Het is nu 18 jul 2018, 13:33

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Indicatie van hoogbegaafdheid (Weer een lijstje)
BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 10:12 
Volwassene

Hoewel sommige forumleden tegen lijstjes zijn, moet je soms toch ergens je zoektocht beginnen als je de vraag hebt, zou mijn kind hoogbegaafd kunnen zijn. In ieder geval kon ik de verleiding niet weerstaan om het lijstje een in te vullen voor mijn jongste zoon. Ik vond de uitslag verrassend. Op basis van dit lijstje had ik inderdaad aan hoogbegaafdheid moeten denken. (Let op, het gaat hier om een indicatie, welke vervolgstappen je dan zou kunnen nemen!)

https://www.depraktijk4kids.nl/gratis-o ... t-10-jaar/

Mijn bedoeling is niet om dit lijstje te promoten maar ik ben stiekem wel nieuwsgierig wat er bij de kinderen van andere forumleden uit zou komen. Misschien heeft en andere ouder iets aan dit lijstje. Misschien vinden andere het totale onzin. In ieder geval geef ik aan, dat als ik eerder dit lijstje was tegen gekomen dat ik er mogelijk wel iets aan had gehad. Ik merk ook dat ik ondertussen wel bepaalde patronen ga herkennen.

Berichttitel: Re: Indicatie van hoogbegaafdheid (Weer een lijstje)
BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 11:52 
Volwassene

Gedaan, allebei mijn kinderen zijn misschien wel hoogbegaafd, goh :shock: (allebei getest, Oudste brugklas VWO-plus en jongst hb-onderwijsgroep 7).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 12:15 
Volwassene

Mijn dochter is nog niet getest maar volgens de test hoogstwaarschijnlijk hoogbegaafd.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 12:36 
Volwassene

Afgrijselijk lijstje, dat bij elke score de conclusie trekt dat je hun (betaalde) hulp nodig hebt.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 13:07 
Volwassene

Smaragd schreef:
Afgrijselijk lijstje, dat bij elke score de conclusie trekt dat je hun (betaalde) hulp nodig hebt.

Dat is ook wat ik er van denk.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 13:10 
Volwassene

Slim hoor, van dit kantoor. Je plempt een lijstje op internet, bezorgde ouders vinden dit via google en lezen vervolgens dat hun kind of niet of wel hb is, maar het heeft in ieder geval hulp nodig. Toevallig kan dit bureau helpen!

Ik neem dit niet serieus en hoop van harte dat meer mensen dit ook doen.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 13:31 
Volwassene

Wat is in de basis het nut om iemand in te delen in een categorie? Stel dat je vaststelt dat een kind begaafdheidskenmerken heeft, dan zegt dit verder nog weinig over eventuele problemen, oorzaken, oplossingen, ontwikkelingsbehoeftes. Want ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: welke begaafdheidskenmerken er zijn en welke rol deze spelen in de ontwikkeling van een individu hangt van vele factoren af. Er zijn enorm veel vrschillen tussen mensen met begaafdheidskenmerken.

Onder al die lijstjes zit een theorie (een goed wetenschappeijk uitgewerkte theorie of combinatie van theorieen, of een impliciete theorie over wat hoogbegaafdheid inhoudt) verstopt. Zeker omdat er verschillende theorieen over hoogbegaafdheid zijn, is het lastig een lijstje te maken met kenmerken die voldoende onderscheidend zijn (die wijzen op hoogbegaafdheid en niet iets anders) en een voldoende complete lijst te maken.

Het is goed je eigen visie op begaafdheid te vormen op basis van goed gefundeerde wetenschappeijke theorieen. Want je zult zien dat het ook per theorie afhangt van wat er precies onder (hoog)begaafdheid wordt verstaan.

Daarom denk ik dat het verstandig is je in te lezen in de verschillende modellen en theorieen over hoogbegaafdheid.

https://talentstimuleren.nl/thema/begaa ... e-modellen

Interessant om te bekijken hoe IQ bij al deze modellen een andere rol speelt!

Laatst bijgewerkt door Sacha op 06 jul 2018, 13:36, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 13:35 
Volwassene

Citaat:
moet je soms toch ergens je zoektocht beginnen als je de vraag hebt,

Zoonmoeder, ik denk dat dit soort lijstjes van praktijken met commcercieel oogmerk eerder een dwaalweg op de zoektocht betekent, dan dat zij mensen helpen.

Ik denk dat mensen die op zoek zijn naar info, beter af zijn bij goed uitgewerkte wetenschappelijk onderbouwde informatie toch echt een weg die ik veel verstandiger zou vinden. De informatie op de site van het SLO, talentstimuleren. nl, is kwalitatief goed.
Het lezen van een goed handboek over hoogbegaafdheid zou ook een goede weg kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 13:38 
­

Lijstje ingevuld, maar met het beeld voor ogen van een volstrekt normale peuter, zoeen die altijd weer van je wint met memorie, altijd het naadje van de kous wil weten, alles 'zulluf' wil doen, en je de oren van de kop vraagt 'waarom, waarom, waarom,' uiteraard zijn eigen onorthodoxe oplossingen kan verzinnen, maar die verder geen enorme voorloper is.

Guess what? 10 punten. Advies: vooral laten testen. :lol:

Het spijt mij echt maar zon testje is gewoon pure onzin. Je moet je pas zorgen gaan maken als je kind (en dan bedoel ik echt ieder kind) onder de 10 punten scoort...

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 19:00 
Volwassene

Uitslag: hoogbegaafdheid aannemelijk ( dus alleen advies om te laten testen om zeker te zijn) voor mijn overduidelijke HB-kind. En waarom? Omdat hij motorisch niet zo snel was (als jong kind; later wel), omdat hij niet bij alles waarom zei (vroeg dat wel op jongere leeftijd dan gebruikelijk maar niet heel vaak), geen moeite had met autoriteit (veel te bang om niet te gehoorzamen), geen taalgrapjes maakte als jong kind (veel te serieus als jong kind).
Ik vind het echt zeer kwalijk dat testen wordt geadviseerd als een kind mogelijk hoogbegaafd is en er geen duidelijke problemen zijn.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 19:34 
Volwassene

Verdorie, 10 punten. Zie je wel, ik heb altijd al gedacht dat de tester het verkeerd berekend heeft :mrgreen:

Zonder gekheid, ik vind het heel dubbel. De opzet vind ik redelijk walgeliji (hoe dan ook moet je natuurlijk vooral contact opnemen) maar zoals zoonmoeder al aangeeft kan zo'n testje zoekende mensen misschien wel net de goede kant op wijzen en van daaruit verder zoeken.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 20:18 
Volwassene

Hier oudste 2 een score van 9.
Maar goed dat ik destijds dit lijstje niet had dus.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 20:21 
Volwassene

Wat scoren jullie kinderen laag. :shock:

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 21:34 
Volwassene

Nannet, waarom verbaast dat je? Van mijn kindeen scoorde mijn minst opvallende hb'er het hoogst en degene die overduidelijk hb is het laagst. Niet zo gek, aangezien de vragen nogal zijn overgelaten aan de lezers interpretatie. Nog minder gek wordt het als je bedenkt dat niet alle hb'ers problemen hebben en de IQ-score niet alles zegt of verklaart.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 22:54 
Volwassene

Dat is een goede vraag, ik weet niet goed waarom maar ik had de score bij vastgestelde hoogbegaafde kinderen ook hoger zou liggen.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 18:23 
Volwassene

Ik realiseerde me vandaag dat ik zo kritisch schrijf over lijstjes, maar:

Ik heb op mijn nieuwe website ook een niet-wetenschappelijk onderbouwd lijstje en ook bij mij worden studenten als ze er met de tips niet uitkomen uitgenodigd op mijn praktijk. Met mijn lijstje wil ik niet de indruk wekken dat het een soort testje is, zoals die waarover we in dit draadje discussieren.

Ik hoop dat de toon op mijn site anders is, maar feedback is welkom via PB.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 21:49 
Volwassene

Ik heb het lijstje alleen voor mijn jongste ingevuld, toen was ik er wel klaar mee. De vragen zijn wat mij betreft een open deur. Aan invullen met oudste in gedachten ben ik daarom niet meer begonnen. Jongste is volgens het lijstje "hoogstwaarschijnlijk hoogbegaafd".

Ach, sinds een soortgelijk 'onderzoekje' door de basisschool lang geleden aan het licht bracht dat er "geen vermoedens van hoogbegaafdheid" bestonden bij jongste (toen al zeer hb getest, met 9 jaar naar het VO en met 16 jaar naar de universiteit), neem ik geen enkel lijstje of niet wetenschappelijk bewezen onderzoek meer serieus.

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 08:53 
Volwassene

Sacha schreef:
Ik realiseerde me vandaag dat ik zo kritisch schrijf over lijstjes, maar:

Ik heb op mijn nieuwe website ook een niet-wetenschappelijk onderbouwd lijstje en ook bij mij worden studenten als ze er met de tips niet uitkomen uitgenodigd op mijn praktijk. Met mijn lijstje wil ik niet de indruk wekken dat het een soort testje is, zoals die waarover we in dit draadje discussieren.

Ik hoop dat de toon op mijn site anders is, maar feedback is welkom via PB.

Ik ga eens kijken Sacha, vanavond!

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 09:48 
Volwassene

Score 15, dus hoogbegaafd! hmmm, iets te makkelijk lijstje :-)

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]