Het is nu 18 sep 2020, 16:09




 Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 20:10 
Volwassene

Geregistreerd: 11 jul 2018, 14:33
Berichten: 43
Hallo,

Kunnen jullie met ons mee denken. Wij lopen even vast hier.

Eerder al 2 topics aangemaakt over zoon. Zoon, net 8 jaar zit in groep 4. Hij heeft ADHD en is hoogbegaafd. ADHD is al 2 jaar bekend, hij gebruikt hier medicatie voor. Sinds de herfst ook bekend dat hij hoogbegaafd is.

Omdat we tijfelden of school kon bieden wat hij nodig heeft hebben we in de herfst een gesprek gehad met een leonardoschool gehad. De Leonardo geeft aan dat ze zoon niet kunnen bieden wat hij nodig heeft. Zoon zit dus nog op de reguliere school. Deze school doet heel erg zijn best en er zijn heel veel aanpassingen gedaan door school. Zoon heeft verrijkingswerk, werk van een groep hoger en doet ook deels met zijn eigen klas mee (afhankelijk van het vak). Maar ondanks alle aanpassingen is de motivatie van zoon beroerd.

Zoon doet er alles aan om onder zijn werk uit te komen. Zijn concentratie wordt steeds slechter en hij is steeds brutaler tegen zijn juf. Bijna dagelijks heeft hij werk mee, waar hij op school naar heeft zitten staren, thuis heeft hij dat vaak binnen 2 minuten af (en netjes en goed). Hij geeft zelf aan dat hij niet veel motivatie meer heeft (voorheen wilde hij niet naar school, maar wel leren).

We hebben al zo veel gesprekken gehad met school en school (m'n zijn juf) doet zo haar best, maar hij wil niet meer vooruit lijkt wel. Kan iemand meedenken?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 20:27 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jun 2010, 13:17
Berichten: 3291
Hij is afgelopen herfst onderzocht door een orthopedagoog of psycholoog? Kan die persoon in kaart brengen wat de behoeften van je zoon zijn en de school hierbij begeleiden?



_________________

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 20:37 
Volwassene

Geregistreerd: 20 aug 2012, 12:41
Berichten: 2002
Is zijn didaktisch niveau bepaald? Ook werk van een groep hoger kan onder zijn niveau zijn, waardoor hij er niet voor te motiveren is.



_________________
"Een boom beweegt niet, tenzij er wind is."
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 21:01 
Volwassene

Geregistreerd: 11 jul 2018, 14:33
Berichten: 43
Hij is onderzocht door een orthopedagoog van een GGZ instelling, zij heeft ook advies gegeven richting school (alleen op papier, niet live), maar gaf zelf bij ons wel aan dat ze twijfelde of deze school (regulier onderwijs in het algemeen) hem kon bieden wat hij nodig had, vandaar onze stap naar Leonardo. Maar Leonardo geeft aan hem niet de structuur en prikkelbare omgeving te kunnen geven die hij nodig heeft. Het advies van de onderzoeker wordt deels uitgevoerd, maar geheel lukt niet. Juf voelt zich inmiddels onmachtig.

Afgelopen januari hebben ze hem proberen door te toetsen. Met rekenen is dit gelukt, begrijpend lezen niet (hij was toets,op op een bepaald moment) Hij haalt een 1 op de rekencito eind groep 5, een 4 op midden groep 6. Voor rekenen doet hij alleen rekentijgers groep 5 en rekentuin op de computer. Taal is ook aangepast (villa alfabet) en nieuwsbegrip doet hij a teksten. Spelling, technisch lezen en schrijven doet hij met de groep mee.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 15:41 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2261
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Zoon doet er alles aan om onder zijn werk uit te komen. Zijn concentratie wordt steeds slechter en hij is steeds brutaler tegen zijn juf. Bijna dagelijks heeft hij werk mee, waar hij op school naar heeft zitten staren, thuis heeft hij dat vaak binnen 2 minuten af (en netjes en goed)


Het vermijden van inspanning is wel iets dat past bij het beeld van ADHD. Daarom moeten activiteiten niet lang duren, afwisselend zijn en zo interessant mogelijk zijn qua vorm en inhoud (daarbij hoort dus ook: van het juiste niveau). Verder helpt het inzetten van een beloningssysteem: als taak A (die bijv saai wordt gevonden) af is binnen de tijd (en goed), dan mag je kind wat leuks doen uit het keuzemenu van activiteiten (die dan bijv tien minuten duren).

De situatie van nu lijkt me zeer ongewenst: krijgt het op school niet af, maar thuis in 2 minuten? Dan gaat er is mis bij de omstandigheden in de klas. is er gekeken naar afleiding? Als hij minder last heeft van afleiding en er een beloning zou wroden gekoppeld aan het werk, dan zou het zo moeten zijn dat er geen werk mee naar huis komt.

Ik vind het me naar huis geven van werk sowieso erg ongewenst. Er moet worden gekeken naar wat er nodig is dat hij wel in de klas het werk af heeft. En daarbij spreekt voor zich dat het werk wel van het juiste niveau moet zijn, en gecompact.

Wat vindt je zoon wel leuk om te doen op school? Zou het een dee zijn verrijking te schrappen (als hij dat geen fijne verrijking vindt, namelijk weer iets met opgaven uit een werkboekje...) en er een ander soort verrijking voor in te stellen dat voor hem veel motiverender is?


Wil je zoon bijv liever wat vaker buitenspelen/meegymmen met een andere groep (de kleuters?): dit soort dingen kan ook heel belangirjk zijn om de schooldag goed door te komen.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 19:22 
Volwassene

Geregistreerd: 11 jul 2018, 14:33
Berichten: 43
Sacha; bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat het meenemen van werk onwenselijk is. Zoon doet het echter gewoon niet op school. Maar hoe minder hij doet op school, hoe minder voldaan hij thuis komt en hoe meer ergernis hij heeft richting zijn klasgenoten. Hij gaat dan in een soort droomstand zich vooral de hele dag lopen ergeren, met alle gevolgen van dien. Voorheen wilde hij niet naar school ( besloten door hem al voor hij ooit naar school ging), maar wel leren.

Op school loopt hij alleen warm voor schaken. Dit staat wel 1 keer per week op zijn programma (kan wegens gebrek aan een schaakmaatje niet worden uitgebreid) maar op vrijdagmiddag en gaat regelmatig niet door. Daar baalt hij wel van. Hij geeft aan zijn verrijkingswerk wel leuk te vinden, maar doet het toch niet (lijkt er ook op dat hij stopt wanneer hij het niet direct weet). Hij is dus dubbel in zijn boodschappen. Extra buitenspelen of gymmen is voor hem geen optie. Dit geeft hem zoveel prikkels waardoor hij juist vastloopt (dat is met het gewone buitenspelen en gymmen al jaren).

Er is al heel goed gekeken naar afleiding. Hij gebruikt al sinds de kleuters een (zeer goede) gehoorbeschermer en heeft inmiddels een tweede tafel achter een hoge kast als werkplek. Maar is heel erg prikkelgevoelig. Ook mag hij, wanneer zijn hoofd vol zit, gaan uitrennen in het speellokaal en mag hij wanneer hij het nodig heeft een mp3 speler gebruiken om rustig te worden (luisterboeken helpen hem heel erg om rustig te worden).

Maar ondanks dit alles heeft hij gewoon geen overzicht en het een beetje opgegeven. Vandaag heeft hij thuis gewerkt. Hij heeft veel meer gedaan dan op school, zonder morren en gaf zelf aan dit erg prettig te vinden. Maar ja, altijd thuis is natuurlijk ook geen optie.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 21:59 
Volwassene

Geregistreerd: 19 mei 2012, 07:08
Berichten: 1357
Wat vervelend dat het zo loopt.
Wat ik mis in het verhaal is de rol en inzet van de intern begeleider en van het samenwerkingsverband. Bij ons is op basis van de IQ test een traject voor advies en ondersteuning bij het samenwerkingsverband aangevraagd. Daardoor kwam er een HB specialist op school die de juf ondersteunde. Toen bleek dat dit wel hielp maar niet genoeg was is een arrangement aangevraagd waardoor er nu een HB specialist met hem komt werken en daarbij ook de leerkrachten ondersteund.
Nu is dit in Utrecht en het werkt overal anders maar voor ons is deze inzet echt essentieel geweest.

Anne72



_________________
Mama van meiske (mrt 06 klas 2 gymnasium) en menneke (aug 08, groep 8)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 09:28 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 727
Is zijn medicatie wel goed ingesteld? Daar zou ik even naar laten kijken als hij het eerder wel goed deed met medicatie.

Ik heb verder geen advies, wel veel herkenning! Wij gaan ook steeds meer thuis doen omdat het daar wel lukt en op school niet. Een heel vervelende tendens, want waar is het einde dan?



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 19:50 
Volwassene

Geregistreerd: 11 jul 2018, 14:33
Berichten: 43
De IB'er is natuurlijk al betrokken, maar weet het niet zo goed, lijkt er ook niet genoeg tijd voor te hebben het goed op te pakken. Juf pakt wel door en doet moeite door zich in te lezen. Er is een arrangement, iemand komt 1 keer per week hem ophalen. Dit is vooral gericht op gedrag, maar de begeleider geeft ook advies aan de juf. Is volgens mij geen HB specialist, maar lijkt de problematiek te begrijpen. Alleen pas net gestart.

Wij vragen ons af of de medicatie goed ingesteld is. Bij de laatste controle was hier al twijfel over, maar hij kan nog niet verhogen (hij is te licht om te verhogen) en verlagen lost het probleem niet op in dit geval.

Vlinder heeft jouw kind ook ADHD?

Vandaag, met een heel goed, heel concreet plan op school geweest. Juf heeft er gisteren echt flink tijd ingestoken om een waterdichte dagplanning voor hem te maken, met cijfers voor inzet per vak. Dit heeft vandaag een positief effect gehad. Na de vakantie maar verder kijken. School ziet de noodzaak wel merken wij. De hulpvraag van zoon is echter wel lastig.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 22:45 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 727
tafel schreef:
Vlinder heeft jouw kind ook ADHD?
Ja, de oudste.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 19 apr 2019, 09:09 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 17:23
Berichten: 2472
Het enige dat ik nog kan bedenken is een positieve benadering vanuit de juf. Veel complimentjes geven over zijn inzet op momenten dat het wel goed gaat. Gewoon: wat ben jij lekker aan het werk, of zoiets. Negativiteit zorgt alleen maar voor een neergaande spiraal. En thuis ook. Slik negatieve dingen in, als het enigszins kan, en zeg alleen positieve dingen.



_________________
Zoon van 17 eerstejaars universiteit
Zoon van 15 in 4 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 19 apr 2019, 12:57 
Volwassene

Geregistreerd: 04 mei 2015, 21:32
Berichten: 374
Afgelopen januari hebben ze hem proberen door te toetsen. Met rekenen is dit gelukt, begrijpend lezen niet (hij was toets,op op een bepaald moment) Hij haalt een 1 op de rekencito eind groep 5, een 4 op midden groep 6. Voor rekenen doet hij alleen rekentijgers groep 5 en rekentuin op de computer. Taal is ook aangepast (villa alfabet) en nieuwsbegrip doet hij a teksten. Spelling, technisch lezen en schrijven doet hij met de groep mee.[/quote]

Dit stukje viel mij op. Eind groep 5 rekenen haalt hij een I dit betekent in principe dat hij dat niveau beheerst. Dat hij dan een IV haalt op groep 6 niveau is niet logisch. Mogelijk kan het zijn (ik weet het niet) dat er in groep 6 nieuwe stof wordt aangeboden bijv. breuken. Het kan zijn dat je zoon deze niet kent en daarover dus nooit instructie over heeft gehad. Dit kan voor hem een aanleiding zijn om bijv. te blokkeren waardoor hij de toets in het algemeen slechter maakt. (Dit zou typisch iets voor mijn zoon zijn) Juist om dit soort dingetjes eruit te halen kan een goede specialist hb (die ook verstand heeft van ADHD) erg belangrijk te zijn. Omdat je kind het werk thuis wel snel af heeft, ook nog eens weinig fouten maakt, bevestigd dat het beeld, dat er nog steeds niet op het juiste niveau, de zone van naaste ontwikkeling wordt gewerkt, de zone waarbij hulp nodig is om verder te komen. Ik vraag mij bijv. af is je zoon voor spelling doorgetoest? Heeft hij bij nieuwe spellingsregels instructie gekregen, kan hij misschien in werkelijkheid meer aan? Het klinkt leuk dat hij nieuwsbegrip op niveau a mag doen, maar het betekent nog niet automatisch dat hij op het niveau zit dat hij leert en dus te maken krijgt met faalervaringen. Samengevat, ik betwijfel of zijn niveau op de juiste manier is bepaalt. Zolang je niet het niveau weet ben je willekeurig iets aan het doen.

Een goede specialist kijkt naar zijn onderwijsbehoeften. De ergernis van mijn zoon op school bestaat o.a. uit de lange instructie die op school werd gegeven. Nu hij tijdelijk op een andere plek zit (ik noem het een reboundvoorziening) blijkt dat hij die instructie in het algemeen niet nodig heeft. Dit betekent dat ook bij hem niet in de naaste zone van ontwikkeling wordt gewerkt (instructie onafhankenlijk) en hij zit inmiddels in 3 vwo. Hij werd o.a. depressief van de situatie waarbij hij altijd maar weer op de klas moest wachten. Ik bedoel te zeggen, het probleem zit soms in meer factoren dan je denkt. Terwijl het probleem op zijn voormalige school vooral bij het kind werd gezocht, blijkt op de voorziening blijkt dat het probleem niet zozeer zijn motivatie of concentratie is (hij kan en mag daar lekker doorwerken) maar dat zijn omgeving een probleem is, binnen enkele dagen was hij minder depressief, terwijl dit probleem al jaren speelde. Maar inderdaad mijn zoon heeft ook de neiging om te blokkeren als hij het niet meteen weet of snapt, dus interne factoren spelen ook een grote rol, het gaat om een combinatie. Een van de manieren om het blokkeren aan te pakken is om hem juist faalervaringen op te laten doen. Helaas lukt mij dat niet omdat voor elkaar te krijgen want scholen zijn vooral blij met hoge cijfers. Maar hoe eerder je kind die faalervaringen op doet, des te beter kan je dit probleem aanpakken. Juist daarom moet je weten wat de naaste zone van ontwikkeling is.



_________________
Moeder van een zoon (vermoedelijk) HB mogelijk sprake van een misdiagnose ASS.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 01 mei 2019, 11:19 
Volwassene

Geregistreerd: 11 jul 2018, 14:33
Berichten: 43
Zoonmoeder, bedankt voor je reactie nog. Ik weet inderdaad niet of er inmiddels al gewerkt wordt in de zone van naaste ontwikkeling. Ondertussen voel ik mij een enorme zeurmoeder, school/ leerkrachten doen heel erg hun best en er zijn veel aanpassingen gedaan. Ik voel me zeg maar een soort rupsje nooitgenoeg. Ik ben blij met alle aanpassingen die er gedaan zijn, maar elke keer kom ik weer dat het nog niet genoeg is. Na de vakantie weer een gesprek. Dan zal ik toch maar gaan aansturen op didactisch doortoetsen. Maar dan 1 op 1 en misschien op een andere manier dan Cito? Met spelling is hij niet doorgeroest. Als ik hem zie schrijven denk ik ook niet dat hij hier echt verder in is dan klasgenoten (ik denk zelfs minder ver), maar deze ontwikkeling wordt heel erg geremd door zijn afkeer tegen schrijven. Wanneer hij spelling digitaal doet gaat het veel beter. Dat hij met rekenen een 4 scoorde op de m6 had inderdaad met nieuwe stof te maken (breuken).

Nu 2 weken vakantie. Hij ontspant meer met de dag, waardoor het steeds makkijker is om hem positief te benaderen. Want daar zit inderdaad wel een groot punt merken wij. Hoe positiever de benadering hoe meer intrinsieke motivatie bij zoon. Wel merken wij dat hij onrustig is, vooral veel geluiden maken/ veel behoefte aan beweging. Ik ben blij dit weer te zien, want ondanks zijn ADHD en gebrekkige concentratie zat hij in de klas wel stil (waardoor hij volgens mij juist wegdroomt, bewegen heeft bij hem zeker een positief effect op zijn concentratie, zijn werkplek is nu ook een statafel ).

Ondanks alle gegevens blijf ik zo twijfelen. Verwacht ik niet teveel van hem? Ik zie tijdens schoolweken een kind dat erg voorloopt en dat slecht in zijn vel zit. Nu zie ik gewoon een kind met soms bijzondere linken en dat gewoon ook heel erg kind is. Hij speelt weer, geniet van zijn omgeving, stoeit, knuffelt, speelt buiten. En dat heel blij is dat hij vakantie heeft.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 01 mei 2019, 13:22 
Volwassene

Geregistreerd: 28 apr 2019, 16:57
Berichten: 11
Waarom kan een Leonardo je zoon niet bieden wat hij nodig heeft?

En met alle respect? Wel eens aan alternatieven gedacht ipv medicatie? Tegenwoordig komen er steeds meer manieren om je kind beter te laten funktioneren zonder medicatie.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 01 mei 2019, 14:25 
Volwassene

Geregistreerd: 11 jul 2018, 14:33
Berichten: 43
Manderijntje, zoon is extreem gevoelig voor heel kleine prikkels (sfeer, licht, geluid enz). Op de Leonardo zou hij in een groep komen die vrij druk is. Hier heeft hij op zijn huidige school veel last van. Hoe drukker het is hoe minder goed hij kan functioneren, hij komt dan niet tot werken (want afgeleid) en bouwt veel frustratie op (want wil wel werken en ergert zich aan het gedrag van anderen).

En zoon zonder medicatie is geen optie. Zonder kan hij helaas helemaal niet functioneren. Hij kan dan daadwerkelijk geen enkele taak uitvoeren (is met soms al moeilijk) en heeft heel erg veel last van de prikkels die anderen afgeven. Jij zegt dat er goede alternatieven zijn, dat valt helaas tegen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 12 jun 2020, 09:25 
Volwassene

Geregistreerd: 11 jul 2018, 14:33
Berichten: 43
Even een update rondom zoon, inmiddels zijn we bijna 1,5 jaar verder. Afgelopen 1,5 jaar zijn met hobbels geweest. Soms ging het vrij goed, momenteel helaas weer flink minder. In de kern is er denk ik, als ik de posts zo terug lees vrij weinig anders dan toen. Dat is ook wel heftig vind ik. Iedereen doet zijn best, maar het gouden ei is er echt nog niet.

Zoon vond het thuis werken tijdens Corona heerlijk, miste zijn klasgenoten niet. Miste wel de plusklas en de juf van de plusklas. De plusklas bood werk aan en de juf van de gewone klas was voor hem flexibel in zijn planning. Hij werkte door, kon aan zijn hiaten werken en leerde. Maar hij had ook veel spanning, want is zich heel bewust van alle corona gerelateerde zaken en maakt zich om een hoop zorgen.

En toen startte school weer deeltijd, zoon wilde niet. Een van zijn juffen bleef thuis, er kwam op die dagen een voor hem onbekende leerkracht voor de klas. De plusklas was nog niet gestart. De eerste 2 dagen gingen redelijk, maar daarna was het drama. Het gedrag van zoon werd onhanteerdbaar. Vorige week een dag thuisgebleven en een dag eerder moeten ophalen. En deze week de hele week weer naar school en gelukkig weer plusklas. School is de hele week drama geweest. Weer escalaties. Voor kind en voor school niet te doen.

En dan nu, man en ik kwamen tot de conclusie dat dit niet meer zo door kon gaan. Maar wat dan? Het gebrek aan structuur, het weer wennen aan de school, het gebrek aan uitdagend werk werd allemaal teveel. Veel aanpassingen die eerder zijn gedaan werden niet meer uitgevoerd. Maar alles begon net, dus misschien ook wel logisch? Voor zoon in ieder geval niet ok.

Gisteren belde school, ook zij zagen het niet meer zitten. Dit kon niet zo doorgaan. Ik kan ze geen ongelijk geven, want vind dat ook. En toch heb ik er last van. Vanaf komende maandag gaat zoon naar een andere klas (zou hij na de zomer al heen gaan, gebeurt nu wat sneller). Zoon mag vandaag afscheid nemen van zijn klas. Het lucht zoon op, want hij wil naar de andere klas, maar geeft ook een hoop spanning. Afscheid nemen is nu raar, beleid op school tijdens corona is dat er niet getrakteerd mag worden. Dus ook niet als je afscheid neemt. Zoon vindt dit maar ingewikkeld, want het hoort er in zijn ogen nu eenmaal bij. En ik snap hem, maar snap school ook dat ze een lijn moeten trekken. En ondertussen blijf ik met vragen zitten; wat zijn de gevolgen voor hem op mentaal gebied hiervan? Heeft hij niet al teveel schade opgelopen ondertussen? Gaat hij het redden in de andere klas (groep hoger)? En wat blijft er over als niet ook niet voldoende is? Wat kunnen we dan nog doen?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 13 jun 2020, 08:08 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 123
Hoi tafel, wat een moeilijke weg bewandelen jullie, met veel kuilen, hobbels en dichte begroeiing. Hebben jullie buiten school specialisten die meekijken en ondersteunen? School lijkt welwillend maar ook onbekwaam. Als je zoon bijvoorbeeld zou moeten compacten tot 20% van de tijd en je bent met school in overleg of en hoe ze van 95 naar 80% toekunnen, is de aanpak nog van zo’n andere orde van grootte dan wat hij nodig heeft, dat de oplossing op deze manier niet haalbaar is.

Ik gaf even het voorbeeld van compacten, maar het is goed mogelijk dat je zoon op andere gebieden juist hulp nodig heeft. Maar in de snelheid die je beschrijft dat de situatie is geëscaleerd, lijkt de inzet van school (je vraagt nóg meer, ze doen ook nóg meer, vraag je niet al zóveel) toch ontoereikend. Als de orde van grootte van hulp die nodig is zo anders is dan wat ze nu bieden, zijn de ‘kleine’ aanpassingen (uurtje plusklas, alvast even versnellen) niet toereikend en nu deels paniekvoetbal. Is het (weer) tijd om - samen met externe professionele ondersteuning - uit te zoomen en te kijken wat je zoon nodig heeft om tot leren en gezonde ontwikkeling te komen?



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 13 jun 2020, 12:11 
Volwassene

Geregistreerd: 11 jul 2018, 14:33
Berichten: 43
Hallo Merriedroom. Bedankt voor je reactie. Ja er wordt extern meegekeken en gedacht, vanuit de GGZ. De juf van de plusklas (= bovenschoolse HB klas, 1 dag per week) denk ook actief mee. Is specialist op het gebied van hoogbegaafdheid. Maar dit kan denk ik wel gestroomlijnder (GGZ en plusklasjuf hebben eigenlijk geen contact).

Zoon heeft gisteren gelukkig een goede dag gehad. Was meer ontspannen dan eerdere dagen. Noemde ook veel minder spanning te hebben. Gistermiddag zijn nieuwe plekje in de nieuwe klas ingericht met zijn juf van vorig jaar. Dit hielp hem enorm. Maandag starten ze daar direct met cito's. Hij stond te juichen, heeft daar zin in. Alle cito's met de klas mee.

Een mooi nieuw begin dus. Hopelijk is het passend. De versnelling is wel overwogen, maar dat nu al doen is inderdaad paniekvoetbal. In geval van zoon is het voor het gevoel van school (en ons) vaak kiezen tussen 2 kwaden. Dat vind ik vooral lastig. Er is tot nu toe niets dat echt de oplossing is. Maar ook niemand die een idee heeft wat echt de oplossing is.

Ik lees vaak over het inschakelen van een hb specialist vanuit het samenwerkingsverband. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe regelen jullie dat? Want zoon heeft dus externe plusklas gericht op hoogbegaafdheid. In het verleden heeft hij een arrangement gehad gericht op gedrag, maar daar was onvoldoende kennis/aandacht voor hoogbegaafdheid.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 13 jun 2020, 14:35 
Volwassene

Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:47
Berichten: 21
Tafel, via de Intern Begeleider kun je informeren naar de mogelijkheden om binnen het samenwerkingsverband expertise in te winnen. Even ter informatie: binnen zo’n samenwerkingsverband moeten naast de reguliere basisscholen ook één of meer scholen voor speciaal (basis)onderwijs deelnemen. De scholen hebben met elkaar een budget voor leerlingen met speciale zorgbehoeften (vb. Adhd, dyslexie of hb). Bij het overleg binnen het samenwerkingsverband worden de mogelijkheden besproken (eens in de zoveel tijd komen de zorgcoordinatoren/ib’ers samen). Bij die zorgbehoeften kan gedacht worden aan dyslexie of ADHD, maar ook aan hoogbegaafdheid. Binnen een samenwerkingsverband moet (in principe) alle zorg geleverd kunnen worden. Als dat niet mogelijk is, richten scholen zich (vaak) tot externe experts die zij dan bijvoorbeeld als zzp’er inhuren.



_________________
Ytien

ECHA-specialist hoogbegaafdheid
https://www.hoogbegaafdheidstelefoon.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Weet het even niet meer
BerichtGeplaatst: 13 jun 2020, 15:15 
Volwassene

Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:47
Berichten: 21
Citaat:
Zoon heeft gisteren gelukkig een goede dag gehad. Was meer ontspannen dan eerdere dagen. Noemde ook veel minder spanning te hebben


Ik kan mij ook voorstellen dat je zoon weer helemaal ‘in’ moest komen en na zo’n lange periode thuisonderwijs. Wellicht maakt de Coronaperiode ook nog duidelijker voor jullie wat de behoeften van je zoon zijn: een rustige omgeving met zo min mogelijk prikkels. Misschien zijn er ook andere factoren die erg goed voor hem werkten in de afgelopen periode (maar dat vind ik moeilijk om specifiek over je zoon te zeggen) dus hier wat algemene voorbeelden: meer ruimte om opdrachten op je eigen manier te doen, zelf keuze maken wanneer je wat doet en daarmee ook meer regie over rustmomenten etc. Het is wel interessant om te proberen te achterhalen wat belangrijk voor hem is (met het oog op optimaal functioneren). Ga je vanuit een rustige situatie naar een situatie waar je enorm veel prikkels krijgt (weer naar school in dit geval), kan ik mij voorstellen dat het heel heftig voor je zoon is en zeer overweldigend is waardoor er veel emoties bij hem naar boven, wat vervolgens weer enorm veel invloed heeft op zijn gedrag in de klas.

Mijn advies is (laat iemand vanuit het samenwerkingsverband met expertise hb en adhd) in de klas observeren en in overleg met jullie, de leerkracht en de ib’er een gedegen handelingsplan opstellen. Mocht dit niet mogelijk zijn of de expertise niet aanwezig zijn zie mijn antwoord in het stukje hierboven.



_________________
Ytien

ECHA-specialist hoogbegaafdheid
https://www.hoogbegaafdheidstelefoon.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: