Het is nu 17 aug 2018, 00:19




 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Over miscommunicatie en het vinden van het juiste niveau...
BerichtGeplaatst: 16 mei 2018, 10:50 
Volwassene

Geregistreerd: 25 sep 2014, 20:01
Berichten: 29
Hoi, ik wil jullie graag een (lange) situatie voorleggen en om jullie advies vragen.

Het gaat om mijn oudste zoon, januari 2008, nu 10 en zit in groep 6.
Hij is al zijn hele schoolleven o.a. de dupe van slechte communicatie omtrent hem.
Wij zijn begonnen op een “gewone” obs, al tijdens het uitzoeken van een school hadden wij geïnformeerd naar opties voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zoals plusklassen e.d.
Dat zou allemaal aanwezig zijn.

Vervolgens begon hij in groep 0, in groep 1 mocht hij groep 2 doen en zou dan door mogen naar groep 3. Echter raakte de juf overspannen, ging weg, niemand wist ergens van en moest hij groep 2 doubleren.. 2,5 jaar kleuterklas, dat was een teleurstelling!
In groep 2 deed hij maar een beetje zijn eigen ding. Hij had geen aansluiting, al zijn vrienden zaten al in groep3/4. Hij schreef woorden als termometer (oké wel zonder h ;) ) en wist alle kleuren, dagen van de week, maanden van het jaar, rekende, las, schreef enz..
In groep 3 ging hij volledig uit, de eerste dag kwam hij thuis “mam, moet je dit horen, we krijgen een HELE week om het woordje ik te leren I K, ik! Dat kan ik allang, zucht!” Hij kon wel hullen en deed daar dus helemaal niets. Toen ik zei dat hij thuis de ondertiteling van Discovery channel kon meelezen werd ik schaapachtig aangekeken, want op school las hij geeneens de rijtjes (maar mam, daar staan fantasie woorden tussen, ik ga toch geen onzin oplezen??)

Eind van het jaar (3 weken voor de zomervakantie) heeft de juf hem toch deels doorgetoetst, haalde makkelijk E4. Zij zou ermee aan de slag gaan. Na de vakantie ging hij naar groep 4 en er gebeurde niks, ze had het niet mogen doortoetsen en IB’er/directie zagen de noodzaak niet. Na een lang “gevecht” toch deels doorgetoetst, op M5 allemaal I+ behalve spelling, dat was een IV, daar vielen ze over “ja, spelling kan hij niet..” Na nog meer gesprekken kregen ook hun het inzicht dat je spelling niet kunt weten zonder uitleg. Na de kerst mocht hij in de ochtenden en voor geschiedenis/aardrijkskunde over naar groep 5, ook direct de Cito’s gedaan en goede scores behaald (bijna alles I+)
Maar toch twijfelde school, ze wilde een IQ test, dit ging via hun. Ze hadden vooraf gezegd als hij 120 behaald mag hij versnellen.
Ik heb vragen gesteld over wie de test afnam, welke test het zou zijn, of ze gespecialiseerd was in HB en of ze zouden meenemen hoe de situatie nu is? (onderpresteren/faalangstig/perfectionistisch e.d.)
De week voor de test was hij ziek (miss eenmaal eerder ziek van school geweest in zijn hele leven) hij vond het keispannend en wist wat er vanaf hing.
Op de dag zelf verwachte ik dat ik er eerst bij zou zijn en met de tester zou spreken, dat was niet het geval, hun zouden alles doen.

Een week later was de uitslag er, 1 A4tje met daarop IQ 119. Met een V/p kloof van 40 punten.
Verder niets, ik vroeg wanneer de observatie eraan kwam, maar die kwam niet, school had gevraagd die niet te maken want dat leek ze niet nodig.
En met deze uitslag gingen ze dus niets doen, hij werd per direct teruggeplaatst in groep 4 en zou het 3 sterren niveau gaan volgen. Ik vroeg wat ze met de kloof zouden gaan doen, het antwoord daarop was niets. De orthopedagoog had als verslag Er is sprake van een disharmonisch intelligentieprofiel. Hierdoor is voorzichtigheid geboden bij de interpretatie van het TIQ. Kortom stond er “hij praat slim maar er bestaat grote kans op overvraging, dus laten bij wat het is”
Bij nader onderzoek van mijzelf was de orthopedagoog NIET gespecialiseerd in HB en was er niets besproken wat betreft de problemen/invloeden van dat moment. Ik heb nog gemaild/gebeld met de orthopedagoog en kreeg terug dat dingen als faalangst e.d. niet getest kunnen worden met een WISC. Ik heb nog geprobeerd met haar te praten dat ik snap dat je het niet kunt testen, maar dat het wél van invloed kan zijn, dat was volkomen tevergeefs…

Intussen hoorde ik dat er in ons stadje 2 jaar terug een HB afdeling was geopend binnen een andere basisschool (overigens zelfde overkoepelende organisatie/samenwerkingsverband, maar niemand die het je verteld)
Ik heb daar contact mee opgenomen, onze zoon is aanvullend onderzocht op zijn executieve functies (door iemand die er wel verstand van heeft) en hij is aangenomen op de HB school, echter wilde ze daar ook niet versnellen en ondanks dat hij groep 5 half heeft gedaan en alle Cito’s had afgerond begon hij hier opnieuw in groep 5. Er zou goed overlegd worden hoe we dat gaan opvangen, ook zou er gewerkt worden aan zijn handschrift wat al jaren een “probleem” is.
Hij heeft zich bij het nogmaals een groep doubleren maar neergelegd en verder wel een oké jaar gehad. Hij vond gelijk aansluiting met de jongens uit groep 6, 7 & 8, Halverwege het jaar is deze school verhuisd naar een nieuw gebouw (binnen een heel nieuw concept brede school) hierbij werden de groepen ineens gesplitst in 5&6 en 7&8, hierdoor was hij zijn net nieuwe aansluitingen alweer een beetje kwijt.
Eind van het jaar gingen zowel de directeur als de HB leerkracht weg. (dat was vorige zomer)
Ons laatste rapportgesprek voor de vakantie was er net een nieuwe HB leerkracht aangenomen en daarmee hadden wij het gesprek. Het eerste wat aanbod kwam was zijn handschrift, dat het zo slecht was en al zijn werk onleesbaar. Ik zag de verslagenheid van mijn zoon, jaar in jaar uit schrijft hij zelf als doel op om zijn handschrift te verbeteren. Dit was blijkbaar niet gecommuniceerd met de nieuwe leerkracht. Ik heb hem achteraf apart aangesproken en verteld dat dit al jaren een probleem is. Hij vroeg toen of onze zoon ooit schrijfbegeleiding heeft gehad. Dit was dus niet het geval, ik wist niet eens dat dit bestond. Na de zomer is hij hier gelijk mee begonnen, het blijkt dat hij o.a. hypermobiel is in zijn handen waardoor schrijven gewoon echt moeizaam gaat, met de therapie gaat het gelukkig al een stuk beter.
Na de zomer ging hij over naar groep 6 binnen 5/6, al zijn vrienden stroomde door naar 7/8 en/of gingen naar het VO.
En nu valt hij dus weer in een gat, hij heeft weinig aansluiting in de klas. Hij had wel hoop dat groep 6 het eindelijk zou worden, dat het nú echt zou beginnen nadat hij groep 5 eigenlijk heeft overgedaan.
Maar dat is dus niet het geval… Ik heb zo’n 2 maanden terug een gesprek gehad met de leerkracht en zoon erbij.
De leerkracht zei: Vertel! Zoon zei: Ik vind het te makkelijk. Leerkracht “gooide” zijn rekentoetsboek op tafel en zei: Eens! Moet je maar eens kijken en liet mij zien dat hij alle rekentoetsen voor het komende blok foutloos had gemaakt. Ze maken dus eerst de toetsen en krijgen dan les op wat ze nog niet begrijpen. We hebben gesproken over wat we kunnen doen, dat hij teleurgesteld was in het niveau van groep 6. Dat hij van 5 niks verwacht had omdat hij deze al gedaan had. Nou bleek dat de leerkracht helemaal niet wist dat hij 5 dubbel heeft gedaan! Verder was er niet echt een visie/plan over wat nu.
Ik vroeg of hij vooruit mocht werken, “nee, want dan heeft hij straks in groep 8 niks te doen” Ik gaf aan dat hij nu óók niks te doen heeft, dat is toch om het even? Eventueel toch versnellen kwam ook ter sprake, dat zou hij intern gaan overleggen. De leerkracht leek hem helemaal te begrijpen en enthousiast te zijn.

Vlak daarna hoorde ik dat deze leerkracht én de directeur met de zomer allebei ontslag hebben genomen, 1 jaar verder en iedereen waar we net weer een beetje mee hebben opgebouwd vertrekken weer.

2 weken terug hebben we het vervolggesprek met de leerkracht gehad. Ik zei dat ik het jammer vond dat hij vertrok “ja soms heb je dat”.
Versnellen was intern besproken, dat doen we alleen als het écht niet anders kan.. We zien hem echt niet lopen in die klas, en daar is hij waarschijnlijk ook binnen een maand het niveau weer voorbij. En misschien is het wel zijn gevoel/beleving want hij is wel altijd lekker bezig. Compleet andere wending, ineens ligt het allemaal weer aan mijn zoon het is zijn gevoel dat het te makkelijk is. Overigens geven ze wel aan dat hij dat niveau makkelijk aankan, maar dat is niet wenselijk want dan heeft hij in groep 8 niks (of zoiets?)
Als plan moet zoon nu verplicht extra werk maken zoals de rest ook hun weektaken heeft, dit om hem aan het werk te zetten/houden. Hij vertelde dat hij nu dus bijv. rekentijgers moet maken, Maar, zegt hij, “ik heb het gevoel dat dit plan nu ook alweer een flop is… Ik moet nu méér werk maken maar het is nog steeds niet moeilijk… Dit zijn gewoon rekenpuzzels..”

Ik heb aan de directeur gevraagd om zijn leerlingdossier in te mogen zien, dit omdat ze zo beide weer vertrekken en ik wil dat het compleet is. Niet dat weer na een half jaar/jaar er achter kom dat de leerkracht eigenlijk van niets weet.
Dit heb ik vandaag met de IB’er in mogen zien.
Er staat weinig in, eigenlijk alleen toets resultaten en vanuit de vorige school als “verslag” het soort van behandelplan waar ze mee bezig waren. Echter staan hier onwaarheden in zoals dat hij is teruggeplaatst naar groep 4 i.v.m. gedragsproblemen, dit heb ik nog nooit eerder gezien/gehoord.

Ik heb met de IB’er gesproken hoe nu verder, versnellen wil ze eigenlijk niet. Echter hebben ze nooit onderbouwd waarom dit voor hem niet wenselijk is.
Ze gaf aan dat ze heeft gehoord dat hij weinig/geen aansluiting in de klas heeft, maar na de zomer komt hij in 7/8 en ziet dan zijn vrienden wel weer…
Ik gaf aan dat we het over doortoetsen hebben gehad (met vorige leerkracht, nergens terug te vinden) dit vond ze ook niet nodig, want dan heeft hij alles al gemaakt en heeft hij in groep 8 niks te doen.
Ik vroeg hoe ze dan wisten op welk niveau ze hem iets moeten aanbieden, daar gaf ze niet echt antwoord op “het hoeft niet allemaal op toets gebied, hij kan ook iets anders leren bijv. over het sterrenstelsel ofzo” maar dit hoor ik dus al heel lang, er is idd genoeg te doen op school maar het niveau sluit niet bij hem aan.
Ze wil nu met de leerkracht en zoon zelf om de tafel om hem te vragen wat hij nou eigenlijk wil.
Ik vind het weer “losse flodders” hij is het hele jaar al “andere dingen” aan het doen.

Wat zouden jullie doen? Zoon wil zo graag leren en zo graag verder, maar hij lijkt niet te mogen? Hij is echt teleurgesteld (misschien ook in zichzelf?) dat hij 2x is versneld en weer is terug gezet.
Wat kunnen we doen dat hij op een niveau komt dat bij hem aansluit, waar hij leert leren en leert omgaan met frustratie als iets niet gelijk lukt? (want als hij echt ergens tegenaan loopt kan hij gefrustreerd raken, maar dit lijkt mij juist de grens die we moeten opzoeken?)



_________________
A giraffe and a turtle can occupy the same space in a room, though will never have the same world view.

Mama van zoon 2008, dochter 2009 & zoontje 2015
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Over miscommunicatie en het vinden van het juiste niveau...
BerichtGeplaatst: 16 mei 2018, 14:55 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 19:43
Berichten: 1281
Ik stuur je een pb


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: