Het is nu 18 nov 2018, 03:41

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leerhonger, hoe help ik zoon (5) thuis.
BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 09:45 
Volwassene

Ik ben nieuw op dit forum en wil ook niet zeggen dat mijn zoon HB is, maar ik denk dat mijn vragen hier wel het beste tot zijn recht komen.

Mijn oudste zoon is net 5 en zit in groep 1. Al vanaf heel jong leert hij zichzelf allerlei dingen. Zo kenden hij met drie jaar alle kleuren, vormen en voertuigen in het Nederlands en Engels en schrijft hij vanaf 3,5 letters. Toen kwamen de dagen/weken/jaren, de wereld(kaart) etc. Nu, net 5 jaar, maakt hij sommen tot 100 en heeft hij zichzelf leren lezen en schrijven (blokletters, wel de kleine) en met dat lezen en schrijven is hij nu veel bezig.

Waar wij tegen aan lopen is dat hij alles wil leren en dan om hulp vraagt. Hoe gaan jullie daar mee om? Het "je hoeft het nog niet te kennen" wil hij niet horen. Dus heb ik hem nu de "au,eu,ch" geleerd want die kon hij niet lezen/snapte hij niet. Lastige is dat ik niet precies weet hoe je zoiets goed uitlegt. Zo ook met het schrijven want hij schrijft nu dus in blokletters en ik vraag me af of ik dan ook al iets moet met de schrijfletters.

Daarnaast wil ik toch wel met de juf in gesprek want ik ben heel benieuwd wat ze hem volgend jaar in groep 2 kunnen bieden. Nu speelt hij het liefst alleen maar in de bouwhoek enzo want werkjes en de kring vindt hij saai. Gelukkig vindt hij het verder wel leuk op school en heeft hij veel vriendjes/speelmaatjes van zijn eigen leeftijd (groep 1).

Wie kan mij tips/adviezen/ervaringen vertellen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Leerhonger, hoe help ik zoon (5) thuis.
BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 13:32 
Volwassene

Verwijderd

Laatst bijgewerkt door rianne2 op 04 jun 2018, 20:40, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 17:25 
Volwassene

Marly, bij de kleuters is veel ruimte voor differentiëren, dus je zoon hoeft zich echt niet kapot te vervelen als de juf een beetje meedenkt.

Wat ze met mijn knul deden in groep 2 sloot wel aan bij de werkjes en het spel van groep 2, maar hij had dan zijn eigen inbreng. Zo tekende hij plattegronden die zijn vriendjes in de bouwhoek bouwden, stelde de juf hem af en toe een moeilijke vraag met betrekking tot rekenen ('weet jij hoeveel procent van de kinderen ziek is vandaag?' bijvoorbeeld) en liet ze hem wel eens een mededeling van haar aan bijvoorbeeld een collega schrijven.

Op deze manier hoorde zoon helemaal in de klas, moest hij toch nadenken en kon hij verder lekker spelen met vriendjes. Ik zou me dan ook geen zorgen maken over groep 2, maar eerder over groep 3. Hij is goed in rekenen, maar het rekenen in groep 3 stelt weinig voor en mijn kinderen waren ook niet erg onder de indruk van Rekentijgers en Elftal. Mijn zoons vonden stuk voor stuk groep 3 en 4 echt knettersaai. Pas in groep 5 werd het een beetje interessant voor ze.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 18:10 
Volwassene

Op vragen van mijn kinderen heb ik gewoon altijd antwoord gegeven, nooit heb ik gezegd dat ze dat nog niet hoefden te weten of wel van de juf zouden leren. Ik heb het evenwel nooit actief aangeboden in de vorm van rekenboekjes of squla ofzo. Ik zocht altijd op een andere manier uitdaging op die leeftijd.

Voorbeelden? Veel bewegen, de natuur in, daar van alles over leren. Museumjaarkaart is een geweldige investering hier, zelfs in een klein dorpje is het streekmuseum nog erg verrassend. Speelgoed waar je veel kanten mee op kunt: lego, knex, rol papier van ikea. Buiten juist de natuurspeeltuinen met modder en water en takjes deden het hier altijd beter dan de "voorgekauwde" speeltuinen en speelgoed. Nu heb ik twee heel verschillende kinderen, waarbij de een meer zit te bouwen met lego en op zn 5e enorme knikkerbanen van papier zelf fabriceerde en mijn jongste juist volledig opgaat in zijn fantasiewereld en plattegronden van landen inclusief infrastructuur taal en vlaggen maakt en dan vervolgens zn vliegtuigen pakt om dit te gaan uitspelen.

Een andere manier van uitdagen is meer filosoferen: wat zie, wat zou er gebeuren als, wat denk je dat er gebeurt als, hoe zou het in de toekomst zijn, hoe zouden anderen dit vinden, denken anderen hetzelfde, hoe denk je dat mensen in...daarvan vinden, etc.

Ik denk dat het handigste advies eigenlijk zich laat samenvatten: volg je kind, denk niet te ingewikkeld, onthoudt hem niet van informatie, voorlopen op school doet hij toch wel als ik je verhaal zo lees. Persoonlijk zou ik het echter niet actief aanbieden zonder vraag van mijn kinderen.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 19:25 
Volwassene

Idd, volg je gevoel en volg je kind.
Wij deden ook veel spelletjes en op school ook smartgames.
Abbo op dierentuin is ook goed gebruikt.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 20:13 
Volwassene

Bedankt voor de reacties!
Ja precies spitsmuis, ik maak me meer “zorgen” om groep 3 dan om groep 2. In die dingen dje jij schrijft denkt de juf hier ook goed mee! Al durft ze niet zo out of de box te denken en blijft het bij wat moeilijkere vragen of taakjes. Ze is daarin ook nog te voorzichtig denk ik.

Pippi dat soort dingen doen wij ook heel veel ja. We wonen achteraf met dieren en een stukje bos enzo dus genoeg te ontdekken en te ravotten. Dat is ook een van de redenen dat ik hem niet eerder door wil laten stromen. Het is nog maar een klein (letterlijk) mannetje die lekker wil spelen met andere 5-jarigen.

Het is vooral dat ik af en toe niet weet hoe ik dingen moet uitleggen (zoals die klanken). Maar ik heb de juf gevraagd of we in gesprek kunnen gaan zodat ik ook dat soort dingen kan vragen.

En ik vind het ook wel lastig in hoeverre je hem moet faciliteren inderdaad. Ik heb een rekenboekje liggen maar geen idee of ik het wel ga geven eigenlijk. Ik wil niet dat hij denkt dat dat moet of hoort. Anderzijds ga ik wel met hem naar de bieb en hebben we nu dus ook S3/M3 boekjes uitgezocht.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 06:08 
Volwassene

Ik snap die angst voor groep 3. Hier ook gehad en nu weer voor groep 4... (Combiklas 3-4, waardoor hij soms lekker met 4 kon meekijken)
Hij zit in groep 3 omdat zijn vrienden daar zitten maar dat kan door veel uitdaging naast het gecompacte groep 3. Lezen kon hij al goed. Rekenen doet hij mee met groep 4 en daar ook compact en met die extra uitdaging.

Rekenboekjes etc heb ik hem gewoon gegeven. Het moet wel steeds makkelijker worden in de hogere groepen om hem meer de breedte in te gaan ipv sneller.

Hoop vooral dat ze bij jullie op school je kunnen helpen en meedenken om hem gelukkig te houden.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 09:54 
Volwassene

Afgaande op wat je schrijft, is je zoon nu toe aan formeel leren lezen groep 3 niveau (zelfs al stof van tweede helft groep 3). Hij is zeer gemotiveerd en dus het natuurlijke moment voor hem om dat nu te leren.
Ook op het vlak van schrijven wil hij zo te lezen formeel schrijfonderwijs.

Dat moet echt op school gebeuren! Ik zou daar dan ook gerichte actie op ondernemen. Je ziet dat kinderen die op school niet leren waar ze aan toe zijn, hier thuis om gaan vragen. Je zult zien dat als je zoon op school leesonderwijs krijgt, hij thuis weer andere dingen interessant gaat vinden en wellicht weer meer gaat spelen.

Ik zou me niet druk gaan maken over hoe het dan verder moet. Het is uit allerlei internationaal wetenschappelijk onderzoek duidelijk geworden dat het tegenhouden van versnellen funest is. dus logisch:
Citaat:
Het "je hoeft het nog niet te kennen" wil hij niet horen.
Hij wil het namelijk juist wel nu leren en het is altijd het beste aan te sluiten bij intrinsieke motivatie.
Voor je kind is dit geen versnellen, het is zijn natuurlijke leertempo! Probeer er op die manier naar te kijken en zoek met school naar manieren om hem op school onderwijs te geven waar hij aan toe is. Het is best mogelijk dat hij met lezen verder is dan bijv schrijven. Die asynchroniciteit is geen reden om dan het leesonderwijs nog maar uit te stellen.

Overigens is je zoon wel formeel in groep 1 geplaatst maar zit hij afgaande op wat je schrijft op meerdere vlakken op minimaal groep 2 niveau. Ga met school bekijken of hij volgend schooljaar in groep 3 kan starten!

BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 21:52 
Volwassene

Wow hele fijne mooie reactie Sascha. Dat is het precies ja. Hij gaat thuis op zoek omdat hij de dingen waar hij blijkbaar aan toe is wil leren. En ik wil inderdaad met school bespreken of zij dat (ook) op willen pakken. Gesprek staat in ieder geval al gepland inmiddels en de ib’er zou er ook bij zijn. Ik vind dat best spannend en voel me bijna bezwaard ofzo maar ook wel fijn om eens te doen.

Tja het doorstromen naar groep 3 wil ik dus liever niet. Het is een klein mannetje met allemaal vriendjes in groep 1. Sociaal emotioneel doet hij het prima maar loopt hij zeker niet voor.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018, 07:22 
Volwassene

Wij zijn/waren van het "aanbieden waarom gevraagd wordt". Met als gevolg dat zoon Havo3 natuurkunde al op zesjarige leeftijd begreep en nu op zijn 15de merkt dat begrijpen niet voldoende is voor een goed cijfer.

Cijfers hadden zijn grote interesse als kleuter, daarvoor bleken sudoku's een uitkomst. Daar zit geen enkele vorm van rekensystemen in, dus kon hij ook niets verkeerd leren. Toen hij wel.rekenen kreeg op.school maakten we werkbladen voor hem op de site www.worksheetworks.com . Rekendoolhoven waren favoriet, niveau en grootte kun je zelf instellen.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 11:02 
Volwassene

Als zijn ontwikkeling zo snel gaat als nu heb je een grote kans dat het toch een keer spaak gaat lopen. (bv boos en verdrietig wordt of gaat onderpresteren)
Het goed aanleren kan inderdaad het beste op school gebeuren. Sociaal emotioneel komt het meestal wel goed, tuurlijk heeft hij het nu naar zijn zin, dat zal in groep drie niet anders zijn. Als hij echt voorloopt zal hij daar ook meer aansluiting vinden, niet alleen om te spelen maar juist meer kinderen die qua niveau beter aansluiten. Onze ervaring is dat je maar beter op tijd in kunt grijpen. Als hij echt heel snel gaat kan je altijd kijken of fulltime HB onderwijs niet wat voor hem is. Dochter hier is dus wel versneld naar groep drie maar liep al snel weer voor. De reguliere school had als enige optie nog een keer versnellen, wij zijn daarom overgestapt naar HB onderwijs. Hier was versnellen niet nodig omdat ze heel veel extra aanbieden. Een gouden greep in haar geval, we hadden meteen weer een vrolijk en enthousiast meisje terug.

Ik begrijp je terughoudendheid heel goed, dat gevoel was er hier ook. Maar achteraf hebben wij het te lang (voor de overstap naar HB) aangekeken omdat wij vonden dat ze nog zo jong was. Uiteindelijk is alles goed gekomen en begint volgend jaar het middelbare school avontuur voor ons. (waar ik haar ook nog erg jong voor vindt:-) maar als ik eerlijk ben is ze er echt aan toe...)

Denk er dus nog eens goed over na, praat een keer met iemand anders erover (bij ons heeft het consultatiebureau erg veel gedaan, onze consulent had zelf een HB zoon en wist er veel vanaf.) En vraag het eens aan je zoon zelf (objectief). Wat wil hij? Dochter kon op die leeftijd al goed vertellen wat ze zelf wilde en wilde liever lezen en schrijven dan alleen maar spelen. Alle keuzes hebben wij in overleg met haarzelf gemaakt.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 21:21 
Volwassene

ik sluit me aan bij de vorige opmerkingen (geef antwoord op zijn vragen, ga samen op ontdekking, bied hem aan waar hij om vraagt). Maar ik wil nog toevoegen: maak je niet druk om 'de juiste methode' of zoiets. Dat komt allemaal later wel.

Ik vind de opmerking 'dat hoef je nog niet te kunnen/kennen' dodelijk. De enigen die dat tot nu toe tegen mijn kinderen hebben gezegd zijn leerkrachten, werkelijk waar. Dus die mensen die hun vak en passie hebben in het stimuleren van nieuwsgierigheid, het andere leren van nieuwe dingen. Ik kan daar echt niet bij.

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]