Het is nu 19 dec 2018, 04:30

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waar beginnen we
BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 00:02 
Volwassene

In het topic me al even voorgesteld. In het kort het gaat om onze jongste dochter van 5,5 jaar. We hebben net van de week de uitslag gekregen van de rakid test. Deze viel erg hoog uit 145 plus. Ze gaven aan dat we in gesprek moeten met school maar dat het mooiste is om te kijken naar een leonardo of da vinci school. Onze huidige school kan niet meer bieden dan 1 keer per week een uitdagingsklasje. Helaas is dit niet voldoende. We hebben geen idee hoe en wat...wat is goed waar moeten we het zoeken waar kunnen we heen etc

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Waar beginnen we
BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 05:00 
Volwassene

Pittig zeg, ik stuur je een pb

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 06:28 
Volwassene

Hallo, welkom bij de club. Staan er ook adviezen bij de testscore of kreeg je enkel een score op een papiertje?

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 06:45 
Volwassene

Welkom, hier dochter van dezelfde leeftijd met eenzelfde score. We zaten vorig jaar in hetzelfde schuitje en inmiddels is onze reguliere (!) school zeer vooruitstrevend met (uitzonderlijke) hb. Ik weet zeker dat je goede tips gaat krijgen van dirkme, maar bij vragen kan je me altijd pb’en.

Zit je dochter in groep 2, of is ze al doorgezet naar 3? Niet dat ik je aan het schrikken wil maken, maar met deze doelgroep is een versnelling bijna onvermijdelijk.

Ik adviseer je veel te gaan lezen, waarbij je zal moeten uitwijken naar het Engels omdat er in het NL gewoon te weinig over geschreven is. Google eens op highly gifted, profoundly gifted, execptionally gifted and levels of giftedness.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 07:10 
Volwassene

Ik zou beginnen met kijken wat er op de huidige school mogelijk is. Mijn ervaring is dat er ook op reguliere scholen leerkrachten en ib'ers zitten die wel wat van hb weten.

Mocht je een schoolwisseling overwegen, dan zou ik gewoon rond gaan bellen. Volgens mij accepteren alleen niet alle scholen de Rakit als test, maar daar zou je naar kunnen vragen.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 10:14 
Volwassene

Dank jullie wel. Ik google me suf.

Nee ze zit nog in groep 2. Versnellen ik weet niet of ze dat sociaal emotioneel aan kan ze is nog echt kind zeg maar. Al sluit ze nu in de klas nergens aan en speelt liever met oudere kinderen. Hoe is jullie ervaring met versnellen?

We hebben volgende week een gesprek weer met school. De pienter map heeft 1,5 jaar op zich laten wachten dus ik verwacht er niet veel van. Of de leeraar die haar daarbij moest helpen was ziek of stond voor de klas ivm zieken, er is geen protocol op school voor dit soort kinderen dus we modderen al even.

Ja het was een mega uitgebreide toets en score uitleg zowel mondeling als schriftelijk.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 10:51 
Volwassene

Ruim een jaar geleden, rond de zelfde leeftijd als waar jullie nu zitten, kregen wij ook een dergelijke uitslag. Omdat de adviezen nogal ver gingen (dat is niet te doen met klassen van 28 kinderen) besloten we over te stappen maar een HB school. Helaas is onze dochter daar nie opgebloeid zoals je zo vaak leest. Ze heeft zelfs een kleine achterstand opgelopen, terwijl ze eerst voor liep. Inmiddels hebben we besloten terug te gaan naar de regulieren school waar ze eerst zat. Is dat 100% passend? Vast niet, maar inmiddels ben ik van mening dat dit in het huidige onderwijssysteem voor dit soort kinderen een utopie is.

Mijn punt is: HB onderwijs is niet zaligmakend. En ik heb gemerkt dat dit voor veel meer mensen het geval is, alleen lijken maar weinig mensen dat echt hardop te durven zeggen. Ik kwam daar las achter toen we besloten om terug te gaan en we eerlijk waren naar andere ouders waarom we dat deden. Toen bleken er veel meer ouders met de zelfde worsteling te zitten.

Als de huidige school er echt niet mee uit de voeten kan, dan kan je HB onderwijs overwegen. Maar vraag goed door naar hoe ze dingen aanpakken. Kijk of ze flexibel zijn. En vergeet vooral ook niet te kijken naar andere reguliere scholen in de buurt die wellicht beter met HB’ers uit de voeten kunnen.

Succes met jullie keuze!

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 20:08 
Volwassene

Ik hoopte ook zeker een ander verhaal te lezen. Want ik dacht ook leuk allemaal maar wat als het helemaal niet helpt en ze daar van voorsprong na achtergang gaat.

We gaan het gesprek met de directeur aan en kijken wat hieruit komt en daarin is al het advies welkom. We willen graag dat ze gelukkig is en dat is ze nu niet.

Het grappige is wel dat we nu veel puzzel stukjes op hun plaats vallen. Dat is erg prettig.

Op het forum lees ik veel mensen die meerdere kinderen op hoog niveau hebben. Wij zijn beide niet hb en onze oudste dochter ook niet. Thuis geeft het gedrag ook weleens problemen doordat we elkaar niet goed begrijpen. Sneu dat ze al deze last met zich mee draagt en we haar soms zo zien strugelen met zichzelf

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 09:23 
Volwassene

Ik heb je een pb gestuurd, maar in zijn algemeenheid onderschrijf ik het betoog van Momoftwo: met deze groep kinderen is er niet 1 type onderwijs die het beste past. De meest passende school is de school die flexibel is en maatwerk kan leveren. In je gesprek met de directeur is het van belang om te achterhalen wat de mogelijkheden zijn en dan vooral ook met het oog op groep 3. 1x per week een plusklasje volgen is iig niet voldoende.

Heeft ze een didactische voorsprong op het gebied van lezen, rekenen en schrijven? Dan kunnen we nl wat gerichter met je meedenken over welke vragen je aan de directeur zal moeten stellen.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018, 15:44 
Volwassene

Dank jullie wel

BerichtGeplaatst: 08 apr 2018, 22:08 
Volwassene

Hier juist goede ervaring met hb onderwijs. Nee het is zeker niet zaligmakend maar regulier was hier zeer zeker niet genoeg.
Heel belangrijk is denk ik dat een kind op zijn niveau kan werken, eigen leerlijn en kindgericht.
Er zijn natuurlijk ook hb scholen waar dat niet zo mogelijk is. In dat geval is een reguliere school met eigen leerlijnen wellicht passender.

Hier in groep 1 getest en versnellen was toen onvermijdelijk. Nu was hij op dat moment ook echt geen kleuter meer en pas de dat ook.
Wel direct overgestapt naar school met meer hb expertise en plusklas ( dat laatste had huidige school zelfs niet)
Lange wachtlijst voor de hb afdeling dus regulier begonnen op die school
Grote voordeel was dat elk kind zijn eigen leerlijn kon volgen ( overgrote deel volgt " gewoon" opbouw als elke school maar men weet kind volgend dus alles kan aangepast.)
Zl is daardoor nog half jaar extra versneld en had volledig eigen leerlijn incl plusklas, pluswerk etc etc.

Voor hem duidelijk niet genoeg.
Nu op fulltime HB onderwijs eindelijk meer op zijn plek. Er is veel meer uitdaging mogelijk en stof ook meer aangepast ( flink gecompact, top down ed) wat regulier toch niet zo ver kan.
We zijn er nog niet, hij is ondertussen erg in hangmat kan liggen en vind alles nog steeds niet moeilijk.
Het was voor hem beter geweest al meteen passender onderwijs gehad te hebben.

Kijk kritisch naar wat school bieden kan en indien hb onderwijs in de buurt en mogelijkheden ligt kijk dan goed of die het juiste onderwijs kunnen bieden.
Alleen al voor peers kan het een grote meerwaarde zijn

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 15:56 
Volwassene

Vandaag een gesprek gehad met school. Haar juf en de ltb er.

De vonden dat ze wel echt een hoge score behaald had en hebben het verslag helemaal gelezen. Wat een slim meisje was de conclusie. Ook was ze direct eerlijk en zei ze dit is voor ons niet te doen. Wij kunnen haar nu niet bieden wat ze nodig heeft en wat ze verdiend. Ook al zou ze nog 10 pienter mappen aangereikt krijgen. Wel erg eerlijk.

Ze gaat dit bespreken met iemand binnen de organisatie die verstand heeft van hb kinderen en bekijken wat er haalbaar is evt nog binnen de school. We voelen ons gehoord en begrepen dat geeft al een heel prettig gevoel.

Ook dat ze er bovenop zit en erachteraan gaat. Versnellen zou wel nodig zijn maar helpen we haar daarmee word ze daar gelukkiger van? Dat zijn dingen die ze wil uitzoeken. Waar zou ze het meest op haar plek zijn. Aansluiting bij de rest en een gelukkig kind vinden wij het belangrijkste. En waar dat gaat zijn geen idee voor nu.

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]