Het is nu 19 jul 2018, 03:03

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Bezorgd om mijn zoontje
BerichtGeplaatst: 27 dec 2017, 01:05 
Volwassene

Baloo: ja dat lijkt me inderdaad niet zo vreemd, maar juist daardoor blijf je met vragen zitten. Doordat er zoveel uitingsvormen zijn. Wat me opviel is dat marmotje en mutsefluts n.a.v. de omschrijving verwijzen naar herkenbaar voor zeer HB, daarom dacht ik dat er misschien specifieke verschillen tussen hb en zeer hb te herkennen zijn.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 dec 2017, 12:22 
Volwassene

Ja er zijn zeker ook wel wat meer verschillen anders dan gewoon verschillend tussen hb'ers volgens mij. Beetje lastig in een paar zinnen te omschrijven en ook niet wetenschappelijk verantwoord. Van mij uit tenminste is het alleen maar een gevoel dat ik die verschillen wel zie. Er is wel wat Engels of Amerikaans onderzoek naar levels of giftedness, hoe wetenschappelijk dat is weet ik ook niet. Ik zal eens kijken of ik dat terug kan vinden en als ik wat meer tijd heb pb ik je even.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2017, 14:13 
Volwassene

Er is zeker verschil tussen 'gewoon' hb en uitzonderlijke begaafdheid.
Volgens mij is er op de site van Ieku wel het één en ander over te vinden.

BerichtGeplaatst: 28 dec 2017, 11:04 
Volwassene

Hete probleem is dat hier in Nederland boven de 130 niet goed te testen is. Dus een iQ test is niet betrouwbaar om te zien of je kind gewoon hb is of uitzonderlijk hb. In Amerika is een veel grotere populatie, vandaar dat ze dat daar wel kunnen. Het komt dus toch neer op kijken naar je kind en wat het nodig heeft.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 19:36 
Volwassene

HB zit bij jullie wel duidelijk in de familie. Wat je echter vaak ziet (en dat lees ik hier ook bij jouw zoontje) is dat kinderen zich dan op een bepaald vlak onderscheiden. Zo is je zoontje ver voor op zijn leeftijd wat betreft cijfers, maar volgt zijn taal en spreken wel een ‘normale’ ontwikkeling. Ik vrees er inderdaad voor dat als je zoontje eenmaal naar school gaat, hij zich behoorlijk zal vervelen tijdens de lessen rekenen... Hij zal echter wel wat opsteken van de taallessen en net daarom vind ik het helemaal nog niet nodig om je nu al heel veel zorgen te maken over schoolgaan. Toch fijn dat je dit op de school van je dochter kon bespreken en dat ze zelf een individueel programma hebben voorgesteld. Zal goed zijn voor zowel de motivatie van je zoontje als voor zijn zelfvertrouwen. Lijkt met een prima voorstel!

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 21:12 
Volwassene

VrouwM ook nog bedankt voor je input en excuus voor mijn late reactie. Ben een tijdje niet zo actief geweest ivm zwangerschap (ben op 11 april bevallen van een gezonde zoon). Ik denk dat je daarin inderdaad gelijk hebt. Vandaag is dit ook naar voren gekomen in een gesprek met de leidster van de peuterspeelzaal. Ze werken daar volgens het VVE programma. Ze hebben hem afgelopen weken getest. De eerste keer dat ze hem testten op taalvaardigheid werkte hij niet mee en kwam er niets uit. De rekentest ging prima trouwens. Ze hebben toen op een ander dagdeel opnieuw de taalvaardigheid getest, waaruit een lage score kwam. Er werd hem gevraagd naar plaatjes te kijken, bv een muis. De leidster noemde dan bv de muis heeft oortjes, een snuit, al deze dingen aanwijzend op het plaatje en dan vroeg ze aan mijn zoon: hoe heet dit dan? (wijst naar de staart). Maar mijn zoontje zegt dan: muisje eet kaas, in reactie op het aanwijzen van de snuit van de muis. En ik weet zelf dat als je daarop niet bevestigend antwoordt tegen hem en zijn opmerking negeert, hij net zolang doorgaat tot hij een reactie krijgt dat je het met hem eens bent. Pas dan zal hij verder gaan naar de volgende vraag en die beantwoorden. Er kwam uiteindelijk uit dat hij zich met zijn gedrag moeilijk aanpast aan de groep en aan de opdrachten van de leidsters, dat hij graag zijn eigen plan trekt en moeite heeft met het in opdracht dingen doen. Volgens mij gewoon omdat zijn interesse er niet ligt. Bij voorlezen luistert hij niet naar het verhaaltje zoals men graag wil, maar telt hij het aantal eekhoorns dat hij ziet, leest hij de bladzijdenummers onderaan de pagina luid op en meer van dat soort dingen. Heb ook een beetje het gevoel dat ze hem remmen, iets dat ik al eerder schreef. Twee weken geleden stond er een muur van hele grote legoblokken. Zoontje begon het aantal rode stenen te tellen, waarop een van de leidsters niet zegt: oh ja je hebt gelijk dat zijn er inderdaad 12, maar door hem heen praat en driemaal zegt: ja heel veel rode, heel veel rode. Ze liet hem niet eens uitspreken en blaatte er dwars doorheen. Ik heb er niks van gezegd, maar vond dat ontzettend ergerlijk. Omdat we zelf wel ingaan op hetgeen hij naar voren brengt en hem positief benaderen en juist waardering tonen voor zijn kunnen. Het lijkt hier juist alsof het een ergernis is.

In elk geval kwam het erop neer dat hij met zijn gedrag volgens hen cognitief qua rekenen erg voor ligt, maar vooral op het sociaal emotionele vlak nog sprongen moet maken en ze niet zeker zijn of hij voldoende taalvaardig is -> hun niet begrijpt of er gewoon geen zin in heeft konden ze nog niet duidelijk krijgen. Wel zien ze de laatste weken een verbetering: dat hij makkelijker mee kan gaan met de groep als ze van activiteit veranderen en de leidster gaf ook duidelijk aan dat ze geen problemen voorziet op school verder. Het is gewoon een manneke dat graag afmaakt waar hij mee bezig is, vooral als hij het erg interessant vindt. Om dan in het midden van de activiteit gestopt te worden om weer wat anders te doen, daar houdt hij niet van. Thuis kunnen we daar trouwens prima mee omgaan hoor, het is iets wat ook wij hebben opgemerkt. Maar bij ons mag ie gewoon lekker zijn gang gaan met cijfers en woordjes. We zijn sinds kort gestart met optellen en aftellen. Hij glunderde helemaal: eindelijk wat anders met cijfers dan cijfers lezen en dingen tellen. Hun advies was nu wel om hem vaker te laten komen om te werken aan die zaken waarmee hij minder goed kan omgaan, zodat hij op de basisschool een betere luisterhouding kan aannemen. Hij zou dan 4 dagdelen per week naar de psz moeten gaan in plaats van twee zoals nu. En het voorstel is om ook een gesprek met de IBer van de basisschool en de leidster samen met mij te houden. Psz leidster zei ook duidelijk dat er bekeken moet worden of hij niet al verrijkingsmateriaal moet krijgen direct vanaf het begin op de basisschool. Toch zit het me allemaal niet lekker.. ik denk vooral omdat er van hem verwacht wordt dat hij moet zitten en luisteren, terwijl hij juist zo graag zelf in de weer is.

Lang verhaal, maar moest het even kwijt. En misschien hebben jullie nog ideeën over waarom hij zich zo gedraagt.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 21:34 
Volwassene

Ik herken dit gedrag heel erg, bij mijn dochter komt dit omdat ze zich niet gezien voelt. Als ze onderbroken wordt of iets wil laten zien wat niet mag zal ze dit later bij dezelfde persoon ook niet meer oppakken en weigert ze dit eeuwig. Ik merk bij mijn dochter ook dat ze niet geloofd dat iemand zo'n vraag van lager niveau stelt en soms zit haar focus gewoon op andere dingen zoals tellen ipv vertellen welke kleur iets is.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 22:05 
Volwassene

Dat van dat muisje is heel herkenbaar. Dochter lief heeft hier nooit met plaatjes ' waar is het hondje' of ' en wat is dit?' willen doen. Ze luistert aandachtig naar wat haar aangewezen en vertelt wordt, tot ze geen zin meer heeft. Ze kan honderduit vertellen over wat ze ziet. Maar zo iets simpels als antwoorden op de vraag wat een staart is, dat is niet interessant en wordt volledig genegeerd.
Het lijkt mij indien psz het niet benoemen van 'het staartje' als maat voor slechte taalvaardigheid neemt, terwijl een kind ze verteld wat de muis eet, niet naar de werkelijke ontwikkeling kijken maar slechts of het 'juiste' antwoord op de door de methode voorgeschreven vraag gegeven wordt. Niet echt wat ik zou willen zien in iemand die zich vanuit haar professie met de ontwikkeling van kinderen bezighoud.

VVE is naar ik begrijp ook bedoeld om achterstanden weg te werken bij peuters die door consultatiebureau naar psz verwezen worden. ( Bijvoorbeeld door achterstanden in taal of sociale ontwikkeling, achterstanden gemeten op de wiechentest.)(Ergens op het forum staat uitgebreid wat kinderen op welke leeftijd voor taal ontwikkeling zouden moeten hebben, ziek op Taal Analyse Remediering en Screenings Procedure (TARSP).)
De rest van de psz kinderen krijgt het VVE programma mee, met het idee dat het geen kwaad kan en ze wellicht ook wat meepikken, mochten ze bepaalde woorden nog niet kennen.
Wanneer een kind naar de psz gaat om gewoon lekker te spelen is VVE dus eigenlijk niet ter zake doent, sterker nog het neemt tijd af van het spelen van de peuterspeelzaal. (Maar ik schrijf dit wel vanuit een sterke mening over onderwijs en 'over'-wijs....)

Groetjes,
Jolanda

BerichtGeplaatst: 04 jul 2018, 21:22 
Volwassene

Nannet en JolandaB bedankt voor jullie reacties. We hebben er even over nagedacht wat we nu het beste konden doen, wel of niet vaker naar de psz. We hebben besloten het niet te doen en hem gewoon 2 dagdelen daarheen te laten gaan. Gedachte erachter is voornamelijk dat we het gevoel hebben dat hij tegengehouden wordt in plaats van gestimuleerd. En we denken dat zijn sociaal-emotionele ontwikkeling vanzelf wel op peil komt als hij start op de basisschool en daar voldoende cognitieve uitdaging krijgt. Vier dagdelen lijkt ons daarom niet zinvol, want dan wordt hij juist in het 'normale niveau' gepusht, terwijl dat voor hem waarschijnlijk helemaal niet geschikt is. We proberen hem daarom liever thuis meer uitdaging te bieden, zoals sommetjes maken en woordjes leren lezen als hij daarom vraagt en meer aandacht te besteden aan de moeite die hij heeft met het abrupt stoppen van activiteiten en zijn 'luisterhouding'. Niet dat we daar zelf zoveel moeite mee hebben, we vinden hem best wel meegaand eigenlijk. Maar dat zien zij op de psz dus blijkbaar anders.

Over een paar maanden zullen we zien hoe het verder gaat. Er zat al verbetering in, dus eerst maar kijken of dat doorzet. Ben wel benieuwd. Herinner me nog van onze dochter dat ze hetzelfde idee hadden, dat ze hen niet begreep en ook twijfelden of ze de taal wel kon volgen (want we spreken thuis twee andere talen veelvuldig in plaats van Nederlands, dus dat krijgen ze veel minder mee en zou je kunnen zien als achterstand omdat VVE echt alleen maar gericht is op de beheersing van de Nederlandse taal, daar is die VVE-indicatie op gebaseerd, zoals je al aangaf Jolanda). Bleek later dat ze het prima kon volgen, maar er gewoon geen zin in had. En wat we kunnen opmaken uit de manier waarop zoontje met de diverse talen omgaat, is dat dit hetzelfde patroon volgt. Ook om die reden laten we het eerst zo.

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2