Het is nu 19 mei 2019, 22:44

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groei Mindset onderwijzen werkt niet
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 14:12 
Volwassene

Interessant artikel over het probleem met proberen een groeimindset te kweken:
[url]https://aeon.co/essays/schools-love-the-idea-of-a-growth-mindset-but-does-it-work[url][/url][/url]

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groei Mindset onderwijzen werkt niet
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 15:34 
Volwassene

Wilg schreef:
Interessant artikel over het probleem met proberen een groeimindset te kweken:
[url]https://aeon.co/essays/schools-love-the-idea-of-a-growth-mindset-but-does-it-work[url][/url][/url]

Dank voor het delen, Wilg. Interessant artikel!

Mijn korte samenvatting: posters, video's en praatjes die kinderen vertellen hoe belangrijk een growth mindset is, blijken in de praktijk weinig effect te hebben. Dat blijkt volgens de auteur uit een hele rits wetenschappelijke studies. Maar dat betekent niet dat actief aan een growth mindset werken - zonder de hele term te noemen - niet zou werken. Tenminste, zo lees ik het artikel. Aan het eind concludeert hij namelijk dat leerlingen duidelijke instructie en voorbeelden geven, dan aan het werk zetten, vervolgens feedback geven cq vertellen wat ze kunnen verbeteren en ze complimenten geven als ze serieus met die verbetersuggesties aan de slag gaan, bijvoorbeeld bij het schrijven van een essay, er waarschijnlijk wel degelijk voor zorgt dat leerlingen meer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen.

Mijn eigen aanvulling: persoonlijk geloof ik dat leerlingen daardoor ook beter leren om door te zetten als het lastig wordt en dat een goede plusklas daar op inzet; op het leren omgaan met kritische feedback en leren hoe je dat kunt gebruiken om de uitwerking van een opdracht te verbeteren en dat je daarbij nieuwe dingen kunt leren.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 22:05 
Volwassene

Het lastige van onderzoek op dit terrein is dat er een kans is dat met name sterke leerlingen een fixed mindset hebben. Omdat zij gemiddeld goed presteren is het lastig om een eventuele relatie tussen mindset en minder goede prestaties aan te tonen tijdens onderzoeken waar naar groepen wordt gekeken. Verder gaat het natuurlijk niet alleen om prestaties, maar ook om welbevinden.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 20:24 
Volwassene

Mee eens, Loekie. Welbevinden is ook heel belangrijk en daar gaat dat artikel niet op in.

Hierbij nog een link naar een artikel dat ik zelf erg interessant vond en enigszins aan dit onderwerp gerelateerd is. Het gaat over het effect van verwachtingen van leerlingen zelf en hun omgeving op het resultaat bij toetsen:

https://www.agoria.be/nl/Waar-zijn-die- ... ingenieurs

Een van de opmerkelijke resultaten van het aangehaalde onderzoek:

"Wanneer de test als een meetkundetoets wordt voorgesteld, doen de jongens het duidelijk beter dan de meisjes. Maar wanneer dezelfde test wordt voorgesteld als een tekentoets, is het resultaat net andersom en scoren de meisjes een stuk beter."

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 20:52 
Volwassene

Op de basisschool van mijn zoon kregen ze les in fixed versus growth mindset. Hij herkent daardoor de mindset bij anderen en zichzelf. Het is niet zo dat hij daardoor op alle fronten meteen een growth mindset heeft. Wel is hij eerder geneigd er iets aan te doen, wanneer je hem er op wijst. Dus in onze ervaring heeft de kennis wel een positief effect.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]