Het is nu 18 okt 2018, 06:03

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 1/2 onderpresteren op school
BerichtGeplaatst: 23 mei 2018, 22:46 
Volwassene

Mijn dochter is net 5 (april). Vorig jaar heeft ze in groep 0 gezeten vanaf maart. Nu zit ze in groep 1/2. Ze hoort dan bij groep 1 nu. Ze vind het prima op school, soms vertelt ze wat, soms niet, altijd fijn daar en mist ze wel vaak de juffen en de vriendinnetjes. Ze is daar heel rustig, kan met iedereen mee etc, niets bijzonders volgens de leerkrachten. Thuis is echter een andere situatie: ze vraagt veel aandacht en uitdaging (moeilijke puzzels, spelletjes, tekenen, rekenen, lezen etc). Ze wordt snel boos en wil altijd baas spelen en allees moet gaan zoals ze dat wil. Ze knutselt en tekent thuis ook heel veel uit zichzelf.

Op school dus doet ze dat nooit sterker nog ze vertoont daar geen enkele initiatief. Ze pakt het spel die vriendinnetje pakt, ze doet wat andere doet etc. Tot nu toe is prima want ik kan wel op eigen manier haar ook thuis uitdagen. Maar met het lezen en schrijven kom ik daar te kort aan omdat ik zelf geen nederlander bent en aan andere taal alfabet wil ik niet beginnen tot nederlandse in orde is. Dus dat gedeelte probeer ik steeds bij de leerkrachten aankaarten maar dat lukt nog niet zo goed.

Ze is qua niveau zeker boven wat ze op school laat zien. Ze kan enkele makkelijke woordjes leren en schrijven zoals kat, koek, ziek etc. Tellen en herkenen tot heel veel maar ook kleine sommen maken van 2+3, 5+5 etc. Ze kent uiteraad alle vormen kleuren en tangram doet ze gewoon in 1 seconde goed na. Kortom ze is wel slim (hb of niet geen idee). Schrijven doet ze ook thuis dan zo: ze vraagt mij de letters op te noemen bijvoorbeeld woordje ‘tulpen’ dan schrijft ze dat letter voor letter zoals ik dat noem. Dat is dus wat ze thuis doet. Ze kletst veel en heel erg ondernemend altijd thuis.

Zodra ze op school komt klapt ze dicht. Ze antwoord niets als iemand haar iets vraagt of zegt: weet ik niet. In kring zegt ze helemaal niets, nooit. Als ze op school testen afnemen en dan bij mij in de tafeltjesgesprek zeggen: cijfers kan ze tot 6 aanwijzen, kent 5 letters, komt niet uit zicht zelf iets nemen, niet actief in kring aanwezig. Het enige wat ze wel boven gemiddeld zeggen dat ze puzzels maakt met grootste moeilijkheidsgraad (thuis is het 100-200 stuks hoeveel is dat op school weet ik niet). Ze werken met oudste kleuters daar met weektaak van 4 werkjes. Dochter wilde die heel graag dus ik zei dat ze bij de juf moet vragen. Dochter was het bij de juf elke dag aan het vragen of ze die mag hebben tot ze uiteindelijk dat haar hebben gegeven (na weken lang!) en kreeg ik blije kind die elk maandag ochtend wakker wordt en zegt: jaa ik mag eindelijk weer een weektaak! Ze maakt zelf er planning van die werkjes en doet die foutloos.

Ik denk dat de juffen mij als een stalker al zien omdat ik elke x probeer aangeven dat dochter dus wel slimmer dat ze voordoet. Als ik haar vraag waarom ze niets zegt op school als er test wordt afgenomen met letters zegt dochter dat ze bang is. Juffen denken dat ze verlegen is. maar is het niet denk ik want de dochter was al hele leven zo (op psz zei ze geen enkel woord 2 jaar lang, niet eens ja of nee), ze begroet bijna nooit mensen en als iemand vraagt hoe heet je zegt ze niets. Behalve als het kinderen zijn daar vind ze met iedereen gelijk aansluiting.

Nu is wel zo dat kinderen die in groep 0 hebben gezeten vorig jaar gaan volgend jaar naar 2/3 behalve mijn dochter. Ze is daar heel erg verdrietig over en vraagt elke keer waarom ze dan niet. Duidelijke antwoord heb ik van de juffen niet gekregen behalve dat ze zeggen dat als ze de oudste kleuter is volgend jaar, dan gaan ze daarop meer letten en misschien is ze dan niet meer verlegen.

Ik hoef niet per se dat ze naar 2/3 gaat hoor. misschien hier kan ik tips en ervaring van andere vinden? Waar zou ik zelf moeten dan opletten volgend jaar? Hoe kan ik zorgen dat leerkrachten het wel zien/aanpakken in groep 2? Hoe kan ik zorgen dat ze verder ontwikkelt en niet blijft onderpresteren? Dochter is heel verdrietig dat ze niet met haar “besties” ook naar 2/3 mag. Zijn er goede manieren om dat haar uit te leggen en misschien dat kan haar stimuleren om juist wel presteren op school? Of is het gewoon normale gedrag beetje en ik stel mij aan?
*ze bekijken hier ontwikkeling met ‘kijk’ systeem.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 1/2 onderpresteren op school
BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 19:22 
Volwassene

Niet helemaal hetzelfde omdat mijn dochter al met 2,5 naar school ging (groep -1 en 0) en de juf haar cognitieve voorsprong al heel snel opmerkte, maar het eerste jaar sprak ze ook niet tegen de juf of in de kring. School wilde haar toen nog niet versnellen om haar daar sterker in te maken. Het tweede jaar bij dezelfde juf is ze daar heel erg in gegroeid, uiteindelijk fungeerde ze zowat als de 'mini-juf' van de klas en vormde ze een 'team' met de juf. Op cognitief vlak was het dat jaar wel moeilijk om haar uit te dagen ook al deed de juf haar best, we merkten heel goed wanneer ze extra uitdaging had gehad op school. Dan kwam ze vol energie thuis.
Het jaar nadien heeft ze 1 en 2 in 1 jaar gedaan en nu zit ze in groep 3.
We vertellen haar nog steeds dat je niet enkel naar school gaat om te leren rekenen, schrijven ... (want op dat vlak leert ze weinig nieuws) maar ook om te leren praten voor een groep, te leren samenwerken, te leren omgaan met fouten maken, voor je mening uitkomen ...

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 19:37 
Volwassene

Is het niet een optie om thuis een paar filmpjes op te nemen van dingen die ze kan? Lezen, rekenen enzovoort? Misschien dat de juf het dan wel wil geloven... Het lijkt een duidelijk geval van onderpresteren te zijn. Lastig he, als leerkrachten je kind niet zien zoals ze is!

BerichtGeplaatst: 26 mei 2018, 19:39 
Volwassene

Wow met 2.5 naar school al! Knap hoor!
Is inderdaad ook dat ik denk haar kan helpen en juffen zijn wel heel leuk. Ze gaat wel graag naar school en mist oprecht juffen en vriendinnetjes maar als je vraagt wat ze nog mist is dan ‘weektaak’ haha

Fimpjes maken kan ik moet daar wel echt dan tijd voor nemen. Enige probleem is ook dat ze soms bij ons ook zo doet dus doet alsof ze niets weet. Voorbeeld ik zeg: kom we gaan gellen tot 50. Ze zegt niets. Ik zeg wat is er. Ik krijg gewoon niets ze zegt echt niets. Uiteindelijk zei ze: ik kan dat niet! Ik zeg jawel want je deed het ook al eerder. Ze zegg weer niets en weigert. En dan pas als ik ga dreigen met: je mag dan niet tv kijken of ijs of zo iets dan zegt ze: oh, okey! En begint in snelle tempo doortellen.. dus het is een lastig gevalletje. Maar zo was ze altijd haar hele leven geweest.

We hebben met mijn man gisteren een brief naar de juffen gestuurd om zsm afspraak te maken met vragen die we stelden. Wat ik voornamelijk zelf niet wil is dat ze het ‘lekker makkelijk’ gaat vinden dus ook het uitdaging niet aangaan omdat het dan wordt toch niet gevraagd.

Over moe zijn btw: het is ook zo dat ze echt bijzonder niet moe is na school in tegenstelling tot de andere kinderen. Zo is beetje haar schema: maandag gelijk na school schilderles en, turnen erna gelijk en pas 18.30 thuis. Dinsdag afspraakje na school, woensdag na school afspraakje en erna tennisles en erna speelt ze nog uurtje buiten. Donderdag na school afspraakje. Vrijdag na school balletlet en uurtje buiten spelen. Zaterdag swemles in vroege ochtend.
Ze is dus echt drukke kind en dat verbaasd echt iedereen in de omgevind dat ze dan niet moet is. En is ze dan ook echt niet moe...

Btw: ze wordt tweetalig opgevoed. en toevallig gisteren (ik denk na het lezen van email heeft juf haar voor het eerst gevraagd terugtellen vanaf 10). Dochter zei dat ze het heel apart vond dat het haar werd gevraagd. *ze kan in beide talen tellen tot 10 en terug. Vanaf 20 terug met klein beetje hulp van mij. Telrijen kent ze tot 30 zeker foutlos.
Ik heb voor haar Squla geinstaleer ze doet groep 2 daar moeiteloos met enkel foutjes. Ze heeft de meeste last met audectief (of hoe heef het als ze moet horen). Ze is heel visueel ingesteld zeg maar ipv horen of zeggen.

BerichtGeplaatst: 26 mei 2018, 20:06 
Volwassene

Kinderen op deze leeftijd laten vaak meer zien als vaardigheden niet op verzoek moeten worden uitgevoerd, maar tijdens spel. Door bijvoorbeeld na een spelletje te vragen wie de meeste kaarten heeft of het meeste geld.

BerichtGeplaatst: 26 mei 2018, 21:43 
Volwassene

Loekie: ik denk dat ze dat ook niet doet of het is op een of andere manier niet te zienZ er zij 33 kinderen in groep... anders snap ik niets.. overigens groot/klein/meer/beter/evenveel etc kent ze al aidns ze 2.5-3 jaar is en ik was verbaasd dat de meeste kinderen nog niets een pennengreep hebben daar en dochter had het al het met 2.5 jaar goed...

Ik ga zoiezo de komende alles paar dagen verzamelen van haar kennis. Ik weet wel wat ze al kan etc dus ik moet even zelf ook een en andere op papiertje zetten wat ze laat thuis wel zien. Zo wist ze ook met 4 jaar al kleuren van regenbood zeggen en terug in de goede volgorde en pas nu een jaar later heb ik het gevraagd en zegt ze het ook weer foutloos. Uit school komt ze wel met regenboog tekening kleuren door elkaar en toen ik haar vroeg waarom want je kent toch de volgorde ze zei: juf zei ‘dat je zelf het mag weten welke kleuren je gebruikt’.
Ze kent ook bijvoorbeeld niet alleen alle kleuren maar ook hoe je die kan mengen uit het hoofd: oranje krijg je met die en die en paars met die en die.
Dat is ook iets wat wordt niet gevraagd op school denk ik en het simpele : welke stapeltje boeken roeter van de twee kent ze al lang dus zegt ook lekker niets als het niet 1 op 1 haar wordt gevraagd denk ik....

BerichtGeplaatst: 27 mei 2018, 08:15 
Volwassene

Lieverding, ik begrijp dat ze het op school niet laat zien. Mijn opmerking was vooral bedoeld als reactie op jouw uitleg dat een filmpje maken niet mee zal vallen omdat ze het thuis ook doet en niet gaat tellen als je bijvoorbeeld zegt: kom we gaan tellen tot 50. Volgens mij komt het echt heel veel voor dat kinderen dat niet doen op verzoek (voor hun gevoel: op commando). Als je haar filmt tijdens spontaan spel heb je meer kans dat zichtbaar is hoever ze is.
Toen mijn oudste 5 was liet hij op school niet zien dat hij kon lezen. De intern begeleider nam hem mee en liet hem lezen buiten de klas en constateerde dat hij nauwelijks kon lezen. Toen ik met voorbeelden kwam heeft de leerkracht het eens anders geprobeerd. Ze vroeg of hij een boek met een bepaalde titel uit de kast wilde pakken en vroeg of hij even iets voor kon lezen aan een ander kind omdat ze zelf met een kind aan de slag moest dat in zijn broek had geplast. Ondertussen keek ze natuurlijk vanuit haar ooghoeken wat er gebeurde en mijn zoon, die niet het gevoel had dat hij 'getest' werd, ging het gewenste boek halen (en hield zijn hoofd schuin om de titels te lezen) en las het kindje een paar regels voor. Toen ik later vroeg waarom hij bij de intern begeleider niet ging lezen zei hij: anders zou ze misschien zeggen dat ik naar groep 3 moest.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2018, 08:54 
Volwassene

Loekie: ik snap het inderdaad. Goed punt!

BerichtGeplaatst: 28 mei 2018, 09:56 
Volwassene

Lieverding, mijn dochter was ook heel stilletjes en verlegen op school. Totdat ze aangaf dat ze niet begreep waarom zij als gr. 1 niet de taken van gr. 2 mocht doen, want die waren toch ook heel makkelijk. Nadat we dit bij de juf aankaartten en zij naar gr. 2 werd overgezet met extra uitdagende werkjes, bloeide ze helemaal op. Ze werd actiever in de klas, maar ook thuis. Echt binnen 3 weken hadden we een ander kind. Erkenning van de voorsprong en begrip is echt zo ontzettend belangrijk!
Het is ook verwarrend als je steeds wordt onderschat, dan ga je toch twijfelen aan jezelf.
Dus: goed dat jullie die brief hebben gestuurd aan de juf. Succes verder!

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 19:56 
Volwassene

We gaan morgen in gesprek met de juf.
Wat opvallend is dat sinds ze ons mail hebben gekregen begon mijn dochter vertellen dat juf kwam steeds aan met werkjes die ze moest doen terwijl andere kindjes gingen speelde. Dochter vond het heel leuk en niet erg om iets te doen terwijl andere speelden. Ook vroegen ze haar om te tellen tot 10 en terug. Maar die werkjes waren makkelijk zei mijn dochter. Weet niet precies welke ze deed ze zei entje met blokken twee kleuren en 10 stuks blokken namelen op het plaatjes en tweede is iets met woordje ‘brood’ ze moest of zelf letters in elkaar zetten of zoals oo voorbeeld... ze verteld niet veel helaas..

Ik heb het afgelopen dagen zelf getest met de dochter en ze kent zeker 12 letters als klank, aanwijzen en opschrijven. Ook kan ze opschrijven woordje vanuit klanken die ik noem “juf” bijvoorbeeld. We gaan morgen allees overleggen want ik heb hele lijstje gemaakt van wat ze wel kan (dat heb ik dan zelf gestest volgens checklijst eind roep 2). Ben benieuwd!

Laatst bijgewerkt door Lieverding op 29 mei 2018, 23:12, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 21:26 
Volwassene

Het lijkt erop dat ze jullie mail serieus nemen, dat is mooi! Veel succes morgen met het gesprek!

BerichtGeplaatst: 30 mei 2018, 19:19 
Volwassene

We hebben vandaag het gesprek gehad op school met de leerkracht.
Ze hebben afgelopen dagen haar beetje gestest met werkjes en het resultaat is niet heel erg afwijkend van de mijne: 9 letters-20cijfers aanwijzen en zeggen.. Maar ze kan bijvoorbeeld ook die 9 letters schrijven alleen laat ze dat op school niet zien en dat testen daar doen ze niet ivm de tijd en het niet relevant aan de gehele groepsniveau.
Wat is volgens hun het probleem is en ook de reden dat ze in 1/2 blijft (ipv 2/3) als oudste kleuter en niet naar 2/3 gaat is dat ze steeds bij het moment: spelen/werken kiest op het bord spelen ipv werken en als ze kiest werken kiest ze vaak dezelfde wat andere doet. Ook gaat ze niet gelijk aan werkje beginnen maar eerst kijkt eromheen hoe dat de andere doen. Dus ze zeggen dat het ligt aan stukje zelfvertrouwen volgens hun. Dus dat ze nog een keertje 1/2 doet als de oudste kleuter ze dan opeens anders zal doen in dat stukje.
Verder wat eiegnlijk niets mis mee om haar naar 2/3 gaan maar ze denken dat ze dan gaat vastklammen aan vriendinnetjes en verder dan ook zo doorgaat zoals nu in de groep.

Overigens dochter vind werkjes doen wel veel leuker dan spelen en als het wordt aangeboden wil ze dat wel en zegt zelf dat ze niet erg het vindt om te werken terwijl andere spelen. Wat ik vermoed is dat ze haar niet op de juiste manier benaderen. Ik heb voorgesteld dat ze ipv zeggen tegen hele groep: nu mag je werken en spelen zeggen 1 op 1 tegen haar: hier heb ik een moelijke werkje voor je maar je mag ook kiezen om te spelen.

Vervolgend docgter vraagt mij: waarom mag ik niet naar 2/3 en ik antwoord dus dat: omdat je kiest op het bord vaak spelen ipv werkje en dat je vaak kijkt wat andere doen en dat kiest. Docher zei dat klopt maar ik wist niet dat ik werkje moest/kon/mag kiezen. Dus ergens daar in communicatie gaat het mis. Dochter heeft duidelijk ook structuur nodig en in 1/2 heb je dat totaal niet met 33 kinderen waaronder de helft huilt, in broek plast en op juf op schoot wil. Juf gaf ook zelf aan dat ze geen extra aandacht van 1 op 1 kunnen geven en dat ze maar volgend jaar vanzelf dat leert.

Ik denk ook dat ze school meer ziet als spelen en thuis leren. Al leer ik haar niets ze pakt en doet alles zelf. Dus juf zei dat het zou wel goed kunnen en moeten we maar haar thuis verplicht met poppen laten spelen als we daar iets aan willen verandere nog

Voorloopig dus gaat ze alsnog naar 1/3 dus blijft nog een jaar en als we in de eerste qeken van het jaar niet uitkomen moeten we het met IB overleggen.

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]