Het is nu 16 sep 2019, 12:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 7 [ 135 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 13:57 
Volwassene

Ik trap af!

Mijn dochter begint in september in 1 gymnasium. Ze is dan nog net 10 jaar (oktoberkind). Halverwege groep 7 naar groep 8 versneld.

Wat ik er van verwacht: in het begin een hoop vermoeidheid en het leren plannen en huiswerk op tijd maken zal een hele kluif worden. Verder verwacht (hoop) ik vooral dat dochter in sociaal opzicht haar plek vindt en dat ze mag gaan opbloeien. Benieuwd hoe ik er om deze tijd volgend jaar over denk. :roll:

Laatst bijgewerkt door Dee85 op 26 jul 2019, 14:47, in totaal 2 keer bewerkt

Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 14:31 
Volwassene

Present!

Hier drie jongens die naar de eerste van het gymnasium gaan. S en H zijn een tweeling van twaalf en broertje M van tien heeft groep 8 overgeslagen.

Wat ik verwacht? Ik weet het niet. Ik hoop dat ze een fijne tijd krijgen, leuke mensen ontmoeten en wat opsteken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 14:37 
Volwassene

ik lees hier ook mee! Zoon (12 jaar) gaat naar mavo/havo brugklas. Naar havo/vwo mocht niet van basisschool en middelbare school volgt dit advies altijd op (zeiden ze). Dus met TIQ van 139, 4 jaar fulltime HB onderwijs, door slechte cito scores (wel jarenlang hoor) maar met prima tussentijdse toetsen (vaak foutloos) toch naar mavo/havo. Hopelijk gaat hij zich wat meer laten zien in de brugklas. Vreemde talen leert hij supersnel, de zaakvakken gaan ook goed zolang hij maar leert (lees: 2 keer doorlezen). Motivatie is er nog niet echt. Gamen is toch leuker??!! ;-)
We zullen het gaan meemaken dit jaar!

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 16:49 
Volwassene

Eefje, heeft de hb-school hem dit advies gegeven? Hoe kijken jullie en je zoon zelf tegen dit advies aan?

Het is geen wet van Meden en Perzen dat hb'ers allemaal maar naar het gymnasium moeten of gaan. Ik ken er een aantal die havo hebben gedaan en dat dat destijds een goede beslissing was. Ook ken ik er een aantal die havo hebben gedaan en daardoor compleet verveeld zijn geraakt wat grote gevolgen had voor een vervolgopleiding.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 19:55 
Volwassene

Oei, daar zou ik wel moeite mee hebben Eefje....

Onze jongste gaat na de vakantie beginnen in de brugklas, tweetalig havo/vwo. Ze had een havo-uitslag op haar eindtoets, wat al mooi hoger was dan de advieswijzer in groep 7 (VMBO-kv, maar juffen zagen ook n havo-kind) . En haar meester heeft dus wel gewoon een havo-vwo advies gegeven, op basis van andere prestaties en werkhouding.
Ze kijkt er wel naar uit, ze gaat naar de school waar haar zus net 6 superleuke jaren heeft gehad.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 21:29 
Volwassene

Ons meisje start in september ook in de brugklas, gymnasium. Ook wij verwachten moeiheid en wennen aan het vele huiswerk. Maar hopen ook dat ze opbloeit en een fijne groep vrienden krijgt!

Ze heeft er heel veel zin in, heeft haar boeken liever gisteren dan vandaag. Maar nu is ze nog op kamp (scouting), daarna een weekje thuis, dan weer een weekje kamp (JWG Sterrenwacht) en dan lekker samen op vakantie.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 23:04 
Volwassene

Leuk, al heel wat mensen.
IEP toets van dochter viel ook laag uit. Mavo/havo. Maar wel altijd hoge cito's en versneld.

Ken een kind dat vwo advies heeft gekregen ondanks consequent lage Cito scores. Heeft wel wat voeten in de aarde gehad om dat voor elkaar te krijgen. De IQ test gaf een score ver boven de 130 aan.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2019, 08:58 
Volwassene

Zoon J kan niet wachten tot hij kan beginnen met het VWO+.
Vorige week vond hij 2 weken vakantie wel genoeg, hij kijkt er dus enorm naar uit.
Het wordt wel plannen qua tijd mbt huiswerk en trainen (5x pw voor twee sporten en dan nog een wedstrijd) , maar ik denk dat hij dat qua energie prima aankan.
Dag voordat school begint gaat J nog getest worden op dyslexie zodat hij hopelijk wat aanpassingen kan krijgen zoals toetsen - en schrijfopdrachten maken op de computer . (Hij is dysgrafisch)
Ik denk eigenlijk dat mijn zoon een flinke positieve transformatie gaat doormaken aankomend jaar, nu hij niet meer op het PO zit.
Hij heeft afgelopen jaar al 1x pw VO gedaan en hij weet op dat vlak wat er van hem wordt verwacht en dat hij het prima aankan.
“Eindelijk echt leren”, zoals mijn zoon zegt.
VO School had al extra’s aangeboden, maar we zetten dit jaar even in op het sporten na school, dat wordt logistiek al een puzzel qua afstand/ huiswerk in plannen/avondeten.
Gelukkig denkt de school hier ook in mee (topsportvriendelijke school) en eventueel kan hier wat ruimte in gecreëerd worden in de toekomst, mocht J die ambitie hebben.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2019, 18:01 
Volwassene

Ook ik meld me, jongste begint eind augustus in 1 gymnasium. Hij gaat dat op een Kunstkapskolan school doet via gepersonaliseerd leren. Zijn broer zit daar ook dus ik denk een beetje te weten wat te verwachten.
Ze hebben dit jaar 2 weken introductie inclusief een kamp, dat was nog niet toen middelste afgelopen jaar begon. Die had een dag of 3/4 introductie en daarvan een en ander gemist vanwege een gebroken pols net het weekend voor school begon.

Naast de brugklas blijft hij 2 keer per week trainen en een wedstrijd met zijn eigen team doen, dan regelmatig op zondag mee doen met de wedstrijd van 1 leeftijdscategorie hoger. En 1 keer per week schaaktraining met een talentengroep. Hij heeft gelukkig toegegeven dat het lastig is maar dat hij het toch wel nodig heeft!

BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 09:27 
Volwassene

Ik meld me ook. Jongste dochter begint aan het eind van de vakantie ook aan haar VO reis op dezelfde school als onze oudste.
Voor haar kan de vakantie niet lang genoeg duren en ze is nu volop aan het genieten van diverse logeerafspraakjes met vrienden en nichtje.
Boeken zijn inmiddels wel al binnen en keurig gekaft. Helaas viel de kennismakingsdag in juni haar wat tegen (grote drukkke klas), dus dat zorgt er ook voor dat ze nog niet echt staat te springen. Ik vermoed dat zeker in het begin het tweetalige onderwijs voor haar de grootste uitdaging zal zijn.
Inmiddels is ze wel volop aan het veranderen en vindt ze dit zelf soms ook lastig. Haar activiteiten wisselen dan ook van lekker even kleuren/tekenen/trampoline springen naar als een echte puber bankhangen met haar broers.
Wij zitten nog in het begin van onze vakantie, dus voorlopig kan ze nog even goed genieten van het niks moeten en hoeven.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 09:27 
Volwassene

Ik meld me ook. Jongste dochter begint aan het eind van de vakantie ook aan haar VO reis op dezelfde school als onze oudste.
Voor haar kan de vakantie niet lang genoeg duren en ze is nu volop aan het genieten van diverse logeerafspraakjes met vrienden en nichtje.
Boeken zijn inmiddels wel al binnen en keurig gekaft. Helaas viel de kennismakingsdag in juni haar wat tegen (grote drukkke klas), dus dat zorgt er ook voor dat ze nog niet echt staat te springen. Ik vermoed dat zeker in het begin het tweetalige onderwijs voor haar de grootste uitdaging zal zijn.
Inmiddels is ze wel volop aan het veranderen en vindt ze dit zelf soms ook lastig. Haar activiteiten wisselen dan ook van lekker even kleuren/tekenen/trampoline springen naar als een echte puber bankhangen met haar broers.
Wij zitten nog in het begin van onze vakantie, dus voorlopig kan ze nog even goed genieten van het niks moeten en hoeven.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 11:45 
Volwassene

Wel handig dat jullie de boeken al hebben. Dan is het maar klaar voor je begint. :) Dochter krijgt de boeken pas op de eerste schooldag. De dag erna drie dagen op kamp en dan moeten we de hele klus in dat weekend doen.

Ik hoop wel voor je dochter dat ze het uiteindelijk toch leuk zal hebben in de klas. Inderdaad eerst maar even lekker genieten van de vakantie.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 13:43 
Volwassene

Ik meld mij ook. Dochter van 11 gaat naar 1VWO+.
Eigenlijk hebben we pas in juni besloten dat ze groep 8 gaat overslaan. Vorig schooljaar is ze na een remigratie in groep 7 ingestroomd en heeft het Nederlands snel opgepikt.

Dochter geniet van de vakantie, van logeren en spelen en heeft nog weinig zin in school. Qua organisatie zal ze wel aan de bak moeten, want ze is een chaoot eerste klas.

Ik weet nog niet of het verstandig is dat ze een klas gaat overslaan, maar anderzijds denk ik dat nog een jaar groep 8 (ondanks geheel eigen programma) haar niets meer gaat brengen.

BerichtGeplaatst: 04 aug 2019, 13:03 
Volwassene

En ook ik meld me.
Dochter F. gaat naar 1 VWO-extra. Ze heeft er veel zin in, zeker sinds de kennismaking met de klas, daarvoor vond ze het nog wel erg spannend.
Ze ziet wel een beetje op tegen het vele moeten. Ze is altijd erg ijverig en een streber, maar heeft wel moeite met autoriteit, dus als het werk
opgelegd wordt is de motivatie lastiger te vinden.

Talen zullen voor haar wel een uitdaging worden, maar dat is niet erg, daar kan ze mooi mee leren leren en leren omgaan met fouten maken.
De exacte vakken, kennisvakken en techniek/tekenen/gym verwacht ik dat haar erg makkelijk af zullen gaan.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 09 aug 2019, 14:41 
Volwassene

Mijn dochter gaat havo/vwo doen. Ze heeft er zin in.
Nu nog even lekker van de vakantie genieten.

BerichtGeplaatst: 12 aug 2019, 20:13 
Volwassene

Welkom Karan, Jamathi en Joza.

BerichtGeplaatst: 16 aug 2019, 11:37 
Volwassene

Hi allen,
mijn 10-jarige dochter gaat starten op een tussenjaar. Waarschijnlijk is het groepje waarmee ik ervaringen kan uitwisselen piepklein.... mag ik mij hier aansluiten? nieuwe klas, laptop, reizen, boeken, uren van 50 min en tussenuren, agenda.... de overeenkomsten zijn er :lol:

BerichtGeplaatst: 17 aug 2019, 11:20 
Volwassene

Natuurlijk mag dat! :)
Ik las dat jullie de beslissing vrij plotseling hebben genomen. Dat zal wel even schakelen zijn. Ik hoop dat het tussenjaar leuk en waardevol zal zijn.
Soms betwijfel ik of dat voor oudste ook geen fijn idee was geweest, maar wij hebben die optie hier sowieso niet in de buurt dus dan heeft het verder ook geen zin om erover na te denken.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2019, 21:59 
Volwassene

Dee85 schreef:
Natuurlijk mag dat! :)
Ik las dat jullie de beslissing vrij plotseling hebben genomen. Dat zal wel even schakelen zijn. Ik hoop dat het tussenjaar leuk en waardevol zal zijn..

ja, enorm schakelen. in onze eigen stad zat het vol, hb-vo in een andere stad zagen we nog niet zitten (ze zou dan 2x versneld zijn, en grote reistijd: elke dag 2x 50 min in de bus). dus we dachten dat we t moesten modderen met groep 8. en van de zomer kregen we ineens deze tip. En Ja, als het niet mogelijk is, dan moet je t doen met wat er is. jullie meisje is ook versneld, toch? 1 jaar of 2?

Hoe is het bij jullie allemaal geregeld met laptops?

BerichtGeplaatst: 18 aug 2019, 11:31 
Volwassene

Gezellig dat je meeschrijft Yolalala.

Komende woensdag begint de introductie voor de jongste, spannend! Gelukkig kan hij deze week wel alle dagen met zijn broer mee naar huis fietsen, die heeft ook introductie en dezelfde uren. Daarna gaan we kijken, ik hoop dat ze vanaf begin september grotendeels dezelfde uren hebben, zodat ze veel samen kunnen fietsen.

Pagina 1 van 7 [ 135 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]