Het is nu 10 dec 2018, 09:42

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Potjestraining: help!
BerichtGeplaatst: 09 apr 2018, 16:46 
Volwassene

Beste mama's en papa's,

We zitten met de handen in ons haar met onze (vermoedelijk) HB & ASS - peuter. Ze is sinds vorige week twee en begonnen aan de potjestraining. Dat is als volgt verlopen:

Vrijdag-zaterdag-zondag-maandag(pasen) was ze thuis en geen enkel succes behaald. eerste potje wilde ze niet op gaan zitten, nieuw gaan halen en dat was al beter, maar uiteindelijk nog een 3e en 4e potje moeten gaan halen voor het helemaal oké was... Nu goed, tot daar aan toe. Ze wou dan al gaan zitten en eventjes blijven zitten, maar pipi doen? Nee hoor. Ze gaf exact aan wanneer ze moest gaan, ging dan ook even zitten, maar de pipi belandde altijd op de grond.

dinsdag-woensdag-donderdag naar de crèche: dinsdag één ongelukje 's ochtends en de rest van de week is ze daar perfect droog geweest. Nooit ongelukjes, altijd netjes pipi gaan doen en zegt ook gewoon zelf als ze pipi moet doen.

vrijdag-zaterdag-zondag: thuis vol goeie moed terug begonnen, maar exact hetzelfde scenario als het weekend ervoor: geen enkel succesje.

vandaag, maandag, terug naar kdv... je raadt het al: perfect droog en altijd flink op potje.

Herkent iemand dit? Wie weet raad? We hebben thuis alles al geprobeerd qua belonen en dergelijke...

groetjes

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Potjestraining: help!
BerichtGeplaatst: 09 apr 2018, 17:22 
Volwassene

Ik heb verschillende (tegenstrijdige) adviezen:

1) Lekker laten gaan. Ze is pas net een week 2, je bent 1,5 week bezig. Ik zou me pas zorgen maken tussen 3,5 en 4 jaar. Past volgens mij prima bij normaal peutergedrag. Op het kdv wel netjes je fruit/brood/eten en op het potje gaan zitten en thuis lekker niet :D

2) Gelet op mogelijke ASS, is het potje thuis hetzelfde als op de kdv? Een ander soort potje kan (overigens voor ieder kind) best eng zijn.

3) Gelet op mogelijke HB: ze moet de nut en noodzaak ervan inzien. Op het kdv is dat wellicht aanwezig, immers 'andere kinderen doen het ook,' maar waarom zou je het thuis doen? Niemand anders gaat erop zitten en papa en mama verschonen me toch wel (bij kdv heb je niet altijd garantie dat dat meteen gebeurt). Hier hadden we met 1 jaar zindelijk kunnen zijn, maar pas vlak voor haar 3e verjaardig besloot ze dat haar luier kriebelde. Toen was er dus een nut en noodzaak om op de wc te gaan zitten. Vanaf dat moment geen ongelukjes meer gehad en was ze meteen ook 's nachts zindelijk. Het werken met beloningskaarten heb ik opgegeven. Wijze tip gekregen van iemand anders op het forum: werkt heel denigrerend voor veel hb'ers, hoe klein ze ook zijn.

En dan nog een advies wat voor alle 3 de adviezen van toepassing is: ik zou er vooral niet al te gestresst van proberen te raken. Kinderen (hb of niet) zijn slim genoeg om door te hebben als ze iets hebben gevonden waarmee ze papa en mama op de kast krijgen en broekplassen is dan best wel een vervelende...

Succes!

BerichtGeplaatst: 09 apr 2018, 17:23 
­

Gaat ze op de creche op het potje of op een wc-tje?

BerichtGeplaatst: 09 apr 2018, 17:28 
Volwassene

Bij ons gingen ze meteen op de wc, niet op het potje. Ik geloof dat we wel korte tijd een zitverkleiner hebben gebruikt. En een opstapje (de jongste wilde meteen staand plassen) :lol:

BerichtGeplaatst: 09 apr 2018, 17:28 
Volwassene

@emma30: ik kan me in alle drie de adviezen terugvinden :-) misschien vooral zelf proberen loslaten en maar met de dweil rondlopen, dat zou kunnen helpen. Ik ga toch ook overwegen om aan de creche te vragen of ik zo'n potje mee naar huis mag nemen om te zien of dat werkt...
Wat de nut en noodzaak betreft: daar gaat ze zelf achter moeten komen denk ik he? Dat is niet iets wat we zouden kunnen voorkauwen voor haar geloof ik he?

@sjuut: potje, die kleine wc'tjes zijn voor later heb ik me laten vertellen

BerichtGeplaatst: 09 apr 2018, 17:37 
Volwassene

Volgens mij is ze al (bijna) zindelijk, als ik het zo lees. Prijs haar daarvoor na een dag kdv en zeg dat ze nu groot is en op de wc mag.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2018, 17:41 
Volwassene

Drietje, proberen waard! morgen testen...

BerichtGeplaatst: 09 apr 2018, 19:05 
Volwassene

Succes! Ik ben benieuwd!

BerichtGeplaatst: 10 apr 2018, 05:41 
Volwassene

Hier dezelfde ervaring met dochter toen ze net twee was. Plaste op de grond in plaats van op het potje en zei ook letterlijk dat ze niet op het potje wilde. Ik heb het toen na de eerste ochtend laten gaan. Zindelijkheid kun je niet afdwingen, dus als ze niet wil, wil ze niet. Ze is nu twee jaar en negen maanden en heeft al die tijd gezegd dat ze een pamper wou en geen potje. Ze begon twee weken geleden telkens door te lekken. In plaats van een maat grotere pampers te kopen, hebben we haar gezegd dat ze gewoon te groot was voor pampers en dat we haar zondag zouden gaan leren op het potje te gaan. Ze mocht er ook voor kiezen meteen op de wc te gaan. Ze koos het laatste. We hebben vervolgens een paar dagen af en toe gezegd dat ze zondag geen pamper aan zou krijgen, maar op de wc ging leren plassen. Op zondag ook daadwerkelijk begonnen. Eerste dag 5 ongelukjes, tweede dag 2, daarna zindelijk. Ook als we ergens anders zijn, gaat ze daar op de wc. S nachts nog een pamper voor de zekerheid, maar daar zit ook zelden iets in.

Dus een duidelijk nut hielp hier ook behoorlijk.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2018, 14:27 
Volwassene

SSAT schreef:
Wat de nut en noodzaak betreft: daar gaat ze zelf achter moeten komen denk ik he? Dat is niet iets wat we zouden kunnen voorkauwen voor haar geloof ik he?

Nou ja, je kunt ervoor gaan zorgen dat de luier niet meer aangenaam is. zoals maria hiervoor deed: geen grotere luiers meer kopen. maar daar hoef je niet mee te wachten: je kunt nu natuurlijk ook al een kleiner maatje. Of gewoon het pak leegmaken en zeggen: dit is het laatste pak, we gaan geen nieuw meer kopen en als dit op is, ga je op het potje net als op de psz.
Iemand anders had ook oefenbroekjes met een onderbroekje er onder. Op die manier voelt het kind wel dat het nat wordt en onaangenaam, maar lekt het niet door.
of je kunt het nu een beetje laten gaan en wachten tot de zomer... 2 weken in de blote kont in het warme weer buiten laten ronddartelen, en voor heel veel kinderen is het gepiept.
in welke zin maakt de ASS het gecompliceerder? hoe uit zich dat rondom zindelijkheid?

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 20:58 
Volwassene

Vanavond vlak voor het slapen is het dan toch gelukt, na twee weken weigeren.
We hadden gezegd dat we zouden gaan zwemmen morgen als ze op het potje ging, en ze deed het :-)

Laatst bijgewerkt door SSAT op 13 apr 2018, 13:23, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 22:13 
Volwassene

Super!!!!

Hier een +2,5 jarige die qua lichaamsbeheersing al een jaar op de pot zou kunnen, stelde ik vorige maand de vraag; Wou je niet eens op het potje? Nadat hij smiddags in een keer zijn luier gedownloaded had... Met zware lekkages tot gevolg..... Ik kreeg als antwoord; Nee. Wil douchen. (Dat had ik die ochtend geweigerd met het antwoord; "Doen we vanavond.") Ben dus nog steeds op zoek naar "zijn" duidelijk nut :toilet2:

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 22:44 
Volwassene

onze ervaring: hoe meer wij er mee bezig waren, hoe meer kind het weigerde. Pas toen we het loslieten en er geen aandacht meer aan besteedden ging het na een tijdje gewoon vanzelf.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2018, 13:20 
Volwassene

Voor mijn kind heb ik een boek van Bobbi gekocht en een nieuwe pot (we hadden zo'n eentje van de Kruidvat en nu van de IKEA). Ze besloot zelf dat ze in de pot wilde plassen, net als Bobbi. Na twee dagen zijn er niet meer plasongelukjes geweest. Poepen vond ze vies, maar na een ongelukje bij de winkels, doet ze het nu in de pot. Ze is trouwens ook direct snachts zindelijk geworden.
Mijn advies? Gewoon wachten en niet het druk voor je kind maken. Als hij HB en ASS moet je niet vergeten om elke keer hetzelfde patroon te volgen, en zoals iemand zei, moet hij de nut vinden. Succes!

BerichtGeplaatst: 30 jul 2018, 15:06 
Volwassene

Ik zou vooral even vasthouden aan 1 manier en niet constant wisselen van aanpak. Het verder vooral laten gaan op deze leeftijd. Druk zetten hielp hier niet en belonen daar waren ze alledrie ook niet gevoelig voor.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2018, 18:51 
Volwassene

Twee van mijn kinderen hadden zich niet serieus genomen gevoeld bij het gebruik van het woord pipi. Wat zeggen ze op het kdv?

BerichtGeplaatst: 14 aug 2018, 12:08 
Volwassene

Ondertussen 4 maanden verder dus uiteraard is het inmiddels gelukt :) toch bedankt nog om de moeite te nemen om te antwoorden.

Het woord pipi is hier bij ons een heel fatsoenlijk en normaal woord hoor, dus daar gaan onze kids niet moeilijk over doen. Dit gebruiken ze ook in KDV en op school.

BerichtGeplaatst: 14 aug 2018, 13:45 
Volwassene

Fijn dat het gelukt is!

Wat apart dat kdv en school zo'n woord gebruiken in mijn optiek.. Het is toch gewoon plassen of poepen, maar dat is aan ieder zelf ook verder ;)

BerichtGeplaatst: 14 aug 2018, 15:37 
Volwassene

Citaat:
Wat apart dat kdv en school zo'n woord gebruiken in mijn optiek..
In het zuiden is het woord pipi normaler dan in het noorden, waarschijnlijk vanwege het Franse 'faire pipi' hetgeen in het Frans gewoon plassen betekent.

BerichtGeplaatst: 14 aug 2018, 16:01 
Volwassene

In België is pipi en kaka inderdaad de standaard benaming van plassen en poepen (en betekent poepen geslachtsgemeenschap en is "je poep" je achterste)....

Fijn dat het gelukt is!

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende