Het is nu 21 sep 2018, 03:45

Pagina 2 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Versnellen betekent met 10 jaar naar VO. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 07:26 
Volwassene

hanneke schreef:
Drietje schreef:
Het ligt er ook een beetje aan waar je woont. Ik woon op het platteland en bij beide kinderen op het VO zitten geen versnelde kinderen in de klas. Terwijl je dat toch zou verwachten op dit niveau. Mijn oudste zoon is niet versneld maar wel een jonge leerling en behoorlijk wat klasgenoten zijn een stuk ouder en hebben bijvoorbeeld extra gekleuterd. Hij heeft fijne vrienden, maar ik kan me voorstellen dat het lastig zou zijn als hij nog jonger was. Voor ons als ouders is het wel eens lastig (want bv alle vrienden en vriendinnen gaan naar 16+ feesten en zoon kan dat alleen met een vervalst ID, etc). Hier zou je als 10-jarige dus wel opvallen in de brugklas. Maar dat kan in andere gebieden heel anders zijn natuurlijk.

Dat zou goed kunnen inderdaad. Maar tussen opvallen en er buiten vallen ligt ook nog wel een heel gebied.....

Wat Reinier zegt is belangrijk: als het zo ver komt, een school zoeken waar acceptatie de norm is. Dat is sowieso verstandig, ook voor een niet versnelde leerling.

Dat klopt, alleen is dat niet zo goed te voorspellen. Ligt aan de sfeer op school, maar ook aan het kind zelf en aan de klas. De ene tienjarige is de andere niet, qua uiterlijk en gedrag.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 07:54 
Volwassene

Ja, dat is waar.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 10:21 
Volwassene

Citaat:
De teneur bij ouders is vaak: oh nee, ik zou mijn kind nooit een klas laten overslaan. Ik wil die angst wegnemen door te zeggen dat het voor een kind beter kan zijn, want het reguliere programma is niet voldoende voor een hoogbegaafd kind.”

Dat artikel uit de NRC is van 2008. Intussen zijn er veel meer scholen bezig met gepersonaliseerd leren, verrijking enz. Destijds was het hb-onderwijs ook anders dan nu. Versnellen was toen ook een noodgreep. Nu zijn er meer opties om kinderen op allerlei manieren uit te dagen op school. Dus waarom blijven vasthouden aan een mening van 10 jaar geleden?
Het onderzoek waaruit zou blijken dat 2x versnelde kinderen zelf achteraf vinden dat versnellen een goede keuze was, is geen bewijs naar de toekomst, dat voor elk ander kind versnellen ook het beste is. Als je de keuze hebt tussen een (ouderwets) regulier programma zonder verrijking en versnellen, dan is het laatste 'het minste kwaad . Als je kunt kiezen tussen goed uitdagend onderwijs met diverse peers en versnellen, dan is het eerste een aantrekkelijke optie.
Vergeet ook niet dat na de versnelling op een ouderwetse school zonder veel hb-kennis een kind misschien nog steeds een leerkracht heeft die het kind niet echt ziet, die nog steeds geen verrijking biedt, in een klas met weinig pepers. Dan ga je misschien wat sneller richting groep 8, maar verder kom je nog steeds een aantal jaren niet echt aan je trekken.
Een goede school is tegenwoordig vaker dichterbij te vinden, de extra schoolgeldregeling wordt afgeschaft bij hb-onderwijs, dus geld hoeft geen obstakel te zijn, er zijn meer begaafdheidsprofielscholen, waar je met en zonder iq-test terecht kunt. Buiten school zijn er ook veel mogelijkheden om te excelleren in sport, muziek en dergelijke waar je ook discipline en doorzettingsvermogen kunt leren.
Kortom: versnellen is minder nodig dan vroeger.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 11:28 
Volwassene

Het zwaarst wegende argument voor mij om te versnellen is een voorsprong in sociale en emotionele ontwikkeling. En naar ik begrijp toch ook best vaak voorkomt bij HB kinderen. Dat valt niet op te vangen met verrijking of extra programma's. Soms is zelfs een HB klas hierin ook niet voldoende, dan zit je tussen HB leeftijdsgenootjes maar hoeven alsnog geen peers te zijn.

En er blijft altijd een groep kinderen die je niet gelukkig maakt met verrijking en of verbreding, die willen dóór. Zou nog steeds heel erg voor willen pleiten om naar het kind te blijven kijken, wat heeft dit specifieke kind nodig. Niet wat is de 'tendens / laatste mode gril' in het (HB) onderwijs land.

En ik geloof zeker dat er al veel meer kennis is opgebouwd de afgelopen 10 jaar, alleen zijn HB scholen nog steeds dun gezaaid en zijn er flinke wachtlijsten. Al vind ik de kennis in het algemeen op reguliere scholen nog steeds zeer beperkt en is HB onderwijs nog steeds niet voor ieder kind die het nodig heeft bereikbaar.

Er is nu discussie over schoolgeld bij HB scholen, voordat deze beslecht is en 'opgelost' zijn we vast weer jaren verder. Het is nml ook zo dat het onderwijs duurder is, en de grote vraag wordt wie het dan gaat betalen als ze het niet meer voor een deel kunnen doorberekenen aan de ouders. Die 15 miljoen is eenmalig, dat is niet om dit onderwijs op te bouwen en een langdurig voortbestaan te garanderen. Ik zie het echt niet zo snel opgelost worden. (Ik vermoed dat als onze HB school niet meer het schoolgeld zou mogen vragen, dat het dan einde oefening is, als er niets door de overheid geregeld wordt).

Tevens kan ik je vertellen dat het schoolgeld vaak niet eens de grootste hobbel is, maar omdat HB scholen dun gezaaid zijn, veel kinderen vaak flink moeten reizen om op school te komen. Reiskosten zijn vaak het veelvoudige van het schoolgeld, maar daar gaat de landelijke discussie niet over...

Ik zie dus de beschreven ontwikkelingen nog niet als voldoende argument om te kunnen stellen dat versnellen nu minder nodig zou hoeven zijn.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 11:49 
Volwassene

Poppiesmam, ik ben het erg met je eens!

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 14:36 
Volwassene

Citroentaart schreef:
Hallo allemaal,

Mijn zoontje is een vroege leerling, nu 4,5 en onlangs extreem HB getest. Hij wil niet kleuteren, vraagt waarom hij alleen maar mag spelen en verzint iedere ochtend smoesjes waarom hij niet naar school kan.
Het advies van de orthopedagoog is versnellen. Hij doet nu groep 2 en dan zou hij na de kerst naar groep 3 moeten gaan en dan schooljaar 2019-2020 voltijd HB onderwijs. ( kan pas vanaf groep 4). Dit gaat betekenen dat hij 10 is als hij naar het VO gaat.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is dit gegaan?
Hij is de jongste van 3 kinderen dus wel gewend met grotere kinderen om te gaan. Maar toch vind ik het een beangstigend idee.
Wie heeft hier ervaring mee of visie over.
Alvast bedankt.

Als je vertrouwen hebt in jou orthopedagoog lijkt het mij heel belangrijk dat jij goed naar hem/haar luistert naar wat hij/zij zegt en waarom hij/zij dat zegt. Mijn indruk op basis van het advies is, is dat jou zoon het begin van groep 3 niet nodig heeft om te leren lezen. Tegelijkertijd is het een advies die hem het snelt richting hb-onderwijs leidt. Daarnaast geeft jou zoon ook zelf heel duidelijk aanwijzingen en geeft hij aan dat hij schools wil leren. De extreme uitslag geeft aan dat je kind cognitief flink voor is en dat hij waarschijnlijk ook behoefte heeft aan ontwikkelingsgelijken. De kans dat hij kinderen die net zo ver zijn in hun ontwikkeling is in een oudere groep groter. Ook sla je met dit advies de vervelende eerste fase van groep 3 over waarin de letters worden aangeboden en gehakt en geplakt moet worden, ik vermoed dat je zoon al leest.

Mijn indruk is dus dat de orthopedagoog voor dit moment een weloverwogen advies heeft gegeven, ze (ik ga er even vanuit dat het een vrouw is) laat hem, naar mijn indruk, niet versnellen omdat dit toevallig de handige optie is. De orthopedagoog wil jou zoon, naar mijn indruk, zo snel mogelijk in een verrijkte omgeving zetten, bij voorkeur tussen ontwikkelingsgelijken van de dezelfde leeftijd. Juist op die manier hoop je een nog verdere versnelling tegen te gaan. Een kind met een extreem iq heeft gewoon geen 8 jaar nodig om de basisschool te doorlopen. Ik denk dat je voor nu, voor dit moment, dus een goed advies heb gekregen.

Toch kan zijn dat je op de hb-school toch ook weer tegen problemen aanloopt. Dit hangt af van de persoonlijkheid en de daadwerkelijke intelligentie. Het hangt af van wie ervoor de klas staat en wat er op een school mogelijk is. Het kan zijn dat er ook daar een persoonlijke leerlijn nodig is. Het kan zijn dat een andere reguliere school met eigen leerlijnen beter bij je kind past. Het kan zijn dat je aan het eind van de basisschool toch nog voor een overbruggingsjaar kiest en dat die optie er ook inmiddels is.

Ook kan het kan zijn dat een middelbare school (in overleg) toch een deel van de versnelling teruggedraaid. Ik lees in het beleidsplan dat bij de BPS bij ons in de buurt dat dit toch op vrij grote schaal wordt gedaan. Ook bij mijn zoon, die dus op een andere school zit, maar dus tot het zelfde samenwerkingsverband hoort hebben ze gekozen voor doubleren. (In deze regio denken ze dus blijkbaar dat dit goed is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling) Op mijn zoon had het een averechte uitwerking en hadden ze dat beter niet kunnen doen. Maar het terug draaien van een versnelling (andere regio, andere school) heeft voor een neefje weer fantastisch uitgepakt.

Je moet dus doen waarvan je denkt, dat op dit moment goed is voor je zoon, je kunt niet in de toekomst kijken.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 15:16 
Volwassene

Bissi schreef:
Citaat:
De teneur bij ouders is vaak: oh nee, ik zou mijn kind nooit een klas laten overslaan. Ik wil die angst wegnemen door te zeggen dat het voor een kind beter kan zijn, want het reguliere programma is niet voldoende voor een hoogbegaafd kind.”

Dat artikel uit de NRC is van 2008. Intussen zijn er veel meer scholen bezig met gepersonaliseerd leren, verrijking enz. Destijds was het hb-onderwijs ook anders dan nu. Versnellen was toen ook een noodgreep. Nu zijn er meer opties om kinderen op allerlei manieren uit te dagen op school. Dus waarom blijven vasthouden aan een mening van 10 jaar geleden?
Het onderzoek waaruit zou blijken dat 2x versnelde kinderen zelf achteraf vinden dat versnellen een goede keuze was, is geen bewijs naar de toekomst, dat voor elk ander kind versnellen ook het beste is. Als je de keuze hebt tussen een (ouderwets) regulier programma zonder verrijking en versnellen, dan is het laatste 'het minste kwaad . Als je kunt kiezen tussen goed uitdagend onderwijs met diverse peers en versnellen, dan is het eerste een aantrekkelijke optie.
Vergeet ook niet dat na de versnelling op een ouderwetse school zonder veel hb-kennis een kind misschien nog steeds een leerkracht heeft die het kind niet echt ziet, die nog steeds geen verrijking biedt, in een klas met weinig pepers. Dan ga je misschien wat sneller richting groep 8, maar verder kom je nog steeds een aantal jaren niet echt aan je trekken.
Een goede school is tegenwoordig vaker dichterbij te vinden, de extra schoolgeldregeling wordt afgeschaft bij hb-onderwijs, dus geld hoeft geen obstakel te zijn, er zijn meer begaafdheidsprofielscholen, waar je met en zonder iq-test terecht kunt. Buiten school zijn er ook veel mogelijkheden om te excelleren in sport, muziek en dergelijke waar je ook discipline en doorzettingsvermogen kunt leren.
Kortom: versnellen is minder nodig dan vroeger.

Klopt dat dat onderzoek 10 jaar oud is. Het stuk is geschreven ter gelegenheid van de promotie van Lianne Hoogeveen.
In haar proefschrift en onderzoek staat uiteraard veel meer dan alleen het citaat dat ik geplaatst heb.

Zo was/is er ook een soort van invullijst om de wenselijkheid van een versnelling vast te stellen. Nog steeds vindbaar op internet.

Dat het stuk uit 2008 is zegt niet dat het niet meer relevant is. Het duurt vaak lang voor kennis van een universiteits onderzoek gemeengoed wordt (indien dat ooit gebeurd).

Gelukkig stond dat proefschrift vrij downloadbaar bij de uni van Nijmegen indertijd....of dat nog zo is weet ik niet, maar ik denk wel dat het beschikbaar gesteld kan worden aldaar. Het nrc artikel komt oa uit dit stuk

Deze laatste bron is nou niet de universiteit aan de link te zien....ik weet dus niet hoe het zit met copyright.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 20:15 
Volwassene

Al veel reacties zie ik. Of mijn reactie nog veel toevoegt, mag je zelf bepalen :wink: .

Mijn persoonlijke ervaring: onze kinderen waren ongelukkig jarig (einde schooljaar) en zijn 2x resp. 3x versneld. De oudste ging daardoor met krap 10 jaar naar het VO, de jongste met krap 9 jaar. De overstap was minder groot dan iedereen vreesde want ze zaten op de basisschool natuurlijk ook al een paar jaar in de klas met oudere kinderen. Voordeel was wel dat we konden kiezen voor een VO met een hb-afdeling. Daar zaten meer jonge leerlingen (al was het gros toch 11 of 12 jaar oud).
Uiteindelijk is oudste zonder problemen, met goede prestaties en 4 profielen doorgegaan naar de universiteit. Ook daar geen problemen gehad, ze loopt nu stage bij een bedrijf en is haar master aan het afronden. Ze is onlangs 20 geworden en overweegt na haar afstuderen aan een PhD te beginnen.
Jongste had een diepgewortelde hekel aan school, de basisschool was een drama en op het VO is zijn houding slechts marginaal veranderd. Hij ging erheen omdat het verplicht was en vanwege de sociale contacten. Hij is versneld op basis van schoolse voorsprong, aansluiting bij oudere kinderen en zijn eigen wens. Hij had het best moeilijk die eerste 2 jaren op het VO. Nooit leren leren, (studie)vaardigheden die leeftijdsadequaat waren. Uiteindelijk de 4e klas gedoubleerd (deels vanwege een aantal slechte cijfers, deels omdat hij een paar vakken wilde wisselen), en 5 en 6 VWO in één jaar gedaan op de Vavo. Je wil niet weten hoeveel gesprekken wij in de VO-jaren hebben gevoerd op school. Hij is vorige maand 18 geworden en 2e jaars student op de uni. Hij gelooft nog steeds niet in hard werken maar hij is blij met zijn studiekeuze en doet genoeg om verder te kunnen. Het is een lang traject geweest.

Beide kinderen hadden bij de start op het VO geen of nauwelijks studievaardigheden ontwikkeld. Dat is iets dat je bij veel brugklassers en zeker bij veel slimme brugklassers ziet. Bij jonge kinderen is het niet vreemd dat die vaardigheden er nog niet zo zijn. Ik heb de kinderen behoorlijk intensief begeleid, zeker het eerste half jaar. Oudste pikte het goed op en kon na pakweg een half jaar zelfstandig verder. Jongste heeft tot halverwege de 4e klas begeleiding gehad (eerst van mij, later van een studiebegeleider).

Mijn kinderen zijn na een slechte start in het basisonderwijs uiteindelijk goed terecht gekomen. Ze gingen met net 16 jaar naar de universiteit en allebei geven ze aan dat ze daar pas het gevoel hadden op hun plek te zitten. Ze hebben allebei geen spijt van de versnellingen. Nu ze studeren, ontmoeten ze meer ontwikkelingsgelijken, kunnen ze wat stof betreft de diepte in en vraagt niemand meer hoe oud ze zijn en of ze zich sociaal-emotioneel wel kunnen handhaven. Hun vrienden zijn al jaren een stuk ouder (2-5 jaar leeftijdsverschil) en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd. Scheelt wel dat ik geen uitgaanstypes heb, hun vrienden zijn ook rustig en 'braaf'.

Ik wil je in elk geval het volgende meegeven:
- Kijk naar het probleem NU en zoek een oplossing die NU werkt. Slimme kinderen ontwikkelen zich niet volgens het boekje, je kunt nu niet voorspellen hoe hij over 2, 4 of 6 jaar functioneert. Als er in de (nabije) toekomst iets verandert, stuur je bij waar en wanneer nodig. Te ver vooruit kijken heeft weinig zin.
- De houding van ontvangende leerkrachten en docenten is minstens net zo belangrijk als het ontwikkelingsniveau van je kind.
- Versnellen doe je niet alleen op basis van gemeten IQ (want dat is 'slechts' een indicatie van het potentieel, het zegt nog niets over hoe een kind presteert op schools gebied). Je kijkt ook naar (bij kleuters) schoolrijpheid (zelfstandig werken, omgaan met uitgestelde aandacht, langere tijd stilzitten), de grootte van de didactische voorsprong, (schrijf)motoriek, sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling, aansluiting in de huidige en de ontvangende klas, houding van de leerkracht in die klas (hoe denkt hij/zij over heel jonge leerlingen? Is hij/zij bereid om rekening te houden met bijvoorbeeld een wat mindere motoriek?)
- Hb kinderen zijn geen homogene groep, natuurlijk is er een overlap maar ze verschillen onderling enorm. Dat betekent dat jouw kind uniek is en de situatie van jouw kind is dat daarom ook. Wat voor kind A werkt, hoeft voor jouw kind niet ook te werken.

Succes met wikken en wegen :D .

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 08:44 
Volwassene

Al veel reacties en ik niet heb alles gelezen. Maar wil je wel onze ervaring meegeven:

Dochter werd met 5 getest als HB. Is van eind december, dus had al maar kort gekleuterd en heeft vervolgens groep 3 en 4 in één jaar gedaan. Nu is 10 en is ze dus over een paar weken klaar met de basisschool en gaat na de zomer naar het VO. Ze heeft gisteravond de kennismaking gehad met haar toekomstige mentor en klas en kwam al lachend en kletsend naar buiten, ze had al telefoonnummers uitgewisseld en heeft er reuze zin in!

Wij vonden het destijds ook een enge gedachte dat ze door te versnellen met 10 naar het VO zou gaan. Maar op dat moment was dat de beste oplossing. Overigens niet de enige hoor, ze heeft ook een aantal jaar 1 dag in de week in een plusklas gezeten en had aangepast werk. Het heeft goed uitgepakt, ze is na het versnellen en de plusklas véél beter in haar vel gaan zitten en doet het sociaal prima. Je merkt wel dat ze de "jonkies" van de klas opzoekt, die zijn slechts 1,5 jaar ouder. :wink: Ze heeft de pech dat ze, ook voor haar leeftijd, klein van stuk is dus ze valt wel op. Maar daar zit ze niet echt mee en dat komt vanzelf goed.

We hebben wel het geluk dat de basisschool klein is en altijd combinatieklassen heeft, waardoor het vrij normaal is dat verschillende leeftijden bij elkaar in de klas zitten en vriendschappen door verschillende leerjaren lopen. (zoon had op z'n feestje afgelopen weekend kinderen uit groep 3, 4 en 5)
En dat dochter nu naar gymnasium gaat dat veel ervaring heeft met jonge leerlingen, ze zal niet de enige zijn van 10.

Veel succes met de beslissing. Nu en de komende jaren, met kinderen buiten het gemiddelde is het altijd zoeken naar de beste weg.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 09:22 
Volwassene

Waar ik ook nog even op wil inhaken; je schrijft dat hij is ingeschreven voor voltijds hb-onderwijs. Ik denk dat hij dan prima op z'n plek zit als hij al een jaar heeft overgeslagen. Als ik kijk in de klas van mijn oudste zoon (ook voltijds hb-onderwijs) dan denk ik dat zeker de helft al voordat ze op het hb-onderwijs terecht zijn gekomen een klas hebben overgeslagen. Mijn beide zoons (jongste gaat vanaf volgend schooljaar naar voltijds hb-onderwijs maar heeft al in zijn klas kennisgemaakt) zitten in klassen waarin de leeftijdsspreiding wat groter is dan je op basis van het leerjaar zou mogen verwachten. Er zijn echt heel veel kinderen daar die al ergens een klas hebben overgeslagen en dus relatief jong zijn.

Ik heb me ook druk gemaakt over het feit dat onze oudste (ook net versneld naar groep 6) nu erg jong is als hij van de basisschool afkomt, maar ik heb me erbij neergelegd dat het gewoon niet anders is. En mocht hij tegen die tijd niet rijp genoeg zijn voor het VO, dan zoeken we daar een oplossing voor. De "tussenjaren" of "overbruggingsjaren" zijn momenteel erg in opkomst, misschien is dat dan tegen die tijd een optie. En anders is hij gewoon een jonge leerling. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 09:50 
Volwassene

Onze zoon is twee keer versneld en met 10 jaar naar het vo gegaan. Toen hij kleuter was, wilde wij dit ook niet. Maar uiteindelijk is hij na de eerste versnelling bij de kleuters ook van 6 naar 8 gegaan. Hij zit nu in de eerste van een gymnasium en heeft het prima naar zijn zin. Heeft vrienden, plezier op school en aansluiting bij de anderen ook al zijn die een stuk ouder. En speelafspraakjes daar vindt hij zichzelf te oud voor :lol: dat doe je niet meer als je op de middelbare school zit volgens hem. (al komt zijn vriend van de basisschool nog wel vaak spelen en logeren :wink:) . Hoe het verder gaat lopen weten we niet, maar dat weet je nooit. Volg lekker je kind en komt tijd komt raad.

Pagina 2 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2