Het is nu 23 okt 2018, 17:55

Pagina 27 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2017/2018
BerichtGeplaatst: 02 mei 2018, 21:15 
Volwassene

Hier niet. Jammer, had het anders graag gedaan.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2018, 21:51 
Volwassene

Hier ook niet.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2018, 12:10 
Volwassene

Mijn brugpieper is vandaag weer naar school. Nog maar een week of zes tot aan de proefwerkweek (enige van het jaar) en dan alweer zomervakantie. Ik kijk er naar uit. Hij is erg moe de laatste tijd na school. Ik weet niet of het te maken heeft met de groei en puberteit die begint te komen (dus lichamelijk is) of dat hij ook een klap van de ad(h)d-molen heeft gekregen. Of toch gevoeligheid die met hb te maken heeft? Of heeft hij toch last van de IQ-kloof? Wel lastig hoor, alles overlapt elkaar zo in onze familie. Dus ik blijf maar zo goed mogelijk naar het kind kijken, maar dit exemplaar kan ik alleen zoveel moeilijker doorgronden dan zijn broer. Die is een open boek voor mij.

Verder gaat het goed. Hij gaat met plezier naar school en doet dingen met oude en nieuwe vrienden. Cijfers zijn prima, blijven zitten lijkt me niet meer mogelijk. De vakantie was heerlijk. We hebben hele leuke dingen gedaan met zijn vieren.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2018, 13:00 
Volwassene

Ja, hier zijn ze ook alle drie wel aan zomervakantie toe, ook al is de meivakantie net voorbij.
Wij zijn een weekje naar Limburg geweest vorige week, was erg gezellig . Ik vind pubers toch wel heel leuk :D Veel musea bezocht, en kerken natuurlijk. En een boekwinkel/antiquariaat. genieten!!

Hier ook 6 weken tot de proefwerkweek geloof ik. Zoon staat er heel goed voor, hij haalt mooie cijfers. Hij heeft goed onderbouwd voor atheneum gekozen, en ik denk dat hij dat heel goed heeft ingezien. Hij gaat dan ook niet naar de informatieavond voor gymnasium.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 12:16 
Volwassene

Jamathi mv 3 schreef:
Korte geschiedenis van M: Op voltijds HB-onderwijs absoluut onderpresteerder geworden, school was er van overtuigd dat ze het "gewoon niet kon" (en overtuigd
dat het niet aan het onderwijs lag), Eind groep 7 met IV en V scores op een reguliere basisschool terecht gekomen waar ze in haar geloofden en haar weer hebben
laten opbloeien, maar het was super spannend of ze haar wel op havo/vwo konden krijgen, dat is op het nippertje gelukt. En dan nu een jaar later gaat het zo goed
dat ze voor gymnasium geselecteerd wordt. Zo trots op mijn meisje dat ze zich zo heeft weten te herpakken, er zo hard voor werkt, en ook weer
in zichzelf gelooft!

Ik heb een tijdje niet op het forum rondgewaard en dacht even bij te lezen. Mijn oog viel hierop. Jamathi, allereerst gefeliciteerd. Wat een prachtprestatie zeg!

Nou meende ik me wel te herinneren dat jij een specifieke school hebt bezocht waar ik voor dochterlief nog wel eens over nadenk. Kan dat kloppen? Mag ik je een PB sturen om je ervaringen daar eens te horen?

Met mijn zoon de brugpieper gaat het wisselend. Geen onvoldoendes op zijn rapport maar sociaal nog altijd niet geweldig. Heeft 1 jongen waar hij een klik mee heeft maar buiten school spreekt hij nog altijd nooit met mensen af. Hij is wel echt op zijn plek op het VWO+ en wil volgend jaar gym+ gaan doen. School piepte wat over zijn magere inzet bij de plusprojecten en liet al doorschemeren dat regulier gym misschien beter was. Toen wij aangaven hoe enorm belangrijk het voor dit jongetje is dat hij in een klas gelijkgestemden zit waar hij geaccepteerd wordt, leken ze dit wel te begrijpen. Volgende week nog wel gesprek met IB'er dus dan hopelijk goede hoop dat hij in de klas mag blijven. En sinds het laatste gesprek ook geen drama's met werkgroepjes meer. Voorzichtig optimistisch dus.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 12:10 
Volwassene

Ik hoop voor je zoon dat hij in de klas mag blijven, Lotje72!

Ik heb genoten van zoons ontwikkeling het afgelopen jaar. Het is gewoon een heel leuk joch waar je erg mee kan lachen. Hij heeft een enorm relaxte houding richting school en ik mag me vooral nergens mee bemoeien. Best lastig voor mij, maar het pakt voor alsnog goed uit. Met minimale inzet worden voldoendes gehaald. :mrgreen: Ben wel bang dat hij zichzelf nog een keer gaat tegenkomen hierin, maar hoop dat hij daar dan mee om zal kunnen gaan of om hulp zal vragen. We gaan het zien na de vakantie! We zijn de weken al aan het aftellen. :D

BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 14:48 
Volwassene

@Boom, wat heerlijk dat het zo ontspannen gaat. Leren leren, inzetten, etc. is uiteraard ook heel belangrijk, maar ontspannen zijn en je veilig voelen is ook hiervoor de basis. Fijn hoor!

@Lotje, natuurlijk mag je me een PB sturen! Ik kan me eerdere gesprekken eigenlijk niet herinneren, maar ook ik ben een poos bijna niet actief geweest hier, dus het is wat weggezakt. Maar PB maar, wie weet kan ik je ietsje op weg helpen voor je dochter.

M. gaat lekker overigens. T/m februari-maart heb ik haar nog heel veel bijgestaan met leerwerk en maakwerk, nu vraagt ze enkel nog eens hulp als ze wiskunde niet snapt of wat hulp wil bij het beginnen aan een werkstuk (even overzicht creëren). Ik heb ook het idee dat ze nauwelijks nog tijd thuis nodig heeft voor huiswerk. Het gaat gewoon lekker. F. en H. gaan ook helemaal vanzelf (met dank aan de school die zelf e.e.a. op pakt als ze zien dat dat nodig is). Dat is zo'n verademing. Regelmatig denk ik terug aan de jaren basisschool tot 2 jaar geleden, situaties waar velen van jullie nog in zitten. Het heeft zoveel impact als school niet "vanzelf gaat". Ik prijs me daarom absoluut erg gelukkig met de huidige situatie.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 17:45 
Volwassene

Bijna vakantie hier. Het was een beetje een dubbel jaar. Eigenlijk ging het allemaal ontzettend goed. Nieuwe vriendschappen, goede cijfers, beetje zoals bij Boom, met minimale inzet. Hij pakt het allemaal heel zelfstandig op en doet erg weinig maar de cijfers zijn goed. Hij gaat graag naar school. Het gaat veel makkelijker dan verwacht. Toch komt hij heel moe uit school en er blijkt hiervoor geen lichamelijke reden te zijn. De arts vermoed toch een soort van overprikkeling. De oorzaak kon ze niet aangeven, het is best een complex mannetje. Een combi van hb en ADD zou heel goed kunnen. Hij is de laatste tijd zelfs vaak te moe om te trainen en na een feestje met mijn adhd-familie kun je hem opvegen. Ik kan hem dan een paar dagen naar school brengen omdat hij het fietsen dan niet volhoudt.

Dusss, ik heb nu de formulieren liggen voor een diagnosetraject. Zelf wil hij heel erg graag, want hij baalt enorm van zijn vermoeidheid. Het is een sportieve jongen. We gaan het dus doen, met gemengde gevoelens.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 07:54 
Volwassene

O Drietje, dat is wel weer een stap inderdaad.
Wat verwacht hij/ verwachten jullie van een diagnose? Denk je dan bijvoorbeeld aan medicatie?

BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 09:08 
Volwassene

hanneke schreef:
O Drietje, dat is wel weer een stap inderdaad.
Wat verwacht hij/ verwachten jullie van een diagnose? Denk je dan bijvoorbeeld aan medicatie?

Zelf betwijfel ik of het tot een diagnose komt. Ik denk eerder 'kenmerken van'. Hij heeft namelijk belangrijke kenmerken van ADD niet, tenminste ik zie ze niet. Maar het is best een complex kind, dus ik denk wel dat we er heel veel aan kunnen hebben als we weten welk aspect waar vandaan komt. Wat ik eerder al schreef: er kan een kloof zijn, er kan (deels) ADD zijn, maar alles kan ook worden verklaard door hb met hoge sensitiviteit. De behandelingen zijn vaak tegenovergesteld. Meer uitdaging kan zorgen voor betere executieve functies, maar bij ADD of een kloof kan het ook zijn dat hij juist op sommige onderdelen overvraagd wordt. Dus dan werkt uitdagen averechts.

Ik heb al jaren een 'mmm'-gevoel bij jongste. We hebben ook al vaker op het punt gestaan om een onderzoek te starten. Telkens toch niet gedaan omdat we het niet ernstig genoeg vonden. Maar nu hij zelf echt graag wil, vinden we het wel belangrijk om hem serieus te nemen. Bovendien stevent hij op deze manier langzaam maar zeker op een burnout af. Zeker als hij straks in de tweede wel meer moet gaan doen thuis. Dan is het heel snel gebeurd, vrees ik.

Zelf denkt hij aan medicatie. Zijn broer heeft zich enorm kunnen ontwikkelen door de medicatie. Heeft het nu al veel minder nodig. Maar dat is een heel ander kind. Veel minder complex en het was duidelijk waar de angel zat. Maar als het nodig is, doen we dat ook bij jongste. Hij is oud genoeg om daar zelf een keuze in te maken. Ik zie medicatie als een tijdelijk iets. Ben niet voor, maar ook niet per se tegen. Soms is het nodig om ruimte te scheppen om nieuwe routines aan te leren en je te ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 09:34 
Volwassene

Spannend!

Ik ben benieuwd wat het jullie gaat brengen.
De dingen die je noemt herken ik hier ook een klein beetje bij jongste. Het is inderdaad soms ook schipperen welke aanpak op welk moment het beste is ( uitdagen nodig, of wordt hij dan overvraagd.....)

Veel succes! Straks lekker even bijkomen als het vakantie is.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 09:46 
Volwassene

Hallo allemaal, hier nog een moeder van een brugpieper op het gymnasium (en een eindexamenklant). Jaren geleden klein beetje actief hier en nu dus weer. Beide dochters hebben zo hun uitdagingen op school. Waar we nu met de jongste heel erg tegen aan lopen is dat ze makkelijk leert en dan toch regelmatig tegenvallende cijfers heeft. Ook klaagt ze regelmatig over concentratieproblemen en is vaak van alles kwijt. En omdat haar zus ADD heeft hebben we haar nu ook laten testen. Daaruit blijkt dat ze wellicht ADHD heeft en sowieso een iq met een enorme kloof. Verklaart aan de ene kant best wat dingen maar maar het niet ineens een stuk makkelijker voor haar. Beetje vergelijkbaar met Drietje haar verhaal.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 12:46 
Volwassene

Eleanora, misschien heb je hier wat aan:

https://www.swpbook.com/boeken/9/psycho ... n-dromerig

Ik kwam het tegen op mijn zoektocht. Gaat specifiek over meisjes met AD(H)D. Lijkt net uit te zijn.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 12:09 
Volwassene

@Lotje: Ik probeer je PB te beantwoorden, maar ik krijg steeds foutmeldingen, kan dus geen antwoord sturen.
Je zou me ook even mogen mailen op info@petitplus.nl

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 16:31 
Volwassene

@ Drietje. Spannende stap. Ik hoop dat jullie handvatten krijgen er goed mee om te gaan. Wel fijn dat hij goede resultaten haalt, maar zo moe is niet leuk.

Hier denderen we langzaam naar het einde, met nog veel toetsen te gaan, maar het zou heel raar moeten lopen wil hij dit jaar niet halen.
Wel heb ik me voorgenomen het huiswerktechnisch wat anders aan te pakken volgend jaar, want dat heeft me wel veel tijd gekost. Hij wil het zelf ook anders, dus dat wordt dan een mooie uitdaging. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 19:04 
Volwassene

Van de week met school en begeleiding af kunnen spreken dat de rest van het jaar even geen wiskunde proefwerken en huiswerk meer hoeven. Het lijkt wel hoe beter L het snapt, hoe slechter het cijfer. Leerkracht ziet wel dat ze het begrijpt en als ze wat tot rust is gekomen hierbij wordt het wat anders opgepakt. Met deze stress eraf gaat het met andere vakken wat beter en als ze aangeeft bij de mentor dat ze naar gym 2 wil wordt dat waarschijnlijk geregeld ondanks deze onvoldoende.
Wel fijn dat ze meer durft te zeggen en zelf met dit voorstel kon komen, en dat het ook serieus werd genomen.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 10:57 
Volwassene

MamLi, fijn dat er begrip is en iets geregeld!
Hopelijk komt t goed.
En mama’s met kindjes in onderzoekstrajecten ik hoop dat jullie straks handvatten hebben zodat het goed mag gaan.
Hier mag ik niet klagen. Zoon laat zich inmiddels redelijk sturen. En nog 2 weekjes en dan alweer rapporten. Dus dan is de druk van de ketel. Hij heeft nog wel begeleiding nodig maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Hij is sowieso enorm gegroeid dit jaar.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 19:24 
Volwassene

MamLi, wat fijn, zo'n meedenkende school.

Hier hebben we de allerlaatste echte schoolweek voor de boeg, met een proefwerkweek die vooral uit leestoetsen en opdrachten bestaat. Maar twee leertoetsen geloof ik. Wat is het toch een relaxte school!

Het gaat best heel goed. We geven alle leuke dingen voorrang (dat kan ook omdat de cijfers goed zijn), dus hij gaat gewoon naar alle feesten van school en klasgenootjes en geniet daar erg van. Niks van overprikkeling te merken, alleen maar een heel enthousiast kind. Verder breng en haal ik veel, dat kan toevallig met de opdracht die ik nu heb en dat scheelt ook. Maar dan toch weer die twijfel bij mij: is er wel echt iets aan de hand? Ik zie alleen maar een blij kind. En dan wordt hij na vijf dagen met leuke dingen toch weer ziek. Toch teveel? Of gewoon een virus? Combinatie?

Ik merk ook wel dat hij op school opgemerkt wordt. Van de docent Engels hoeft hij zijn huiswerk niet te maken omdat het te makkelijk voor hem is en zo langzamerhand valt het ook wel op dat hij veel vergeet. Dat lijkt op te weinig inzet (en is soms ook zo), maar is ook deels onmacht. Maar op deze school vergeten de docenten ook best wel eens wat en niemand doet er tot nu toe moeilijk over. Van iedereen die hem kent hoor ik dat ze denken dat hij extreem slim is en een echte onderduiker is, die niet heeft geleerd om zich in te zetten en zijn hersenen te kraken. Zou goed kunnen. Ik weet het zelf niet maar ben wel huiverig voor een misdiagnose. Ik heb binnenkort een lange afspraak met de kinderarts waar hij al jaren loopt voor lichamelijke dingetjes. Eens even vanuit een ander perspectief kijken.

Hier gaan ze na de proefwerkweek nog een paar dagen op kamp. Jongste heeft er heel veel zin in. Verder zijn er veel feestjes van (nieuwe en oude) klasgenoten en hebben ze ook al een klassefeest gehad. Erg leuk allemaal. En dan lekker heel erg lang vakantie. Een week of acht.

BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 07:17 
Volwassene

@Drietje, dat ziek worden.......misschien is dat ook iets van de periode in het jaar? Er zijn bij onze kinderen op school ook veel zieken. Jongste twee zijn ook al twee keer ziek geweest in korte tijd (middelste is nu thuis met zware verkoudheid).

Een misdiagnose is maar zo gesteld inderdaad, ik snap dat je daar huiverig voor bent. Aan de andere kant.......je zoon wil het zelf wel graag toch, dat onderzoek? Daaruit blijkt toch ook wel dat hij zelf merkt dat er iets toch niet gaat zoals hij zou willen.

Overprikkeling hoeft ook niet op elk gebied voor te komen volgens mij. Mijn nichtje raakt bijvoorbeeld niet overprikkeld als ze in een situatie zit waar ze van geniet. Het ligt er volgens mij maar net aan hoeveel energie de situatie je ook geeft. Balans, zeg maar.

Succes de laatste weken! Hier nog een week.........

BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 07:45 
Volwassene

Ja, een virus kan zeker, want de rest van het gezin is ook niet fit. Maar voor hem is het al wel de zesde keer dit jaar. Die overprikkeling hangt vooral samen met school, daar ben ik al wel uit door het goed in de gaten te houden. Of is het onderprikkeling? Inderdaad wil jongste zelf heel graag kijken wat er aan de hand is, dus dat gaan we ook doen.

Ik zag trouwens een writing portfolio voor Engels dat hij nog in moet leveren. Hij heeft maar de helft van de opdrachten gemaakt en hij heeft geen idee wanneer het ingeleverd moet worden. :mrgreen: Maar wat hij geschreven had, dat was zo goed. Ik stond er echt van te kijken. Hij blijft me verbazen. Ik mag me nergens mee bemoeien en dat doe ik dus ook niet. Ook pappa is ontslagen als wiskundehulp. Hij wil het zelf doen. Zo grappig, morgen wiskundeproefwerk (en dat gaat nog steeds niet vanzelf) en dan zie ik hem braaf zitten met dat wiskundeboek voor zich, muziekje op. Maar zonder schrift of antwoordenboek, want oefenen is alleen maar irritant. :wink:

Allemaal succes met de laatste loodjes :D De instructies voor de boekenlijst van volgend jaar is alweer binnen. Tjonge, tweede klas alweer :shock:

Pagina 27 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Volgende