Het is nu 23 jun 2018, 01:53

Pagina 3 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Slimme kinderen mag je trots op zijn?!
BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 18:00 
Volwassene

Tuurlijk Reinier, ik zeg ook niet dat je niet trots mág zijn, dat gevoel snap ik helemaal. Ik ben ook heel trots als mijn dochter met een 10 thuiskomt, alleen voel ik niet de behoefte om dat met zoveel mogelijk mensen (facebook) te delen. Dat doe ik dan bescheidener. Dat is het verschil.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 19:16 
Volwassene

Ik heb heel bewust geen Facebook. Ik voel geen behoefte om de prestaties van mijn kinderen te delen op sociale media en ook niet om de verhalen van andere ouders te lezen. Hier op het forum doe ik dat wel, en dan ook nog selectief. Dat heeft te maken met de doelgroep en met het feit dat ik hier nooit onze keuzes en beslissingen heb hoeven verdedigen.

Overigens ben ik altijd trots op mijn kinderen. Trots om wat ze bereikt hebben (met en zonder hard werken), om wat ze doorstaan hebben, om hun veerkracht en gewoon om wie ze zijn.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 19:30 
Volwassene

Ik zou zeggen: laat iedereen het lekker op zijn of haar manier doen. Als iemand graag iets groot deelt, nou en? En als iemand dat niet doet, dan niet. Wat maakt dat jou nou uit?

Ik doe het niet, geen behoefte, en mezelf aan Facebook willen verbinden, maar als je dat wel doet, en het heel fijn vindt, wat maakt dat dan uit?

Ik mis tolerantie voor verschillen....

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 20:04 
Volwassene

Sacha schreef:
Ik zou zeggen: laat iedereen het lekker op zijn of haar manier doen. Als iemand graag iets groot deelt, nou en? En als iemand dat niet doet, dan niet. Wat maakt dat jou nou uit?
Amen!

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 20:05 
Volwassene

Sacha schreef:

Ik doe het niet, geen behoefte, en mezelf aan Facebook willen verbinden, maar als je dat wel doet, en het heel fijn vindt, wat maakt dat dan uit?

Mee eens.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 07:45 
Volwassene

Sacha schreef:

En als iemand wil aangeven dat hij/zij dat vreemd vindt, en nooit zou doen, dan mag dat natuurlijk ook gewoon.
Ik vind dit soort (sociaal wenselijke?) antwoorden altijd een beetje dooddoeners. Er is hier natuurlijk niemand die zegt dat een ander het niet mag doen zoals hij het doet. Uiteindelijk vinden we allemaal dat iedereen dat vooral zelf mag weten. Maar soms is het ook gewoon prima om over bepaalde zaken eens te discussiëren. En te onderzoeken hoe anderen ergens naar kijken.
Dit heeft in mijn ogen weinig te maken met tolerantie. Wanneer je een andere mening hebt, ben je niet tolerant?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 09:27 
Volwassene

Precies Hanneke, dat heb je mooi verwoord!

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 09:59 
­

Tja voor sommige ouders is zon plusklas wel degelijk een prestigeding, zoiets als in de selectie komen bij de voetbal. Ik heb ook wel eens begrepen dat er rond de bovenschoolse plusklas op ons BO ook zon 'ding' was rond de toelating.
Maar als je er nou heel eerlijk naar kijkt.. Op diverse scholen is presteren wel degelijk dé voorwaarde (soms nog aangevuld met IQ-testeisen) om in dat klasje te mogen... en dan betekent het toch ook gewoon een soort erkenning dat je kind bij 'de besten' hoort?

Ergens is het ook wel leuk als mensen dat zonder gene kunnen delen en dat er dan waardering op komt. Ik zou het zelf niet vlug delen, vanuit een soort privacy voor mijn kind (die ook de leeftijd inmiddels heeft dat ie het niet erg waardeert als er allerlei info over hem via mij op het net belandt) maar als anderen dat wel graag doen....

Ik like en feliciteer dit soort dingen op social media even ijverig als badmintonuitslagen hoor. :wink:

Maar ik kan me ook voorstellen dat als je altijd je heel bescheiden opgesteld hebt en om verschillende redenen nooit dit soort dingen met anderen deelt, je wel even raar met je ogen knippert.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 10:29 
Volwassene

Hanneke, onderzoeken juist prima, maar afdoen met 'sneu' vind ik niet echt onderzoeken.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 10:32 
Volwassene

Precies Hanneke!

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 19:36 
Volwassene

Ik zit wel op Facebook, maar ik post eigenlijk nooit wat. Ik lees het af en toe, vanwege een handige groep waar ik in zit. dus een beetje een dubbele houding ;-)

Wat mij opvalt in het algemeen, is dat steeds meer groepen die zich eerst wat meer bescheiden (moesten) opstellen, nu openlijk meer trots zijn op zichzelf. En dat is dan -wanneer ik dat voor het eerst zie- altijd een beetje verrassend voor me, maar steeds denk ik ook: yes, mooi! Weer iemand buiten de middenmoot die durft te zijn wie hij is en dat niet onder stoelen of banken steekt.
Bijvoorbeeld laatst een student, die heel openlijk vertelt dat hij bij het begin van zijn studie tegen de grenzen van zijn autisme aanliep en daardoor vastliep op de uni. Maar die sindsdien geleerd heeft hoe ermee om te gaan, (sociale) vaardigheidstrainingen ('ik kijk nu mensen gewoon aan, heb ik mezelf geleerd'). Hij werkt nu als kok en studeert erbij en wil graag andere autistische studenten coachen en meer aandacht vragen voor hun situatie bij docenten. Daarvoor bestaat al een platform, daarin is hij actief. Zijn totale acceptatie van zichzelf maakt dat niemand zich ongemakkelijk voelt wanneer hij over autisme begint.
Of een ander voorbeeld, een meisje met down dat ik in de Sevendays zag staan. Ze werkte al als fotomodel en heeft net groots haar eigen modelijn gepresenteerd. Gaaf toch!

Dus ik denk, wanneer ik deze post lees: waarom nog het licht onder de korenmaat steken als hoogbegaafde?
OK, je moet wat mij betreft niet op FB gaan lopen zeuren over alle problemen die je hebt als ouder en het vele onbegrip waar je op school tegen aanloopt en dat ze niet allemaal tienen halen. En ook niet -excusez le mot- dat gemekker over 'als mijn kind er niks voor hoeft te doen, ben ik niet trots hoor. Het is maar iets wat je toevallig meegekregen hebt met je geboorte', blabla. Alsof je alleen trots mag zijn als je kei-en-keihard gewerkt hebt??!! Voor mij zijn dat ouderwetse calvinistische oordelen. Als je een heel mooi kind hebt, mag je daar dus ook niet blij mee zijn, want puur genetisch?

Maar laten we juist trots zijn op hoogbegaafdheid, op jezelf en je kind in al zijn prestaties en kwaliteiten. Niet omdat het bij de stoornissen hoort, maar omdat hoogbegaafdheid behoort tot de hele mensheid, of anderen dat nou leuk of eerlijk vinden of niet. Laat maar zien wat je kunt en wat je als hoogbegaafde kunt bereiken! Straal het plezier uit, de kracht van hoogbegaafdheid. Trots zijn en lekker opscheppen :D
En ja, er zullen best wat mensen gaan zeuren. Nou en?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 19:58 
Volwassene

Bissie: Vind je hoogbegaafdheid bij stoornissen horen?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 20:15 
Volwassene

Ik vind het fenomeen trots zijn intrigerend en ben er een beetje op aan het herkauwen. Kan het zo zijn dat we ons eigenlijk -op welke manier dan ook- graag willen onderscheiden van de massa, van het gemiddelde? Dat we eigenlijk op allerlei -liefst sociaal geaccepteerde- manieren een beetje bijzonder willen zijn? En als dat lukt, door eigenschappen of prestaties, we dan trots ervaren?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 21:11 
Volwassene

Bissi schreef:
En ook niet -excusez le mot- dat gemekker over 'als mijn kind er niks voor hoeft te doen, ben ik niet trots hoor. Het is maar iets wat je toevallig meegekregen hebt met je geboorte', blabla. Alsof je alleen trots mag zijn als je kei-en-keihard gewerkt hebt??!! Voor mij zijn dat ouderwetse calvinistische oordelen. Als je een heel mooi kind hebt, mag je daar dus ook niet blij mee zijn, want puur genetisch?
Bissi, ik vind het zo fijn dat je dit verwoordt. Als ik zulke opmerkingen hoor vraag ik mij altijd af waarom ouders trots mogen zijn als hun kind genetisch mooi gemaakt is, vrolijk is, extrovert is, mooie glimlach heeft, leuke gevoel voor humor heeft, of sterke lichaam heeft en daardoor goed kan voetballen. Doe je er moeite voor om een vrolijk extrovert kind te zijn?

En als ik soms ver ga, wat ik best vaak doe, denk ik dat zelfs hard werken ook een persoonlijkheidseigenschap is dat grotendeels genetisch bepaald kan worden. Waarom mag men in calvinistische culturen op andere eigenschappen trots zijn en niet op cognitief talent?
Ik ben zelf trots dat mijn kind slim is. Ik ben trots op haar cognitief talent en dat staat los van of ze wel of niet hard werkt. Ik vind wat qua intelligentie op haar DNA staat gewoon leuk. (en dat staat voor mij ook los van mindset.)

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 21:34 
Volwassene

Chloé schreef:
(wellicht ben ik van de uitstervende soort die geen FB heeft :mrgreen: )

Om dezelfde reden zit ik ook niet op FB. Heb weleens gekeken wat mensen erop zetten; schrikbarend! Daar doe ik niet aan mee. Dan maar ouderwets!

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 21:48 
Volwassene

Mijn kinderen voelen aan alles dat ik trots op ze ben.
Of ze nou mee hebben geholpen met stofzuigen (lees: experimenteren met wat er in de slang past, vervolgens 2 euro vragen) of zelf hun veters hebben gestrikt, een 'prachtige' kleurencombinatie uit hun kledingkast hebben aangetrokken, een mooie tekening of een goed rapport. Het maakt niet uit. Ik zeg het altijd tegen ze. Ik zie ze ervan glimmen en groeien. Soms zet ik dit soort 'mijlpaaltjes' ook op facebook. Leuk om over een paar jaar terug te lezen. Anderen mogen ook weten dat ik een trots mam ben. Ik geniet ook van fb vrienden mee hun updates. Ik plaats sowieso veel, maar dat komt omdat fotografie al jarenlang mijn grote hobby en ook soms werk is.

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 22:12 
Volwassene

Als ik alle reacties bekijk, denk ik dat iedereen wel trots op is op zijn/haar kinderen. Alleen verschilt de manier waarop we daarmee omgaan: de een schreeuwt het van de daken, zet het op Facebook, of jubelt op het forum. De ander houdt het meer voor zich. Zoveel mensen, zoveel verschillen :lol: .

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 22:15 
Volwassene

Van de daken schreeuwen klinkt ook weer zo.

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 22:47 
Volwassene

Hier is de plusklas ten onder gegaan aan de druk van ouders die vonden dat hun kind ook in de 'selectie' thuishoorde, ouders die niet konden begrijpen dat het niet gaat om de kids die hard gewerkt hebben en dan beloond worden met leuke proefjes en knutsels en projectjes in de plusklas.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 22:52 
Volwassene

Iedereen mag zo trots zijn als ie wil, maar ik vind dat je wel altijd het belang van je kind in het oog moet blijven houden bij het uiten hiervan. Dat vind ik in dit verhaal twijfelachtig, maar ik zie wel vaker dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag of je het kind daar plezier mee doet. Ook een kind heeft recht op privacy. Van een zwemdiploma of een sportmedaille krijgt het vast geen last. Als mamma of pappa opschept over een rapport, een plusklas of dat gup uitblinkt in zijn voetbalteam kan dat heel anders zijn.

Een meisje bij mijn oudste in de klas heeft daar erg veel last van gehad. Zij en haar ouders waren nogal van het benadrukken van haar slimheid en hoge cijfers, met als resultaat dat de meiden van de klas lol hadden om elk cijfer dat wat minder was. Echt niet leuk. Een jongetje in het voetbalteam van mijn jongste was volgens zijn ouders de allerbeste. Dat schreeuwden ze van de daken (bijna letterlijk). Wat een lol hadden de andere ouders en kinderen toen het kind niet in de selectie kwam. Kind zit inmiddels niet meer op voetbal. Zo kan ik nog wel ff doorgaan...

Mijn kinderen weten dat ik retetrots op ze ben om alles wat ze zijn. De buitenwereld doet er daarbij helemaal niet zo toe.

Pagina 3 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende