Het is nu 19 okt 2018, 14:40

Pagina 1 van 2 [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: KIJK observatie
BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 10:21 
Volwassene

Daar ben ik weer, de twijfelaar. Vorige week heb ik een gesprek gehad met de leidster van de psz. Aan de hand van methode KIJK heeft ze onze dochter geobserveerd en daaruit komt een overzicht zodat je kunt zien hoe ver een kind achter of voor loopt. (Iemand ervaring met deze manier van observeren?) Nu blijkt dochter volgens deze methode op geen enkel vlak een voorsprong te hebben, overal scoorde ze precies haar leeftijd. Dit is dus een totaal ander beeld als wat wij thuis van haar hebben. Ik had al het idee dat dochter zich sterk aanpaste op de psz maar dit is nu erg versterkt. Bovendien slaat de twijfel weer toe, zie ik het niet verkeerd? Zij hebben er een opleiding voor gevolgd, wat weet ik er nu eenmaal van? Ik was zo verbaasd dat ik geen vragen meer gesteld heb. Aan de andere kant, ze weten dat ik een verschil zie m.b.t. thuis. Zij zien nu eenmaal wat dochter daar laat zien, en meer kunnen ze daar niet van maken. Deze overdracht gaat mee naar de basisschool. Wat denken jullie hiervan? Moet ik mezelf niet te veel zorgen maken en het gewoon even aankijken? Ik krijg nog een gesprek met de toekomstige leerkracht als het goed is, dan kan ik het KIJK overzicht wel toelichten met mijn bevindingen. Heeft iemand nog tips voor mij? Alle meningen zijn welkom, ik weet het momenteel even niet meer.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: KIJK observatie
BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 10:30 
inactief

Een van onze zoons heeft tegelijkertijd op een gewone peuterschool gezeten en een hb peutergroep. Op de gewone paste hij zich vreselijk aan. Hij had wel een wat bovengemiddeld rapport maar toch was dat een totaal vertekend beeld (ver onder zijn kunnen). Het verslag wat hij van hb peutergroep mee kreeg daarin stond dat hij zelfs voor daar wel erg ver was (maar het daar dus wél liet zien).
En dan nog was dat nog lang niet alles t.o.v. thuis. Peuters met een voorsprong laten zich zelden zien in een test of een observering, ze passen zich feilloos aan.
Ik zou met leerkracht van basisschool materiaal laten zien wat ze thuis doet, liefst ook een filmpje als je dat toevallig hebt. Het was hier tenslotte ook het enige wat werkte. Ze sloegen steil achterover maar we werden eindelijk serieus genomen. Genoeg kinderen die het uit zichzelf anders nooit laten zien...(terwijl het er wel inzit en ze zelfs doodongelukkig worden als het er niet uit mag).

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 10:39 
Volwassene

... en meisjes kunnen zich nog veel beter aanpassen dan jongetjes ook.

Hier heb ik er ook zo een, ze doet het nog steeds.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 10:56 
Volwassene

´Bij mij net as bij Moloch, dochter liet bij kijk een minimale voorsprong zien tot 9 maanden maar veelal gemiddeld.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 11:32 
Volwassene

Het ligt erg aan de manier waarop KIJK wordt gebruikt of een voorsprong zichtbaar wordt. Soms kijken leidsters (en leerkrachten) vooral of een kind de dingen kan die het gezien zijn leeftijd moet kunnen en kijken niet verder. Ze gebruiken het dan meer als signaleringsinstrument dan als volginstrument. Soms observeren ze vooral tijdens activiteiten die passend zijn bij de leeftijd en zien ook geen bijzondere dingen. Als ze het goed doen bieden ze ook activiteiten aan waarmee je de volgende fase kan observeren en dan kun je het observeren als een kind de uitdaging aangaat. Met name op het gebied van mondelinge taalontwikkeling verwacht je ook een voorsprong te zien als er geen uitdagende activiteiten worden aangeboden. Dat is ook een geschikte schaal om met leidsters te bespreken omdat je met een paar voorbeeldzinnen al veel kunt vaststellen (lengte van zinnen, correct opgebouwde zinnen, gebruik voltooid deelwoorden etc.).
Overigens hebben niet alle schalen betrekking op de cognitieve ontwikkeling. Om te bekijken of er sprake is van een cognitieve voorsprong zal de basisschool vooral kijken naar de schalen die daar betrekking op hebben. Is op die schalen ook geen sprake van een voorsprong?
Als je een welwillende leidster hebt kun je wel vragen of ze bij de opmerkingen wil aangeven dat uit informatie van de ouders blijkt dat het kind thuis meer laat zien en dat het zich op de psz waarschijnlijk aanpast.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 11:33 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties! Ik had de hoop dat dochter zich op de basisschool wel meer zou laten zien. Ik ben bang dat dit niet gaat gebeuren. Ik ben van plan om met het gesprek met de leerkracht duidelijk aan te geven wat dochter thuis laat zien. Een filmpje ter ondersteuning daarvan is een goed idee. Tekening met verschillende dieren waarbij ze de bijbehorende namen heeft geschreven. Ook een briefje dat ze heeft geschreven aan oma. Marmotje, wat was er op het filmpje te zien van je zoon als ik vragen mag?
Nannet; Dan liet je dochter in ieder geval nog iets van een voorsprong zien, hier was alles gemiddeld. Zelf beginnende geletterdheid (?) kind leest inmiddels E3 boekjes en schrijft hele zinnen. Loopt de hele dag woordjes te spellen al fluisterend in zichzelf. Ik heb ook het idee dat haar taalontwikkeling voorloopt, helemaal als ik leeftijdsgenootjes hoor praten.
De peuterspeelzaal is in contact met de basisschool. Ik ben bang dat ze me nu zien als een moeder die te hoge verwachtingen heeft van haar kind en door een soort roze bril kijkt.
Ik vraag mezelf af of het verstandig is een deskundige in te schakelen of dat ik nu te voorbarig ben. Ik wil gewoon graag een goede start voor haar op de basisschool en dat ze gezien word hoe ze is.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 12:37 
­

Ook mijn ervaring met de kijk, dan moet je dus wel verder kijken dan je neus lang is en het is natuurlijk subjectief. Bij mijn dochter hadden ze niet door dat ze al kon lezen en haar gevoeligheid kreeg het stempel onzeker en nog niet klaar voor groep 3.
Uiteindelijk heeft ze wel korter gekleuterd, maar dat lag meer aan mijn observaties :wink:

Gr a3n

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 12:46 
Volwassene

Juliette schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik had de hoop dat dochter zich op de basisschool wel meer zou laten zien. Ik ben bang dat dit niet gaat gebeuren. Ik ben van plan om met het gesprek met de leerkracht duidelijk aan te geven wat dochter thuis laat zien. Een filmpje ter ondersteuning daarvan is een goed idee. Tekening met verschillende dieren waarbij ze de bijbehorende namen heeft geschreven. Ook een briefje dat ze heeft geschreven aan oma. Marmotje, wat was er op het filmpje te zien van je zoon als ik vragen mag?
Nannet; Dan liet je dochter in ieder geval nog iets van een voorsprong zien, hier was alles gemiddeld. Zelf beginnende geletterdheid (?) kind leest inmiddels E3 boekjes en schrijft hele zinnen. Loopt de hele dag woordjes te spellen al fluisterend in zichzelf. Ik heb ook het idee dat haar taalontwikkeling voorloopt, helemaal als ik leeftijdsgenootjes hoor praten.
De peuterspeelzaal is in contact met de basisschool. Ik ben bang dat ze me nu zien als een moeder die te hoge verwachtingen heeft van haar kind en door een soort roze bril kijkt.
Ik vraag mezelf af of het verstandig is een deskundige in te schakelen of dat ik nu te voorbarig ben. Ik wil gewoon graag een goede start voor haar op de basisschool en dat ze gezien word hoe ze is.

Volgens mij was dat gewoon per ongeluk dat ze het liet zien. Nu op de basisschool doet ze net alsof ze niet eens kan knippen.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 13:32 
Volwassene

Kijk is enkel wat de pedagogisch medewerker ziet.
Als jij denkt dat ze onder haar kunnen presteert, de pm ziet alles leeftijd adequaat, dan klopt haar beeld en jouw beeld. Namelijk ze laat niets meer zienndaar dan het gemiddelde.
Ik ben ook zo'n zeikmoeder aan het worden. Ik blijf op de peuterspeelzaal op het moment roepen dat er iets moet gebeuren, ze is er ongelukkig, de strijd begint elke ochtend om 7 uur hier. Wat ik trouwens wel aldoor benadruk daar is het gezamenlijk belang, een kind dat blij erheen gaat, en gelukkig is. Dat moet het doel zijn en blijven. Uitdaging is een middel, maar mogelijk moeten er ook andere middelen ingezet worden. Ik vraag dus niet met als eerste doel de uitdaging, ik vraag een plan om gezamenlijk ervoor te zorgen dat mijn kind blij is daar, en er graag heen wil.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 14:24 
Volwassene

Marthax, dat is inderdaad een goed uitgangspunt om te benoemen. Alleen onze dochter geeft totaal geen signalen af dat ze het niet naar haar zin heeft. Ze vind het leuk om naar de peuterspeelzaal te gaan. Het is alleen zo dat de verschillen tussen thuis en daar erg groot zijn .

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 15:38 
inactief

@Juliette filmpjes van hardop lezen en zelfstandig met technisch materiaal in de weer. Allemaal maar kort en was eigenlijk gewoon grappig voor eigen gebruik thuis dus niks specifiek in scène gezet. Het liet wel zien dat een kind dat vloeiend thuis leest maar op school zogenaamd moeite met letters zou hebben iets verbergt... zelfde met ingewikkeld bouwen en complexe techniek. Rekenen hebben we helaas niet in filmpjes kunnen vangen. Als jonge kleuter was hij wel bezig met bovenbouw rekenwerk en daar heb ik een specifiek boekje van meegebracht. Ze geloofden dat toen wel hoor (maar hebben er alsnog niks mee gedaan overigens). Pas eind groep 2 kwam er ruimte voor. Maar toen was het al te laat denk ik achteraf (enorm ondergedoken inmiddels). Enige oplossing was externe plusklas en later volledig hb onderwijs.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 12:03 
Volwassene

Juliette schreef:
Marthax, dat is inderdaad een goed uitgangspunt om te benoemen. Alleen onze dochter geeft totaal geen signalen af dat ze het niet naar haar zin heeft. Ze vind het leuk om naar de peuterspeelzaal te gaan. Het is alleen zo dat de verschillen tussen thuis en daar erg groot zijn .

Het antwoord kauw ik al een paar dagen op. Maar als je kind blij en gelukkig is, hoe erg is het dat ze dan anders is daar? Ik ben op mijn werk ook anders dan thuis. En op sport weer anders. Overal mezelf, maar een ander stukje van mezelf staat meer op de voorgrond.
Niet aanvallend bedoeld, maar echt uit interesse.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 12:15 
Volwassene

Het ligt eraan hoe een kind anders is. Er is een groot verschil tussen andere aspecten van jezelf naar voren schuiven en wie je werkelijk bent verbergen. Niet laten zien wat je kunt is geen andere aspecten naar voren schuiven, maar jezelf verstoppen en dat is nooit gezond.

Hier is het nooit meer goedgekomen tussen de pz en ons. Zij hebben met onze oudste 'moeilijk' puzzels geprobeerd te doen en zij heeft hen precies gegeven wat ze verwachtten. Een kind dat nog geen puzzel van 16 stukjes kon. Dat was toen we al bij een deskundige geweest waren, die al informeel had gezegd dat ze een voorsprong had. Wij lliepen echt tegen hun vermeende deskundigheid aan.

Ga er niet vanuit dat zij deskundig zijn als het gaat om kinderen met een voorsprong want dat zijn ze niet. Ook scholen zijn dat niet. Ik zou echt met de pz om de tafel gaan en je filmpjes laten zien. Want als zij naar school gaan met hun overdracht dan is de eerste indruk over jou en je kind al gezet. En scholen hechten meer aan andere 'professionals,' dan aan ouders.

Veel sterkte, en ook veel plezier met je kind.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 14:16 
Volwassene

Goede vraag Marthax, ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb alleen niet het idee dat dochter zich van een andere kant laat zien, maar mijn vermoeden is dat ze zich sterk aanpast aan de andere kindjes op de psz. Ze is daar niet zichzelf. Als ik haar ophaal en ik hoor haar praten dan merk ik dat ze op een ander ‘niveau’ praat als dat ze dat thuis doet.
Ik kan me ook vinden in het verhaal van Wilg. Bedankt voor je advies en ervaring!
Ik zou het vervelend vinden als ze onderschat word op school. Nu gaat ze maar 2 halve dagen naar de psz (vooral om te spelen, sociale contacten) en thuis is ze op zoek naar uitdaging. Leest boekjes, wil moeilijke spelletjes doen, stelt eindeloos veel vragen etc. Ik bedenk me dan dat ze straks een groot gedeelte van de tijd op school zal doorbrengen. Het zou dan fijn zijn als de leerkracht ziet waar haar interesses liggen en hier op in speelt. Ze is nu inderdaad happy maar dat wil ik graag in de toekomst ook zo houden. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, ik ben niet zo goed in onderbouwen.
Zelf ben ik heel goed in mezelf aanpassen en ik ben als kind ook vaak onderschat. Dat heb ik niet altijd als prettig ervaren, ik denk zelfs dat dit ervoor gezorgd heeft dat ik last heb van faalangst.

BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 20:32 
Volwassene

Ik ben blij met de herkenning hier in dit topic. Mijn zoontje scoorde op Kijk namelijk ook gemiddeld of zelfs onder zijn leeftijd. Een aantal onderdelen wilde hij helemaal niet doen, terwijl hij die thuis al minimaal een half jaar doet. Toen ik ze vertelde dat hij begint met lezen thuis, keken ze me aan of ze water zagen branden. Gelukkig nemen ze me wel serieus!
Ons kdv/psz biedt ook oppas aan huis aan en twee keer is er nu iemand thuis geweest om op ons zoontje te passen. Ze was helemaal verbaasd van wat hij thuis deed, hoe anders hij was! Hij praatte veel meer en ook veel betere zinnen, hij speelde anders en gedroeg zich compleet anders. Ze vond het fijn om eens te zien en ziet hem nu anders dan daarvoor. Ze is nu niet voor niets de favoriete leidster van mijn zoontje.

BerichtGeplaatst: 16 jun 2018, 11:34 
Volwassene

Wat fijn MrsBucket dat je serieus genomen word. Ook ideaal dat ze oppas aan huis bieden, zo word het verschil goed in kaart gebracht. Ik zou willen dat het hier een optie zou zijn.
Ik heb een tijdje geleden een gesprek gehad (op mijn initiatief) om de verschillen met thuis aan te geven. Ik voelde me toen ook serieus genomen en de IBer van de toekomstige basisschool werd ingeschakeld. De leidsters hebben toen wat materiaal gekregen van de kleuterklassen om dochter mee uit te dagen. Dit waren één op één opdrachtjes dus (begrijpelijk) was hier niet heel vaak tijd voor. Wat ik terug gekregen heb hiervan is dat ze de opdrachtjes erg goed deed en het heel snel op pikte. Vandaar mijn verbazing ook over het KIJK overzicht. Bij opmerkingen staat overigens wel dat het een slim meisje is (maar verder blijkt nergens uit het overzicht dat ze voorloopt).
Ik heb een flinke vragenlijst ontvangen van de basisschool over haar ontwikkeling. Ook vragen over lezen en interesse in cijfers. Deze vragenlijst word gebruikt bij het intakegesprek in het begin van het schooljaar. Ik hoop dat ze zichzelf op school wel wat meer zal laten zien. Het scheelt misschien ook dat het een combinatieklas 1/2 is dus ze ook met oudere kindjes in de klas komt.
Mijn gevoel zegt nog steeds dat ze (ver) voorloopt, maar ik merk dat ik dit steeds meer ik twijfel ga trekken. Je bent toch op zoek naar bevestiging/erkenning. Misschien loopt het allemaal wel los, we zullen het gaan zien na de zomervakantie.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2018, 10:21 
inactief

Juliette een kind wat zichzelf leert lezen op de peuterschool loopt per definitie ver voor. Niet voor niets begint het formele leesonderwijs pas in groep 3 (ik snap je wel hoor, ik zag het destijds zelf ook niet zo). Ik denk dat er in hoogopgeleide buurten wel halve kleuterklassen zijn die al wat lezen maar E3 nog vóór je naar groep 1 gaat is echt vlot hoor (ik wilde achteraf dat wij dat ook gewoon benoemd hadden. Maar wij dachten we zien wel en zoons doken onder met desastreus gedrag...)

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 12:20 
Volwassene

Nu heb ik het overzicht thuis en zie ik bovenaan staan: KIJK 0-4 jaar. Ze heeft eigenlijk overal de score 4,0 jaar. Is iemand bekend hiermee? Ik vraag me nu af of 4,0 jaar ook het maximale is of dat er ook verder kan worden gekeken?

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 14:14 
Volwassene

De meeste schalen lopen tot 4,5 jaar.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 15:00 
Volwassene

Bedankt voor je reactie Loekie. Dat kan het dus ook niet geweest zijn, ik dacht misschien de score verkeerd te hebben geïnterpreteerd.

Pagina 1 van 2 [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende