Het is nu 23 sep 2018, 01:46

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Op zoek naar leermethode voor schaken
BerichtGeplaatst: 20 maart 2014, 11:21 
Volwassene

Mijn bijna 7 jarige vindt schaken interessant. De jaren 90 schaakfilm met monique van der ven vond ze helemaal leuk.

Maar ik zou het haar graag via methodeboekje en opdrachtenbladen willen leren, zodat ze het echt leert ipv maar een beetje schuiven met stukken omdat ik niet veel verder kom dat dat. En dan het liefst met werkbladen waar ze zelfstandig mee aan de slag kan.

Op internet kwam ik deze methode tegen: http://www.stappenmethode.nl/nl/stap1.php

Kent iemand die of heeft iemand andere suggesties?

Berichttitel: Re: Op zoek naar leermethode voor schaken
BerichtGeplaatst: 20 maart 2014, 11:37 
Volwassene

Mijn broer en ik hebben onszelf leren schaken vanuit : oom jan leert zijn neefje schaken. Geschreven door voormalig wereld kampioen Max Euwe
Je leert er genoeg uit om te leren kijken en een redelijke partij te spelen.

(Indertijd was ik ook 7 jaar )

Pfd van het boek

Er bestaat ook een vervolg op: Hoe neef jan een goed schaker wordt.
Daar zie ik echter geen pfd van, wel te koop in boekwinkels.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2014, 12:12 
Volwassene

Mijn oudste 2 kinderen hebben de basis van het schaken op de Plusklas geleerd. Ze zijn nu lid van de schaakclub. Daar gebruiken ze de stappenmethode.

Mijn dochter van 6,5 jaar heeft in 10 minuten geleerd hoe ze de stukken moet verplaatsen. Daarna is ze op de schaakclub begonnen in het boekje "stap 1". Ze heeft "opstapje 1 en 2" niet gedaan. In die 2 boekjes wordt de "echte" basis uitgelegd, de verplaatsing van de stukken. Boekje "stap 1" gaat er van uit dat een speler weet hoe de stukken worden verplaatst. In dat boekje staan opgaven waarbij ook strategische zaken worden geoefend.

Mijn 4-jarige zoon heeft van mij het verplaatsen van de stukken geleerd. Hij schaakt nu met zijn broer en zussen. Hij leert het zo al aardig :wink: Hij zal over een tijdje ook wel naar de schaakclub gaan en aan de stappenmethode beginnen. Ze bepalen op de club wel in welk boekje hij begint. Je hoeft niet bij het eerste boekje te beginnen (opstapje 1), maar je kunt met de opvolgende boekjes werken vanaf het boekje waarin je begonnen bent. Oudste is halverwege "stap 1" begonnen. Als ze dat uit heeft gaat ze met "stap 2" verder.

Ik vind het leuke boekjes, maar het is wel handig als jezelf de schaak-basis ook beheerst als je je dochter wil helpen. Ze kan zelf aan het werk in de boekjes, maar soms moet je toch even helpen. Als je zelf weet hoe de stukken moeten worden verplaatst en logisch (ruimtelijk) kunt denken is dat al genoeg.

Succes. :D

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2014, 20:47 
Volwassene

Er zijn hele leuke apps ! Wij hebben een app voor iPad waarbij ze alleen stappen kunnen zetten die zijn toegestaan... Zo leren ze het snel genoeg!

BerichtGeplaatst: 21 maart 2014, 09:23 
Volwassene

Dank voor de reacties en de pdf.

Ik ken zelf de basisbeginselen van het schaken en kan dus wel wat helpen. Heb alleen nooit echt strategisch leren spelen of vooruit denken. Misschien steek ik er dus ook wat van op.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2014, 09:38 
Volwassene

Die stappenmethode wordt op heel veel schaakclubs gebruikt. Ik ken ouders die niet konden schaken en zelf het boekje doorwerkten, een stukje verder dan de kinderen, en het hen zo aanleerden :wink:

BerichtGeplaatst: 09 apr 2014, 19:36 
Volwassene

Ik heb de stappenmethode ook geprobeerd voor mijn zoon van 6, maar het frustreerde hem enorm. Uiteindelijk zijn we maar gewwon gaan schaken en leerde ik het hem gedurende het spel. Dat werkte beter.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 19:11 
Volwassene

Naast de stappenmethode gebruikt onze schaakclub: chessity.com
Erg leuk en ook zeer geschikt voor scholen.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 21:35 
Volwassene

Ook leuk:
raindropchess.
Hierbij begin je met een leeg bord en bepaal je door kaarten om te draaien welke stukken je op het bord mag zetten. Als je koning op het bord staat mag je pas gaan zetten. Het kan dus zijn dat de een al eerder stukken mag zetten dan de ander. Daarmee voorkom je dat een geoefende schaker altijd wint van een beginner. Bovendien kun je als ouder heel goed begeleiden bij het neerzetten van de stukken, en daarmee het inzicht helpen ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 09:36 
Volwassene

Hier hebben mij beide dochters ook met de stappenmethode leren schaken. Het startboekje is stap 1, maar als je nog rustiger wilt beginnen kun je ook opstapje doen; daarvan zijn de diagrammen groter, minder per pagina, wat misschien voor jonge kinderen minder frustrerend is. Beide beginnen met de basisregels te oefenen; loop van de stukken en hoe je veilig kunt aanvallen, ruilen en mat geven. Daarna gaat stap 1 nog wat verder qua niveau en inzicht. Als je het snel door hebt is opstapje dan juist weer minder passend.
Chessity doet mijn jongste nu ook. Dat is qua opbouw op dezelfde principes gebaseerd als de stappenmethode, maar dan met veel leukere onlinespelletjes.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 09:39 
Volwassene

lala schreef:
Hier hebben mij beide dochters ook met de stappenmethode leren schaken. Het startboekje is stap 1, maar als je nog rustiger wilt beginnen kun je ook opstapje doen; daarvan zijn de diagrammen groter, minder per pagina, wat misschien voor jonge kinderen minder frustrerend is. Beide beginnen met de basisregels te oefenen; loop van de stukken en hoe je veilig kunt aanvallen/verdedigen, ruilen en mat zetten. Daarna gaat stap 1 nog wat verder qua niveau en inzicht. Als je het snel door hebt is opstapje dan juist weer minder passend.
Chessity doet mijn jongste nu ook. Dat is qua opbouw op dezelfde principes gebaseerd als de stappenmethode, maar dan met veel leukere onlinespelletjes.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 14:54 
Volwassene

In het engels is chesskid erg leuk

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]