Het is nu 19 jul 2018, 01:20

Pagina 1 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fixed mindset vermomd als growth mindset
BerichtGeplaatst: 02 jun 2016, 18:45 
Volwassene

Een interessant artikel van Carol Dweck: http://www.edweek.org/ew/articles/2015/ ... arol+dweck

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Fixed mindset vermomd als growth mindset
BerichtGeplaatst: 02 jun 2016, 19:04 
­

Inderdaad heel interessant!

BerichtGeplaatst: 02 aug 2017, 15:47 
Volwassene

Dit kwam ik tegen: https://www.buzzfeed.com/tomchivers/what-is-your-mindset?utm_term=.dfoAd54MK#.reeZXka29

Kritische blikken op de theorie van Dweck. Het blijkt o.a. moeilijk om haar onderzoek te herhalen.

http://mobile.edweek.org/c.jsp?cid=25920011&item=http%3A%2F%2Fapi.edweek.org%2Fv1%2Fblog%2F95%2F%3Fuuid%3D72639

(Via xyofeinstein gevonden)

BerichtGeplaatst: 02 aug 2017, 19:28 
Volwassene

dank

BerichtGeplaatst: 02 apr 2018, 20:33 
Volwassene

Nieuwe inzichten rondom growth mindset bij pubers en studenten: [url]
http://mobile.edweek.org/c.jsp?cid=2592 ... id%3D75799 [/url]

Het blijkt dat op die leeftijd het beter werkt wanneer je uitlegt wat er precies effectief is aan hun aanpak en inzet. Alleen complimenten over het feit dat ze zich inzetten niet.

Ook nuttig om mee te nemen in feedback aan hb-ers, wellicht al op jongere leeftijd.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 07:23 
­

Interessant Bissi.

Sluit ook wel aan bij wat we weten over succesvolle coaches uit de sportwereld: het blijkt dat die helemaal niet zo scheutig zijn met complimenten. Ze breken echter wel hun feedback op in kleine segmenten en geven heel doelmatig aan wat beter moet. En vooral hoe.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 07:49 
Volwassene

Bedoel je daarmee dat zij feedforward geven ?

Ik denk wel dat de omstandigheden bij sporters anders zijn dan bij leerlingen of studenten. Bij sporters ga je uit van mensen die gemotiveerd zijn om steeds beter te worden. Dat is in het onderwijs in Nederland niet het geval bij veel mensen.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 08:18 
Volwassene

Ik vind dat bij het hele mindset-denken (problemen bekjiken vanuit de mindset theory) vaak voorbij wordt gegaan aan wat hier ook wordt aangestipt: dat de voorwaarde wel moet zijn dat iemand een proces of uitkomst ervan in ieder geval waardevol moet vinden, en niet teveel moet vinden kosten.

En als iemand iets wél belangrijk vindt, maar denkt 'dat is voor mij toch nooit haalbaar', dan is het bij uitstek een mindset-kwestie. Tenzij de persoon werkeiljk te kort schietende vaardigheden heeft en ook echt grenzen heeft waardoor deze nooit toereikend zullen zijn, ook niet bij maximale inspanning.

Dan het is het zaak aan haalbare tussendoelen te werken en nauwkeurige feedback te geven.

Maar volgens mij wordt er heel veel iets benaderd als een fixed-mindset probleem, waar dat helemaal niet het probleem is.

Als er wordt gezegd "dit kan ik toch nooit", dan beweer ik dat er heel goed een andere boodschap onder kan zitten, namelijk "ik heb hier geen zin in, het interesseert me niet, ik vind dit niet belangrijk genoeg om moeite voor te doen', etc.

Dan gaat werken aan de mindset volgens mij niet leiden tot meer inzet of waardering van de taak of uitkomst.

Er is overigens ook uit onderzoek gebleken dat een 'fixed mindset' niet perse tot slechte prestaties leidt; er is onderzoek waaruit juist bleek dat mensen die zichzelf als 'slim' zien en dit als vast gegeven benaderen, juist goed tot prestaties komen.

Mensen die hun zelfwaardering ophangen aan hun intelligentie, kunnen gedreven zijn dit in stand te houden door zaken met grote slagingskans aan te pakken en alles met kans op falen uit de weg te gaan. Dat is een focus op vermijdings-prestatiedoelen. (doel : falen vermijden). Dat is een probleem, want dan kunnen zij heel goed dingen uit de weg gaan die zij wel waarderen, maar waarbij de psychologische kosten van falen te hoog zijn. (dit laatste is element van expectancy-value theory; het eerste stuk wordt verklaard in de goalsettting theory)

ik vind zelf dat goal setting theory en expectancy-value theory heel goed zijn om te gebruiken naast de mindset-theory. Juist die combinatie geeft een goed beeld van waar het wringt. En mijn stelling is: vaak is het geen mindsetprobleem.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 12:10 
Volwassene

Ik vind het echt een heel interessant onderwerp.
Als jongere op de middelbare school dacht ik, even heel zwart wit nu natuurlijk: ik kan in principe alles wel leren als ik dat zou willen, maar voor veel dingen betekent dat wel dat ik er hard voor moet gaan studeren, en de meeste zaken vind ik daarvoor niet belangrijk genoeg.

Eerder werd tegen mij gezegd dat dit toch wel een fixed mindset is, maar mede door wat Sacha ook zegt, denk ik toch dat het niet zo is.
Vraag is dan voor mij wel: wanneer bepaalde dingen wel nodig zijn om een doel te bereiken, hoe kom je dan zo ver dat je je weerstand opgeeft? En is die weerstand groter bij mensen met een hoog IQ, of maakt dit geen verschil?

Bijvoorbeeld: ik zou met huiswerk maken en studeren echt wel vwo gehaald hebben. Toen vond ik het de moeite niet waard. Maar toch vond ik het diep in mijn hart wel jammer, dat ik alleen maar havo deed. Alleen kon ik het op dat moment niet ombuigen.
Mijn zoon kampt een beetje met hetzelfde. Maar hij wil wel zijn vwo diploma halen. Hij geeft aan dat hij alles in theorie heel mooi kan vertellen aan zichzelf, maar om dat dan in daden om te zetten lukt nog niet ( bij vakken die hij niet leuk vindt).
Ik vraag me af of daar al theorieën over zijn.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 12:30 
Volwassene

Interessant Hanneke. Ik heb hetzelfde gezien bij mezelf (hersens zat om met gemak door het vwo te gaan en dat wilde ik zelf ook graag, maar huiswerk maken en leren voor een toets lukte me niet. Ik begon er gewoon niet aan. De universiteit heb ik uiteindelijk niet afgerond, omdat ik vastliep op statistiek. Ik roep altijd dat ik het gewoon niet kon en het niet zag, maar de werkelijkheid is dat ik nooit een boek open heb geslagen en de colleges meestal skipte. Met een hoop vakken kwam ik daarmee weg en haalde ik een voldoende, maar bij statistiek lukte dat niet en heb ik mijn kop maar laten hangen. De meeste vakken interesseerden me, maar statistiek gewoon echt niet.

Ik zie ongeveer zoiets gebeuren bij een van mijn kinderen. Hij wil graag naar het gymnasium en heeft daar zeker de capaciteiten voor, maar aan leren heeft hij een broertje-dood. Hoe het komt? We hebben geen idee. Hij wil graag zijn best doen, maar weet niet hoe. Denk ik. Tot nu toe zijn zijn cijfers goed en zal hij naar alle waarschijnlijkheid vwo-advies krijgen, maar ik ben eerlijk gezegd benieuwd hoe hij het eenmaal daar gaat redden.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 13:17 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Interessant Hanneke. Ik heb hetzelfde gezien bij mezelf (hersens zat om met gemak door het vwo te gaan en dat wilde ik zelf ook graag, maar huiswerk maken en leren voor een toets lukte me niet. Ik begon er gewoon niet aan. De universiteit heb ik uiteindelijk niet afgerond, omdat ik vastliep op statistiek. Ik roep altijd dat ik het gewoon niet kon en het niet zag, maar de werkelijkheid is dat ik nooit een boek open heb geslagen en de colleges meestal skipte. Met een hoop vakken kwam ik daarmee weg en haalde ik een voldoende, maar bij statistiek lukte dat niet en heb ik mijn kop maar laten hangen. De meeste vakken interesseerden me, maar statistiek gewoon echt niet.

Ik zie ongeveer zoiets gebeuren bij een van mijn kinderen. Hij wil graag naar het gymnasium en heeft daar zeker de capaciteiten voor, maar aan leren heeft hij een broertje-dood. Hoe het komt? We hebben geen idee. Hij wil graag zijn best doen, maar weet niet hoe. Denk ik. Tot nu toe zijn zijn cijfers goed en zal hij naar alle waarschijnlijkheid vwo-advies krijgen, maar ik ben eerlijk gezegd benieuwd hoe hij het eenmaal daar gaat redden.

Maar is het nu voor hem ook echt nodig om te leren? Ik herken het van mijn oudste, die op de lagere school nooit hoefde te leren. Ik dacht dat ze op het gymnasium daar niet mee weg zou komen, maar ook daar gaat het al een paar jaar goed zonder leren/werken. Ze leert nog steeds niet hoe ze moet werken, maar ik kan haar geen ongelijk geven, want het is ook niet nodig. Voor haar hobby's werkt ze overigens wel hard, dus ik ga er vanuit dat je het daar dan maar van moet hebben.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 13:31 
Volwassene

Citaat:
Ik vraag me af of daar al theorieën over zijn.

Hanneke, jazeker.

De expectancy-value theory, de goal setting theory.

Expectancy-value:

- Hoe groot acht je de kans op succes (dit heeft te maken met academic self perceptions- globaal beeld van je kunnen, met self efficacy op concreet taakniveau) x hoe waardevol vind je de succesvolle uitkomst.

Een taak moet allereerst daadwerkelijk haalbaar zijn, dan moet jij hem ook nog haalbaar achten, en dan moet je hem ook nog waardevol vinden.

De waarde van een taak of uitkomst wordt bepaald door het geheel van de volgende:
- nut
- passend bij je zelfbeeld
- interessant/uitdagend
-kosten:
--gedragsmatige kosten: hoeveelheid tijd/moeite die het kost en de hoeveelheid tijd/energie die je niet meer kunt besteden aan andere dingen die je ook waardevol vindt,
--psychologische kosten van falen: als je het belangrijk vind het succesvol te volbrengen, en je acht de kans van slagen klein, dan zijn de kosten hoog. Dan kun je om die reden een taak minder waarderen en hem dus niet willen doen. Als je de kans van slagen groot acht, OF je vindt het niet zo belangrijk de taak te volbrengen, dan zijn de psych kosten laag.

Goal setting theory:

Stel je beheersingsdoelen (mastery goals), prestatiedoelen(performance-approach), vermijdingsdoelen (performance-avoidance) of een combi ervan. Je kunt ook geen duideijke doelen hebben. bijv bij een verplicht schoolvak wat voor je niet waardevol vindt.

(Bijv iets goed willen kunnen maar het een verschrkking vinden als je een slecht cijfer haalt kun je bijv vinden bij een combi van mastery en performance-avoidance doelen. Kan leiden tot enorm hoge eisen, faalangst, perfectionisme. Overstreven.)

Over het algemeen -zegt Dweck ook- wordt gesteld dat beheersingsdoelen heel goed zijn, en dat prestatiedoelen stellen nadelen heeft. Toch bleek dit niet uit een onderzoek van een paar jaar terug, daarin zijn goal setting x expectancy value samen genomen en er kwamen 7 'prestatietypes' uit. Ik wil dat nog eens gaan uitwerken en een presentatie vanuit mijn praktijk over gaan geven ofzo. :)

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 14:59 
Volwassene

Ik zal nog even een model erbij slepen dat hierbij verhelderend kan zijn:

Het Achievement Orientation Model van McCoach & Siegle, 2003:

1. De taak moet van het juiste niveau zijn, tenminste haalbaar.
2. Motivatie is aanwezig als iemand een positieve houding op alledrie de volgende vlakken:
a. vertrouwen in eigen kunnen
b. vertrouwen in omgeving dat die ook in staat telt te slagen/volbrengen van taak
c. waarding van taak of uitkomst (eerder uitgelegd dat dat weer een combi is van verschillende waarde-aspecten)
3. Zelfsturende vaardigheden moeten voldoende ontwikkeld zijn. Deze worden alleen aangesproken bij voldoende motivatie!

Het model geeft aan dat om te kunnen presteren naar vermogen, iemand zowel gemotiveerd moet zijn als zelfsturende vaardigheden bezitten, als een taak van juiste niveau moet zijn.

Het is dus heel belangrijk vast te stellen 'waar het wringt' als er niet uit komt wat erin zit.

Mijn eigen ervaring is dat ik met gemak het vvwo ben doorgekomen met lage motivatie. tijdens mijn studie vond ik inspanning vaak niet opwegen tegen de voordelen van het behalen van vakken. Ik had geen duidelijke doelen. Ik studeerde vooral omdat ik het leuk vond.
Ik had geen mindset-problemen, ook geen vaardighedenproblemen, ik had lage motivatie.

Bij hobby's en zaken die er voor echt toe deden, zette ik me goed in en had ik geen problemen met vaardigheden, Wel kwam er iets nieuws opduiken: als ik iets belangrijk vond, werd het opeens ook erg als het niet zou lukken (attainment-value hoog: het paste bij mijn zelfbeeld dat ik dat zou kunnen). Ik kreeg toen juist meer last van mindset-problemen: ik had nog wel eens het idee, en dat heb ik nog regelmatig!!, dat lastige dingen waarbij ik niet snel genoeg succes haal, het idee heb dat ze te hoog gegrepen zijn. Ik zie dat toch als een 'erfenis' van decennia lang prima resultaten boeken met geringe inspanning. (al vond ik zelf dat die inspanning soms enorm was). Ik heb nog altijd niet vaak meegemaakt dat ik me werkelijk moest inspannen om iets nieuws te leren. Ik leer zo makkelijk, dat ik gewend ben dat leren met heel weinig moeite of spanningen of onzekerheid gepaard gaat. Dus als dat wel aan de orde is, denk ik snel dat het nooit gaat lukken. En dat zijn volgens mijn fixed mindset-problemen.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 18:01 
Volwassene

Citaat:
Hij wil graag naar het gymnasium en heeft daar zeker de capaciteiten voor, maar aan leren heeft hij een broertje-dood

Hanneke, ik begrijp je probleem en lees dit met belangstelling. Toch schiet ik ook een béétje in de lach bij bovenstaande zin. Het gymnasium is in mijn beleving eigenlijk een school voor kinderen die graag leren (naast misschien mensen die het chique vinden?).
Wat is zijn beeld bij een gymnasium als leren niet zijn ding is? Waarom lijkt het je zoon leuk?

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 18:20 
Volwassene

Bissi schreef:
Citaat:
Hij wil graag naar het gymnasium en heeft daar zeker de capaciteiten voor, maar aan leren heeft hij een broertje-dood

Hanneke, ik begrijp je probleem en lees dit met belangstelling. Toch schiet ik ook een béétje in de lach bij bovenstaande zin. Het gymnasium is in mijn beleving eigenlijk een school voor kinderen die graag leren (naast misschien mensen die het chique vinden?).
Wat is zijn beeld bij een gymnasium als leren niet zijn ding is? Waarom lijkt het je zoon leuk?

Ja, dat zou je zo denken misschien, maar op het gymnasium van mijn oudste zijn de meeste jongens helemaal niet zo gek op leren. Ze doen net wat nodig is om over te gaan. De mijne geniet er wel van, maar met mate zeg maar :mrgreen: De jongste doet tvwo. Ook helemaal zijn eigen keuze. Dat alles in het Engels is, is zo'n beetje het enige dat hij leuk vindt aan de lessen. En de pauzes, gym en samen keten natuurlijk. Dus ik herken niet jouw beeld van kinderen die graag leren. Ik denk dat op alle niveaus kinderen zijn die graag leren en anderen die het zien als een noodzakelijk kwaad. Mijn jongste zou er op het 'gewone' vwo nog minder aan vinden.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 18:54 
Volwassene

Citaat:
Ik had geen duidelijke doelen.

Ik denk dat dat een belangrijk ingrediënt is voor motivatie. Maar ook iets anders, namelijk: weten wat je belangrijk vindt in je leven (= je waarden kennen) en je gedrag en doelen daar op afstemmen. Dat is wat tegenwoordig ook in tussenjaren, bildungscursussen en dergelijke gedaan wordt. Met levensvragen aan de slag gaan: wat houdt voor jou een goed leven in? Hoe ziet dat eruit op persoonlijk vlak, qua werk en maatschappelijke bijdrage? Dat matchen met je talenten en vervolgens doelen stellen: wat kun je dan allemaal doen dat daar aan bijdraagt?

Vanuit de waarden en iemands talenten ontstaat dan een soort levensdoel. Dat is niet iets als ' rijk worden '. Maar geld kan wel een belangrijk middel zijn om iets te bereiken.
Ik denk dat de vrij grote welvaart waar we in opgroeien en het gebrek aan plichten en eigen verantwoordelijkheden ervoor zorgen dat een generiek doel als 'het materieel beter krijgen ' of 'een beter leven ' of 'door kunnen leren en een leuke en goede baan krijgen ' niet meer gevoeld en geleefd worden als belangrijk. Terwijl de kans groot is dat hun werkende leven instabieler zal worden dan dat van hun ouders en dat ze er financieel op achteruit gaan. Maar dat beseffen ze niet.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 19:29 
Volwassene

Citaat:
Ik denk dat op alle niveaus kinderen zijn die graag leren en anderen die het zien als een noodzakelijk kwaad. Mijn jongste zou er op het 'gewone' vwo nog minder aan vinden.

Mijn gedachtegang is dat Grieks en Latijn twee extra vakken zijn die interessant zijn, maar absoluut niet noodzakelijk en dat je die dus niet erbij gaat doen als je een hekel hebt aan leren. Uiteindelijk levert een gymnasium opleiding ook een VWO-diploma op toch?

Ik geloof dat ik ook geen geschikte moeder ben voor kinderen die alleen maar willen lol trappen en geen zin in school hebben. Ik heb daar zo veel oordelen over dat ik daar beter niet zo veel over kan zeggen denk ik, om mensen niet te kwetsen. (Het is maar een mening). Maar ik zie studeren als een voorrecht en een kans die je krijgt. Geen interesse of geen zin: dan lekker een vak leren maar.
Mijn neef had ook geen zin om te leren: vmbo 5de jaar, ondanks bijles, huiswerkbegeleiding enz. Nu heeft hij een vriendin en een bijbaantje als afwasser. Hij verdient nu 5 euro per uur, houdt van dure merkkleding en raakt steeds gemotiveerder om wat meer inzet te tonen.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 19:48 
Volwassene

Bissi schreef:
Citaat:
Ik denk dat op alle niveaus kinderen zijn die graag leren en anderen die het zien als een noodzakelijk kwaad. Mijn jongste zou er op het 'gewone' vwo nog minder aan vinden.

Mijn gedachtegang is dat Grieks en Latijn twee extra vakken zijn die interessant zijn, maar absoluut niet noodzakelijk en dat je die dus niet erbij gaat doen als je een hekel hebt aan leren. Uiteindelijk levert een gymnasium opleiding ook een VWO-diploma op toch?

Ik geloof dat ik ook geen geschikte moeder ben voor kinderen die alleen maar willen lol trappen en geen zin in school hebben. Ik heb daar zo veel oordelen over dat ik daar beter niet zo veel over kan zeggen denk ik, om mensen niet te kwetsen. (Het is maar een mening). Maar ik zie studeren als een voorrecht en een kans die je krijgt. Geen interesse of geen zin: dan lekker een vak leren maar.
Mijn neef had ook geen zin om te leren: vmbo 5de jaar, ondanks bijles, huiswerkbegeleiding enz. Nu heeft hij een vriendin en een bijbaantje als afwasser. Hij verdient nu 5 euro per uur, houdt van dure merkkleding en raakt steeds gemotiveerder om wat meer inzet te tonen.

Ja, daar staan we dan heel anders in, denk ik. Ik gun ze hun lol wel, zolang het niet ten koste gaat van anderen. De appel valt niet ver van de boom, natuurlijk. :wink: Mijn kinderen gaan in ieder geval met plezier naar school elke dag, dat vind ik enorm belangrijk. Dat ze hun best doen, kan ik niet zeggen, maar helaas is dat ook niet nodig om goede cijfers te halen.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 19:57 
Volwassene

Bissi schreef:
Citaat:

Ik denk dat je Spitsmuis bedoeld! :lol:
Mijn zoon wil NIET naar het gymnasium omdat hij niet graag leert, namelijk :wink:

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 20:04 
Volwassene

Ik ben het er niet mee eens dat je graag moet leren om te passen op gymnasium, of dat het nodig zou zijn om erin te slagen. Ik ken meer dan genoeg voorbeelden die mijn stelling onderbouwen.

Het schoolse leren is echt niet passend bij elke leerling, ook niet bij intelligente leerlingen. Ik denk dat het aangeeft dat ook op gymnasia de manier waarop het onderwijs wordt vormgegeven niet hoeft te passen bij leerlingen.

Ik ben ervan overtuigd dat veel hb leerlingen ook op gymnasia totaal niet aan hun trekken komen, en het er wel redden zonder gedrevenheid of bijzondere inspanningen. En dat ze die gedrevenheid absoluut kunnen hebben en tot uitdrukking kunnen laten komen op gebieden buiten school. Misschien liggen daar juist de talentgebieden.

Citaat:
Mijn gedachtegang is dat Grieks en Latijn twee extra vakken zijn die interessant zijn, maar absoluut niet noodzakelijk en dat je die dus niet erbij gaat doen als je een hekel hebt aan leren.

Bissi, dit gaat voor mijn zoon niet op. Het kan zijn dat je juist die vakken leuk vindt en daarom gymnasium wil doen. En dat hoeft totaal niet in te houden dat je leren dan leuk vindt. Het is meer zonder die vakken nog minder aantrekkelijk om naar school te gaan, zo kun je het ook zien.

Laatst bijgewerkt door Sacha op 03 apr 2018, 20:11, in totaal 3 keer bewerkt

Pagina 1 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende