Het is nu 18 okt 2018, 19:26

Pagina 31 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 10:59 
Volwassene

Een tijdje terug hebben wij een belangrijke knoop doorgehakt: wel of niet testen. We zeiden altijd dat we niet zouden doen zolang het niet nodig was, maar de vraag of er sprake is van hb, aanpassen, faalangst/perfectionisme en of middelste op school krijgt wat ze nodig heeft, bleef door ons hoofd spelen. Dat leek ons een reden om het toch te doen.

We hebben een mooi verslag met adviezen en ook belangrijk: we herkennen onze dochter er in. Ze komt uit op een iq score die net het meerbegaafde gebied aantikt. En we zijn heel blij te lezen dat het alleen een beetje perfectionisme en frustratietolerantie is wat haar soms in de weg zit, meer niet. Het gaat verder gewoon hartstikke goed met haar. :D
Volgend schooljaar een plan van aanpak met school maken. Dat moet wel goed komen; de adviezen zijn naar mijn inzicht niet heel moeilijk in praktijk te brengen als ik kijk naar wat school nu al aanbiedt aan kinderen die sneller door de stof gaan en meer verrijking nodig hebben.

We zijn blij dat we het gedaan hebben. Het geeft ons veel duidelijkheid.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 12:11 
Volwassene

Wat fijn dat jullie nu duidelijkheid hebben.
Zal vast veel rust geven.

Wij twijfelden ook erg om te testen, maar op school zien ze hem wel. Hij krijgt veel extra's.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 12:28 
Volwassene

Jazeker, het geeft rust.
Bij ons op school merk ik dat een test met adviezen vaak leidt tot meer aandacht voor en een beter op het kind afgestemd leerplan. Dus dat was eigenlijk ook wel een reden om het te doen. Hopelijk draagt het ook bij aan het grotere geheel; om me heen hoor ik meer over kinderen die mb of hb blijken te zijn. Er zitten volgens mij redelijk wat kinderen uit de doelgroep van het forum bij ons op school en wie weet gaat school de krachten wel bundelen nu ze merken dat de vraag naar expertise op dit gebied groter wordt.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 16:48 
Volwassene

Er wordt op scholen gelukkig wel steeds meer mee gedaan.
Bij ons zitten er in de klas bijna geen kinderen die het "gemiddelde" lijntje volgen.
Of ze vinden het nog moeilijk of ze vinden de stof juist te makkelijk. Lekker druk voor de juffen... , maar wel fijn dat er nu weinig uitzonderingen. In een grote gemiddelde groep zouden de minder snelle en hele snelle leerlingen erg opvallen en dat vind ik vaak niet positief!

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 21:54 
Volwassene

Wij zijn druk met het vinden van een nieuwe school. De opties beginnen wel duidelijker te worden. Wat ik me afvroeg: hebben jullie je kind/kinderen laten kijken/ een dagje laten meelopen voor de beslissing of het die school werd? Ik bedoel niet dat de kinderen de beslissing nemen, maar de oudste is toch al bijna 8 en dan vind ik het toch ook wel belangrijk om mee te wegen wat zij ervan vindt. En eigenlijk bij de jongste toch ook.

Wij hebben de oudste wel laten testen. Zij was toen ruim 6,5 jaar. Maar bij ons heeft het rapport ons als ouders wel veel duidelijkheid gegeven, maar het heeft op school tot niets geleid. Dat is ook de voornaamste reden dat we van school willen veranderen. Het hangt erg van de school af of ze met zo'n testrapport iets doen.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 22:59 
Volwassene

Dee fijn dat je een duidelijk rapport hebt!

Vlinder, wij hebben Q wel meegenomen naar de open dag van de Leo afdeling. Dit was de enige school (binnen zo’n 50 km) die plaats had, keuze was er dus niet. Wanneer op de school die net zo ver wer als deze wel plaats was geweest had ze wel haar mening mogen geven en hadden wrok echt naar haar geluisterd. Maar wij beslissen uiteindelijk.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 06:06 
Volwassene

Als peuter/kleuter hebben we hem niet meegenomen. Ik vond hem daar ook geen type voor op die leeftijd. Wel denk ik dat hij ook deze keuze gemaakt zou hebben, maar dan vooral omdat de school er leuk uit ziet. Hij is een makkelijke leerling en leraren en leraressen vind hij al snel best. (Tenminste, voor nu nog :wink: )
Sommige kinderen moet je naar mijn mening wel echt meenemen om te kiezen.
Nu hij ouder is, zou ik hem zeker meenemen en is zijn keuze wel de zwaarst wegende.
(Hij eet ook zijn groente op, wanneer ik zeg dat zijn lichaam die nodig heeft-bouwstenen zijn, dus verwacht dat hij een weloverwogen keuze zou maken. Je lekker voelen is wel het belangrijkste)

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 08:27 
Volwassene

Mijn oudste, toen groep 4, heeft wel een dagje meegelopen. Bij middelste ging dat moeilijker omdat ze naar groep 3 ging. Ze heeft wel het kleuterafscheidsfeest meegemaakt. Dat was heel leuk trouwens.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 17:41 
Volwassene

Hier lijkt groep 4 ook de bottleneck te zijn. Oudste in groep 5 is veel blijer omdat er zoveel meer ruimte is met vakken als N&T, geschiedenis, aardrijkskunde, spreekbeurten, en er gebeurt ook veel meer wat ze nog niet beheerst. In groep 4 was er nauwelijks iets nieuws te leren. Daar loopt jongste nu weer tegenaan. Nog een paar weekjes en dan kan die na de zomer ook naar gr 5, hoera.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 10:22 
Volwassene

Bijzonder dat er hier meer mensen zijn die dat idee hebben. Mijn oudste vond geschiedenis en aardrijkskunde ook heel leuk in groep 5, maar het was er nog wel mondjesmaat. De focus blijft toch vooral op rekenen en taal liggen, ook nu nog in groep 6.

Hier zijn de cito's begonnen deze week. Ik denk dat ze vandaag de eerste hebben. Meestal beginnen ze het eerst met rekenen. Ik ben met name benieuwd naar de leesvorderingen van middelste. Ze maakt thuis zoveel leeskm's dat ik vooral benieuwd ben naar het effect daarvan. Voor haar woordenschat is ook goed - die belemmerde haar in sommige gevallen bijvoorbeeld bij het maken van de intelligentietest.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 13:15 
Volwassene

Bij ons hadden ze vorige week de Rekencito. Nu nog spelling afmaken.
Hij zat niet zo goed in zijn vel, dus het kan wel eens minder zijn. we zien wel

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 06:08 
Volwassene

Hebben jullie Al meer bekendheid over de groepen volgend schooljaar?

Bij ons gaat er behoorlijk wat veranderen. Hoop dat hij bij zijn vriendjes kan blijven.
Het is wel heel lastig voor de juffen en meester om 3 (combinatie) klassen te maken.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 06:47 
Volwassene

Gister is dochterlief een dagje wezen meedraaien op haar nieuwe school. Fijne positieve ervaring, dus nog ff de laatste loodjes op haar oude school.
Deze week volop cito’s verwacht ik. Vorige week was de avondvierdaagse en hadden ze alleen begrijpend luisteren gedaan.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 09:54 
Volwassene

Wat fijn dat het goed ging op haar nieuwe school!
Cito's zijn hier al klaar gelukkig.

Vrijdag studiedag....had die van mij helemaal geen zin in omdat hij dan altijd rekentijgers krijgt.
Maar van de juf mocht het vandaag IPV vrijdag :hearts: . Zo fijn!

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 09:59 
Volwassene

Fijn Mamv2!

Wij weten al even wie de leerkrachten volgend jaar worden. Bij ons op school worden klassen eigenlijk nooit gehusseld.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 10:36 
Volwassene

Hier is al wel wat bekend over volgend jaar. Ze willen met basisgroepen en instructiegroepen gaan werken zodat ieder kind het onderwijs op niveau gaat krijgen. De basisgroep is vooral voor vakken waar uit praktisch oogpunt geen mix plaats vindt zoals bij inloop, gym, muziek, vreedzame school. Maar bij instructies van rekenen en taal worden de kinderen van groep 4 tot en met 8 door elkaar ingedeeld op basis van niveau en behoefte qua hiaten. Alles in één was al met groep 4 tot en met 8 door elkaar en dat blijft. Groep 5 wordt qua basisgroep gesplitst over 4 en 6 zodat ze beide ongeveer 25 kinderen groot zijn, dit zal een 60/40 verdeling zijn. De juf van de basisgroep is ons aanspreekpunt en houdt de regie over wat met een kind moet gebeuren qua instructie, dagtaak etc.

En nu ben ik dus aan het dubben wat voor DochterDuck het beste is. In de combinatie met 4 heeft ze sociaal gezien het makkelijker, ze past er sociaal, fysiek en motorisch goed bij. Ze zal qua instructie toch op het hogere, snellere niveau zitten en oudere kinderen tegen komen bij de instructiegroepen. Al moet ik nog zien hoe dat van de grond komt... Bij samenwerking met kinderen uit de huidige groep 5 laat ze zich vaak wat ondersneeuwen en hangt ze er bij. Dus als je haar juist daarop vooruit wil zien gaan dan is dat wel een uitdaging en verrijking om haar dan in 5/6 te zetten, ze krijgt dan een juf die ze in groep 3 had en een voor haar nieuwe. Bij een 4/5 zal ze denken dat ze is blijven zitten, maar kan ze wel de verantwoordelijkheid krijgen die haar nu vaak ontnomen wordt omdat ze zich op zij laat schuiven en houdt ze de huidige juffen. Zoals je ziet, ik twijfel... MrDuck ziet haar liever naar groep 5/6 gaan. Wel iets om te bespreken met haar rapport. Voor beide is wat te zeggen en voor beide zul je een plan moeten klaar hebben waar ze op start.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 14:59 
Volwassene

Oh wat lastig zeg....
Wat is de voorkeur van je dochter?

Voor ons is de sociale kant altijd het zwaarst wegende geweest en ben er tot nu toe nog steeds van overtuigd dat dat de juiste keuze voor hem is geweest.
Maar dat hangt zo per kind af wat "het beste" is.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 15:07 
Volwassene

Wat fijn dat je daarin als ouder ook een stem hebt. Hier houden ze alleen met de overgang naar groep 3 een beetje rekening met een beste vriendje, verder niet echt.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 17:30 
Volwassene

:P :lol: of ik wat te zeggen heb, weet ik niet. Ik heb wel aangegeven dat ik het eerder wil weten dan de kinderen. Niet om mijn zin door te drukken, want ik vind beide varianten verklaarbaar. Maar wel om DochterDuck te kunnen beantwoorden als ze vragen heeft.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 05:58 
Volwassene

Oh, ik dacht ook dat je mocht kiezen.

Wij horen het vrijdag.
Op 1 of andere manier ben ik er erg rustig onder en heb er vertrouwen in.
Nu hebben we ook wel 2 super juffen voor de klas...

Pagina 31 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende