Het is nu 20 nov 2018, 08:56

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hij wil niks doen!
BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 08:48 
Volwassene

Hallo,
Hier zitten we met onze handen in het haar mbt zoon en zijn weerstand tegen zomerkampjes, buitenschoolse activiteiten,... even kort situatie schetsen; zoon versnelde dit schooljaar nadat hij al drie jaar kloeg van saaiheid en stom en niet meer naar school willen. Hij zat wel in de kangoeroeklas maar dat bleek onvoldoende. Halverwege dit schooljaar is hij dus een klas hoger gegaan en dat werkt goed, na 4 weken zat hij terug bij de top van de klas en hij zegt dat het toch leuker is nu dus dag is fijn. De nieuwe zorgjuf ziet hem echt en dat doet hem duidelijk veel deugd- hij heeft geluk gezien te worden op school- bij grote zus is dit jammer genoeg anders gelopen.
Maar hij heeft geen zin in andere dingen, nooit. We hebben echt al tig verschillende kampjes aangeboden maar hij blijft het maar niks vinden. Met herfst herfst heeft hij voor de eerste keer een kampje gedaan (leren programmeren) dat hij wel ok vond, dus dat wou hij nu wel terug doen (wij als ouders sprongen een gat in de lucht, we hadden hét gevonden) maar maandagavond was de pret al voorbij, hij zegt dat het saai is nu, stom etc. Dus ik mail die organisatie wegens teveel herhaling, nu geven ze hem andere opdrachten en dat is ‘ok’ zegt hij maar echt niet fijn dat hij ‘weer’ dingen alleen moet doen en niet met de groep. Sjah, ik begrijp dat wel maar wij moeten uit werken en kinderen moeten dus echt wel activiteiten doen erbuiten...hoe is dat bij jullie? Is dit herkenbaar of eerder een ‘verwend’ trekje van de onze? Verplichten jullie buitenschoolse activiteiten? Wij verplichten voorlopig scouts. Is nu zijn derde jaar- hij zegt dat het echt stom en saai is maar wij hopen toch dat het hem iets bijbrengt- maar waar trekken we de grens, wanneer is het genoeg? Hij is een beetje een ‘loner’, geniet er wel van thuis buiten in de tuin te ‘werken’. Het is zo een grote tegenstelling met zijn grote zus (die 8 buitenschoolse activiteiten doet en nog klaagt dat er te weinig uren in een dag zijn waardoor ze dingen niet kan doen).
Graag jullie ervaringen, tips of adviezen.

Berichttitel: Re: Hij wil niks doen!
BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 11:29 
Volwassene

Als het verplichten is omdat de ouders moeten werken: Ja. Dan is er geen keuze en is het gewoon niet anders.
Als het verplichten is omdat hij op deze manier onder de mensen komt: Nee. Niet iedereen heeft behoefte aan 'leuke dingen doen met peers'.

Sommige mensen hebben het gewoon heel gezellig met zichzelf en zitten niet zo te wachten op verplichte sociale activiteiten. Als hij een loner is en het heerlijk vindt om in de tuin te werken, dan is dat prima lijkt me.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 11:47 
Volwassene

Het lijkt een beetje op onze dochter... die wil ook niets doen. zij leest liever. bij haar is het een combi van faalangst met nieuwe dingen proberen ('maar die andere kinderen kunnen dat allemaal al' na 1 proefles turnen over juist díe kinderen die al 5 jaar op les zitten, voor het gemak de andere beginners of brekebenen maar overslaand :roll: ) en zich ook alleen wel kunnen vermaken. Of zou het ook de leeftijd zijn? wij zitten er ook een beetje mee in de maag, vooral omdat het gevolg is dat ze bijna niet meer beweegt.

Misschien zou hij beter op z'n plek zijn als een activiteit ook veel individualiteit vraagt? een natuurclub of zo?
tja... als hij naar kamp moet omdat jullie werken dan is daar natuurlijk niet veel aan te doen. of zou hij kunnen logeren of zo bij opa/oma?

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 11:54 
Volwassene

Het enige dat bij ons verplicht is, is sport. Die mogen ze wel zelf kiezen.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 15:41 
Volwassene

Mijn kinderen willen alle drie niet op kamp. Mijn oudste vraagt altijd hoe lang het duurt, en als het langer dan 2 uur is, dan no way dat hij er naar toe gaat. De andere 2 worden er ook niet gelukkig van. Ik ga niks dwingen, het zij zo. Maar wij hebben oppas in de vakanties. Als we dat niet hadden, werd het natuurlijk wel even anders...

Hetzelfde geldt voor buitenschoolse activiteiten. Hier ook ten minste 1 sport verplicht, je mag zelf kiezen welke. Oudste vindt heel veel plezier in zijn ene sport, muziek en schaken. De andere 2 vooral in sport. Welke sport dat is, wil nog wel eens wisselen. En dat mag...

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 17:57 
Volwassene

Waarom wil je dat hij buitenshuis dingen doet?

Hier is niets verplicht, ook geen sport.
Ik werd en word zelf doodongelukkig van verplicht dingen moeten "omdat het ergens goed voor is". Ik geloof er ook niet in, in verplichten van buitenschoolse activiteiten.
Toen onze kinderen jonger waren hebben we het wel aangeboden, want wanneer je iets niet kent, weet je natuurlijk ook niet of het iets voor je is. Jongste is blijven sporten, de andere twee niet.
Zolang kinderen niet zelf duidelijk lijden door een gebrek aan contacten buitenshuis, na school, zie ik niet in waarom je ze dan zou dwingen iets te doen waar ze helemaal niets aan vinden . Wel kun je samen zoeken naar leuke buitenschoolse activiteiten die hij wel leuk vindt om te doen, en die ook bij hem passen. Passief op de bank zitten is hier ook geen optie.

En de gewone buitenschoolse opvang omdat ouders werken is natuurlijk iets anders. Daar kunnen kinderen meestal gewoon wel hun eigen dingen doen ook. Is dat geen optie voor jullie?

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 20:17 
Volwassene

Wat ik proef is dat jou zoon een gebrek heeft aan ontwikkelingsgelijken om zich heen. Eigenlijk lijkt jou zoon op mijn zoon die eigenlijk ook niks meer wou doen. Ook lijkt jou zoon op een kind uit zijn hb-groepje. Mijn zoon (puber) zit in een hb-pubergroep. (Mocht je meer willen weten kan dat per pb) Ik ga je niet vertellen dat zo'n groep het probleem helemaal oplost maar het geeft wel aan waar de problemen mee te maken hebben, namelijk je gespiegeld voelen, je zelfbeeld. Opvallend is dat mijn zoon door de deelname in de hb-pubergroep wordt geactiveerd. Een van de opdrachten was bijv. een hobby zoeken.Mijn zoon heeft gekozen voor een instrument en via het het internet leert hij liedjes. (Je moet je er ook weer niet te veel bij voorstellen) Via Skype spelen ze elkaar liedjes voor. Ineens heeft mijn zoon een voorstel als ik vraag wat hij wil doen, hij wil naar een bepaalde tentoonstelling. Ineens bouwt hij weer iets van Lego nadat hij op de pubergroep iemand met Lego had geholpen. (Thuis nooit naar de Lego omgekeken) Hoe dan ook het doet iets met hem. Ik zie ook heel duidelijk dat die groep iets met die andere jongen doet. De begeleidster begeleid ook groepen met een andere leeftijd. Door het land zijn vergelijkbare groepen.

Hoewel ik zelf ook nog niet precies weet hoe het zit, moet je het denk in de hoek van ontwikkelingsgelijken zoeken.

Zoonmoeder

PS. Mijn zoon gaat nu thuis ook weer koken nu hij zich meer "gezien" voelt.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 21:52 
Volwassene

Als je googled op iqbegrijp dan kom je programeercurcussen tegen voor hb'ers. Ze zitten in Meppel maar de curcussen zijn op meer plaatsen in het land.

Ik ken een loner die eigenlijk heel sociaal is. Kwam id door gebrek aan ontwikkelingsgelijken. Loner door gebrek aan beter dus. Als dat jullie zoon betreft is dit misschien iets voor hem.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 21:58 
Volwassene

Als je googled op iqbegrijp dan kom je programeercurcussen tegen voor hb'ers. Ze zitten in Meppel maar de curcussen (en of kamp) zijn op meer plaatsen in het land.

Ik ken een loner die eigenlijk heel sociaal is. Kwam id door gebrek aan ontwikkelingsgelijken. Loner door gebrek aan beter dus. Als dat jullie zoon betreft is dit misschien iets voor hem.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 23:52 
Volwassene

Wel, ik denk dat jullie allemaal een punt hebben.
Buitenschoolse activiteiten tijdens vakanties blijven noodzakelijk hoewel hij er een pak minder doet dan zijn grote zus en dus een pak meer bij Oma en Opa verblijft tijdens vakanties. Echter, mijn schoonouders hebben echt al een gezegende leeftijd van rond de 80 dus ik wil die mensen ook wat sparen (ze zeggen nooit nee, het is altijd helemaal ok). Ik heb ook nagedacht over dat verplichten van activiteiten- de achterliggende reden bij scouts ligt in feit dat het mij ‘veilig’ lijkt gedragen te worden door een groep, ook al ben je anders en dan is scouts wel een goede optie. Alleen is dat ‘grote groepen’ gegeven niet fijn voor hem. Hij is best wel extravert en durft wel dingen te vragen en doen maar hij is niet voor grote groepen. Gisteren vroeg ik eens door- wat er zo vreeslijk is voor hem aan grote groepen. Hij zei omwille van 2 redenen: bij kampjes zijn er dan bvb 2 begeleiders en moet hij eindeloos wachter om verder te kunnen (hij is geen voortrekken, zal wel gedumdig wachten tot iemand bij hem komt) en 2) het is dan vaak zo druk en bij veel jongens is het vaak ook voetbal- daar doet hij niet aan mee- en dan is hij toch weer alleen.
Dus, hij is wel een beetje een loner maar alleen in groep is natuurlijk niet fijn, liever alleen thuis of in de tuin of ik zijn kamer (of aan de pc).
Ik heb alvast met hem besproken dat hij dit jaar scouts nog afmaakt- en als hij dan volgend jaar niet meer wil dan is dit ok- maar wel iets anders in de plaats. Hij koos circusschool dus dat is ok.
Blijven nog steeds de vakantiekampjes over, de tips ook daar denk ik zeer terecht, een gebrek aan gelijkgestemden. Hebben jullie ook tips voor dat soort kampjes in België?
Alvast heel erg bedankt allemaal- het helpt een heel pak!

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 11:43 
Volwassene

Hoi Bazil,

De situatie in België ken ik niet maar ik wil wel met je meedenken. Ik kwam deze link tegen:
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/04_ ... kamp.html#
Niet alle informatie is up to date maar het geeft misschien wel informatie in welke richting je kan zoeken.

Zoonmoeder

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 14:09 
Volwassene

Zelf geen ervaring met deze organisatie, maar vlakbij de Belgische grens: http://www.unique-talent-kampen.com/kampen.html

Wij hebben ook tijdens vakantie's opvang nodig omdat we beiden werken, en we hebben een plekje gevonden waar onze dochter zich heel prettig voelt. Geen peers, maar de omgeving en hele relaxde mensen maakt dat zij zich daar graag naar toe gaat. Er is in principe een programma, maar er is altijd ruimte om even terug te trekken, (dan doet ze niet mee met de activiteit maar gaat bv een boek lezen). Ze zien de kinderen, en geven ruimte waar nodig.

Besef dat het een lastige tip is, maar we hebben eerst naar de omgeving gekeken (waar voelt dochter zich fijn, in haar geval bos of strand) en van daar uit iets gezocht waar ze enigszins flexibel zijn.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 14:44 
Volwassene

Ik zou hem ook niet verplichten. Zoals al eerder gezegd: sommige kinderen zijn gewoon meer op zichzelf. Ik weet zelfs niet of ik een kind zou verplichten om te sporten, maar dat vind ik moeilijk om te zeggen omdat onze oudste graag sport.

Onze oudste wil echter eigenlijk nooit naar de BSO, maar dat is nou eenmaal niet anders. En als ik haar ophaal heeft ze eigenlijk altijd een leuke dag gehad.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 08:03 
Volwassene

Wat wij verplichten is dat als hij ergens aan mee doet, hij wel zijn best doet.
Ik ga niet overal naar toe rijden en voor betalen, wanneer hij geen inzet toont.
Nu is dat bij hem gelukkig geen probleem.

Maar ik denk wel dat "het verplichten" ten koste zal gaan van motivatie en inzet.

Ik kan me voorstellen dat hij het zou kunnen zien dat hij "weg moet" omdat hij "teveel is" omdat jullie moeten werken. Kinderen kunnen het soms erg op zichzelf betrekken.
Heb je wel eens echt met hem gesproken over hoe hij zich voelt in de vakantie met of zonder kamp etc?
En fantaseren over vakanties zonder de beperkingen van het echte leven, dat is leuk en daar kun je of hij misschien zelfs inspiratie van krijgen.

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]