Het is nu 15 okt 2019, 09:11

Pagina 1 van 3 [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 3 2019/2020
BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 16:13 
Volwassene

Mijn zoon start in augustus in groep 3. Hij geeft er heel veel zin in, maar vindt het ook een beetje spannend.
Wie schrijft er mee?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 3 2019/2020
BerichtGeplaatst: 09 jul 2019, 14:01 
Volwassene

Ik meld me graag aan. Mijn zoon gaat ook in september naar groep 3. Hij is in mei 5 jaar geworden, dus gaat vroeg doorstromen. Hij is er zelf nog niet zo mee bezig, maar ik vind het wel spannend :-) Volgende week gaat hij twee dagen wennen in zijn nieuwe klas en met de nieuwe juffen, dus misschien dat hij er dan zelf ook iets van gaat vinden.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 22:41 
Volwassene

Ik schrijf ook graag mee! De jongste wordt volgende week 6 en gaat naar groep 3.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2019, 08:39 
Volwassene

Onze dochter is bijna 5 en gaat na de vakantie ook naar groep 3. Ze heeft er veel zin in, ik vind het behoorlijk spannend. Ik schrijf graag mee.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2019, 09:20 
Volwassene

Ik schrijf ook graag mee! Oudste zoon gaat na de zomervakantie naar groep 3 op een nieuwe school. Ik hoop dat hij zich daar prettiger voelt en met plezier naar school gaat...

BerichtGeplaatst: 19 jul 2019, 09:56 
Volwassene

Ik schrijf ook graag mee. Mijn jongste van 6 gaat ook naar groep 3. Het is de bedoeling dat hij deels een eigen programma gaat volgen (volgens school is dat geen probleem). Met rekenen heeft hij op de valreep van groep 2 zijn tafeldiploma gehaald, dus hij is klaar met groep 4.

Qua lezen denkt de juf dat de pluslijn (heet dat zo?) van VLL uitdagend genoeg voor hem is. Ik twijfel daar een beetje aan (hij is de laatste weken ineens heel hard qua lezen gegaan), maar we gaan het zien. Heeft iemand ervaring hiermee?

Qua schrijven, organisatie, schriftvoering, regels e.d. is het eenvoudig: daar kan hij gewoon met zijn klas meeleren. In groep 2 had zoon twee fantastische leerkrachten en heeft daardoor een heel leuk jaar gehad. Ik hoop dat het komend jaar net zo gaat.

BerichtGeplaatst: 22 jul 2019, 12:11 
Volwassene

Hier nog een vijfjarige naar groep 3, zoon is nogal regelvolgend dus hebben ze hem op zijn verjaardag (in juni) officieel naar groep 2 gedaan, want met 5 zit je in groep 2, en je kan met 5 of 6 naar groep 3. Hij gaat grotendeels zijn eigen programma volgen, hij is klaar met leren lezen (niveau einde basisschool) en zit qua rekenen in groep 5. Schrijven enzo lekker met groep 3. Benieuwd. Ik kom slechts sporadisch binnen vallen, want school is geweldig. Hij had hele leuke leerkrachten in groep 1/2, en het schijnt dat zijn volgende lk ook erg leuk zijn. School heeft externe hulp aangevraagd hoe ze zoon het beste kunnen begeleiden en op basis daarvan gaan ze in groep 3 met een nieuw plan van aanpak beginnen wat we in de herfstvakantie met de externe gaan evalueren. Nu genieten van zomer, veel naar buiten, veel spelletjes, veel lezen, veel slapen. Zoon is kapot van zijn eerste jaar school!

BerichtGeplaatst: 22 jul 2019, 12:30 
Volwassene

Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje bezorgd hoe het zal gaan na de vakantie. Afgelopen jaar zat ze in het plusklasje en had ze geweldige juffen. Maar voor volgend jaar is er geen plan. Ik vroeg bij de rapportbespreking of ze dan volgend jaar ook in het plusklasje komt, maar dat wordt per jaar bekeken door de betreffende leerkracht en het gaat ook pas in januari van start. Ze moeten eerst wennen.. Lezen en rekenen kan ze, maar dit is niet doorgetoetst. Alleen aan elkaar schrijven moet ze nog echt leren. Positief is dat vanuit de kleuterklas een vriendinnetje bij haar in groep 3 komt, dus dat is leuk voor haar.

BerichtGeplaatst: 11 aug 2019, 17:19 
Volwassene

Mijn oudste kreeg pas aan elkaar schrijven halverwege groep 4, en heeft school ook niet meer als doel op zich. Ern leesbaar handschrift is het streven, met het liefst netjes aan elkaar.
Onze zoon toont geen enkele interesse in lezen. Ik vind het lastig om in te schatten hoe het zal gaan. Hij is in kijk! getest vwb beginnende geletterdheid op 6,6 oud, en beginnende gecijferheid de maximale score. Maar hij lijkt er helemaal geen zin in te hebben.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2019, 22:21 
Volwassene

Eigenwijsneus schreef:
Mijn oudste kreeg pas aan elkaar schrijven halverwege groep 4, en heeft school ook niet meer als doel op zich. Ern leesbaar handschrift is het streven, met het liefst netjes aan elkaar.
Onze zoon toont geen enkele interesse in lezen. Ik vind het lastig om in te schatten hoe het zal gaan. Hij is in kijk! getest vwb beginnende geletterdheid op 6,6 oud, en beginnende gecijferheid de maximale score. Maar hij lijkt er helemaal geen zin in te hebben.

Onze zoon had ook 0,0 interesse in letters en kon tot voor kort ook echt geen woord lezen. School is leesonderwijs gaan aanbieden in maart, omdat verrijken dan makkelijker zou zijn. Hij kreeg een account in Veilig leren lezen en ging ineens in korte tijd van helemaal naar alles vloeiend lezen. Blijkbaar had hij of even het zetje nodig, of hij was er ineens aan toe.

Schrijven is een ander verhaal. Hij weet wel hoe woorden geschreven moeten worden (met dank aan het lezen), maar letters schrijven is een ander verhaal. Hij kan het niet goed en het interesseert hem ook niets, dus dat wordt nog wel een uitdaging (en 1 van de redenen dat hij in groep 3 begint).

BerichtGeplaatst: 17 aug 2019, 12:33 
Volwassene

Hoi! Ik schrijf hier ook graag mee. Mijn dochter start ook in september in groep 3. Ze heeft er veel zin in en voelt zich heel groot nu. Ze start met een eigen aangepast programma, want vorig jaar heeft ze al meelezen in groep 3 elke ochtend. Maar eerst nog twee weken genieten voor school weer begint!

BerichtGeplaatst: 19 aug 2019, 14:59 
Volwassene

Meld! Mijn jongste (ze wordt eind oktober 6 jaar) start over twee weken in groep 3. Ze heeft er heel veel zin in! Inmiddels leest ze alles wat los en vast zit. Hele boeken gaan er doorheen. In de vakantie merkte ik ook dat haar getalbegrip met sprongen vooruit gaat. Verder heeft ze niet echt een grote cognitieve voorsprong. Ik lees hier vanwege de oudste twee, die hadden een veel grotere voorsprong naar mijn idee. Maar dat kan ook een vertekent beeld zijn, ik weet niet meer zo goed wat 'normaal' is :lol: . Mijn jongste is een heel gevoelig meisje en ze wil geen fouten maken. Dat gaat de grootste uitdaging worden in groep 3. Hulp vragen is ook iets wat ze moet leren. Al met al genoeg om aan te werken in groep 3 :wink: . Ze komt bij een juf die ik al ken van mijn zoon, dat vind ik wel fijn.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2019, 12:20 
Volwassene

Hoe gaat het met de kinderen die al begonnen zijn? En zijn degenen die morgen beginnen ook zo zenuwachtig? Zoon werd hier midden in de nacht wakker omdat hij het zo spannend vindt om weer te beginnen.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2019, 22:48 
Volwassene

Mijn zoon gaat morgen voor het eerst naar school. Een nieuwe school waar hij absoluut geen zin in heeft dus hij is al een week heel boos en gefrustreerd en verdrietig. Ik hoop zo erg dat hij het daar fijner gaat hebben...

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 12:37 
Volwassene

Mijn dochter kwam opgetogen thuis van de eerste dag school. Ze gingen lezen en ze maakt nieuwe vriendinnetjes. De tweede dag vond ze wat minder leuk, want toen had een kindje tegen haar gezegd dat zij zo klein was dat ze nooit in groep 3 kon zitten..

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 13:25 
Volwassene

Mijn zoon vindt het vooral enorm saai. Helemaal niet wat hij had gehoopt. Hopelijk wordt het leuker. Gelukkig is zoon lang voor zijn leeftijd dus hij valt qua postuur niet op in de klas.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 13:50 
Volwassene

Mijn zoon is ook een van de kleinsten in zijn klas, maar tot nu toe vindt hij het leuk en interessant. Wat bij hem in de klas wel vreemd is, is dat er maar zes jongens in de klas zitten en 20 meisjes. In de parallelklas is de verhouding net zo, blijkbaar veel meisjes geboren in deze wijk destijds? Zoon speelt graag met meisjes, dus wat hem betreft is het prima.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 13:57 
Volwassene

Boysmum, hoe waren de eerste dagen op de nieuwe school??
Ik hoop dat het meeviel allemaal en toch wel leuk was.

Vlinder42, fijn dat je dochter een leuke eerste dag had. Wel vervelend dat er de tweede dag een opmerking over haar lengte kwam, zoiets maakt altijd wel indruk hè.

Eigenwijsneus, jammer dat je zoon het zo saai vond. Die opstartdagen waarin niks "geleerd" wordt kunnen heel vervelend zijn. Mijn middelste had daar ook veel moeite mee altijd. Hopelijk gaan ze snel echt beginnen met echte werkjes.

Rabbit, zo dat zijn inderdaad weinig jongens. Gelukkig vind je zoon het wel prima. Hier is het ongeveer gelijk met iets meer jongens, maar daar speelt mijn dochter ook mee.

Mijn dochter vindt het geweldig in groep 3, ze was ook echt wel toe aan een eigen tafel en het schoolse. Ze heeft een hele lieve juf, volgens dochter de liefste juf die er bestaat. Morgen krijgt ze de andere juf, maar ik verwacht dat die ook goedgekeurd wordt door dochter ;) . Verder zijn ze op dag 1 al gestart met werk op maat. Ze heeft dus een ander leesboek en andere werkjes met een soort plusboek voor als ze al klaar is en op de rest moet wachten. Dochter is hier zielsgelukkig mee. Ik ben ontzettend blij met de start van dit schooljaar, na 2 pittige jaren.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 19:48 
Volwassene

Rabbit schreef:
Mijn zoon is ook een van de kleinsten in zijn klas, maar tot nu toe vindt hij het leuk en interessant. Wat bij hem in de klas wel vreemd is, is dat er maar zes jongens in de klas zitten en 20 meisjes. In de parallelklas is de verhouding net zo, blijkbaar veel meisjes geboren in deze wijk destijds? Zoon speelt graag met meisjes, dus wat hem betreft is het prima.

Hier ook erg weinig jongens, gelukkig wel twee jongens nieuw in de klas gekomen (en 1 meisje weggegaan). Zoon vindt dat wel jammer.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 09:47 
Volwassene

clnl, wat fijn dat jouw dochter het zo naar haar zin heeft en dat ze ook gelijk maatwerk krijgt. Dat is een goede start van het schooljaar!

Hier gaat het helaas heel slecht. Mijn zoon geeft aan alles te makkelijk te vinden, wil geen letters leren, want die kent hij al en wil keersommen ipv tellen. Hij begrijpt maar moeilijk dat de juf hem even moet leren kennen, hij vindt haar niet leuk. Wij hebben wel gelijk aan de bel getrokken dat we hem echt naar school moeten sleuren en dat hij thuis ook heel erg boos en agressief is wat met de dag weer toeneemt. Ik vind dit wel erg zwaar, ik hoop dat hij gauw toch zijn draai vindt op zijn nieuwe school.

Pagina 1 van 3 [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende