Het is nu 24 sep 2018, 22:27

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ja maar, ik ben helemaal niet zo slim..
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 13:28 
Volwassene

Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ik vind het fijn om even van me af te schrijven.

Sinds onze dochter (alweer bijna 5 jaar geleden) HB is getest, heb ik steeds vaker de gedachte "zou het misschien.." over mezelf. Dochter lijkt qua karakter heel erg op mij, het botst helaas ook regelmatig. Ik herken zoveel van mezelf in haar en andersom. Kleine dingen die wel grappig zijn, we zijn allebei erg slecht in klok kijken, wisselen links en rechts vaak om en de tafels heb ik nu pas onder de knie, omdat ik ze eindeloos met haar herhaald heb.
Maar ook grotere dingen. Ik was een najaarskind en dus een vroege leerling. Dat kwam prima uit, want ik was snel met lezen enzo. De basisschool (4 verschillenden want veel verhuisd) was geen enkel probleem. Op elke school paste ik me moeiteloos aan en had snel nieuwe vriendinnen. De middelbare school (VWO) deed ik met twee vingers in m'n neus en daarna door naar de universiteit.

Waar ik vervolgens binnen twee maanden stopte met de 1e studie. Ik zat bij een college over kwantummechanica, snapte er werkelijk niks van en de enige optie was: stoppen met de opleiding. Ik snapte er niks van, dus ik was te dom. Hierna nog 2 studies niet afgemaakt, gaan werken en me zo opgewerkt tot waar ik nu zit. Ik ben nu bezig met een HBO deelopleiding, bíjna klaar.

Ik heb een verantwoordelijke, zelfstandige baan. Kan dus zelf bepalen wat ik doe en dat bevalt me prima. Een slimme dochter en waarschijnlijk net zo'n slimme zoon. Een geweldige man en fijne familie. Ik heb twee zussen waar ik een sterke band mee heb (ik verdenk m'n vader er sterk van HB te zijn). Een mooi leven dus.

Maar ik loop soms vast, zou zo graag m'n hoofd eens uit zetten, want het maalt maar door. Onrust, verdriet, onbegrip naar andere mensen toe ("waarom zie ik het zo anders dan anderen?"). Behalve m'n zussen heb ik maar drie goede vriendinnen, waarvan eentje écht. (haar dochter is waarschijnlijk nog slimmer dan de mijne :wink: ) Ik kan steeds slechter tegen drukte, al die indrukken van mensen, geluiden, doodvermoeiend.

Ik heb het voorzichtig bij m'n man neergelegd, wellicht toch mezelf eens laten testen. Hij steunt me wel hoor, maar snapt niet goed waarom. Wat schiet je er mee op? Ik weet het ook niet precies, maar voel me soms zo alleen. Wellicht dat Mensa, contact met anderen, fijn is? Als het al zo is dat ik daar word toegelaten, want eigenlijk kan ik me nog steeds niet voorstellen dat ik zo slim ben. Alleen herken ik zoveel van alle "lijstjes".

Dat was het lange, warrige verhaal. De concrete vragen:
- wie herkent dit en heeft er wat mee gedaan?
- wie heeft ervaring met Mensa en wil daar iets over kwijt?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Ja maar, ik ben helemaal niet zo slim..
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 13:49 
Volwassene

Veel ouders hier herkennen dit. Ken je dit topic al?

[lnk] viewtopic.php?f=78&t=6437 [/lnk]

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 14:26 
Volwassene

Dankjewel Bissi, leesvoer voor vanavond!

BerichtGeplaatst: 25 jul 2018, 11:58 
Volwassene

Annabel81 schreef:
Dat was het lange, warrige verhaal. De concrete vragen:
- wie herkent dit en heeft er wat mee gedaan?

Ik herken het heel erg, vooral dat stuk probleemloos lagere school en vwo en vervolgens tijdens studie stoppen op het moment dat er iets van je verwacht wordt dat je (nog) niet kunt. Ik had niet het gevoel dat ik 'dom' was, wel het gevoel dat het toch niet zo leuk of interessant was als ik van te voren had gedacht en dat ik dus maar beter kon stoppen. Ik vroeg me wel altijd af waarom het me nou niet lukte om te slagen met studie terwijl ik om me heen vrienden en vriendinnen zag afstuderen waarvan ik dacht 'maar ik versla jullie altijd met triviant'. Nu weet ik inmiddels dat het (ook?) te maken had met gewoon geen flauw idee hebben wat leren eigenlijk is, hoe ik het moest aanpakken. Eigenlijk de techniek van in stukjes hakken, kleine stapjes tegelijk, even iets niet weten maar er op kunnen vertrouwen dat dat goed zou komen als ik me er verder in ging verdiepen/herhalen/oefenen.
Je gevoel en nieuwsgierigheid naar jezelf herken ik ook. Ik heb inderdaad via mensa een iq test gedaan (net niet 130) uit nieuwsgierigheid en om anderen te ontmoeten. Ik was wel heel erg verdrietig toen ik de uitslag kreeg. Je krijgt toch een beetje een gevoel van 'niet goed genoeg' voor dat clubje waar je jezelf zo verwant aan voelt. die test wordt nu inmiddels niet meer afgenomen omdat die niet valide bleek. Dus tja, ik weet nog steeds niet veel.
Maar ik zou zeggen: ga ervoor! Probeer het uit, ga op zoek! Je leert er van veel van over jezelf, of je nu uiteindelijk dat magische cijfertje haalt of niet. Je gevoelens zullen waarschijnlijk intens zijn, onderzoek ze! Het kan confronterend zijn, maar waarschijnlijk kom je er zo wél achter wat je eigenlijk mist in je leven. Of je dat nu vindt bij Mensa of niet, je kunt er uiteindelijk alleen maar een completer mens van worden..

BerichtGeplaatst: 27 jul 2018, 12:12 
Volwassene

Redelijk vergelijkbaar verhaal hier, al ben ik voor het eindexamen vwo gestopt (stond er wel goed voor en het koste eigenlijk 0,0 moeite allemaal). Zelf ook 2 zusjes, bezig met een hbo-deeltijd opleiding (laatste jaar) en 2 kinderen in vergelijkbare leeftijd haha. Ik heb me echter nooit laten testen en ook besloten dit niet te laten doen. Het zou voor mij niet echt toegevoegde waarde hebben, maar ik kan me ook best voorstellen dat het dat voor een ander wel heeft. Het is gewoon lastig je 'anders' te voelen en ik heb mezelf ook heel lang dom genoemd, want ja studie niet af, niet eens een middelbare schooldiploma en zelfs mijn rijbewijs durfde ik pas te halen op mijn 30e (dit afgelopen jaar).

BerichtGeplaatst: 28 jul 2018, 12:21 
Volwassene

Ik herken wel wat dingen in je verhaal. Maar zag vooral herkenning bij het woord Kwantummechanica. Wat een crime was dat tijdens mijn eerste jaar Scheikunde, Moleculaire Kwantummechanica, stomme Schrödinger vergelijking. Ik snapte er ook niets van. Ik heb het nog anderhalf jaar volgehouden, en ben toen overgestapt naar de HTS, in eerste instantie met de intentie mijn propedeuse nog te halen, maar door MQM ben ik daar van af gestapt.

Verder voel ik me wel al mijn hele leven dom ook op de middelbare school, heb via zijsprong HAVO mijn VWO gehaald had niet veel steun van thuis en heb geen idee hoe je moet leren, dus laat staan dat ik dat aan onze kinderen kan uitleggen.

Sterkte met de zoektocht, ik zoek ook mee.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2018, 13:30 
Volwassene

Ik herken wel de zoektocht naar : 'hoe zit het met mij"? Maar eigenlijk herkent elke ouder die zoektocht denk ik wel , en het heeft volgens mij te maken met het feit dat je kinderen krijgt, en in een andere levensfase belandt. Wanneer je zelf kinderen krijgt, ga je meestal ook weer meer en anders naar jezelf kijken. En naar je eigen jeugd. En doe je vaak ontdekkingen. Ook over jezelf.

Met Mensa heb ik zelf geen ervaring. Ik had er niet echt behoefte aan, maar ik weet dat het voor veel mensen wel heel fijn is. Zeker als je weinig gelijken in je omgeving hebt, voor je gevoel.

Naar aanleiding van dit topic vroeg ik me wel weer dingen af. In het algemeen dus, niet persé reagerend op een post van iemand. Bijvoorbeeld:

Wat maakt nu eigenlijk dat je jezelf 'dom" vindt?
Ik vind dat echt heel fascinerend altijd. Ik begrijp er ook niets van, van zo'n stempel op jezelf zetten. Waarom zou je jezelf "dom" willen noemen als je een vwo diploma hebt gehaald, maar een bepaalde studie niet hebt gered?
En hoe denk je dan over andere mensen die huishoudschool of Mavo hebben gedaan? Vind je die dan superdom? Of geldt dat alleen voor jezelf, en niet voor anderen?
Wanneer je iets niet kunt (maar een heleboel andere dingen duidelijk wel goed kunt) ben je toch niet meteen dom?

En is het heel ver schoppen in werk dan bijvoorbeeld een bewijs dat je niet dom bent?

Zomaar wat dingen die bij me opkwamen de afgelopen dagen. Leuk om over na te denken (vond ik).

BerichtGeplaatst: 29 jul 2018, 01:36 
Volwassene

Interessant Hanneke, nee ik vind mensen die VMBO oid hebben gedaan niet dom! Het is meer een gevoel over mezelf. Heel gek eigenlijk inderdaad.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2018, 07:40 
Volwassene

Hanneke, misschien zit het 'dom' voelen meer in het het verschil tussen je potentie en resultaten. Ik heb familieleden met ADHD die zich erg dom voelden, totdat de diagnose viel. Omdat ze wisten dat ze iets zouden moeten kunnen, maar het in de praktijk vaak gewoon niet lukte. Niet op basis van IQ-testen (die werden toen hier niet of nauwelijks gedaan), maar op basis van het eigen gevoel. Dat je voelt dat je iets in je mars hebt, maar het er niet uitkomt. Hele wisselende resultaten op school bijvoorbeeld.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2018, 07:49 
Volwassene

Ik denk, net als Drietje, dat het vooral te maken heeft met de verwachting qua prestaties en vaardigheden die mensen hebben bij de term 'hoogbegaafd'.
Als je elke keer maar niet aan je eigen verwachtingen (en ook aan die van je omgeving) kunt voldoen omdat je b.v. de benodigde executieve vaardigheden nog niet hebt kunnen ontwikkelen kan dat een behoorlijk mislukt gevoel geven. Dat heeft niets te maken met niveau van opleiding. Er zijn hoogbegaafden die het op die manier ook op vmbo b.v. niet zouden redden omdat ze ook daar niet weten hoe ze bepaalde zaken aan moeten pakken of verder kunnen gaan als ze een frustratiedrempel tegenkomen.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2018, 09:23 
Volwassene

Een beetje spannend wel, maar ik heb me zojuist opgegeven voor een workshop van Noks Nauta, voor ouders van HB kinderen die daarin veel van zichzelf herkennen. "Ik HB, welnee?" Wellicht ook een tip voor andere ouders? Wordt georganiseerd via HB 015, op 18 oktober.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 11:20 
Volwassene

Marthe schreef:
Als je elke keer maar niet aan je eigen verwachtingen (en ook aan die van je omgeving) kunt voldoen omdat je b.v. de benodigde executieve vaardigheden nog niet hebt kunnen ontwikkelen kan dat een behoorlijk mislukt gevoel geven.

Yep. dit. zelfs zonder dat de term 'hoogbegaafd' ooit is gevallen.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 11:20 
Volwassene

Annabel81 schreef:
Een beetje spannend wel, maar ik heb me zojuist opgegeven voor een workshop van Noks Nauta, voor ouders van HB kinderen die daarin veel van zichzelf herkennen. "Ik HB, welnee?" Wellicht ook een tip voor andere ouders? Wordt georganiseerd via HB 015, op 18 oktober.

Leuk Annabel, go for it!

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 11:37 
Volwassene

yolalala schreef:
Marthe schreef:
Als je elke keer maar niet aan je eigen verwachtingen (en ook aan die van je omgeving) kunt voldoen omdat je b.v. de benodigde executieve vaardigheden nog niet hebt kunnen ontwikkelen kan dat een behoorlijk mislukt gevoel geven.

Yep. dit. zelfs zonder dat de term 'hoogbegaafd' ooit is gevallen.

Ja, dat is het inderdaad. Ik was altijd degene die moeilijke stof aan mijn klasgenoten uitlegde op het VWO, waarna zij een 9 haalden en ik een 6. Dan voelde ik me toch echt niet zo slim..

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 11:39 
Volwassene

Dat is zo ontzettend herkenbaar.
Met alles wat ik nu weet hadden mijn jeugd en schoolloopbaan zoveel beter en makkelijker kunnen verlopen.

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]