Het is nu 26 sep 2018, 10:29

Pagina 1 van 59 [ 1164 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 59  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Peutertopic 2
BerichtGeplaatst: 07 okt 2013, 09:17 
Volwassene

Hier kwamen we vandaan...viewtopic.php?f=14&t=5119&start=980

Eer schreef:
Je kunt wel met een jonger kind naar Corpus, maar dan moet je als ouder een verklaring ondertekenen dat, als het allemaal wat teveel blijkt te zijn voor je kind, je Corpus daar niet de schuld van geeft en de tentoonstelling verlaag (zo kortweg...).

Wij hebben begin dit jaar eens gebeld met de vraag of we toch niet konden gaan. Uitgelegd dat ons kind weliswaar pas 4 was, maar mentaal gezien ouder en dat hij heeeeel graag erheen wilde. Of we niet iets konden tekenen dat het op eigen risico was enzo. Ons werd ons verteld dat dit echt niet kon. Dat de eigenlijke leeftijd 8 jaar was, maar vanaf 6 mag.

Het menselijk lichaam van de Hema heeft T ook. Hij wilde die vorig jaar al hebben en had deze voor zijn verjaardag aan iemand gevraagd. Die vond het echter te eng voor een 3 jarige. Uiteindelijk hebben we het zelf gekocht. Hij vond het geweldig en kon al gauw de organen benoemen. Hij was er wel redelijk snel op uitgekeken toen hij eenmaal wist wat het was en hoe het in elkaar moest.

S heeft veel minder duidelijke interesses, maar heeft op veel gebieden een grotere voorsprong dan T toen had. Waar hij heel druk en intens met van alles bezig was, lijkt zij veel meer vanzelf te leren. Of wij letten minder op ;). Zij weet al heel goed het verschil tussen links en rechts bijvoorbeeld. En ze is heel sterk in het analyseren van taal. Ik vermoed dat ze veel meer weet dan ze laat merken. Af en toe pakt ze stiekem iets uit de kast (een spel, een boekje) en gaat heel stil het bestuderen. Het zou me niets verbazen als we op eend af ontdekken dat ze kan lezen.

Berichttitel: Re: Peutertopic
BerichtGeplaatst: 08 okt 2013, 20:19 
Volwassene

Haar interesses wisselen over het algemeen erg, alleen dat van het lichaam blijft. Een paar maanden geleden was in de buurt een open dag bij een universiteit, zo'n familiedag. Er was een hoekje over het lichaam met zo'n pop en ze heeft daar ruim een half uur tot drie kwartier met die student zitten kletsen over het lichaam, en maar vragen stellen. Alletwee vonden ze het super leuk :D.

Corpus zijn dus wisselende berichten. Is er iemand met een jonger kind naartoe geweest en zo ja, hoe was dat?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 okt 2013, 20:51 
inactief

Hoi Allemaal, ik heb al een aantal berichtjes hier gelezen in het forum en wat een herkenning allemaal. (Nou ja niet allemaal natuurlijk maar jullie begrijpen me vast :wink: ) Mijn oudste dochter S. is nu 2jr een 11 mnd en heeft ook duidelijk een ontwikkelingsvoorsprong. Ze is helemaal into de letters en de cijfers en vindt het het fijnste om rustig met een boekje op de bank te zitten of lekker aan tafel te kleuren, te tekenen, verven, kleien of stickers te plakken. Haar woordenschat en taalgebruik is groot praat ook al vanaf 1 jaar heel veel. Voor dr 2e verjaardag praatte ze ook al met volle zinnen en bijwoorden. Nu vraagt ze ook dingen als Mama, wat gaan we zometeen doen. En als ik dan vraag wanneer zometeen is dan geeft ze daar ook eenatwoord bij zoals na het eten of als de klok op de 6 staat.

Wel heb ik veel moeite met de communicatie tussen haar en mij. Ze moet erg voorbereid worden op dingen en teveel prikkels kan ze niet aan. Ook heeft ze snel het gevoel dat ze aangevallen wordt door bijv. haar kleine zusje of de kat. Die mogen bij een 'moeilijke'dag nog geen stap in haar richting zetten. Ook is ze erg 'perfectionistisch'ze doet iets alleen als ze zeker weet dat ze het kan en lukt het niet dan gaat ze gillen ik kan het niet of het lukt me niet. Bij teveel invloeden die ze niet kan verwerken zeggen we altijd dat ze uit gaat. Dan stopt ze koppie naar beneden en blijft ze even zo staan. Tot ze het verwerkt heeft dan gaat ze weer verder. Zoals het hier staat lijkt het bijna een vorm van autisme maar dat herken ik echt totaal niet bij haar hoor ze is ook erg open en nieuwsgierig voor alle nieuwe dingen. Het is ook een heerlijk vrolijk, maar nadenkend kind, gek op dansen en zingen.

BerichtGeplaatst: 23 okt 2013, 19:23 
inactief

Ben eigenlijk even benieuwd of jullie dit herkennen of dat het bij een gemiddelde ontwikkeling van een 2 1/2 jarige hoort.

- Mijn zoontje luistert heel goed naar geluiden en kon al heel snel woorden goed uitspreken. Hoort meteen of ergens een echo is en is ook bijvoorbeeld gevoelig voor rijm. Nu waren we in de Efteling en natuurlijk ook bij het carnavalfestival. Dat melodietje vind ik sindsdien helemaal geweldig. Hoe je het ook laat horen (echt muziek, piano, neuriën) hij herkent het meteen en sinds gisteren neuriet hij het ook zelf. Dat kinderen liedjes zingen ben ik wel gewend, maar dat hij een melodie echt goed kan nadoen verbaasde me eigenlijk. Was benieuwd of dat normaal was of niet.

- En hoeveel rekengevoel hebben peuters al? Mijn zoontje had een spelletje met vier hekjes, ik pakte het laatst met twee hekje en toen vroeg hij: "Waar is de andere en de andere?" Hij wist dat er twee bij moesten. Is dat intuïtief of het begin van rekenen? Daarvoor had hij ook al zoiets, hij kan resultatief tot drie tellen. We gingen met een hele groep op vakantie en hij was aan het bedenken waar iedereen moest slapen. Want er waren drie bedden (want zover kan hij tellen) en opa, oma en papa kregen een bed. Maar waar moest hij dan slapen? (hij was serieus heel bezorgd :-)

Soms twijfel ik een beetje of mijn inschatting van ontwikkelingsvoorsprong wel klopt. Ja, hij is taalvaardig erg snel (als ik dat lijstje hier op het forum zie dan schat ik in dat hij nu op een snelle ontwikkeling van 3,6 tot 3,11 jaar zit) en erg nieuwsgierig. Maar dingen zoals puzzelen en tekenen doet hij nauwelijks. Misschien ook het kind niet naar hoor, maar toch...

BerichtGeplaatst: 23 okt 2013, 21:47 
Volwassene

Babeloe, mijn tweeling J/m kunnen dit ook. Meisje is nog een stuk sneller dan jongen denk ik. Maar wat 'normaal' is op die leeftijd, weet ik niet.

Berichttitel: Re: Peutertopic 2
BerichtGeplaatst: 27 okt 2013, 11:51 
Volwassene

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/02_ ... deren.html

Babeloe, ik blijf ook steeds twijfelen, het is wel fijn als anderen hetzelfde in je kind zien.
Zo denk ik ook steeds: ja hij leest woordjes, maar blinkt niet uit in puzzelen , dus weer twijfelen, een beter idee over jonge hb kinderen kreeg ik door de bovenstaande pagina.
Maar goed, nog steeds twijfel ik ook en blijf denken, misschien is voorsprong straks weg, hoewel dit meer eentwijfel is dan een onderbouwde gedachte.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2013, 15:36 
inactief

Ik weet ook niet zo goed wat 'gemiddeld of normaal' is. Hier twee peuters die op hun tweede ook goed konden tellen, getalsbegrip hadden en konden 'rekenen'.

Hier is jongste sinds een maand onwijs aan het nagelbijten geslagen :| Ze zit echt continue te knagen, zo niet leuk.
Oudste heeft dat vanaf haar tweede gedaan, maar hield er abrupt mee op zodra ze in groep 2 belandde. Nu doet ze het soms...

Dat jongste dat nu doet, naast de driftbuien en het opstandige gedrag, vindt ik echt enorm vervelend. Vooral voor haar zelf. Ik wilde soms dat ik in haar hoofd kon kijken.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2013, 16:58 
Volwassene

Lastig hè Bakkertje.

Ik merk soms dat ik wat snel geneigd ben om bij alles te denken dat het aan te weinig uitdaging ligt, die oorzaak ligt gewoon voor de hand bij die kids van ons, maar uiteraard kan er ook wel eens wat anders aan de hand zijn, lastig hoor!

In geval van B. kan ik me ook erg goed voorstellen dat er frustratie meespeelt i.v.m. haar articulatie bijvoorbeeld. Als mensen haar niet verstaan is dat frustrerend, als ze daardoor ook nog eens onderschat wordt is het dubbel frustrerend.

Krijgt ze nu op de pre-school wel voldoende uitdaging? Het is wel beter dan het kdv toch? Of nog niet voldoende?

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 28 okt 2013, 20:06 
inactief

Ja echt heel lastig!
Ze krijgt op de pre-school wel echt meer uitdaging. Vooral het Engelstalige is hierin natuurlijk echt een goede, want daarvan leert ze zaken die ze echt nog niet weet.
De rest is qua cognitief natuurlijk wel peuterniveau, al probeert ze er wel meer diepgang aan te geven voor B. Zij vindt het daar al knap van kinderen als ze drie of vier stippen kunnen tellen op een dobbelsteen. Tja, dat niveau is B natuurlijk allang voorbij. Het knutselen vindt B wel erg leuk daar! en dat kun je wel al snel wat ingewikkelder maken door wat meer van haar te vragen. Ze kan erg goed knippen en tekenen, en ze heeft er plezier in.

Maar thuis doe ik werkbladen met B die volgens mij begin groep 2 of verder zijn..?
Ze is nu into rijmen :D wel leuk. Ineens had ze het door.

Ja en waar dat nagelbijten vandaan komt...? En dat opstandige..? Ik doe mijn best overdag met haar. En op stap gaan is altijd goed, want dan gebeurt er genoeg om haar heen, heb ik het idee. Thuis is het lastiger. Genoeg te doen aan de ene kant, maar vaak komt ze niet goed tot spel en wil ze het liefst voor de tv hangen. Ik moet echt steeds voorzetjes geven en meedoen.

Hoe vaak gaat H proefdraaien voordat hij echt begint?

BerichtGeplaatst: 29 okt 2013, 11:05 
Volwassene

Ze wordt natuurlijk wel meer uitgedaagd nu, maar ze blijft tussen peuters zitten he. Dus misschien toch nog gebrek aan peers?

Bakkertje80 schreef:
Hoe vaak gaat H proefdraaien voordat hij echt begint?

Donderdag heb ik weer een gesprek met de directeur, hij heeft de week voor de herfstvakantie H. besproken in de onderbouw-bespreking met de IB-er en kleuterjuffen. Donderdag dan zal dat wat duidelijker worden wat zij kunnen bieden en waar we voor kunnen kiezen. Maar waar we het over gehad hebben vorig gesprek is om hem een week in groep 2 te laten meedraaien, komende maand ergens. Om zo te kunnen kijken of hij in die groep past en zodat hij zelf ook kan aangeven of hij zich daar fijn voelt.

Vervolgens gaat hij in januari gewoon 5x wennen, zoals alle nieuwe kleuters, in groep 1 danwel groep 2, dat zien we nog. :wink:

Overigens is groep 2 een heel volle groep, met meerdere flinke jongens van net 6 of bijna 6 jaar, die drukken behoorlijk hun stempel op de groep, niet altijd even positief. Ik zie H. daar eigenlijk nog niet zo tussen...
Maar... groep 1 zijn dan weer echt van die hele kleintjes nog, daar steekt hij weer echt bovenuit, ik zie ook nog niet echt dat hij wat met díe kinderen kan. Maar, in groep 1 zit wel een peertje die net zo ver is als hij (cognitief/didactisch in elk geval, verder weet ik het niet precies) en zijn peer-vriendinnetje van de psz komt in februari ook in die groep. Dus aansluiting moet hij met hen wel kunnen vinden denk ik.
Ik vind het verschil tussen groep 1 en 2 bij ons op school echt heel groot, dat zal wel toeval zijn dat op dit moment de groep 1 kindjes echt allemaal van die heel jonge kindjes zijn. Maar dat maakt het wel extra lastig vind ik.

Eigenlijk ga ik er zelf op dit moment vanuit dat het gewoon groep 1 gaat worden hoor, en dan na de zomer "versneld" door naar groep 2.
Maar de wen week in groep 2 lijkt me wel goed, dan pas kunnen we echt goed inschatten of die klas wel of niet passend is voor hem.

♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 29 okt 2013, 12:23 
inactief

Ja, dat van die flinke jongens van 6 jaar herken ik wel. Die zaten vorig jaar ook bij S in de klas. Dat verschil was enorm! Qua meisjes vond ik het meevallen. S stroomde natuurlijk in een combiklas bij groep 2 in. Dat is bij jullie gesplitst begrijp ik. Dat hij daar straks al twee maatjes heeft is natuurlijk een enorm voordeel. En een half jaar groep 1 is op zich te overzien.
Bij S ging het echter niet goed, zoals je weet. Zij was na drie weken helemaal aangepast en ging flink onderpresteren. Daar krabbelt ze nu langzaam van terug en dat gaat gelukkig beter.
Maar groep 2 was qua stof wel echt meer haar ding. Qua aansluiting kan ze het met verschillende leeftijden heel goed vinden, zowel groep 1 als 2 als 3 kinderen. :D

Ik las van de week dat ze de vergoedingen voor (eerstelijnszorg) psychologische zorg in de basisverzekering gaan uitbreiden. We wilden B eigenlijk nog voor december sociaal en emotioneel laten 'onderzoeken' en en dan wellicht volgend jaar een iq test, mocht het nodig zijn. Maar nu de vergoedingen niet meer op 5 consulten vastzitten, wachten we toch maar even tot het nieuwe jaar. En dan B's ontwikkeling het liefst zo volledig mogelijk in kaart laten brengen.

Dus ik hoop dat dat over de basisverzekering inderdaad klopt :D

Maar we willen wel voordat school begint, weten waar B staat. Ik kom nu liever vooraf met de info dan achteraf :wink: Scheelt ons hopelijk een onderpresterend kind :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 29 okt 2013, 12:28 
Volwassene

Zo dachten wij inderdaad ook, en school is er heel blij mee dat ze vooraf meer duidelijkheid hebben over zijn ontwikkeling en capaciteiten.
Je hebt nog een paar maanden in 2014 voordat ze naar school gaat, dus als je dan inderdaad meer vergoed jan krijgen zou ik ook even wachten :wink:

♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 29 okt 2013, 15:19 
inactief

Ik was vandaag weer met B bij logopedie.

Ze deden een spelletje met plaatjes die genummerd waren en om de beurt moesten ze een kaartje pakken met een nummer erop. Dus B pakt er een en zegt: ik kies achttien! Het was ook 18, ik zag de logo grijnzen. Ook met de overige getallen.
Daarna gingen ze kaartjes uitknippen. B knipte ze keurig op en lijntjes uit.
'Zo' zegt logo voor grap: 'die gaat gelijk door naar groep 3?' :wink:

Ik vertelde haar naderhand dat we er wel voor gaan dat B na S zomervakantie niet nogmaals groep 1 maar groep 2 gaat doen. Nou, dat leek haar inderdaad logisch. Ja, zei ze toen, het is toch overduidelijk als je haar zo hoort en meemaakt.
:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 09:32 
inactief

Het valt me op dat het bij jullie al zo vanzelfsprekend is. Ik zit juist nog zo te piekeren over mijn meisje van 3. Ze gaat in juni pas naar school (als school het niet over de zomervakantie heen tilt tenminste).

Waar ik eindelijk achter ben bij haar is dat je haar een zetje moet geven. Als ze driftig en ongeduldig wordt weten we nu dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging. We bieden haar dan iets nieuws aan en daar is ze dan een tijdje heel geconcentreerd mee bezig, tot ze het onder de knie heeft en dan begint het gefrustreerde gedrag weer opnieuw. Ze kan bijvoorbeeld letters herkennen en naschrijven. Ze zegt dan eerst 'dat kan ik niet', vervolgens doen we het voor en dan doet ze het na. Het is dus niet zo dat ze zichzelf iets aanleert wat ik hier meestal lees. Ze heeft echt wel bevestiging nodig, dan vindt ze het leuk. Ik vraag me ook echt af hoe dat op school gaat straks.

Verder vind ik het ook gewoon moeilijk inschatten of iets normaal is. De meeste kinderen kunnen toch tellen als ze 3 zijn, kleuren herkennen en dat soort dingen. Ze heeft nu heel veel lol in die kleine strijkkraaltjes. Regenbogen op kleur. Maar er zijn toch echt wel meer kinderen die dat doen? Het enige waarvan ik echt wel kan zien dat het 'niet normaal' is, is dat ze anatomisch correcte mensen en dieren inclusief gezichtsuitdrukking (vrolijk, boos) tekent. Dat doe ik haar soms zelfs niet na. Verder zit ik op het moment echt te tobben met hoe ik haar tevreden moet houden of uit moet dagen. Ik hoop ergens dat het een fase is die ophoudt als ze naar school gaat want ik vind het echt lastig om te zien hoe ze aan het veranderen is van een zonnetje naar een klein frustje.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 11:40 
inactief

@liv. Tja, ook ik zou zeggen dat alle driejarigen toch kunnen tellen en kleuren en vormen kennen. Maar als dat groep 1 lesstof is, dan is dat dus toch echt niet zo :wink:
In groep 1 leren kinderen getallen kennen en herkennen tot vijf. ( :shock: ja echt waar)
Ze leren vormen en kleuren en begrippen zoals klein groot dik dun, noem maar op.

Uiteraard ook nog een boel andere dingen. Vouwen, knippen, van een voorbeeld namaken, vertellen in kring etc. Letter van de week doen ze wel, maar verder echt niet. En dat is ook meer groep 2 eigenlijk...

Tja, ik merk bij oudste niet dat ze wat bijleert, behalve Engels en veel liedjes. Dat zijn eigenlijk de nieuwe dingen waar ze mee thuis komt...

Dus jouw 3-jarige is ook niet geheel gemiddeld. Maar ik herken je twijfel wel, want zo zaten wij bij onze oudste ook. Die is uiteindelijk getest en nu we zien hoe jongste zich ontwikkeld, ben ik er eigenlijk van overtuigd dat ze net als haar zus is.
Maar dat is ook pas nadat we al heel wat over beide dames gesproken hebben, en je nu ook alerter bent op wat ze doen en zeggen. Jongste is een driftig bommetje die echt uitdaging nodig heeft in haar dagen, anders is ze een heeeeeeeeel onredelijk en nukkig meisje :?

Dus... Niet geheel vanzelfsprekend, maar wel vanuit opgedane ervaring eerder duidelijk :D Heb je al een school op het oog? Wellicht eens goed om uit te zoeken waar ze terecht kan. Als ik zo lees wat ze nu al doet, zal dat tegen die tijd vast verder ontwikkeld zijn.
Mijn tip: bewaar werkjes etc van je dochter, met datum erbij, voor het geval je dit aan school wilt tonen, om haar niveau aan te kunnen tonen tegen die tijd. Je kunt ook op de site van slo.nl eens kijken wat de minimale doelen voor groep 1 en 2 zoal zijn op taal en rekengebied. Dan geeft ook wat duidelijkheid, denk ik.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:07 
inactief

He, dank je, dat is wel een goede tip, bewaren met datum. Ik baal er nu al van dat ik niet meer goed weet wanneer wat nou begon.

Over vertellen in de kring en spraak/taal hoeven we ons denk ik geen zorgen te maken. Ze praat hele samenhangende verhalen bij elkaar, maakt bijna geen articulatiefouten maar nu juist vervoegingsfouten omdat ze de taalregels doorheeft en ze soms verkeerd toepast. 'Ik gong gister naar de kinderboerderij' terwijl ze voorheen gewoon ik ging zei. Mijn middelste zit in groep 3 en had de z geleerd. Van zon en zee zei hij. En van zebra zei mijn dochter. Maar goed, dat kan ook komen omdat ik niet doe aan kinderpraat. Verschrikkelijk irritant als mijn schoonmoeder dat wel doet trouwens. Die zegt dan heel hoog 'Oma helpen S plasje doen?' Waarop mijn dochter dan zegt 'nee oma, ik ga zelf wel naar de wc als ik moet plassen hoor'.

Ze gaat naar de school waar haar broers ook naartoe gaan. Een traditionele school met ouderwets onderwijs waar ze niet om kunnen gaan met kinderen die anders zijn hebben we inmiddels ervaren. Ik maak me daar wel zorgen over en we zijn van plan na de kerstvakantie een gesprek aan te gaan om te kijken of ze bereid zijn om de lesstof aan haar aan te passen. Voordeel is wel dat ze in een gecombineerde 1/2 klas komt dus dat ze haar ook gelijk groep 2 stof kunnen aanbieden zonder dat ze daar veel moeite voor hoeven doen. De vraag is alleen hoe ze daar tegenover staan.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 23:32 
Volwassene

Bakkertje80 schreef:
@liv. Tja, ook ik zou zeggen dat alle driejarigen toch kunnen tellen en kleuren en vormen kennen. Maar als dat groep 1 lesstof is, dan is dat dus toch echt niet zo :wink:
In groep 1 leren kinderen getallen kennen en herkennen tot vijf. ( :shock: ja echt waar)
Ze leren vormen en kleuren en begrippen zoals klein groot dik dun, noem maar op.

Dit zijn wel dingen die ook al op de psz geoefend worden overigens. Er zullen (denk ik toch?) dus best genoeg kindjes naar groep 1 gaan die dat soort kennis al wel hebben, of toch op z'n minst ten dele. En ik geloof ook best dat er een groep kindjes is die dat soort kennis niet zo snel oppikt.
Dat de kerndoelen voor groep 1 niet echt verder gaan dan getallen tot 5 (her)kennen, (basis)kleuren (want volgens mij wordt in groep 1 nog amper of niet onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld lichtblauw en donkerblauw), vormen en basisbegrippen/tegenstellingen, dat blijf ik wel redelijk schokkend vinden. En dat er dan ook nog heel veel ouders zijn die vinden dat hun kind toch al wel heel veel moet kennen aan het eind van groep 1... :oops:

En Liv, zo "vanzelfsprekend" als dat het misschien soms lijkt te zijn, dat is het echt niet hoor. Net als Bakkertje heb ik al een oudste in groep 2 zitten, voor wie we ook al flink aan de bak kunnen. Er is dus al enige ervaring aanwezig binnen deze thematiek (sterker: het is vanwege onze zorgen rondom de oudste dat ik me hier destijds aangemeld heb).
Wat ik inmiddels wat heb los kunnen laten is de twijfel over óf ze überhaupt wel hb zijn of niet. Daar heb ik geen twijfels meer over. En zelfs al zouden ze "maar" mb zijn, ze hebben gewoon extra uitdaging nodig en lopen hoe dan ook cognitief een flink eind voor op het gemiddelde.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik daarom helemaal geen twijfels meer heb hoor. In tegendeel. Ik pieker me suf over hoe alles het beste aangepakt kan worden. Wat zou wel werken, wat niet? Hoe kan ik mijn kinderen een schop onder hun kont geven om ze eens fatsoenlijk aan het werk te krijgen ('dat kan ik niet' is hier ook aan de orde van de dag), zonder ze gelijk te demotiveren, hun faalangst aan te wakkeren?

Jouw meisje is net zo oud als de mijne (ook van juni '10), maar die van mij heeft nu toch echt nog vooral lol met de grote strijkkralen. Voor de kleine (die we wel in huis hebben, van haar zus) is haar motoriek nog niet goed genoeg ontwikkeld. En met tekenen zit ze nog niet eens in de koppoter-fase (althans: ze heeft ooit 1x een koppoter getekend geloof ik, maar het zou me niet verbazen als ze weigert een mens te tekenen, tot ze weet dat ze die ook anatomisch enigszins correct kan tekenen). Wat ze tekent, zijn vooral wat onbestemde figuurtjes, waar zij dan iets bij verzint.
Ik las in je andere topic ook iets over tellen. Dat ze wel zo kan tellen, maar als ze gaat tellen hoeveel keer een bepaald voorwerp in een tekening voorkomt, het dan mis gaat. Dat heeft mijn jongste ook zo. Ik weet niet of dit voor jouw dochter ook is natuurlijk, maar het probleem van die van mij is dat ze met haar vingertje sneller over de plaatjes gaat, dan dat ze telt. Daardoor slaat ze er wel eens 1 over, of wordt een plaatje dubbel geteld. Dat is dan ook iets wat ik wel met haar aan het oefenen ben. Ik help haar door haar vinger dan rustiger over het papier te laten gaan, of ik tel mee. En ik leg haar uit waarom het niet goed gaat.

Liv schreef:
Over vertellen in de kring en spraak/taal hoeven we ons denk ik geen zorgen te maken.

Daar kun je je nog best op verkijken. Dat kring-stukje in elk geval. Het hoeft uiteraard helemaal geen probleem op te leveren, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Maar als ik naar mijn Oudste kijk... De kring is op dit moment het onderdeel dat ze het minst leuk vindt op school (samen met de gymles, maar da's omdat ze een hekel heeft aan het omkleden. Het gymmen zelf vindt ze dan wel weer leuk ;) ). Andere kinderen volgen het niet als zij iets vertelt, gaan er dan doorheen kletsen, etcetera. En zij volgt het niet als andere kinderen iets vertellen en gaat op haar beurt dus vanalles doen behalve opletten (te 'kinderachtig' wat de anderen vertellen?? Dat krijg ik er nog niet echt uit bij haar). En ze vindt het VRE-SE-LIJK dat ze de andere kindjes steeds een kans moet geven om een antwoord te geven op een vraag van de juf.
Ze vertelt graag, dat opzich is dus absoluut geen probleem in de kring. Ze vindt alleen dat ze te weinig mag vertellen (goed, dat zal ze ook moeten leren) en ze merkt wel degelijk dat andere kinderen haar verhalen niet volgen.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2013, 09:10 
inactief

Hier juist weer een oudste die in de kring zich heel erg afzijdig houdt. Terwijl ze toch echt verbaal ontzettend vaardig is. Daar waar ze je thuis de oren van het hoofd kletst, doet ze dat op school in de kring echt niet.

School is wat dat betreft echt niet te vergelijke met thuis. Mijn oudste is op school echt heel anders...

Jongste is gister weer naar 'school' geweest. Vooraf even met de juf gekletst over het nagelbijten en opstandig zijn. Bij het ophalen, haal ik een blij meiske op. Juf had niks gezien van wat B thuis laat zien aan gedrag. Had ik ook niet verwacht eigenlijk.
Ze had een knutselopdracht met kabouters kleuren en uitknippen. Juf vertelde dat B gelijk heel netjes ging kleuren en de andere kids krasten hun kabouter. Zij waren dus veel sneller 'klaar' en wilden gaan knippen. Juf vertelde dat B toen niet goed wist wat ze moest, zij was immers netjes aan het kleuren maar dat duurt veel langer. Dan dus toch maar mee met de rest en uitknippen. Hierover had B gelijk gezegd dat ze dat niet kon en dat juf moest helpen, terwijl ze heel goed kan knippen. Thuis knipt ze iedere vorm uit die ze wil.
Juf moest haar echt ervan overtuigen dat ze het kon. Faalangst.. Zo apart he, die houding...

Thuis speelt B al vanaf haar tweede met de kleine strijkkralen. Ik had ze voor oudste gekocht, maar B speelde er vooral mee. Ze heeft ook vanaf haar tweede al de juiste pengreep en kon goed tekenenen, poppetjes met buik, hoofd, haar navel, vingers noem maar op. Ook haar naam had ze begin drie jaar door. Nu is ze deze aan het perfectioneren en is geïnteresseerd in andere letters. Getalherkenning en begrip is ze erg mee bezig. Ze kent ze nu tm 17, kan er ook aantallen aan koppelen, maar vraagt dagelijks naar hoe het ook alweer verder gaat. Kent het in Engels, de kleuren, de vormen al begin 2 jaar... Hier ook geen twijfel over haar begaafdheid eigenlijk. Wel over hoe school er straks mee om zal gaan...

BerichtGeplaatst: 31 okt 2013, 20:51 
inactief

Citaat:
Ik las in je andere topic ook iets over tellen. Dat ze wel zo kan tellen, maar als ze gaat tellen hoeveel keer een bepaald voorwerp in een tekening voorkomt, het dan mis gaat. Dat heeft mijn jongste ook zo. Ik weet niet of dit voor jouw dochter ook is natuurlijk, maar het probleem van die van mij is dat ze met haar vingertje sneller over de plaatjes gaat, dan dat ze telt. Daardoor slaat ze er wel eens 1 over, of wordt een plaatje dubbel geteld. Dat is dan ook iets wat ik wel met haar aan het oefenen ben. Ik help haar door haar vinger dan rustiger over het papier te laten gaan, of ik tel mee. En ik leg haar uit waarom het niet goed gaat.

Ja, dat gaat bij mijn dochter inderdaad precies zo! Wat betreft het in de kring vertellen: daar zeg je inderdaad wat. Benieuwd hoe dat gaat straks.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2013, 21:50 
Volwassene

hier ook een 2,5 jarige die niet getest is, maar waar ook geen twijfel is over haar begaafdheid. Ik zou heeeel graag willen weten wat haar voorsprong precies is, juist omdat zij minder opzichtig leert als haar broer. Waar hij echt een enorme drang had/heeft om te leren, lijkt zij te leren zonder dat het opvalt. Zij kan iets gewoon ineens. Zoals tellen tot 20 (en verder). Of de cijfers tot 10 aanwijzen. Of het verschil tussen links en rechts kennen, haar naam lezen, rekenen, etc. Hoewel zij al heel jong een grote voorsprong liet zien (bijv praten vanaf 3 maanden, zinnen vanaf 7 maanden, juiste pengreep met 1 jaar, verschil tussen letters en cijfers kennen met 1,5 jaar), vind ik S vooral opvallen door haar scherpe analyses. Ze maakt hele knappe observaties, trekt daar goede conclusies uit, maar kan ook heel goed taal analyseren en gebruiken. Wij krijgen zeer regelmatig de vraag hoe oud ze is. Vaak denken mensen dat zij ouder is en gewoon wat kleiner van stuk is.

Pagina 1 van 59 [ 1164 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 59  Volgende