in dat zijn juf niet ziet dat er een verband is tussen werkhouding en zijn motivatie als hij niet uitgedaagd wordt. Zijn moeilijkheden liggen vooral op sociaal en emotioneel gebied, hij overziet zelf echt nog niet dat de juf een "voor wat hoort wat methode" hanteert om uitdaging te krijgen. Zoon reageert vooral heel primitief en gooit de kont tegen de krib bij het huidige werk wat hij krijgt. En juf ziet dat niet zo...

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 12:54 
Volwassene

Jeetje vanaf januari plusklas. Dat lijkt me erg onprettig voor de kinderen die het nodig hebben.
Hier start de plusklas na de herfstvakantie. Onze zoon is nu voor de 2e week naar school (een nieuwe school) en het gaat echt goed mis hier. Juffen weten wel van zijn voorlopen, maar willen zelf nog even kijken of het echt zo is enzo.
Zijn onwetend dat hij met rekenen ruim een jaar voorloopt, en krijgt dus gewoon het tot tien leren tellen met de rest van de klas.
Nu hard aan de bel getrokken, dat hij vanaf start basisschool (groep 1 dus) al niet wou en dat we niet een herhaling willen. Het lijkt er wel op dat ze het nu beginnen in te zien. Vanmorgen gillend en tierend in de klas moeten achterlaten. :( :( :(

Trouwens ook nog een vraagje; zijn jullie kinderen allemaal getest? Wij konden laatst kiezen of we nu een iq test wilde of na zijn verjaardag (december) en uiteindelijk het laatste gekozen. Wij hebben het idee dat hij hb is (zit in de familie)

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 13:19 
Volwassene

Wat een gedoe allemaal zeg. Als ik dat lees ben ik wel heel blij met onze school (mensen reageren vaak verschrikt als ze horen dat mijn jongste er op zit, omdat school en vooral wijk niet zo'n beste naam hebben).

Zoon gaat elke dag de klas uit om met de onderwijsassistent te rekenen (groep 4/5 werk). Spelling hoeft hij maar 2 keer in de week mee te doen en als hij met iets klaar is mag hij zijn eigen boeken lezen (hij heeft bijna de Leven van een loser-serie uit).

Zoon is wel enorm hyper sinds school begonnen is. Luistert slecht (gewoon niet) en is druk in het kwadraat. Ik verwacht dat het wel beter wordt als hij weer een beetje in het ritme zit. Hij vindt school wel heel leuk gelukkig, maar ik zie ook wel dat het reguliere werk echt veel te makkelijk voor hem is.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 14:10 
Volwassene

Wat ontzettend rot, Boysmum, om je kind zo achter te moeten laten, dat is echt verdrietig. En ook voor de anderen bij wie het helemaal niet lekker loopt, veel sterkte gewenst, moeilijk hoor.

Het begin van groep 3 is denk ik ook niet makkelijk voor de leerkrachten. De kinderen kennen elkaar niet, komen uit verschillende kleuterklassen (hier wel tenminste) en er zijn grote verschillen in leeftijd en vaardigheden. En dan voor het eerst het echte schoolse, aan een eigen tafel zitten, etc. En de grote klassen. Niet eenvoudig om dan elk kind te geven wat het nodig heeft en waar het recht op heeft.

Bij ons begint de echte plusklas pas in groep 5. Ze gebruiken dan de Pittige Plus Torens. In groep 3 en 4 is er wel een intern begeleider die de kinderen die dat nodig hebben af en toe uit de klas haalt, individueel of in groepjes. Deze IB-er heeft HB-kennis en doet het goed, weten we van de ervaring met de oudste. Zoon heeft voor zover ik weet nog geen eigen werk gekregen, maar misschien is dat ook nog niet nodig, ook al kan hij al goed lezen en rekenen. Hij is versneld naar groep 3 gegaan en lijkt voorlopig genoeg uitdaging te hebben aan de nieuwe klas en het schrijven. Dat laatste vooral door zijn eigen perfectionisme. Hij had een stencil mee naar huis gekregen met daarop 20 keer het cijfer 2 geschreven, met een stempel erop van de juf, dus goed gedaan. Maar hij wilde het niet laten zien en gelijk bij oud papier doen, omdat 2 van de 20 niet helemaal perfect waren.

Onze kinderen zijn niet getest. HB zit wel in de familie. Zolang we er in overleg met school uit komen wat ze nodig hebben, gaan we denk ik niet testen. Pas als we er niet meer uitkomen, of als een testuitslag nodig is voor een programma dat we wellicht willen doen (bovenschoolse plusklas vanaf groep 7) zullen we gaan testen denk ik.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 16:36 
Volwassene

Zoon is hier trouwens niet getest. Ik heb geen flauw idee of hij hoogbegaafd is of gewoon slim is, maar school beschouwt hem als een kind met voorsprong. Testen zou alleen een iq-cijfer opleveren en dat is in ons geval niet zo interessant. Onze jongste dochter is als enige van de kinderen wel getest, omdat zowel school als wij haar niet goed konden inschatten.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 21:52 
Volwassene

Hier zijn de kinderen niet getest, we stellen het zo lang mogelijk uit tot we er een echt goede reden voor hebben. Ze zijn ook nog zo jong nu.
Het zit wel in de familie aan beide kanten, dus we houden er wel rekening mee.
Voor mezelf zit het testen er nu wel aan te komen, omdat ik deels vastloop in mijn behandeling.
Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. :)

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 11:41 
Volwassene

Alleen ons oudste kind is getest, maar wegens andere zorgvraag (dyslexie). Die is meerbegaafd maar niet HB. Voor ons heeft dat getal alleen meerwaarde omdat we hiermee school kunnen aansporen verder te kijken dan alleen naar cito's. Maar voor onze zoon in groep 3 speelt dit allemaal niet en ziet school een voorsprong op cognitief en sociaal vlak. Dat is voor nu prima.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2019, 14:17 
Volwassene

Jeetje zeg, wat een verhalen allemaal. Zooooo jammer dat die overdracht toch vaak niet zorgt voor een soepele start in het nieuwe jaar. Waarom willen leerkrachten toch vaak het wiel opnieuw uitvinden?! :(

Hier deels positief. Qua lezen zit Jongste wel op niveau. School heeft een nieuwe methode (Actief leren lezen) waarbij de kinderen voor de vakantie al een instaptoets hebben gemaakt. Op mijn verzoek heeft Jongste, vanwege een sprong in de vakantie, die toets na de vakantie nog een keer gemaakt. Ze zit nu met de beste lezers van de klas in een groepje en liet al trots een M4 leesboekje uit de bieb zien wat ze in haar laatje heeft liggen. Van rekenen vind ik het zelf lastig in te schatten wat haar niveau nu precies is. Wel wat verder dan wat gemiddeld is begin groep drie maar ook weer geen enorme voorsprong. Ze mag, als ze wil, al wel beginnen met de tafels. Wat ook positief is, dat de juffen haar tegenover een meisje hebben gezet waar ze tot vorig jaar veel mee speelde. Dit meisje is een half jaar ouder dan Jongste en vorig jaar versneld naar groep 3 gedaan en zit nu dus al in groep 4 (het is een combi 3/4 klas). De meisjes hebben weer een enorme klik.

Op zich lijkt het dus best goed te gaan. Maarrrr…. jongste zit toch echt gelijk weer minder goed in haar vel :( . In de vakantie was ze zo heerlijk ontspannen, vrolijk en blij. Ondanks/dankzij geen school heeft ook een enorme sprong gemaakt. Nu, na anderhalve week school, krijgt ze weer eczeem, wat tics (continu likken rondom haar mond met schrale plekken tot gevolg) en is ze weer gespannen. Wat leidt tot een soort van autistische uitbarstingen, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Zo was ze zaterdag 1,5 aan het schreeuwen en huilen omdat ik per ongeluk een muurtje van lego omstootte. Vreselijk. Ze heeft dit soort buien eerder gehad, dat ging zelfs zo ver dat ze zichzelf pijn ging doen. Het is een soort controle ding. Ze is ontzettend perfectionistisch ingesteld, wil alles graag 'goed' doen, óók op sociaal vlak. Als ik vraag hoe het was op school is op een goede dag haar antwoord 'ik heb geen fouten gemaakt en de juf heeft mij niet gewaarschuwd'. Na de heerlijke ontspannen vakantie doet het mij pijn om te zien dat jongste het nu weer zo moeilijk heeft... :cry:

Testen: De oudste twee zijn getest. Oudste vanwege een zorgvraag, maar niet geheel onverwachts hoogbegaafd. De middelste hebben we laten testen om een duidelijker beeld van zijn leerbehoeften te krijgen, zoals verwacht hoogbegaafd. We hebben nu nog geen reden om jongste te laten testen. Ze is zeker ook slim, maar hoogbegaafd wat iq betreft weet ik niet. Wel heeft ze duidelijk het hypergevoelige wat bij hoogebegaafd zijn hoort.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2019, 21:48 
Volwassene

Echt naar dat het aangepaste progamma zo langzaam op gang komt voor sommige kinderen (de meeste, geloof ik). Hier denken we dat de juf een beetje overvraagt in haar drang hem niet te onderschatten. Maar hij is net 5 en zo moe na school, dus dat moeten we aankaarten.

Zoon is niet getest, heeft een ontwikkelingsvoorsprong, zoals school keurig zegt. De externe expert schatte hem is als het uiterste van hoogbegaafdheid, zonder hem te testen. Maar we hoeven geen cijfer tenzij er een probleem ontstaat. In de familie aardig wat mensen hb getest.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2019, 23:18 
Volwassene

M'n dochter zit nu 2 weken in groep 3. Ze is enorm trots dat ze nu leert lezen. Dat is fijn, maar ik ben zelf minder blij. Ze is enorm bezig om de juf te plezieren. Ze kreeg al een sticker omdat ze het beste stil kon zijn. Nu met lezen hakt en plakt ze braaf alles, terwijl ze gewoon kan lezen. Ze is meer bezig om te laten zien wat de juf vraagt dan dat ze laat zien wat ze kan. Hoe gaan jullie daarmee om?

BerichtGeplaatst: 15 sep 2019, 20:25 
Volwassene

Interessant om jullie verschillende ervaringen te lezen. Met onze dochter gaat het erg goed op school. Ze zit eindelijk lekker in haar vel, sociaal gezien gaat het super. Voor lezen werkt ze nu uit een plusboek, het is nog steeds niet moeilijk maar in ieder geval een stuk beter als waar de rest van de klas mee bezig is. Volgens de juf laat ze een hele goede werkhouding zien. Rekenen doen ze niet volgens dochter, alleen maar tellen.

@Vlinder, krijgt je dochter al pluswerk voor lezen of doet ze met de klas mee? Indien ze met de klas meedoet zou dat wellicht verklaren waarom ze alles weer hakt en plakt, ze past zich aan aan haar omgeving. Dat was precies waar ik bang voor was dat onze dochter zou gaan doen

Pagina 2 van 3 [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende