Het is nu 16 sep 2019, 12:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 5de jaar vo 2019-2020
BerichtGeplaatst: 19 jul 2019, 16:05 
Volwassene

Dit topic was er nog niet, dus bij deze!
Onze dochter komt vanmiddag thuis uit Slovenië waar ze een weekje aan het EYP meegedaan heeft. Bij haar vertrek maandag om 4.15u (vroege vlucht) had ik het wel een beetje te kwaad. Gek he. Zelf heb ik ook veel gereisd, buitenlandse stages enz. Maar met 15 jaar met een paar klasgenoten op pad, is toch even lastig om los te laten :-)
Nu lekker allemaal vakantie, heerlijk.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: 5de jaar vo 2019-2020
BerichtGeplaatst: 19 jul 2019, 16:18 
Volwassene

Leuk, Bissi, ik sluit aan!
Wat is het EYP? Leuk hè, dat ze zo zelfstandig worden. Ik vind dat heerlijk! Ben nooit zo’n goede knutselkleutermoeder geweest. Deze puberleeftijd vind ik zo veel leuker. :wink:

BerichtGeplaatst: 19 jul 2019, 17:52 
Volwassene

European Youth Parliament. Ze belde net dat ze haar ID niet kon vinden. Nou ja, hoort ook bij groot worden zullen we maar zeggen :-) Het is Schengen, dus zou moeten lukken.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2019, 14:07 
Volwassene

Oeps...

Ik sluit aan. 't Was nog even een beetje spannend, maar onze zoon is over naar V5, met voornamelijk zessen op zn rapport. Een 5 voor wiskunde en een 7 voor gym en ckv, best komisch..
Op zijn rapport stond de opmerking dat hij altijd betrokken is in de les, en altijd goedgehumeurd. Da's het mooiste commentaar dat ie wat mij betreft kon krijgen.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2019, 22:00 
Volwassene

Von schreef:
Op zijn rapport stond de opmerking dat hij altijd betrokken is in de les, en altijd goedgehumeurd. Da's het mooiste commentaar dat ie wat mij betreft kon krijgen.

Inderdaad. Ook heel fijn voor docenten om zo'n leerling in de les te hebben!

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 14:46 
Volwassene

ik sluit hier ook aan. Dochter gaat na superleuk jaar in gym 4 over naar gym 5. Afgelopen schooljaar 6 weken mee wezen zeilen op Masterskip de Wylde Swan; daar veel van geleerd (geld verdienen voor de reis, de reis zelf en vooral daarna weer motivatie vinden om weer op school mee te draaien). Komend jaar met school week naar Rome en twee weken naar China. Ze mag weer gaan sparen.... (vroeger had ik alleen een weekje Ermelo :roll: )

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 16:33 
Volwassene

Wow, dat zijn veel reizen van school! zijn dat allemaal reizen die de hele klas gaat maken, of is het alleen voor wie dat wil?

BerichtGeplaatst: 08 aug 2019, 13:57 
Volwassene

Dochter gaat komend schooljaar naar Griekenland. Dat staat gepland voor de week voor de herfstvakantie. De andere helft van gym 5 gaat naar Rome en omgeving. In principe is de keuze vrij, maar er wordt wel gestuurd op de combi Grieks-Griekenland en Latijn-Rome.
Gelukkig heeft atheneum de schoolreis in het 4e jaar, dus zoon heeft het al gehad en dus voor ons een beetje spreiding van de kosten.
Dochter is nu een week op kamp voor hb-ers. Zou best eens in het jeugdjournaal kunnen komen vandaag (?)

Hier nog een goede week vrij en dan starten we weer met school. De boeken zijn deze week geleverd. Zoon heeft ze al gekaft en opgeborgen. Al het schoolwerk van afgelopen jaar gesorteerd en ingeklapperd. Nu dochter nog zo ver krijgen als ze terugkomst van kamp. Die is ietwat minder gestructureerd [snorkel]

BerichtGeplaatst: 09 aug 2019, 12:34 
Volwassene

@bissi: 1 stedenreis is verplicht, rest is facultatief. Maar ja, als je van reizen houdt..... ;-)

BerichtGeplaatst: 20 aug 2019, 13:17 
Volwassene

Hier is zoon gisteren weer begonnen, de vijfde alweer inmiddels. Ik vind het maar snel gaan. De boeken zijn al allemaal gericht op het examen. Gisteren alleen boeken halen, vandaar sport en koken als introductie en morgen skiën. En dan beginnen donderdag de lessen weer.

J meende dat ze dit jaar ook al aan het profielwerkstuk begonnen. Ik ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2019, 14:20 
Volwassene

Ook hier zijn ze weer begonnen. De boeken waren al 2 weken in huis. Gisteren een mentoruurtje en vandaag weer volgens rooster aan de slag.

Het grote verschil... zoon had meteen 2 weken geleden de boeken gekaft en alles netjes geordend. Dochter is zaterdag om 16.30 nog kaftpapier gaan halen en is toen pas begonnen, mede doordat ik had gezegd dat ze anders zondag niet weg mocht. (Ze had met een peers2play vriend afgesproken).

Wel heeft ze in de vakantie ongeveer de helft van de scheikundestof geleerd aangezien ze daar dit jaar het eindexamen van wil doen.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2019, 07:41 
Volwassene

Wat actief allemaal! Wij zijn net pas terug van drie weken vakantie. Nog een weekje vrij en dan gaat het circus pas weer langzaam aan beginnen.
Het profielwerkstuk gaat ook hier dit jaar gebeuren.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 08:37 
Volwassene

Volgens mij had ik me nog niet gemeld, dus bij deze.

Oudste begint al weer aan het vijfde jaar. Ik ben benieuwd. Hij is volop aan het puberen en wil met zo weinig mogelijk inspanning 5,5-en gaan halen. Zou een baantje gaan regelen voor dit jaar, doet hier vrij weinig tot niks voor (vindt dat anderen maar terug moeten bellen, hij gaat er toch niet zelf achteraan bellen....). Hij heeft nog geen flauw idee wat hij eigenlijk na het VO wel wil gaan doen. Een hoop dingen wil hij iig niet doen, dus dat is ook al een soort van préselectie. Volgens mij zijn rond oktober weer de open dagen op de universiteiten, dus ik hoop dat hij voor zichzelf op een rijtje krijgt wat hij wil gaan bekijken. Hij geeft aan het zelf te willen bepalen, maar ik mis een eigenlijk een soort intrinsieke drive, die ik zelf wel altijd heb gehad. En eerlijk gezegd weet ik eigenlijk nog niet zo goed hoe ik hier zelf nu mee moet omgaan. Te veel aandringen (of wellicht op de verkeerde manier) leidt alleen maar tot strijd en ruzie, dus dat werkt niet echt.

Een heel andere vraag. Zijn hier anderen die het verschil tussen HL en SL weten voor IB engels? Ik heb al gegoogled maar wordt hier niet echt wijzer van. We hebben vorig jaar een brief gekregen dat er itt andere jaren veel kinderen niet het HL zullen halen en daarmee voor SL doorgaan. De twee klassen zouden obv deze levels worden ingedeeld omdat aan beide groepen anders niet goed les gegeven kon worden. Nu zijn de niveaus echter toch doorelkaar ingedeeld (waarbij een tiental vriendenparen uitelkaar zijn gehaald) omdat dit roostertechnisch niet anders kon (argument was dat Zermelo dit zo indeeld). Bij zoon en vrienden leeft eigenlijk het idee dat ze uit elkaar gehaald zijn (lastige klas voor docenten, ook nog eind van het jaar een brief over gekregen) en dat dit voorrang heeft gekregen op indelen op niveau.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 15:32 
Volwassene

Hl Is vooral meer dan Sl. Meer boeken,meer essays, meer van alles. Bij dochter hadden beide niveaus ook samen les.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2019, 08:14 
Volwassene

Vandaag moet het gaan gebeuren! Hoe verzinnen ze het eigenlijk om op vrijdag het 7e en 8e een belangrijk proefwerk te plannen...
Dochter gaat vandaag meedoen met (de herkansing van) het PTA scheikunde. Daarmee is de stap gezet om dit jaar eindexamen SK te doen. Dochter heeft er hard voor gewerkt, dus ik ben zeer benieuwd. Hierna kan ze gaan beginnen met de planning van leerjaar 6, want daar ligt ze nu 3 weken achter. Het is nog niet duidelijk of ze dat individueel gaat volgen in haar eigen klas of dat ze fysiek in 6 mee gaat doen. Hopelijk is daar snel duidelijkheid over.
Voor nu is het met name afwachten.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2019, 08:44 
Volwassene

Spannend, succes voor je dochter, Evyla!

BerichtGeplaatst: 06 sep 2019, 09:15 
Volwassene

Spannend hoor evyla! Veel succes voor je dochter!

In navolging van de anderen die ook last hebben van Zermelo en SOM (in andere topics) : wellicht dat Som en Zermelo dit jaar voor het eerst samen zijn gegaan. Wat ik van zoon begreep, (die even kort overleg met wisD docent had om samen een tussenuur te prikken en waarbij ze dit ook bespraken) is dat Zermelo probeert te optimaliseren gegeven de randvoorwaarden die je in het systeem stopt. Als je aangeeft dat je bijv. geen dubbeluren wil, dan levert dit strafpunten op als het wel zo wordt ingeroosterd. Zo ook bijv. voor veel tussenuren. Hij optimaliseert op zo min mogelijk strafpunten.
Maar blijkbaar gaan daarbij ook dingen mis : extra vakken zijn niet ingeroosterd, dubbele uren zijn niet zichtbaar, docenten staan ingeroosterd op dagen dat ze niet werken. Komende maandag zou weer een nieuw rooster komen. Zoon houdt zijn hart vast. Ondanks drie keer tot half vijf (maar ook 3 keer eerste uur vrij) is hij redelijk tevreden met zijn rooster.

Wat dit jaar ook anders is, is dat ze zelf een mentor mogen kiezen voor de komende twee jaren. Hopelijk krijgt hij zijn eerste keuze. Hij heeft het vak van deze docent niet (sterker nog, vond dit altijd niet leuk), maar vorig jaar heeft hij hem ontzettend goed geholpen toen hij problemen had met een andere docent. Uiteraard had het de voorkeur als je wel het vak van je mentor ook had.

Verder geeft zoon aan dat hij MAW eigenlijk zijn leukste vak vindt (in zijn NT profiel). Daar waar hij vorig jaar heel erg gekeken heeft naar technische studies (juist omdat wiskunde hem zo makkelijk afgaat), denk ik dat hij dit jaar wel eens hele andere studies zou gaan bekijken. (En verklaart dit misschien ook wel het feit dat hij nog niet zo goed weet wat hij wil gaan doen). Ik heb hem aangeraden dat hij anders zijn docent MAW eens moest vragen welke studies raakvlakken met haar vak heeft. Wellicht kan zijn hem enige sturing geven.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 06 sep 2019, 13:05 
Volwassene

Annemiek schreef:
Hij is volop aan het puberen en wil met zo weinig mogelijk inspanning 5,5-en gaan halen. Zou een baantje gaan regelen voor dit jaar, doet hier vrij weinig tot niks voor (vindt dat anderen maar terug moeten bellen, hij gaat er toch niet zelf achteraan bellen....). Hij heeft nog geen flauw idee wat hij eigenlijk na het VO wel wil gaan doen. Een hoop dingen wil hij iig niet doen, dus dat is ook al een soort van préselectie. Volgens mij zijn rond oktober weer de open dagen op de universiteiten, dus ik hoop dat hij voor zichzelf op een rijtje krijgt wat hij wil gaan bekijken. Hij geeft aan het zelf te willen bepalen, maar ik mis een eigenlijk een soort intrinsieke drive, die ik zelf wel altijd heb gehad. En eerlijk gezegd weet ik eigenlijk nog niet zo goed hoe ik hier zelf nu mee moet omgaan. Te veel aandringen (of wellicht op de verkeerde manier) leidt alleen maar tot strijd en ruzie, dus dat werkt niet echt.
Onze jongste was net zo. In de 5e klas was hij niet geïnteresseerd in open dagen. We hebben hem onder dwang 2x meegesleept, 1x naar de uni en 1x naar een hbo. Hij straalde beide dagen uit dat het hem niet boeide en hij weigerde daarna naar andere open dagen te gaan. Ook de banenmarkt op school woonde hij niet bij.

In de 6e klas was mijn vader ernstig ziek in de tijd van de open dagen. We zijn dus nergens heen geweest, mijn prioriteiten lagen anders en zoon was allang blij dat hij niet hoefde. Tot ieders verbazing slaagde zoon zonder herexamens. Hij had toen nog steeds geen idee wat hij wilde … ik heb hem op vrijdagmiddag gezegd "ik ga nu naar het ziekenhuis, als ik vanavond terug kom wil ik van jou horen wat je gaat studeren. Ga maar googlen, bestudeer websites met informatie over studies, en maak een keuze.". 's Avonds wist hij te vertellen wat hij wilde gaan doen en waar :shock: . We zijn nu ruim 3 jaar verder. Hij blijkt én de juiste keuze gemaakt te hebben qua studie, én qua universiteit.

Dit is niet de methode die ik wil aanraden hoor :wink: . Maar ik vertel dit om te laten zien dat jongeren vaak niet de druk en de stress voelen die wíj ervaren als niet ruim voor de eindstreep duidelijk is wat de vervolgstap gaat worden. En natuurlijk zijn er uitzonderingen en gaat het niet altijd goed, maar ik heb met mijn kinderen en hun vrienden ervaren dat de uiteindelijke beslissing vaak heel laat genomen wordt, echt aan het eind van de 6e klas.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2019, 22:58 
Volwassene

Veel succes voor je dochter Evyla!

BerichtGeplaatst: 08 sep 2019, 10:34 
Volwassene

Hier al een paar jaar Zermelo en Som. Eigenlijk nooit problemen gemerkt.
Misschien waren hier de opstartproblemen al achter de rug toen zoon in de brugklas begon.

Mijn oudste zit nu in 6v, en is de enige in zijn klas die al weet wat hij gaat doen na zijn examen.

Zelf wist ik het ook niet. De keuze die ik maakte bleek de verkeerde. En daar heb ik ook weer van geleerd. En verder denk ik ook altijd : de meeste volwassenen doen rond hun veertigste iets anders dan waarvoor ze gestudeerd hebben. Dat relativeert wel.

Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]