Het is nu 18 okt 2018, 21:43

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Compacten en verrijken groep 5, vragen......
BerichtGeplaatst: 11 aug 2014, 06:29 
Volwassene

Na een versnelling vorig jaar van halverwege groep 3 naar groep 4 gaat dochter nu straks naar groep 5. Ik zou graag wat tips krijgen hoe dat het beste eruit kan gaan zien. Vorig jaar gaf de vorige juf aan dat dochter ''lastig aan het werk te krijgen was'', dochter zelf gaf thuis vaak aan dat ze het alweer ""saai"" vond en ''heel veel van hetzelfde"". Er is toen nooit gecompact of verrijkingswerk aangeboden. Ik neem aan dat ze daar volgend jaar wel op in gaan zetten, binnenkort staat er een afspraak met IB. ( volgens de psycholoog waar de Wisc is afgenomen moeten ze 50% tm 75% van de oefenstof schrappen, dan verrijken). Ik wil alles voor mijzelf even onder elkaar zetten daarom een paar vragen:

- Taal: ik zag dat er routeboekjes waren, ik neem aan dat er via een routeboekje gecompact word? Ik neem aan dat ze dan tijd over gaat houden, is er dan verrijkingswerk voor taal?
- Spelling: afgelopen jaar moesten ze woordenlijsten oefenen, dochter pakt dat erg snel op, hoe pak je dat aan met een HB kind? In de klas wordt dat veel herhaald, bij haar werkt dat direct demotiverend, wat zou een oplossing zijn? Haar bijv. voor de helft mee laten doen met de oefening en dan ook verrijkinswerk aan bieden, hoe ziet dat eruit bij spelling?
-Rekenen willen we haar in eerste instantie met de klas laten mee doen, daar heeft ze nog wel wat moeite mee, of is het verstandig om dat ook te compacten? ( zoals beschreven in het plan van de psycholoog?)
-Begrijpend lezen: gewoon met de klas laten meedoen en instromen op een hoger niveau. ( hier scoorde ze A en ik zag dat er verschillende niveaus waren dus m.i kan ze daar mee mee doen)
-Aardrijkskunde en geschiedenis heb ik nog geen ervaring mee ( maar als ik zie wat ze nu al weet en hoeveel tijd ze daar in steekt.....) wat zijn jullie ervaringen en is het ook mogelijk om dat te verrijken? ( dat zal ongetwijfeld, maar is daar verrijkingswerk voor?)
-Lezen: zie ik dat ze soms blijft hangen in een avi niveau door de DMT, ( puur door de stress van zo een toets, haar DMT is dan te langzaam dus mag ze niet door naar het volgende avi niveau terwijl ze zelf wel die behoefte heeft naar andere ( moeilijkere) boeken.

Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen. We hebben sowieso binnenkort een gesprek met IB-er. Maar ik vind het wel fijn om daar wat in voorbereid te zijn.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Compacten en verrijken groep 5, vragen......
BerichtGeplaatst: 11 aug 2014, 08:54 
Volwassene

Voor de meest gebruikte taalmethoden bestaan inderdaad routeboekjes, gratis te downloaden ook nog: Routeboekjes taal .
Spelling kun je heel eenvoudig compacten door meteen het bij het woordpakket behorende dictee af te nemen en dan alleen de categorieën nog te oefenen die nog niet worden beheerst.

De tijd die daarmee vrijkomt kun je besteden aan specifieke verrijking voor taal (plustaak bijvoorbeeld, op de site van SLO waar ook die routeboekjes vandaan komen kun je nog veel meer vinden), maar je kunt ook inzetten op bijv. Werkgidsen van Kinheim of een vreemde taal. In dat laatste geval is het handig als je een taal kiest die niet op het VO wordt gegeven, anders begin je daar straks al meteen met een voorsprong en niet alle VO-scholen gaan daar even flexibel mee om.

Of rekenen bij je dochter ook gecompact moet worden kan ik je hiervandaan natuurlijk niet vertellen. Je schrijft dat ze moeite heeft met rekenen, maar de ene moeite is de andere niet. Er is immers een verschil tussen 'wel eens een foutje maken' (wat bij goed presterende HB'ers al snel wordt gelabeld als 'moeite') of echt veel instructie en oefening nodig hebben om behoorlijke resultaten te behalen. En dan is één en ander ook nog afhankelijk van hoe je dochter om gaat met veel herhaling. Mijn dochter was zeker geen rekenwonder op de basisschool, maar van te veel herhaling ging ze zeker niet beter presteren, integendeel. Voor haar werkte het het best als ze wel min of meer uitgebreide instructie kreeg en daarna zo'n beetje de helft van de sommen maakte, anders viel ze in slaap en begon ze daardoor weer fouten te maken. Maar daar is ieder kind natuurlijk weer anders in.

Bij de zaakvakken zou je het kunnen zoeken in verdieping: dus dieper ingaan op de aangeboden onderwerpen (of op een door je dochter uitgekozen onderwerp). Je komt dan al gauw uit op werkstukken, en die willen voor jonge kinderen nog wel eens een probleem vormen omdat ze bepaalde vaardigheden nog niet hebben opgedaan. De eerder genoemde werkgidsen van Kinheim kunnen dan uitkomst bieden: dat zijn een soort geleide werkstukken waarmee je feitelijk drie vliegen in één klap slaat: begrijpend lezen, taal/spelling en zaakvakken. Het is dan wel heel belangrijk dat het werk ook daadwerkelijk door de leerkracht begeleid en nagekeken wordt, anders verzand je in bezigheidstherapie en daar heeft niemand wat aan.

Wat het lezen betreft moet je denk ik onderscheid maken tussen instructielezen en vrij lezen: bij het vrije lezen ben ik niet zo'n voorstander van het al te strak vasthouden aan AVI-niveaus. Uiteindelijk leren kinderen nog altijd het beste lezen door het veel te doen, en motivatie is dan een heel belangrijke factor. En die motivatie boor je nou eenmaal het makkelijkst aan als je kinderen de boeken laat lezen die ze graag lezen, dan maar ietsje te langzaam. Thuis kun je daar ook een bijdrage aan leveren, gewoon door je dochter te laten lezen wat ze interessant vindt.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 11 aug 2014, 09:18 
Volwassene

Citaat:
Lezen: zie ik dat ze soms blijft hangen in een avi niveau door de DMT, ( puur door de stress van zo een toets, haar DMT is dan te langzaam dus mag ze niet door naar het volgende avi niveau terwijl ze zelf wel die behoefte heeft naar andere ( moeilijkere) boeken.

Deze snap ik niet. Een avi-niveau heeft niets te maken met de DMT score. Avi is een tekst lezen, DMT is woordjes lezen.
Als ze een bepaald avi-niveau gehaald heeft, mag de DMT haar niet tegenhouden.

BerichtGeplaatst: 11 aug 2014, 18:26 
Volwassene

Het hangt er mede vanaf welke methodes gebruikt worden en ook welk verrijkingsmateriaal school in huis heeft.

Taalzee kan ook ingezet worden voor snelle leerlingen. Ze kan dan op haar eigen niveau verder werken, het programma past vanzelf de opdrachten aan. De leerkracht kan dan zien hoe goed ze dat doet en kan ook per persoon instellen vanaf welke oefeningen er verrijking aangeboden wordt. Voor rekenen is er rekentuin, dat werkt op dezelfde manier.

Verder is er voor taal bijv Slimme Taal van SLO. Gratis te downloaden. Dat is boekjes schrijven e.d.
Misschien kan je dochter een klassekrant schrijven met nieuwtjes uit de klas?
Verder is bijv Nieuwsbegrip binnen een klas op verschillende niveaus te doen (begrijpend lezen).

Qua lezen kun je vragen of ze zelf boeken mag kiezen. Aan de andere kant, hoe vaak lezen ze klassikaal? Waarschijnlijk niet uren per week, dus zo erg is het ook weer niet wanneer dat geen superleuke boeken zijn. En oefenen voor een hoger AVI niveau op school kan ook een motivatie zijn om thuis te oefenen met lezen. Leeskilometers thuis zetten vaak meer zoden aan de dijk dan die op school en thuis kan ze lezen wat ze wil. Leren omgaan met de stress van presteren op een toets is ook iets wat je moet leren, het is goed dat daar gelegenheden voor zijn op school. AVI lezen of DMT is een ' onschuldige' gelegenheid daarvoor.

Bij spelling is het in groep 3 en 4 nog vaak zo dat je dat op woordbeeld kunt doen voor een groot deel. In de bovenbouw komen er meer woorden die je moet leren op basis van spellingsregels. Dat is voor goede spellers ook weer even wennen soms.

Groeten, Bissi

Groeten, Bissi

BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 10:08 
Volwassene

Annet123 schreef:
Citaat:
Lezen: zie ik dat ze soms blijft hangen in een avi niveau door de DMT, ( puur door de stress van zo een toets, haar DMT is dan te langzaam dus mag ze niet door naar het volgende avi niveau terwijl ze zelf wel die behoefte heeft naar andere ( moeilijkere) boeken.

Deze snap ik niet. Een avi-niveau heeft niets te maken met de DMT score. Avi is een tekst lezen, DMT is woordjes lezen.
Als ze een bepaald avi-niveau gehaald heeft, mag de DMT haar niet tegenhouden.

Ik begrijp dit ook niet, thuis gaf dochter de laatste tijd alweer aan zo graag naar het volgende lees niveau te willen, vanochtend de juf gevraagd maar dit kon niet want de DMT was niet goed?
Ik kon nu niet goed doorvragen want het was erg druk, maar als ik het goed begrijp is AVI dus niet afhankelijk van DMT scores? Hoe wordt dat dan gemeten? Alleen door een tekst lezen? Ik neem aan dat ze daar ook een bepaalde lees snelheid voor moet halen? Misschien bedoelt de juf dat, ik ga het nog navragen,...

BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 10:53 
Volwassene

Op onze huidige school wordt niet meer getoetst volgens het Avi-lezen. Maar volgens de Leestempo toets (waarbij de vraag is of die meet wat die moet meten). Cito: "Vanaf groep 4 meet u het leestempo: leerlingen lezen in een beperkte tijd een tekst, waarbij ze op diverse plaatsen het juiste woord uit drie alternatieven moeten kiezen". Aan de hand van de vaardigheidsscores wordt hieraan een Avi-niveau gekoppeld.

DMT zegt niets over het Avi-niveau. Vorig schooljaar had mijn slecht onder tijdsdruk presterende (en met meeluisterende combigroepen) oudste een V(!) voor DMT. Leestempotoets leverde Avi E6 op. Een groot verschil. Het schooljaar daarvoor zat ze met Avi-lezen op M6, dat leek toen nog het meest representatief. Bij ons mogen de kinderen tijdens het dagelijkse half uur lezen zelf kiezen wat ze lezen (geen strips geloof ik) en ze leest met plezier B- en C-boeken.

Goed dat je het navraagt bij de juf. Voor je dochter is het belangrijk. Cito zegt trouwens ook: "Een verschil tussen het AVI- of CLIB-niveau van een kind en dat van een boek mag nooit reden zijn om te adviseren een boek niet te lezen. Want uiteindelijk staat plezier in lezen natuurlijk voorop!".

BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 13:32 
Volwassene

Ik vind het ook vreemd dat een hoger AVI-niveau verboden wordt als een kind ernaar vraagt. Daar werd bij ons op school volgens mij niet zo moeilijk over gedaan. En een link met DMT was er ook niet echt. Dankzij het thuis gretig lezen van Suske & Wiske, Donald Duck, Raveleijn, Mees Kees, Ronja de Roversdochter, Koning van Katoren enz. vloog mijn zoon in groep 3 - 4 door de AVI-niveaus. Wie weet kun je je dochter thuis ook aan het lezen krijgen en lost het probleem zich dan vanzelf op. In het draadje 'wat lezen jullie kinderen' staan allerlei hele leuke boeken.

Wat de andere verrijking betreft: heeft school iets in huis als Ambrasoft of andere verrijkingspakketten waarmee ze de gaten kan vullen? Als ze gecompact werkt, in welke vakken ook houdt ze tijd over.

Aardrijkskunde: mijn zoon heeft zojuist groep 5 overgeslagen en ik moest een beetje lachen om het antwoord toen ik vroeg of hij bij aardrijkskunde/geschiedenis niets zou moeten inhalen. Want de juffen keken echt zo van neuh... wat? Het kwam erop neerdat het in groep 5 nog niet veel om het lijf heeft, bijvoorbeeld een thema rond een bepaalde stad. En dat een kind met interesse in deze zaken in groep 5 niet echt iets nieuws leert. Zijn eerste aardrijkskundetoetsen in groep 6 waren een 10 en een 7,4, dus dat lijkt te kloppen. Of er verrijking/compacten voor bestaat ben ik zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar (maar dan voor groep 6).

BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 17:44 
Volwassene

Hallo Daphne,

goed dat je binnenkort een gesprek met de IB'er hebt. Het lijkt mij goed als er inderdaad aanpassingen in haar programma komen.

Voor begrijpend lezen ben ik zelf heel enthousiast over de plusleesboeken en bijhorende werkboekjes van Delubas. Die bieden een grote diversiteit aan onderwerpen, van geschiedenis en volksverhalen tot pesten en allerlei natuurwetenschappelijke onderwerpen. Vorig jaar heb ik dat met mijn dochter thuis gedaan (in de periode dat we op school geen gehoor kregen voor extra uitdaging), dit jaar gaat ze er op school mee aan de slag.

Qua spelling gaat de IB'er bij mijn dochter een PI-dictee afnemen. Hieruit kunnen ze opmaken welke categorieën ze wel en welke ze niet beheerst en welke lessen ze komend jaar nog mee moet doen en welke lessen ze met ander werk aan de slag mag. Als je dochter een voorsprong met spelling heeft, is dat voor haar misschien ook interessant. Anders is compacten door een deel van de herhaling te schrappen ook een goed idee, in mijn ogen.

Voor rekenen nemen de juffen bij mijn dochter aan het begin van elk blok de eindtoets af. Dan kun je compacten op maat. Voor komend blok moet mijn dochter bijvoorbeeld alleen de lessen en opdrachten over de digitale klok meedoen (uit de toets bleek dat ze daar nog moeite mee had), verder maakt ze de drie-sterren weektaak en opdrachten uit het pluswerkboek van de methode. Als ze dan tijd over heeft, mag ze met Kien-rekenen aan de slag.

Wat voor jou dochter het beste is, vind ik van een afstand erg lastig inschatten. Maar een beetje compacten kan geen kwaad, zou ik zeggen, als het een kind ook gelukt is alle stof van groep 3 en 4 in één jaar door te werken.

Eens met Kakelot aangaande de werkgidsen van Kinheim. Ik heb er daar een paar van gezien en ik vind dat mooi plusmateriaal. Op de school van mijn dochter werken ze hier helaas niet mee. Thuis heb ik vorig jaar de werkgids over Ridders met mijn dochter gemaakt en die mondde uit in een Riddertentoonstelling op onze bank. Hebben we veel plezier aan gehad.

Op mijn dochters school werken ze met Projectenballade en daar zijn ze enthousiast over, maar ik heb er zelf nog weinig van gezien, dus ik weet niet precies hoe die lessen opgebouwd zijn. Voordeel voor school is dat het goedkoop aan te schaffen is en oneindig maal te printen is (dus niet iedere keer dure werkboekjes kopen).

Mijn dochter heeft overigens een kaartje op haar bureau gekregen waarop ze kan zien welke lessen ze met de klas mee moet doen en wanneer ze wat anders moet doen. Hoop dat dat goed gaat werken.

Succes met je gesprek!

Groetjes, Gerbera

BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 19:23 
Volwassene

Citaat:
Mijn dochter heeft overigens een kaartje op haar bureau gekregen waarop ze kan zien welke lessen ze met de klas mee moet doen en wanneer ze wat anders moet doen. Hoop dat dat goed gaat werken.

Zoonlief werkt op deze manier sinds halverwege vorig jaar. Hij vindt het fantastisch. (Alhoewel hij in het begin mooperde dat al deze aanpassingen toch niet nodig waren). Het is nu zelfs zo, dat hij, halverwege zijn tweede week school, teleurgesteld is dat zijn juf haar belofte niet is nagekomen vandaag zijn eigen rooster te geven.

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]