Het is nu 19 aug 2018, 14:36

Pagina 2 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 15:22 
Volwassene

Misschien ligt het percentage zelfsturende autonome leerlingen inderdaad niet heel hoog omdat de intrinsieke motivatie om te leren daalt na een tijd ‘klassiek’ onderwijs… Daarin volg ik dus Pietel. Het boek ‘Vitamines voor groei’ van Maarten Vansteenkiste en Bart Soenens is in dit verband een aanrader.

In de school van onze kinderen wordt momenteel volop geëxperimenteerd. Beetje eng wel als je kinderen plots een soort proefkonijntjes worden, maar tegelijkertijd ben ik er heel blij om. Men wil evolueren naar een ander soort onderwijs (‘Anderwijs’ - ze houden van woordspelletjes...) dat erop gericht is om alle talenten van alle kinderen te ontplooien. Niet alleen de cognitieve, dus. Daarnaast wordt er heel erg ingezet op autonomie en zelfsturing.
Concreet: mijn 2 oudste kinderen hebben in het begin van hun schoolloopbaan vrij klassiek onderwijs gekregen en zitten nu in het nieuwe systeem. Dit betekent dat ze een aantal ‘vaste’ momenten hebben (ik denk ongeveer de helft van de tijd) waarin ze in klasverband uitstappen maken, sporten, STEM-les krijgen, Frans leren (we wonen in België)… De rest van de uren worden ingevuld met zelfstandig werk. Bij mijn dochter, in het 5de leerjaar (groep 7), zijn hiervoor 2 klassen samengevoegd (dus zijn er 48 kinderen en 2 leerkrachten, af en toe geholpen door een 3de leerkracht). Bij mijn zoon in het 6de leerjaar werken ze met de 4 klassen van het 6de samen en op die momenten zijn er 5 leerkrachten.
De leerlingen kiezen welk vak ze wanneer doen. Ze kiezen of ze nieuwe leerstof zelfstandig verwerken (alleen of in een groepje) of dat ze uitleg nodig hebben van de leerkracht. Die ‘lessen’ worden op vaste momenten gegeven en moeten dus door de leerlingen ingepland worden in hun weekrooster. De kinderen kiezen op welke momenten ze een toets afleggen. Huiswerk is er niet meer. Naast de leerstof, worden er ook projecten aangeboden en die worden ook begeleid. ‘Projecturen’ kunnen (moeten) ze ook zelf inplannen in hun weekoverzicht. Leerlingen die snel door de leerstof gaan, hebben dus veel projecturen… Ze kiezen zelf het project/de projecten waaraan ze willen werken. Dit kan iets zijn dat aangeboden wordt door een leerkracht, maar ze mogen ook zelf met voorstellen komen. Mijn zoon bouwt momenteel met enkele vrienden een ‘escape room’ op school. Mijn dochter is net versneld en gebruikt voorlopig haar projecturen om extra uitleg te vragen (en ook om te knutselen :wink: ). Er zijn in elk jaar enkele kinderen versneld, maar dit is niet de regel. Er wordt voor hoogbegaafde kinderen ook gezocht naar vvv, zowel tijdens de leerstofuren als in de projecturen. En er is wekelijks een plusklas. Voor mijn oudste zoon is dit voldoende, voor mijn dochter was het dat niet.

Ik merk dat mijn eigen kinderen, die erg houden van autonomie (een familietrekje…), dit systeem heel erg op prijs stellen. De enige moeilijkheid die mijn dochter ervaart, is het teveel aan prikkels. Als je prikkelgevoelig bent, is een groep van 48 kinderen best pittig. Ze lost dit op door vooraan in de klas te gaan zitten, met haar rug naar de andere kinderen toe. Dit kan, want de kinderen hebben geen vaste plaatsen meer… Veel kinderen zetten ook een hoofdtelefoon op wanneer ze werken. Sommige andere kinderen hoor ik wel eens klagen omdat ze liever gewoon in hun eigen klasgroep blijven en klassikaal les volgen. Ik vraag mij af of dit anders zou zijn als ze met dit soort systeem zouden gestart zijn vanaf het begin van de lagere school. Ik vermoed dat er dan minder weerstand zou zijn, maar tegelijkertijd is het gewoon zo dat sommige kinderen (en volwassenen) meer moeite hebben met autonomie en zelfsturing. De schooldirectie (en de meerderheid van de ouders, denk ik) gaat er van uit dat autonomie en zelfsturing vaardigheden zijn die belangrijk zijn en in de toekomst nog belangrijker zullen worden, en dat je dus best al in de lagere school daarmee leert omgaan.

Voorlopig zijn de kinderen dus wel nog gewoon opgedeeld volgens geboortejaar, maar er wordt over nagedacht om ook dit anders te gaan organiseren en dus meer het tempo van het individuele kind te volgen. Alles staat momenteel een beetje ter discussie, eigenlijk. Er worden vanaf begin volgend jaar werkgroepen samengesteld (met directie, leerkrachten en ouders) om een aantal dingen verder uit te werken.
De voornaamste factor om dit soort systeem te laten slagen, lijkt mij te liggen in de competentie van de leerkrachten. Het vergt een heel andere manier van kinderen benaderen, een andere manier om naar leerprocessen te kijken, andere structuren, andere manieren van onderwijzen…
Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar tegelijkertijd lijkt mij dit op dit moment toch al een veel betere manier van onderwijzen dan de klassieke methode waar ikzelf aan onderworpen werd :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 09:54 
Volwassene

Het klinkt heel interessant, Kikkertje. Er zijn een paar scholen in Nederland die hierop lijken. Lumiar scholen, andere democratische scholen, Keen School.

Door aangeboden projecten op de school die je benoemt, denk ik dat iedereen een brede ontwikkeling kan krijgen. Zeker slimmere kinderen die sneller door de basisstof gaan. Ik heb een vraag. Je zegt dat de school ook VVV heeft. Als er zoveel projecten zijn waarin kinderen hun eigen ideeën kunnen inbrengen, kiezen de leerlingen alsnog de VVV methodes? Bedoel met VVV methodes als Rekentijger en Topklassers enzovoort? Ik vind het interessant om te weten of kinderen op jullie school die nodig/nuttig/Inter vinden.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 10:55 
Volwassene

Bissi schreef:
Radijs lijkt uit te gaan van optimaal gemotiveerde kinderen die naar school komen om hun cognitieve honger te stillen. In de praktijk wisselt de motivatie en inzet. Ook willen mensen niet de hele tijd dieper graven.
Ik heb geen idee waarom waarom een onderwijs waarin je de kinderen niet in leerjaren groepeert alleen voor gemotiveerde leerlingen goed is. Ik snap ook niet precies wat wij onder motivatie begrijpen. In het reguliere traditionele onderwijs definieert men motivatie vaak als: willen doen wat je moet doen.
Wanneer men het over motivatieprobleem bij een keerling heeft, heb ik de neiging om de verplichtingen kritisch te bekijken.

Als je vanaf het begin didactische vrijheid geeft en ren rijke leeromgeving creeert, denk ik dat veel kinderen gemotiveerd zich zullen ontwikkelen. Ik ben het eens met dit:
Pietel schreef:
Maankind schreef:
Het percentage zelfsturende autonome leerlingen ligt niet zo hoog

Dat zou je misschien omhoog kunnen krijgen, door vanaf het begin (!) uit te gaan van het volgen van het kind.
Ik denk dat kinderen in een respectvolle autonomiesupportieve omgeving kunnen zelfsturing en autonomie als vaardigheid ontwikkelen. (Wat Kikkertje zegt).

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 12:45 
Volwassene

Radijs schreef:
Ik heb geen idee waarom waarom een onderwijs waarin je de kinderen niet in leerjaren groepeert alleen voor gemotiveerde leerlingen goed is.
Ik heb al heel lang dezelfde gedachte als Radijs, dat het voor alle kinderen beter zou zijn als er op niveau ipv op leeftijd gegroepeerd zou worden.
Er zijn echter wel onderzoeken gedaan die er op wijzen, dat dit voor de leerlingen aan de onderkant slecht uitpakt. Of liever gezegd: dat het de verschillen tussen de leerlingen groter maakt. (Zegt onder andere mijn broer (ervaren BO schooldirecteur)). En dat is iets wat hier in Nederland als negatief wordt gezien. Het gaat dan over kans(on)gelijkheid.
Kinderen die (bijv. door culturele omstandigheden, thuissituatie) met een achterstand de school binnenkomen, komen dan veel minder snel in aanraking met kinderen met een voorsprong. Hebben dan minder kansen om zich op te trekken, om door te groeien naar een niveau wat er misschien best inzit.
Ik heb die onderzoeken niet zelf paraat, maar het is wel wat ik steeds hoor als bezwaar.

Meer in het algemeen wordt maatwerk, persoonlijk onderwijs en dergelijke vaak gezien als iets wat de sociale ongelijkheid vergroot. Daar is binnen de politiek dus vaak discussie over.
Zie bijv dit artikel

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 13:46 
Volwassene

Pietel: Ik vind dat ongelijkheid weer krom want die ongelijkheid is er nu ook alleen moet de bovenkant inleveren. Ik zie niet in waarom dat eerlijker zou zijn. Is de Nederlandse aanpak al eens vergeleken met de Amerikaanse aanpak?

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 13:53 
Volwassene

Hier ervaring met een school die als doel heeft gesteld om alle kinderen "aan" te krijgen, zoals ze dat noemen. Ik stond er nogal sceptisch tegenover, maar het lijkt over het algemeen te werken. Dus niet de methode als leidraad te nemen, maar wat willen de kinderen leren en wat moeten ze leren. Hoe maak je ze nieuwsgierig (theorie is dan dat dat bij ieder kind wel aanwezig is), waardoor ze verder willen leren. Wat kun je daarvoor inzetten en dat is niet perse een bepaalde methode. Dat kan ook zijn leren rekenen door te taarten te bakken, boodschappen te doen, binnen een project een object te maken en te berekenen wat je daarvoor nodig hebt. . Het ene kind heeft daar andere dingen voor nodig dan het andere kind.

Op de kleuterafdeling is het volledige onderwijs al op die manier aangepakt. In de hogere groepen werken ze met projectweken, waar binnen de leerstof geintegreerd is.

Ik merk dat mijn kinderen er deels van profiteren. De jongste had in de kleutergroepenbijvoorbeeld thema ridders kastelen. Iets wat hem totaal niet boeit. Hebben ze toch een project gevonden: hij ging uitzoeken wat de beste brug was voor het kasteel. Hij zocht uit welke type bruggen er waren, bouwde ze op kleine schaal na en uiteindelijk hebben ze een brug gekozen voor het grote kasteel en gebouwd. Hij miste daarbij wel de aansliiting met de andere kinderen. Waren ook wel met kastelen bezig, maar echt op een ander niveau. Even lekker "sparren" over wat je gevonden hebt kan alleen met de juf (of in zijn geval met zijn broer). Andere leeftijdgenoten denken gewoon niet op die manier! ( een brug is een brug, alhoewel ze het wel enorm interessant vonden dat M dit allemaal kon vertellen, dus er was en is ook niet perse sprake van helemaal geen connectie).

Ik denk dat je dat dan weer kan ondervangen door meer groepsoverstijgend te werken. Zijn broer had dan een deel met hem kunnen doen; het sparren, het hem wat verder brengen in zijn denkproces.

Mijn oudste is ook echt heel anders dan de jongste. Die doet juist weer graag dingen alleen. Kiest deels zijn eigen vvv, met nu inmiddels wel doelen die hij daarbij wil en moet halen. Is niet meer zo vrijblijvend als vorige jaren en je ziet hem werkelijk groeien.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 14:35 
­

Pietel schreef
Citaat:
En dan nog dit: er zijn tegenwoordig ook scholen waar het concept 'vakken' veel minder dominant is. Want het is denk ik heel onnatuurlijk om alles zo in vakjes te verdelen.
Een kind volgen zou ook kunnen betekenen dat je steeds probeert de vakken in samenhang te bekijken. Dan kan het gebeuren dat je op een bepaald gebied (bijvoorbeeld biologie) veel verder bent, en dan ineens ontdekt dat je daar een bepaald wiskundig concept nodig hebt, wat je nog niet hebt gehad. Het ideale moment om daar dan eens in te duiken: je weet waarvoor je het doet! Dat geheel lijkt me een enorm verrijkende manier van werken.

Dit illustreert een heel belangrijk bezwaar tegen het (kunstmatige?) onderscheid tussen versnellen en verdiepen/verrijken: want op het moment dat die leerling dan 'aan' gaat en helemaal opgaat in zijn project, ontdekt dat hij vaardigheden of kennis mist, of kennisstructuren, om verder te komen: ga je dan zeggen, 'nee, jij gaat nu niet verder met dat wiskundige concept en je mag helemaal niet leren hoe je dat kan toepassen, want dat is versnellen en we willen niet dat je door de stof jast.'

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 14:48 
Volwassene

Die scheidingen tussen vakken zijn voor een deel inderdaad kunstmatig.
Voor top-downleerlingen werkt het heel belemmerend. Die willen graag het grote geheel zien en dan keuzes hebben in de route die ze nemen om tot een bepaald doel te komen. Voor bottom-up-leerlingen werkt het vaak wel. Die zijn veel minder in staat om overzicht te bewaren op het moment dat ze veel mogelijke routes naar de beantwoording van een vraagstuk voor zich krijgen.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 15:47 
Volwassene

In Amsterdam is dit een middelbare school die een in mijn ogen heel interessante onderwijsconcept heeft. Geen vakken, maar slim opgezette modules die bij elkaar toch alle stof dekken. Wat ik ook heel leuk vindt aan die school is dat leerlingen met een HAVO- en VWO-advies gewoon door elkaar zitten. Een betrokken leraar vertelde mij dat de leraren vaak niet eens weten wie welk advies had - en als ze het moeten raden hebben ze het vaak mis!
Maar ik dwaal misschien een beetje af van de openingsvraag. Ik sluit me aan bij Sjuut: als je vakken veel meer in samenhang bekijkt en aanbiedt, vervalt eigenlijk het onderscheid tussen verrijken en versnellen.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 23:25 
Volwassene

Citaat:
Wat ik ook heel leuk vindt aan die school is dat leerlingen met een HAVO- en VWO-advies gewoon door elkaar zitten. Een betrokken leraar vertelde mij dat de leraren vaak niet eens weten wie welk advies had - en als ze het moeten raden hebben ze het vaak mis!

Wat betekent dat voor VWO-leerlingen, dat het verschil niet meer merkbaar is?

Waarom is het precies leuk?

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 23:44 
Volwassene

Radijs schreef:
We blijken allemaal het met elkaar over eens te zijn dat een HB kind VVV moet krijgen. Ook is er een algemene trend dat je versnelling in de stof zo veel mogelijk tegen houdt.

Ik betwijfel dat. Als je een kind zelf zijn/haar tempo laat kiezen, dan gaat het kind snel door de stof heen. Wat is daar mis mee? Ik denk dat we met VVV onze kinderen sociale veiligheid willen geven (?)... Is dat de reden dat we VVV kiezen? (Ik ben de reden kwijt.) Is sociale omgeving (lees met ongeveer leeftijdgenoten in een klas zijn) de enige reden voor VVV?

Eens met Radijs en de eerste reactie van Sacha (heb verder niet alles gelezen, sorry :oops: ). VVV komt vaak voort uit angst van de volwassenen in de omgeving van het hb kind. Denk maar aan het eeuwige "ja maar sociaal-emotioneel ..." argument. Leerkrachten en ouders zijn vaak ongewild de rem op de ontwikkeling van het hb kind.

Ons schoolsysteem is in jaarklassen ingedeeld, op de meeste VO-scholen past een jong kind niet. Wij kregen zelfs eens het argument "wij kunnen de veiligheid van uw kind niet garanderen" toen we met onze toen 8-jarige scholen bezochten. Dus versnellen en gewoon de eigen ontwikkeling volgen is een mooi concept, maar in de praktijk zal het lastig blijken om dit uit te voeren.

En ... ik denk niet dat élk hb kind gebaat is bij versnellen zonder VVV. Er zijn hb kinderen die emotioneel en/of sociaal gezien ook een grote voorsprong hebben. Er zijn kinderen die leeftijdsadequaat funtioneren. En er zijn kinderen die op dit gebied een achterstand hebben. Dan heb je nog kinderen die inderdaad méér en moeilijker willen, maar ook kinderen die de VVV prima vinden en daar genoeg aan hebben. Niet elk hb kind heeft dezelfde leer- en ontwikkelingsbehoefte. En dat maakt wat mij betreft meteen dat een stelling als dit niet helemaal op gaat. Want je blijft altijd kijken wat op een bepaald moment bij een bepaald kind past. Er is geen hapklare oplossing.

Het zal geen geheim zijn dat ik voorstander ben van de mogelijkheid van thuisonderwijs. Voor veel hb kinderen kan dit wel een oplossing zijn. Een paar van mijn (hb) neefjes in de V.S. hebben nooit een basis- of middelbare school bezocht, ze kregen vanaf het begin thuisonderwijs. Er waren genoeg contacten met andere kinderen: familie, vrienden, sportclubs. Op sociaal gebied kwamen ze dus voldoende aan hun trekken. Voordeel van deze oplossing was dat ze alle vakken en onderwerp waarvoor ze belangstelling hadden, konden volgen op het niveau dat bij hen paste. Ze zijn nooit afgeremd, nooit gefrustreerd geraakt door volwassenen die vonden dat ze te snel gingen. Inmiddels studeren ze, en dat levert geen enkel probleem op.
Natuurlijk moeten ouders dit wel kunnen begeleiden (inhoudelijk, pedagogisch, logistiek, financieel). Maar ik denk ook dat ouders die dit niet kunnen, niet zomaar thuisonderwijs zullen willen geven. Ook als je het toestaat in Nederland, zal het naar verwachting een kleine groep ouders zijn die hiervoor kiest.
Waar ik heen wilde met mijn verhaal :wink: : wanneer thuisonderwijs mogelijk is, zit je niet meer vast aan dat jaarklassensysteem en dat zou voor veel kinderen een verademing kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 23:58 
Volwassene

Radijs schreef:
Ik heb geen idee waarom waarom een onderwijs waarin je de kinderen niet in leerjaren groepeert alleen voor gemotiveerde leerlingen goed is.

Traditionele montessorischolen doen dit, en democratische scholen. En sommige digitale rekenomgevingen bijvoorbeeld. Er zijn in die gevallen dan ook heel wat kinderen die afhaken en gewoon eenvoudige sommetjes blijven maken en geen groei opzoeken wanneer ze vrijgelaten worden. Die blijven dan heel lang in hetzelfde leerjaar hangen bij jouw casus? Waarom dan eigenlijk kinderen groeperen überhaupt? Waarom niet vriendjes en vriendinnetjes samen leuke projecten laten doen? Dat motiveert veel leerlingen het meest. Heb je ook geen ruzie. Geen meelifters die niks doen en toch een goed cijfer krijgen. Want ik neem aan dat cijfers niet gegeven gaan worden?

Radijs schreef:
Ik snap ook niet precies wat wij onder motivatie begrijpen. In het reguliere traditionele onderwijs definieert men motivatie vaak als: willen doen wat je moet doen.
Wanneer men het over motivatieprobleem bij een keerling heeft, heb ik de neiging om de verplichtingen kritisch te bekijken.

Verplichtingen afschaffen op school zouden heel veel kinderen fantastisch vinden. Dan moeten ze ook niet stiekem vermomd terugkomen in de vorm van doelen of afspraken. Gewoon lekker laten spelen, dan komt de ontwikkeling misschien vanzelf wel op gang.

Ik heb ook collega's die denken dat studenten meer leren door elkaar dingen uit te leggen dan door instructies van docenten. Dat hebben ze van een of andere leerpyramide. Dus dat is ook een idee om vanaf PO of op z'n minst VO mee te beginnen: geen leerkracht meer, die heeft toch alleen maar moeite met het volgen van het kind. Gewoon lekker van elkaar laten leren. Optimale autonomie toch. Met internet waar je alles mee kunt opzoeken hebben ze de hele wereld binnen handbereik. Geen leerkracht die zo veel weet als Google.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2017, 01:05 
Volwassene

Ik vind het Nederlandse jaarklassen systeem een gruwel. Niet alleen sluit het voor geen meter aan op de meeste kinderen in de klas. Het is ook - met allen tegenwoordige eisen van individuele aanpak en het kind 'zien' - voor de leerkrachten niet meer te doen. Geen wonder dat ze zo'n hoge werkdruk ervaren. Als je het kind wilt volgen, moet je tenminste ofwel het jaarklassensysteem of het curriculum per klas loslaten. De democratische school of Sudbury valley school komt volgens mij nog het meest in de buurt van wat Radijs wil: volledig het kind volgen in de interesses en leerbehoefte, 4-18 door elkaar op school. Jammer dat die scholen zo duur zijn. Onze kinderen hebben in het buitenland les gehad op een britse school zonder vast curriculum, in het IB systeem, in een klas met kinderen tussen de 5 en 10 jaar. Dat was ook al heel fijn.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2017, 13:03 
Volwassene

Bissi schreef:
Citaat:
Wat ik ook heel leuk vindt aan die school is dat leerlingen met een HAVO- en VWO-advies gewoon door elkaar zitten. Een betrokken leraar vertelde mij dat de leraren vaak niet eens weten wie welk advies had - en als ze het moeten raden hebben ze het vaak mis!

Wat betekent dat voor VWO-leerlingen, dat het verschil niet meer merkbaar is?

Waarom is het precies leuk?

Ik wil hier best op reageren, maar ben wel bang dat het een beetje afdwaalt van het hoofd topic.
Bissi, heb het over kinderen met een HAVO-advies, en kinderen met een VWO-advies. Die blijken in dit concept dusdanig allebei hun draai te kunnen vinden dat de docenten dat advies vaak niet in hun observaties terug kunnen vinden. Ze zien dus niet dat kinderen met een HAVO-advies het niet kunnen bijbenen of dat kinderen met een VWO-advies afgeremd worden of anderszins niet aan hun trekken komen. Overigens is het daar mogelijk om modules op verschillende niveaus af te ronden - alle kinderen werken dus binnen dezelfde modules, maar niet persé steeds op hetzelfde niveau.
Wat is daar leuk aan? Ik vind het een mooi voorbeeld van een vernieuwingsschool die niet perse alleen op VWO-plus leerlingen inzet. Die blijkbaar ook de talenten aanspreekt in de leerlingen die met een lager advies binnenkomen. En binnen dit concept werkt het dus blijkbaar wel om niveau's te mengen. Ik heb verder zelf niets met deze school te maken, maar ik wordt er blij van als ik zie dat er in het onderwijs mooie initiatieven zijn.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2017, 13:45 
Volwassene

Ik vind het hartstikke interessant hoor, Pietel. Je dwaalt niet af. Leuk om van je te lezen. (Ik vind alle reacties hierboven interessant om te lezen.)

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 00:09 
Volwassene

Ik denk zelf dat er verschillende soorten scholen moeten zijn. Er is geen één soort school dat voor iedereen beter is dan alle andere scholen. Kinderen zijn verschillend en worden opgevoed door verschillende ouders. Die kinderen en ouders (vooral ouder) kiezen dan een onderwijs dat ze willen.

Dit als mijn reactie op:
loekie schreef:
Dit systeem heeft als consequentie dat minder begaafde leerlingen steeds met jongere kinderen les krijgen en dat lijkt me voor die leerlingen niet wenselijk. Ik zie scholen die proberen flexibeler te groeperen worstelen omdat de groepsdynamiek in steeds wisselende groepen complex kan zijn.
en
Bissi schreef:
Er zijn in die gevallen dan ook heel wat kinderen die afhaken en gewoon eenvoudige sommetjes blijven maken en geen groei opzoeken wanneer ze vrijgelaten worden. Die blijven dan heel lang in hetzelfde leerjaar hangen bij jouw casus?
en
Pietel schreef:
Er zijn echter wel onderzoeken gedaan die er op wijzen, dat dit voor de leerlingen aan de onderkant slecht uitpakt. Of liever gezegd: dat het de verschillen tussen de leerlingen groter maakt.

Ik weet niet zeker of dit soort onderwijs voor minder begaafde of minder leergierige leerlingen, of leerlingen die om een of andere reden niet leren of niet kunnen leren, per de slecht is. Maar ik weet een ding zeker: dat ik nooit geloof dat een zelfde oplossing voor iedereen juist kan zijn. Onderwijs moet divers zijn en ouders moeten kunnen kiezen. Bij deze mijn kleine disclaimer :wink: : Ik praat niet voor iedereen en alle kinderen.

Ik praat over één casus: Een soort kind: het soort 'slim en leergierig'. Dit soort kind komt in een flexibel onderwijs terecht. Dit soort kind kiest zelf, autonoom, voor versnelling in plaats van verrijking. Dit soort kind heeft misschien voor zijn 12e een vwo diploma.

Dat betekent dat dit soort kind versneld heeft omdat het kon en niet omdat het moest. Waarom is er, zelfs op dit forum, een algemeen gegeven dat het kind moet versnellen omdat het moet en niet omdat het kan?

Dat was mijn casus in het begin maar ik lees hier veel interessantere bredere reacties. Bijvoorbeeld dat Sjuut versnellen en verrijken in elkaar vlecht.
sjuut schreef:
Dan kan het gebeuren dat je op een bepaald gebied (bijvoorbeeld biologie) veel verder bent, en dan ineens ontdekt dat je daar een bepaald wiskundig concept nodig hebt, wat je nog niet hebt gehad. Het ideale moment om daar dan eens in te duiken: je weet waarvoor je het doet! Dat geheel lijkt me een enorm verrijkende manier van werken.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 14:39 
Volwassene

Radijs schreef:
Mijn casus is: Een kind alleen maar op zijn/haar natuurlijke tempo laten leren. Zelfs als het tot 5 jaar versnelling leidt. Gewoon doen. En niet omdat het moet, maar omdat het kind nieuwsgierig is en het kan. ;-)
Op een andere manier zorgen dat het kind sociaal het leuk heeft. Niet door VVV.

@Radijs
Je schrijft in je openingspost over kinderen in z'n algemeenheid, maar impliciet over HB kinderen (concludeer ik op basis van vijf jaar willen versnellen). In de posts daarna gaat het de ene keer over een flexibele didactische aanpak die bij alle kinderen tot meer motivatie en zelfsturing leidt en de andere keer "quote Radijs": Ik praat over één casus: Een soort kind: het soort 'slim en leergierig'. Verder noem je een 'natuurlijke ontwikkeling' van een kind die je wil volgen, zonder nadere uitleg. Dit is een heel erg summier omschreven casus. De discussie zie ik dan ook dat mensen allerlei initiatieven van vernieuwingsonderwijs gaan benoemen, voor allerlei kinderen.

In jouw reacties lijk je in mijn beleving een middelbare school met name te bekijken vanuit cognitief oogpunt: VO = kortste route naar diploma. Sociale ontwikkeling kan buiten school gebeuren en verbreding en verrijking is alleen maar lastig voor de autonome leerling, lees ik. Door uit te gaan van zodanig slimme en leergierige kinderen dat ze het VO in 1 of 2 jaar kunnen afronden en daar wellicht een vorm van onderwijs voor te ontwerpen, lijk je te proberen van een uitzondering een regel maken. Misschien lees ik het verkeerd, maar mij bekruipt dan het gevoel dat je het over je dochter hebt en haar op die manier wil laten versnellen en daar argumenten of medestanders bij zoekt. quote Radijs: "Waarom is er, zelfs op dit forum, een algemeen gegeven dat het kind moet versnellen omdat het moet en niet omdat het kan? "

Niemand kan echter voor zo een summiere casus 'bewijs' of argumentatie aandragen die algemeen geldend is. Er komen allerlei meningen langs. Er komen voorbeelden van vernieuwingsscholen voorbij, waarover de betrokken leraren blijkbaar juichend spreken (maar waarover we verder geen objectieve informatie kunnen vinden). En dat is prima, iedereen mag iets van onderwijs vinden. Maar aan het eind van de rit heb je er niets aan, aan die meningen. Het VO al starten op de basisschool, in plaats van VVV of het VO in 2 jaar afronden zonder verrijking, wie zijn kind dat laat doen, begint aan een experiment waarvan niemand kan voorspellen of het goed of slecht afloopt. En de kinderen die zoiets doen en daarna gaan studeren, er valt weinig over te zeggen hoe gelukkig ze zullen worden. Er valt niet te voorspellen of een vroeg diploma VO hen later in hun leven gelukkig maakt, of dat ze er straks spijt van krijgen, dat ze toch buitenbeentjes waren. Worden het kaboutertjes op de uni? Gaan ze alleen nog via MOOCS hun bul halen? Of lopen ze straks 5 jaar lekker mee met medestudenten die hen ook vanuit hun autonomie en inhoudelijke kennis waarderen? Wie zal het zeggen?

In de VS is er -om uiteenlopende redenen- de mogelijkheid tot thuisonderwijs of tot microschooling: minischooltjes van ouders. Daar mag je van overheidswege experimenteren naar hartelust. Niet alleen voor slimme kinderen, maar ook voor streng-religieuze gezinnen of anderszins. Iedereen die zoiets leuk vindt, zal ergens voorbeelden vandaan kunnen halen van ouders die daar geweldig tevreden over zijn. En daarnaast zijn er ook onderzoeken waaruit blijkt dat dat niet fijn was voor kinderen. In Nederland mag je ook zelf een school opzetten, maar is dat veel lastiger. Wel kun je staatsexamens doen, MOOCS volgen of uiteindelijk de VAVO, de 21+ regeling enz.

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om zo snel door het VO te gaan. Ik geloof ook niet in een didactische aanpak waarmee alle kinderen autonoom en zelfsturend fluitend door school gaan en zo, zelf ontdekkend, alle kennis opdoen. Een natuurlijke ontwikkeling, daar geloof ik ook niet in. In mijn vorige post was ik heel ironisch dat soort vernieuwingsideeën aan het overdrijven, maar blijkbaar viel dat niet op.
Persoonlijk ben ik meer van een kennisbasis op school en daarbuiten allerlei andere dingen zelf in eigen tempo leren. Die vrijheid hoeft voor mij de school niet in, die mag er lekker buiten blijven, zodat je echt vrij bent om te leren wat je wil. Dus zonder 'persoonlijke leerdoelen' of een portfolio of wat dan ook.
Ik heb wel eens kinderen ontmoet die van zo'n zelfsturend PO afkwamen. Ze hadden helemaal geen respect voor anderen die hen iets wilden leren en konden hun slimheid niet aanwenden om te begrijpen waarom bepaalde lessen nuttig voor hen waren. In hun kinderlijke visie stelden ze zichzelf boven iedereen, omdat ze alleen wilden doen waar ze zin in hadden. Dat was wat ze gewend waren: vind je het niet meer leuk, dan ga je lekker jezelf naar iets anders sturen waar je dan wel zin in hebt. Het kind wordt dan soms een drammerige koning van zijn eigen koninkrijk. Heel natuurlijk dat ze zo'n beperkte blik hebben op wat ze willen (zouden moeten?) leren, maar ook net zo schadelijk voor de geestelijke gezondheid als het eten van snacks in plaats van gezonde maaltijden voor het lichaam. Als je zulke jonge kinderen hun eigen keuzes laat maken, dan laat je dus een 10 jarige 'zelf en autonoom' zijn eigen toekomst en aanzet tot zijn loopbaan bepalen. Dat vind ik veel te jong en te vroeg, zo'n verantwoordelijkheid.
Maar he, ook dat is maar een persoonlijke mening :-)

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 18:56 
Volwassene

Als school echt autonoom en flexibel is, geloof ik niet dat een kind alleen maar wil versnellen. Want versnellen veronderstelt een vast programma dat afgewerkt wordt, met onderwerpen die na elkaar aan bod komen. Ik geloof wel dat een kind voor het ene vak veel meer de breedte en voor het andere juist meer de diepte in wil duiken.

Verder is school natuurlijk meer dan alleen maar les. Hoe jonger het kind, hoe bepalender school is voor de sociale omgeving en dan gaan er nog veel meer dingen meespelen.

Mijn kinderen zijn allebei nooit versneld. Voor mijn oudste heb ik daar nog steeds heel gemengde gevoelens over. Ze heeft eerst regulier onderwijs gehad en daarna hb-onderwijs. En ze heeft de tijd op het hb-onderwijs echt nodig gehad om weer goed in haar vel te komen. Het niveau was het probbleem ook niet. Maar ze heeft gewoon helemaal niets met leeftijdsgenoten, ook niet met hb-leeftijdsgenoten. Ze zit nu op een VWO+, en ook hier nauwelijks aansluiting, gelukkig wel met een paar tweede- en derdeklassers.

Mijn jongste is ook niet versneld en voor hem vind ik het prima. Ik vraag me af of hij aan het eind van de school toch niet te weinig stof overhoudt, maar sociaal gezien zit hij uitstekend op zijn plek tussen de hb-kinderen van zijn eigen leeftijd. Hij is sociaal en emotioneel eerder aan de jonge kant. Met hooggevoeligheid heeft dat niets te maken, want ze zijn allebei hooggevoelig.

Het probleem blijft natuurlijk dat intellectuele talenten niet eerlijk verdeeld zijn en dat in onze maatschappij de weg naar een goede baan daar alles mee te maken heeft. Vandaar dat mensen zo snel vinden dat de onderkant meer rechten heeft, omdat de rest er toch wel komt.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 20:10 
Volwassene

Wilg, an sich ben ik het roerend met je eens en dan vooral het punt dat school meer is dan alleen maar de stof beheersen. Het sociale aspect en je plek leren vinden in een groep zijn ook belangrijk. (al kan dat discutabel zijn voor anderen)

Waar ik wel een flinke mening over heb is dat onderwijs gericht is op de zwakkeren. Ik merk het ook bij bepaalde leerkrachten bij ons op school die van mening zijn dat die arme zwakke kinderen geholpen moeten worden (al dan niet door een sterke leerling) Ik zit met zo'n leerkracht in de MR van school en het moge duidelijk zijn dat wij elkaar niet zo denderend vinden. Zij vindt dat ik de meest vreemde ideeen heb en ik vind dat zij wel eens verder mag kijken dan haar neus lang is. (verder is de MR best gezellig :D ) Ik denk dat het helpen en tijd steken in de zwakke leerling gestoeld is op de maakbare samenleving. In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw waren er bijvoorbeeld woonscholen: buurten waar (multi)probleemgezinnen onder begeleiding zouden leren zich aan te passen aan de maatschappij. Dit experiment heeft gigantisch gefaald, maar blijkbaar is dat nog niet tot het onderwijs doorgedrongen. Door zwakke leerlingen maar te pushen (met alle beste bedoelingen) doe je uiteindelijk veel kinderen geen recht. Aan de ene kant krijgt de zwakke leerling de boodschap dat hij/zij hulp nodig heeft en niet goed genoeg is. Aan de andere kant krijgen sterke leerlingen zo te weinig uitdaging. Voor alle partijen met alle gevolgen vandien!

En die hele maakbare samenleving klinkt op papier mooi, maar ik denk dat de praktijk weerbarstiger is.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 21:15 
Volwassene

My 50 cents..

Ik denk dat de meeste kinderen in een school zoals Radijs voor zich ziet helemaal niet gaan versnellen, verbreden, verdiepen. Ik denk dat ze buiten gaan voetballen. De mijne in ieder geval wel :wink:

Bovendien denk ik dat de meeste kinderen graag met vrienden of vriendinnen samenwerken en dat belangrijker vinden dan uitdaging in de stof. Mijn jongste had de basisschool enorm snel kunnen doen. Maar hij wilde het allerliefst samenwerken met zijn vrienden (nu mavo, kader en basis). Dus je kunt wel raden wat er was gebeurd als hij echt geheel de vrije hand had gekregen.

Pagina 2 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende