Hoi Annemiek,
Mijn oudste heeft heeft het gym afgerond. Hij zat op een categoraal gym waar dus ook geen mogelijkheid was om over te stappen (dan had hij naar een andere school gemoeten). Hij heeft destijds vanaf de 4e Grieks laten vallen (en dus alleen Latijn gevolgd), maar zegt achteraf dat hij Latijn met name in de bovenbouw niet meer leuk vond (het vertalen dus). Hij kon het overigens prima.
Jongste startte in de brugklas gym op een scholengemeenschap met in het achterhoofd dat hij daarna naar 2 atheneum zou gaan. Echter, aan het eind van de brugklas moest er een keuze gemaakt worden; ath of gym. Iedereen kreeg een advies thuisgestuurd van de docent Latijn, positief dan wel negatief. Zoon kreeg een positief advies en toen kreeg hij het lumineuze idee om te kiezen voor gym.
Wij waren stomverbaasd. Hij is nl. dyslectisch en moest heel hard werken voor de talen (en zeker voor Latijn). Zijn hoofdreden was dat hij graag bij de kinderen die voor het gym kozen in de klas wilde blijven. Voor zijn gevoel kozen de coole boys voor het atheneum en tussen hen voelde hij zich niet thuis.
Wij waren aanvankelijk heel erg tegen dit plan, maar zoon was heel stellig. Na een gesprek met de mentor zijn we uiteindelijk toch maar overstag gegaan. Mentor vond hem nl. Ook een echt gymnasiumkind en stelde voor om de onderbouw op het gym af te maken en de bovenbouw te vervolgen op het Atheneum omdat ze op zijn school vanaf de 4e klas de gym en ath kinderen door elkaar in klassen plaatsen.
Mwah, zo geschiedde, maar wat heeft hij hard moeten werken in de onderbouw. Alle talen en dan ook nog Latijn en Grieks; oef!!! Maar hij heeft het gered. In de vierde stapte hij dus over naar atheneum en had hij alleen nog Duits en Frans. Vanaf de vijfde kon hij ook Frans laten vallen dus had hij alleen nog Duits.
Inmiddels doet hij over een paar maanden eindexamen en gaat het heel goed. Het voordeel van onderbouw gym is dat je gewend bent om harder te werken dan je atheneum-collega’s. Zijn mentor in de vierde klas zei dat ze een heel duidelijk verschil zag tussen de kinderen die atheneum of gym hadden gedaan. De gym-kinderen werkten harder en haalden betere cijfers. Bovendien vond zij dat ze een betere werkhouding hadden.
Was het toch nog ergens goed voor geweest.
