Het is nu 16 sep 2019, 13:05

Pagina 2 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 23:15 
Volwassene

Dankje Merriedroom.

Jongens ik zit er doorheen. De vakantie is nu al 2 weken aan de gang en zowel gisteren als vandaag is dochter verdrietig en zegt ze dat ze dom is en alles fout doet. :cry: Het lijkt ook wel dat wat ik zeg niet het gewenste resultaat kan bereiken en ik heb juist bereikt wat ik heb willen voorkomen. De eerste dagen mistte ze haar klasgenootjes nog maar nu is het elke dag vragen of ze wel echt vrij is die dag. Na de vakantie start een flink traject om haar beter met de situatie te laten omgaan maar als je het mij vraagt had de school dit heel erg kunnen voorkomen.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 23:59 
Volwassene

Hoi Nannet, wat vervelend. Helpt afleiding niet, een leuk uitje in de vakantie, lekker naar het zwembad? Heel jammer als je kind zich in de vakantie nog steeds druk maakt om school. Dat 'ik ben dom en ik kan ook niks' heeft mijn dochter ook een tijdje gehad. Misschien moet je er niet teveel tegenin gaan, tijdelijk wat meer accepteren dat ze zich zo voelt en dingen gaan doen die ze leuk vindt.. misschien waait het dan wel over. Bij ons was dat in elk geval zo, gelukkig..

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019, 00:33 
Volwassene

Het is een terugkerend tafereel, zodra ze overtuigd is dat ze niet naar school hoeft is het wel goed maar de overtuiging dat ze dom is blijft. En ik vind dat een ongrijpbaar fenomeen, ze past zich aan naar beneden dus hoe kan ze denken dat ze het verkeerd doet en wat andere kindjes nog niet snappen dat ze dat niet als waarheid aan moet nemen?

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019, 07:30 
Volwassene

Als je merkt dat je heel anders denkt dan de rest van de groep, kun je makkelijk het gevoel krijgen dat er iets mis is met je. Je merkt bijvoorbeeld dat de andere kinderen elkaar begrijpen en aanvoelen en dat ze jou niet begrijpen. Het kan dan helpen om een kind in contact te brengen met andere kinderen met een grote cognitieve voorsprong.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019, 08:38 
Volwassene

En soms hebben kinderen ook een heel verkeerd verwachtingspatroon. Mijn jongste heeft nogal de neiging om zich te spiegelen aan ons volwassenen en zijn broer en zussen (die minimaal 5 jaar ouder zijn). Dan kan het lijken alsof je dom bent en veel dingen niet kunt.

Daarnaast ook wat Loekie zegt: mijn 6-jarige deelt gelukkig wel veel interesses met zijn leeftijdsgenoten (in de zandbak spelen, Buurman & buurman en lego), maar zodra het over andere onderwerpen gaat (wat een stomme dingen president Trump doet en zijn zorgen om het klimaat), dan raakt hij ze wel volledig kwijt.

In die zin is het wel weer een voordeel dat er hier altijd wel veel oudere kinderen in huis rondlopen.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019, 23:17 
Volwassene

Peers met grote voorsprong zal met name na de vakantie van de grond komen. Toch durf ik daar nog niet teveel verwachting van te hebben.

Ik kwam tijdens dit zoektocht een basisschool tegen in de provincie met HB groep 1,2,3. Blijkt het toegang nogal elitair te zijn en vooral gericht op uitblinker HB. Mijn onderpresterende meisje zou daar nooit terecht kunnen. :?

BerichtGeplaatst: 19 jul 2019, 05:44 
Volwassene

Dat is heel jammer, Nannet, maar misschien moet je toch eens gaan praten op die school. In het plusklasje van m'n dochter zaten ook vooral jongetjes. De typische voorlijke zelfverzekerde uitblinker jongetjes. Door mijn 'gezeur' kwam mijn dochter daar ook bij. Ze laat zich wel een beetje de kaas van het brood eten door die jongetjes, ze gaat niet echt op de voorgrond. Maar ze is er wel door los gekomen. Als ze de beurt krijgt dan doet ze gewoon mee en blijkt ze net zo slim als die jochies.

En doordat ze zag dat er meer kinderen zijn die de dingen kunnen die zij kan, schaamt ze zich er minder voor. Toen ze daar die aansluiting had, kreeg ze ook meer 'gewone' vriendinnetjes in de klas. Ik denk dat 'ik ben dom' hun manier is om 'ik ben eenzaam' te zeggen. Je slimheid laten zien in een omgeving die daar niets mee kan is heel eng, want dan maak je jezelf nog meer anders. Ik denk wel eens dat bij die jongetjes op die leeftijd de sociale antenne gewoon anders afgesteld staat dan bij de meisjes, waardoor ze zich van dat anders zijn minder aantrekken.

'Ik ben dom' kan ook gaan om verwachtingen die ze van zichzelf hebben. Mijn dochter wil dan bijvoorbeeld iets maken wat ze dan bedacht heeft, maar ze heeft nog niet de vaardigheden om dat ook te kunnen uitvoeren. Of ze wil iets tekenen en dan valt het resultaat haar tegen omdat het niet zo wordt als ze in haar hoofd had.

BerichtGeplaatst: 19 jul 2019, 09:31 
Volwassene

Ik ben het wel met Vlinder eens, ze kan er echt wel fijne dingen leren en eventueel ook leuke contacten leggen. Juist die meiden verstoppen zich en hebben meer aandacht nodig naar mijn mening. Aan de andere kant snap ik ook dat je voorzichtig bent, Nannet. Het zou zo jammer zijn als het tegenvalt. Ik gun je dame echt een fijne leeromgeving met peers en een leerkracht die haar begrijpt.

Hier is de laatste ochtend school aangebroken. Er is een disco voor de onderbouw en de bovenbouw apart. En dochter heeft wel zin in een feestje. Haar outfit is er helemaal op afgestemd. ;) Toen ik zei dat het haar laatste dagje in groep 1 is en dat ze daarna niet meer de kleinste van school is, vroeg ze: schuif ik dan op naar de grote tafel in de klas? Ja, jij komt aan de grote tafel. Ze begon te glunderen. :)
Gisterochtend zat ze er even doorheen en heb ik haar in de loop van de ochtend van school gehaald. Thuis was het een spraakwaterval; zoveel aan het vertellen en vragen. Bestaat het dat je koude lucht, warme lucht en daaronder weer koude lucht hebt? Wat is het snelste dier op aarde? En wat is de snelste vogel op aarde? Ze lijkt meer 'aan' te staan dan eerder dit jaar. Fijn! Vanaf vanmiddag genieten van 6 weken vakantie!

BerichtGeplaatst: 31 jul 2019, 11:47 
Volwassene

We zijn nu zo'n 1,5 week vakantie aan het vieren en ik merk aan jongste dat ze wat meer laat zien. Ze is ontspannen. Wil zelf sommetjes doen en leren lezen. Is erg bezig met haar interesses en vroeg zich af of er ook een museum is voor botten van mensen. Er is een wetenschapsmuseum hier in de regio die hele leuke workshops voor kinderen heeft en ook aandacht heeft voor de medische geschiedenis. Dus dat gaan we deze week bezoeken. Ook de opmerking dat het bij haar grote zus in groep 6 veel leuker is, omdat ze daar dingen leren. Dat is wel een signaal lijkt me zo. Eens zien wat er gebeurt na een vakantie lang interesses volgen.

BerichtGeplaatst: 11 aug 2019, 14:47 
Volwassene

Fijn Dee, het wegvallen van het 'moeten' doet haar goed.

Ik merk het hier thuis - nu precies halverwege de vakantie voor midden-NL - ook dat ze alle vrijheid ervaart zelf haar interesses te volgen. Ze kijkt al wel een beetje uit naar school over een paar weken. Ze wil de juf graag vertellen dat ze nu echt kan lezen. Gelukkig dat de juf al zo'n vermoeden had dat dochter in de vakantie waarschijnlijk zichzelf gaat leren lezen. Juf zei dat we begin van het schooljaar mogen vertellen wat ze allemaal inmiddels meer kan en dan gaat juf met de ib'er puzzelen hoe ze komend schooljaar uitdagend genoeg gaan maken. Heel prettig dat er voor komend jaar een klassenassistent is aangenomen voor de kleuters en groep 3. We zijn gezegend met zo'n meedenkende school.

BerichtGeplaatst: 11 aug 2019, 15:53 
Volwassene

Wij genieten nog van even stilte voor de storm. Ik houd mijn hart vast voor aankomend jaar.

BerichtGeplaatst: 14 aug 2019, 09:57 
Volwassene

Ik wil mijn spanning met jullie delen! We zijn bezig voor een best intensief plan voor dochter maar ik heb het idee dat ze er baat bij gaat hebben. Maar t is nieuw en nu zijn er veel nieuwe dingen dus ik heb last van een vermejigvuldige vorm van gezonde spanning.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2019, 22:04 
Volwassene

Dat klinkt zeker spannend. Met de vakantie is het wat rustig op het forum, maar ik hoop dat je toch je verhaal kwijt kunt. Wat is het voor een nieuw traject? Ik kan me voorstellen dat je vanwege herkenbaarheid niet te veel openbaar wilt delen. Pm’en mag altijd :)

BerichtGeplaatst: 02 sep 2019, 09:15 
Volwassene

Dag 1, a day like any other. Op tijd wakker en aangekleed, veel gemiep tijdens het ontbijt en op naar school. Ze had zin, maar niet megaveel zin.
Wat is ze ineens groot vergeleken naast de jongste kleutertjes.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2019, 20:28 
Volwassene

Vandaag bij ons ook dag 1...

In de loop van afgelopen week langzaamaan bekend gemaakt dat de vakantie op haar einde liep. Allemaal oké en op zich had ze wel weer zin in school, vooral de vriendjes weer zien en de juf vertellen over de vakantie. Maar gisteravond sloeg dat om en wilde ze helemaal niets meer. Vanochtend vroeg ze of ze niet thuis kon blijven, waarom ze naar school moest gaan, werd ze wanhopig dat ze nooit meer vrij zou zijn en wilde ze absoluut niet aan de juf vertellen wat ze had gedaan in de vakantie. Zeiden wij als ouders in koor: dat hoeft ook helemaal niet, dan vertel je toch niets? En over vijf dagen is het alweer weekend, dus er komen weer snel vrije dagen aan.

Op zich een goeie dag gehad verder op school, toch verteld over de vakantie toen de juf het vroeg ondanks dat ze het eigenlijk niet vertellen wilde, zei ze vanavond. Maar toch weer de vraag waarom ze morgen naar school moet: maar wat gaan we daar dan doen? Net als naar de BSO: maar wat gaan ze daar doen dan? Dat weet ik natuurlijk ook niet, ik kan de plannen van de juf of BSO niet van te voren vertellen, want ik ken ze ook niet.

Ze wil heel graag iets hebben om naar uit te kijken, anders is ze niet vooruit te branden. Herkent iemand dit en hoe kun je dit het beste aanpakken?

BerichtGeplaatst: 02 sep 2019, 20:58 
Volwassene

Hier is school al even begonnen maar de veranderingen zijn duidelijk merkbaar. :D

BerichtGeplaatst: 02 sep 2019, 21:14 
Volwassene

Hier ook eerste dag, groep 2 voelt meteen stuk ouder merk je aan hem.
Hier heel benieuwd of de verplichte werkjes bij inloop gaan werken voor hem. Hij is helemaal enthousiast dat hij nu aan het werk moet! Misschien kan dat nog helpen merriedroom? Dat ze aantal verplichte dingen moet doen elke week die ze dan aan begin van week aangereikt krijgt? Heeft ze ook beetje gevoel bij dat ze wat zinvols mag doen

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 10:55 
Volwassene

Het gaat alweer beter. Vragen naar de weektaakjes hielp inderdaad, Smnt. Ze weet welke het zijn en gaat dan nadenken wanneer ze welke wil gaan doen komende week. Haar eraan herinneren als ze geen zin heeft om naar school te gaan, helpt.

Vanochtend zei ze “ik zit in groep 2 en dat is leuk, want nu wordt het moeilijker”. Mooie uitdaging voor de juffen en klassenassistent om haar verwachting waar te maken. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 11:15 
Volwassene

Hier zijn de werkjes nog een frustatiepunt maar de buien na school zijn er tot nu toe niet meer. Ze is tot nu toe op een specifieke dag van de week opgedraaid en daar ga ik nog met de juf over in conclaaf om te achterhalen wat er op die dag anders is.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 11:46 
Volwassene

Een nieuw begin in een opgesplitste klas met maar 13(!) kinderen, ipv de 36 eind vorig jaar. Ook krijgt deze kleuterklas twee dagen per week les van een juf die voor een bovenbouw Leonardoklas staat, dus stiekem heb ik grote hoop op daadwerkelijke invulling van verrijking in de klas. Dat is vorig jaar maar mondjesmaat gebeurd, overvolle klas, twee kinderen die bijna fulltime begeleiding in de klas nodig hadden (en die nu in de andere kleuterklas zitten), onze jongste was net begonnen dus dan is het altijd wat aankijken. Gelukkig laat onze jongste (itt tot onze oudste) heel duidelijk zien wat ze wil en waar ze behoefte aan heeft, dus in principe zou het niet al te ingewikkeld hoeven te zijn. Alleen moet ze wel even over de drempel van 'te moeilijk' heen geholpen worden. Dat zegt ze namelijk al als ze ergens een beetje moeite voor moet doen, en het dan toch lukt. Dat vind ik altijd wel confronterend dat soort dingen: ze maakt een tekening, waar ze uiteindelijk wel tevreden over is, maar dan was het wel 'te moeilijk' en wil ze het nooit meer doen. Dat vergt wel enige ondertiteling voor haar: als het echt te moeilijk was geweest, was het uiteindelijk niet gelukt, nu wel. En als iets écht te moeilijk is, kun je altijd om hulp vragen. Ik ben dus heel benieuwd hoe dat opgepakt gaat worden. Als ik het goed heb, komt er nog een startgesprek, dus dat is fijn.

Pagina 2 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende