Het is nu 18 nov 2018, 19:56

Pagina 5 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Slimme kinderen mag je trots op zijn?!
BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 22:59 
Volwassene

Drietje schreef:

Mijn doel is om mijn kinderen zelfbewust te maken en te zorgen dat ze trots op zichzelf zijn. Mijn doel is niet om aan de buitenwereld te vertellen wat een geweldige kinderen ik heb.

Dat vind ik heel mooi verwoord!!!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 23:11 
Volwassene

Idem!

En Ik wil ook zelfbewuste kinderen :D ( noemde eigenschappen die voor mijn gevoel vielen onder noemer trots.)

BerichtGeplaatst: 26 feb 2017, 09:21 
Volwassene

Grappig maar totaal niets toevoegend detail: ik moest zelfs een beetje lachen toen er gezegd werd: IQ tot aan het plafond, 138. ( ik denk zelf bij 138 eigenlijk niet aan een torenhoog IQ, maar dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik vaak hier mee lees. Voor mij valt 138 dan weer in de categorie net aan hb). ;)

BerichtGeplaatst: 26 feb 2017, 10:38 
Volwassene

Geheel begrijpelijk gaat de discussie nu een beetje een andere kant op, maar in de OP werd gesproken van een moeder die trots op Facebook meldde dat haar zoon, na hard werken, naar de plusklas mocht. En daar kreeg ze ook positieve reacties op.

Ik lees hier eigenlijk alleen maar een trotse ouder in en word daar dan automatisch ook een beetje blij van. Dat staat voor mij volkomen los van het feit dat er ook sommige kinderen zijn, met misschien een hoger IQ, die niet naar een plusklas mogen. Dat is voor de betreffende ouders en kind heel vervelend, maar ik vind niet dat je daardoor niet trots mag zijn als je kind wél mag. Dat zijn voor mij echt gescheiden emoties, die ook niet met elkaar te maken hebben.

Of je het deelt op social media is een keuze, maar zolang de kinderen daar zelf geen bezwaar tegen hebben is het denk ik niet heel erg bezwaarlijk of schadelijk.

Maar zoals al gezegd, ik vind trotse ouders in de meeste gevallen alleen maar heel erg leuk. Waar je dan precies trots op bent, vind ik niet zo belangrijk: er is bij elk kind meestal wel iets waar je trots op bent (en bij mijn kinderen zijn dat echt totaal verschillende dingen).

BerichtGeplaatst: 26 feb 2017, 10:49 
Volwassene

Ik ben het met je eens, Karan.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2017, 13:20 
­

hanneke schreef:
Grappig maar totaal niets toevoegend detail: ik moest zelfs een beetje lachen toen er gezegd werd: IQ tot aan het plafond, 138. ( ik denk zelf bij 138 eigenlijk niet aan een torenhoog IQ, maar dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik vaak hier mee lees. Voor mij valt 138 dan weer in de categorie net aan hb). ;)

Ander onderwerp, dat is dan toch echt jouw foutieve perceptie. :wink: Kom je in het onderwijs ook nog wel eens tegen, zon eigenaardige opvatting over de waarde van een bepaald IQ-getal en dat kan heel vervelend uitpakken. Over de testzuiverheid van de NL WISC in de hoogste regionen is hier denk ik ook genoeg geschreven. Even afgezien van het feit dat het allemaal nogal onzuiver en arbitrair is bovendien.

Dat is ook precies de reden dat ik zelf liever niet heb dat zoons IQ rondgetoeterd wordt: het zegt op zich zo weinig over de mens die hij is, en het definieert een mens in de ogen van de beperkten van geest in zon hoge mate, dat dat vrijwel alleen schadelijk kan zijn. Met trots heeft dat in dit geval niet zoveel te maken. Ik wist al dat ie niet zo dom was voor die test ooit afgenomen was en dat vind ik fijn. Voor hem.

Er is 1 testuitslag, maar er zijn honderdduizend misvattingen en vooroordelen.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2017, 16:02 
Volwassene

Drietje schreef:
Iedereen mag zo trots zijn als ie wil, maar ik vind dat je wel altijd het belang van je kind in het oog moet blijven houden bij het uiten hiervan. Dat vind ik in dit verhaal twijfelachtig, maar ik zie wel vaker dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag of je het kind daar plezier mee doet. Ook een kind heeft recht op privacy. Van een zwemdiploma of een sportmedaille krijgt het vast geen last. Als mamma of pappa opschept over een rapport, een plusklas of dat gup uitblinkt in zijn voetbalteam kan dat heel anders zijn.

Een meisje bij mijn oudste in de klas heeft daar erg veel last van gehad. Zij en haar ouders waren nogal van het benadrukken van haar slimheid en hoge cijfers, met als resultaat dat de meiden van de klas lol hadden om elk cijfer dat wat minder was. Echt niet leuk. Een jongetje in het voetbalteam van mijn jongste was volgens zijn ouders de allerbeste. Dat schreeuwden ze van de daken (bijna letterlijk). Wat een lol hadden de andere ouders en kinderen toen het kind niet in de selectie kwam. Kind zit inmiddels niet meer op voetbal. Zo kan ik nog wel ff doorgaan...

Mijn kinderen weten dat ik retetrots op ze ben om alles wat ze zijn. De buitenwereld doet er daarbij helemaal niet zo toe.

Hier speelt iets anders. Dit is niet alleen trots op het kind maar het niet objectief prestaties van eigen kind met die van andere kinderen vergelijken.
En op dat moment halen de ouders eigenlijk die andere kinderen omlaag en wel kennelijk zonder dat het nog klopt ook gezien die voetbal selectie.
En ja, als je je op zo'n manier competitief opstelt en dat van de daken roept (iets met huid en beer) dan snap ik eigenlijk wel de reacties van andere ouders als blijkt dat ze de beer toch niet kunnen schieten. Mits die reactie eenmalig is....en niet gericht tegen betreffend kind aannemend dat dat kind zich niet boven de anderen voelde staan.

Dat risico van leedvermaak van anderen heb je uiteraard veel minder als je trots gaat over een kind dat zijn eigen barrières overwint....zoals ineens wel door het gat kunnen zwemmen terwijl die eerst niet eens het hoofd onder water durfde te brengen.

ps Ook zonder dat een kind of ouders opschept over altijd hoge cijfers halen krijg je vaak leedvermaak als een altijd zo hoog scorend kind een keer een misser maakt. Dit maakt sowieso jaloers.
Iets wat overigens ook bij atletiek of turnen zal gebeuren als daar een normaal zeer goed presterend kind op de wedstrijd net niet haar dag heeft.

Laatst bijgewerkt door reinier op 26 feb 2017, 16:45, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 26 feb 2017, 16:19 
Volwassene

reinier schreef:
Drietje schreef:
Iedereen mag zo trots zijn als ie wil, maar ik vind dat je wel altijd het belang van je kind in het oog moet blijven houden bij het uiten hiervan. Dat vind ik in dit verhaal twijfelachtig, maar ik zie wel vaker dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag of je het kind daar plezier mee doet. Ook een kind heeft recht op privacy. Van een zwemdiploma of een sportmedaille krijgt het vast geen last. Als mamma of pappa opschept over een rapport, een plusklas of dat gup uitblinkt in zijn voetbalteam kan dat heel anders zijn.

Een meisje bij mijn oudste in de klas heeft daar erg veel last van gehad. Zij en haar ouders waren nogal van het benadrukken van haar slimheid en hoge cijfers, met als resultaat dat de meiden van de klas lol hadden om elk cijfer dat wat minder was. Echt niet leuk. Een jongetje in het voetbalteam van mijn jongste was volgens zijn ouders de allerbeste. Dat schreeuwden ze van de daken (bijna letterlijk). Wat een lol hadden de andere ouders en kinderen toen het kind niet in de selectie kwam. Kind zit inmiddels niet meer op voetbal. Zo kan ik nog wel ff doorgaan...

Mijn kinderen weten dat ik retetrots op ze ben om alles wat ze zijn. De buitenwereld doet er daarbij helemaal niet zo toe.

Hier speelt iets anders. Dit is niet alleen trots op het kind maar het niet objectief prestaties van eigen kind met die van andere kinderen vergelijken.
En op dat moment halen de ouders eigenlijk die andere kinderen omlaag en wel kennelijk zonder dat het nog klopt ook gezien die voetbal selectie.
En ja, als je je op zo'n manier competitief opstelt en dat van de daken roept (iets met huid en beer) dan snap ik eigenlijk wel de reacties van andere ouders als blijkt dat ze de beer toch niet kunnen schieten. Mits die reactie eenmalig is....en niet gericht tegen betreffend kind aannemend dat dat kind zich niet boven de anderen voelde staan.

Dat risico van leedvermaak van anderen heb je uiteraard veel minder als je trots gaat over een kind dat zijn eigen barrières overwint....zoals ineens wel door het gat kunnen zwemmen terwijl die eerst niet eens het hoofd onder water durfde te brengen.

ps Ook zonder dat een kind of ouders opschept over altijd hoge cijfers halen krijg je vaal leedvermaak als een altijd zo hoog scorend kind een keer een misser maakt. Dit maakt sowieso jaloers.
Iets wat overigens ook bij atletiek of turnen zal gebeuren als daar een normaal zeer goed presterend kind op de wedstrijd net niet haar dag heeft.

Dat klopt inderdaad, ik zie dit soort jaloezie hier eigenlijk alleen maar bij ouders en kinderen die zelf graag hoog van de toren blazen. Die gebruiken een fout of slechte dag dan om zichzelf omhoog te praten. Dat zijn er gelukkig maar weinig.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2017, 17:56 
inactief

Ik werd er in tegenstelling tot Karan niet blij van maar dat is omdat wij dezelfde ervaring hebben als Baloo...

Plusklas werd gezien als een leuk extraatje waar je keihard voor moest werken en dan had je het goed gedaan (en was iedereen heel trots). De paar kinderen die het in mijn ogen het hardst nodig hadden zijn er toen juist uit gegaan omdat het daardoor voor hen niet meer paste. Heel verdrietig want het was eerst het enige wat school nog een beetje draaglijk maakte, maar toen werd plusklas iets wat het alleen nog maar erger maakte.
Voor deze kinderen wordt dan nu buiten plusklas om dan wel weer iets (min of meer) op maat gemaakt door school, maar toch heeft het o.a. zoon veel pijn gedaan. Dat is verder de hardwerkende kinderen en trotse ouders niet aan te rekenen. Daar zijn er gewoon ook meer van
Dus dat school er meer naar neigt die doelgroep te bedienen kan ik ergens wel begrijpen. Wel zuur dat wij vervolgens met dikke kosten zitten voor psycholoog en externe plusklas om het allemaal weer een beetje op te lappen...maar ook dat kun je niemand aanrekenen.
Dat is gewoon helaas de harde realiteit van (niet) passend onderwijs momenteel...

Maar in de perioden dat wij soms een diep ongelukkig kind thuis hebben zitten heb ik dan best een beetje moeite wat ik dan hoor over hoe knap het wel niet is dat Pietje de plusklas eindelijk heeft bereikt en wat ze daar dan allemaal doen.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2017, 22:29 
Volwassene

twijfeltje schreef:

Dat zou dus wel betekenen dat als je meerdere kinderen hebt, en een daarvan is toevallig heel mooi en slim, je puur door zijn genetische eigenschappen al meer trots op hem bent dan een van je andere kinderen die niet zo mooi , of slim getalenteerd zijn uitgevallen. Dan zou het kind of kinderen die door moeder natuur minder bedeeld zijn altijd moeten wedijveren met de " beste" om evenveel trots van ouders te ontvangen.

Dat de hoeveelheid trots van een ouder voor een kind afhangt van de hoeveelheid talenten die een kind heeft, is jouw interpretatie Twijfeltje. Dat was niet wat ik schreef. Maar wellicht is dat ingegeven door jouw ervaringen in je jeugd.
Waar ik op doel is dat je als hoogbegaafde, net als ieder ander, blij moet kunnen zijn met wie je bent. En je IQ maakt daar toch ook deel van uit (anders was het waarschijnlijk niet eens getest bij hb-ers ); zij het dat je meer bent dan een IQ cijfer alleen. Wanneer ouders dat deel onder de tafel vegen onder het mom van ' je hebt er niks voor hoeven doen ' ontkennen ze wie je bent.
Er is verschil tussen wat je doet en wie je bent. Genegeerd of aangevallen worden om wie je bent, is erger dan om wat je doet (of niet doet). Gezien worden in wie je bent is een van de fijnste ervaringen voor een mens, ongeacht je hoeveelheid talenten en kwaliteiten.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2017, 09:40 
Volwassene

Mooie dingen worden er hier gezegd. Zeker om over na te denken.
Ik heb het eigenlijk nooit over de prestaties van zoon/dochter bij mensen waarvan ik niet verwacht dat ze het begrijpen...
De meeste ouders hier op school doen niks andes dan klagen over de rapporten van hun kinderen. Dat mijn kinderen met geweldige rapporten problemen hebben, dat wordt niet echt begrepen.
Dat mijn kinderen uitgescholden worden voor nerd schijnt normaal te zijn in hun ogen...
En zo eens in de zoveel tijd dan ga ik er tegen in, maar dat is eigenlijk alleen omdat ik dan vind dat ik mijn kinderen moet verdedigen.
Maar ik ben absoluut trots op ze en leer ze ook dat ze trots op zichzelf moeten/ mogen zijn.
Een van hen heeft een juf die absoluut geen zin heeft om moeite te doen voor extra begeleiding op hb- gebied en die trek ik dan ook regelmatig aan haar haren, zeg maar. Het is iets om trots op te zijn en niet iets om geplaagd of tegen gewerkt om te worden.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2017, 10:12 
Volwassene

Slim of niet slim, plusklas of andere prestaties, ik vind het heel belangrijk om persoonlijke successen van de kinderen te vieren. Dat kan vanalles zijn, een compliment aan iemand, een proefwerk, maakt niet uit als het maar belangrijk is voor persoonlijke groei. Ik kan me heel goed voorstellen dat je een plusklas viert. Of je dat op fb deelt is wat anders, wat je wilt, lijkt dan ook meer een sociale functie voor anderen, mijn cirkeltje met hechte vrienden is niet op fb.

Het vieren van persoonlijke successen is belangrijk voor je ontwikkeling. Hoe je dit viert en met wie is aan jou.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2017, 12:41 
­

Er wordt ook onderzoek gedaan naar trots, zie hier een aflevering van Universiteit van Nederland over trots:
http://www.universiteitvannederland.nl/ ... rots-bent/

BerichtGeplaatst: 14 maart 2017, 09:53 
Volwassene

Presentatie bekeken.
Dank voor de link.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2017, 10:27 
Volwassene

Pompom schreef:
Er wordt ook onderzoek gedaan naar trots, zie hier een aflevering van Universiteit van Nederland over trots:
http://www.universiteitvannederland.nl/ ... rots-bent/

Goeie clip zeg, gaat precies over deze post :-)

BerichtGeplaatst: 14 maart 2017, 11:52 
­

Ja, leuk filmpje!

BerichtGeplaatst: 14 maart 2017, 15:54 
Volwassene

Interessant, ik ga het even kijken vanavond.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2017, 09:01 
Volwassene

Ha, grappig, de hele discussie van hierboven komt in het filmpje terug :lol:

BerichtGeplaatst: 15 maart 2017, 15:04 
Volwassene

Interessant inderdaad!

Pagina 5 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5