Het is nu 16 nov 2018, 19:51

Pagina 1 van 5 [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 18:40 
Volwassene

Ik trap hem weer af hoor;)

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 19:53 
Volwassene

Haha, hanneke. Ik had ook niet anders van je verwacht. :lol:

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 21:26 
Volwassene

Boom schreef:
Haha, hanneke. Ik had ook niet anders van je verwacht. :lol:

Echt? Ben ik zo opdringerig? :lol:

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 11:19 
Volwassene

Heel fijn Hanneke! :D

Mijn zoon is ook over - zonder onvoldoendes - dus ik durf met een gerust hart hier te schrijven :lol: Ben heel trots op hem!

Volgend jaar wat meer zelf plannen en op eigen initiatief huiswerk maken wordt de volgende missie :mrgreen: Maar nu eerst vakantie!

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 12:47 
Volwassene

Hier ook een bijna tweedeklasser (dochter van 12). Vrijdag rapport en dan is het officieel. Ook hier komend jaar nog wat uitdagingen te overwinnen qua plannen en zelf aan de slag gaan. En ook het leren leren kan en moet nog beter. Gelukkig dezelfde klasgenoten komend jaar dus daar hoeft ze niet meer aan te wennen.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 13:03 
Volwassene

Ik doe ook weer mee! Mijn bijna tweedeklasser heeft vandaag zijn rapport gekregen, maar pas nadat hij ter plekke nog een vergeten opdracht had gemaakt :lol: Nou, dat is wel zo'n beetje illustratief voor het afgelopen jaar. Alles vergeten, weinig leren, geen huiswerk, toch over met veel zevens, een enkele zes en een enkele acht. Dus vol goede moed gaan we volgend jaar een nieuwe poging doen om hem te helpen orde in de chaos te brengen. Ik opperde vanmiddag na het ophalen van het rapport al dat een agenda toch misschien niet zo'n gek idee is (uh, nee, die gebruikt hij dus inderdaad niet...), maar dat ziet zoonlief niet zitten. Voordat hij de juiste dag heeft gevonden en het huiswerk heeft opgeschreven is hij alweer vergeten wat hij ook al weer moet doen :roll: Een uitdaging dus...

Maar nu eerst lekker vakantie hoor!

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 13:14 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik doe ook weer mee! Mijn bijna tweedeklasser heeft vandaag zijn rapport gekregen, maar pas nadat hij ter plekke nog een vergeten opdracht had gemaakt :lol: Nou, dat is wel zo'n beetje illustratief voor het afgelopen jaar. !

:lol:

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 14:54 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik opperde vanmiddag na het ophalen van het rapport al dat een agenda toch misschien niet zo'n gek idee is (uh, nee, die gebruikt hij dus inderdaad niet...), maar dat ziet zoonlief niet zitten. Voordat hij de juiste dag heeft gevonden en het huiswerk heeft opgeschreven is hij alweer vergeten wat hij ook al weer moet doen :roll: Een uitdaging dus...

Wij hebben sinds vorig jaar de Schoolplanner XXL. Vooral aangeschaft voor mijn oudste met ADD maar vond hem voor de jongste ook nuttig. En ze kregen op school veel complimenten over hun agenda van docenten. Het vergt wel wat discipline om hem bij te houden maar het maakt het huiswerkleven wel een stuk overzichtelijker.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 15:08 
Volwassene

Eleanora schreef:
Drietje schreef:
Ik opperde vanmiddag na het ophalen van het rapport al dat een agenda toch misschien niet zo'n gek idee is (uh, nee, die gebruikt hij dus inderdaad niet...), maar dat ziet zoonlief niet zitten. Voordat hij de juiste dag heeft gevonden en het huiswerk heeft opgeschreven is hij alweer vergeten wat hij ook al weer moet doen :roll: Een uitdaging dus...

Wij hebben sinds vorig jaar de Schoolplanner XXL. Vooral aangeschaft voor mijn oudste met ADD maar vond hem voor de jongste ook nuttig. En ze kregen op school veel complimenten over hun agenda van docenten. Het vergt wel wat discipline om hem bij te houden maar het maakt het huiswerkleven wel een stuk overzichtelijker.

Ik ga er naar kijken! Hij heeft nu de 1Blikagenda, maar gebruikt deze alleen thuis voor het plannen. Dat gaat wel goed, maar daar ben ik bij ;) Het lukt hem niet om in de les dingen op te schrijven in zijn agenda die hij moet onthouden. Voordat hij de juiste dag heeft gevonden is de tijd alweer voorbij en weet hij ook vaak niet meer wat hij wilde opschrijven. We gebruiken nu een groepsapp, maar hij mag in de les geen telefoon gebruiken. Dus dat betekent stiekem tikken of onthouden. Dat helpt wel wat (we zetten het dan s avonds in de agenda), maar hij vergeet het na de les ook vaak in te tikken. Dus eigenlijk gaat zo'n beetje alles dat niet in magister staat mis...

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 16:08 
Volwassene

Drietje, heeft hij wel per vak een schrift? In dat geval kan hij het huiswerk ook in zijn schrift schrijven (of bij de laatste gemaakte oefening in het werkboek) en dat thuis overnemen in de 1Blikagenda. Dat scheelt het pakken van de agenda en het opzoeken van de juiste dag. Een beetje begeleiding (en controle) van de leraren zou ook al helpen als hij wel bereid zou zijn om het in een agenda te schrijven. Een geeltje in de agenda (waardoor je hem meteen in de goede week openslaat) kan ook handig zijn.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 17:37 
Volwassene

Hier ook de xxl planner. Werkt erg fijn vinden de oudste 2. Jongste heeft hem alleen de toetsweek gebruikt.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 21:06 
Volwassene

loekie schreef:
Drietje, heeft hij wel per vak een schrift? In dat geval kan hij het huiswerk ook in zijn schrift schrijven (of bij de laatste gemaakte oefening in het werkboek) en dat thuis overnemen in de 1Blikagenda. Dat scheelt het pakken van de agenda en het opzoeken van de juiste dag. Een beetje begeleiding (en controle) van de leraren zou ook al helpen als hij wel bereid zou zijn om het in een agenda te schrijven. Een geeltje in de agenda (waardoor je hem meteen in de goede week openslaat) kan ook handig zijn.

Hij schrijft erg weinig in schriften. En ik denk ook dat hij vergeet er dan thuis weer in te kijken. Werkboek idem. Hij maakt vrijwel geen huiswerk thuis.

Ik denk dat we inderdaad iets meer begeleiding moeten vragen van de leerkrachten. En zo'n geeltje in de agenda helpt zeker ook, maar dan moet ik hem wel overhalen om zijn agenda mee te nemen naar school... Ik dacht zelf ook al dat we misschien een notitieboekje kunnen kopen waar hij alles gewoon onder elkaar in schrijft. En dan thuis doorhalen wat hij heeft ingepland in zijn agenda. Dan is het voor mij ook makkelijk te checken.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 21:08 
Volwassene

hanneke schreef:
Hier ook de xxl planner. Werkt erg fijn vinden de oudste 2. Jongste heeft hem alleen de toetsweek gebruikt.

Ik heb hem opgesocht en lijkt me fijner dan de 1Blikagenda. Blijft ook vanzelf open liggen. Dus ik denk dat we die wel gaan proberen. In ieder geval voor het plannen thuis.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 21:14 
Volwassene

Tja, als ik lees wat ik hierboven opschrijf, is dat psychologisch onderzoek misschien toch niet zo overdreven :oops: Waarschijnlijk hebben we eind augustus de intake. Ik heb nu zo'n vrolijk, enrgiek kind thuis. Onderneemt van alles, gaat uit logeren, zoekt vrienden op. Zo anders dan in de lesweken....

Ik hoorde dat jongste een andere mentor krijgt volgend jaar. Eentje waar ik een stuk meer vertrouwen in heb en waar hij heel goed mee kan opschieten. Dus ik hoop dat dat klopt. Verder gaan er twee kinderen naar de havo. Eentje is een beetje een pestkop. Jongste gaat er niet mee om, maar vindt het wel fijn dat deze jongen dan zijn klasgenootjes niet meer kan pesten.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 06:57 
Volwassene

Dat is allemaal positief Drietje.
En over je energieke zoon: zo zie je maar dat het ook voor een blij en ongecompliceerd kind best een druk kan geven, die school. Ik herken het wel bij jongste ook. Die is sinds de vakantie ook zo vrolijk en vooral erg druk 8)

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 08:24 
Volwassene

Ook hier kinderen die aanzienlijk leuker zijn nu ze geen school hebben. Gelukkig hebben we nog een aantal weken te gaan :lol:

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 17:49 
Volwassene

Ik doe ook weer mee! Volgend jaar 2 atheneum als het goed is, helemaal definitief is het nog niet, maar het is mondeling wel toegezegd.
Ook voor M. betekent dat dat ze niet meer met de pestkop van de klas (die haar overigens niet pestte hoor, maar waar ze wel veel zorgen
door had over klasgenootjes) in de groep zal zitten en ook een paar "popiejopie" dames waar ze wat last van had niet meer om zich heen
heeft. Maar het is natuurlijk wel nog afwachten welke kinderen uit de andere 4 brugklassen er naar de atheneum/gym klas zullen gaan.

Ze is inderdaad ook heerlijk ontspannen, ze gaat de hort op, spreekt met vriendinnen af, geen "spanning, huilen en paniekaanvallen" meer
bij het naar bed gaan, ik zie een totaal andere M. Heerlijk! Hopelijk blijft dit nog 7 weken zo (de vakantie begint eigenlijk pas over een week,
maar ze is sinds deze week al zo goed als vrij)

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 14 jul 2018, 08:36 
Volwassene

Heel herkenbaar die ontspanning nu in de vakantie, inderdaad geen paniekaanvallen en stress meer. Ook voor mij een hele rust, heb er vorig jaar toch regelmatig wakker door gelegen.
A. gaat 2 atheneum doen. Ze wilde in eerste instantie heel graag 2 gymnasium, maar kwam we uiteindelijk zelf achter dat de druk dan nog hoger en de schooldagen nog langer gaan worden. Dat zag ze niet zitten en wij ook niet. Ik denk dat ze een goede keuze gemaakt heeft. Met wat hulp gaan we een paar zaken rondom leren wat anders aanpakken, meer tussendoor al paragrafen goed doorlezen en evt. al een samenvatting maken. Hopelijk gaat dat schelen in de druk rondom de proefwerkweken.
Maar eerst heerlijk vakantie houden!

BerichtGeplaatst: 14 jul 2018, 21:17 
­

Hopelijk/misschien kom ik hier komend jaar ook af en toe mee schrijven voor mijn middelste. Zal waarschijnlijk niet veel zijn, aangezien het verhaal van C nogal uit de toon valt op dit forum. Aangezien ik nieuw ben in jullie topic zal ik zijn verhaal hier toch even beschrijven, anders kunnen jullie eventuele opmerkingen van mij helemaal niet plaatsen.

Ik ben in de eerste instantie op dit forum beland voor mijn oudste. De problemen waar zij op de basisschool tegen aan liep, waren de typische problemen die je op dit forum zou verwachten. C leek in die periode echt niet minder slim dan zijn zus, maar het kwam er veel minder uit. Rekenen had hij lange tijd een grote voorsprong, maar lezen werd echt een probleem en volgens school zat er gewoon niet meer in.

Later werd het rekenen ook steeds minder, waar hij in groep 4 nog een voorsprong van 1-3 jaar had met rekenen, lukte hem in groep 7 niets meer. Dyslexie onderzoek kreeg hij niet, daarvoor waren zijn scores te hoog. Blijven zitten mocht niet, want er zat gewoon niet meer in.

Uiteindelijk kwamen we er in groep 8 achter dat hij een visueel probleem had, waardoor hij moeite heeft met het lezen van teksten. Dit had de basisschool nooit bedacht. Op het allerlaatste moment nog een NIO laten doen, waaruit bleek dat C Havo/Vwo aan zou moeten kunnen en C is daardoor uiteindelijk met een Mavo-advies van de basisschool gekomen.

Twee jaar geleden is hij gestart op een mavo die hem de ondersteuning zou kunnen bieden die hij nodig heeft, maar helaas is die ondersteuning nooit van de grond gekomen. Het was echt niets bijzonders wat hij nodig had, maar hij zou bijvoorbeeld meedoen met de dyslecten. Op die school liep dat echter niet. Leestoets Nederlands? Sla de teksten maar over en begin maar direct met de vragen als je problemen hebt met het lezen van teksten. Leestoets Frans? Helaas, ik spreek geen Frans dus ik kan het niet voorlezen. Je antwoorden typen met Engels? Nee, schrijf het maar op en vervolgens werd alles fout gerekend wat niet leesbaar was.

Helaas mocht C van die school vorig jaar niet blijven zitten en moest hij over naar de tweede. Even frustrerend als de eerste en het ging steeds slechter met C. Eerst was hij af en toe een paar dagen of een dagje ziek, maar eind maart ging het echt niet meer en heb ik hem ziek gemeld.

Ik hoopte eerst dat ik een andere school vond voor na de meivakantie, maar toen dat niet lukte, ben ik met C naar de schoolarts gegaan. Overspannen en waarschijnlijk een trauma door school. Advies was reintegreren, maar niet op de huidige school.

Sindsdien op zoek naar een andere school, maar nog steeds niets gevonden. Dit ondanks de hulp van de onderwijsconsulent. De ene school zit vol, andere scholen weigeren in gesprek te gaan en de laatste school weigert principieel leerlingen uit onze stad. Helaas ook totaal geen ondersteuning van de huidige school en zelfs huiswerk geven was al lastig.

Hopelijk hebben we voor het begin van het nieuwe schooljaar iets en mijn streven is dat hij de tweede over doet, omdat hij nooit een eerlijke kans heeft gehad om de basis te leren en nu al maanden heeft gemist. Onderwijsconsulent steunt dat, maar huidige school niet. Hij moet en zal over naar 3 kader. Dat laat ik niet gebeuren, want zonder een basis gaat hij het op geen enkel niveau redden.

Hoop echt dat we ergens in de vakantie nog een school vinden die hem kan plaatsen.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2018, 21:56 
Volwassene

Ik hoop dat het snel lukt een andere school te vinden. Idioot toch, hoe moeilijk dat is!

Pagina 1 van 5 [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende