Het is nu 21 okt 2017, 06:03

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Database met wetenschappenlijke artikelen over HIQ/HB
BerichtGeplaatst: 05 aug 2017, 12:51 
Volwassene

Al zo vaak het ik gehoort: "er moet meer onderzoek gedaan worden!", terwijl ik, na jaren artikelen en papers lezen het idee heb dat er ook een heleboel al is onderzocht!. Nu heb ik dan ook de stap genomen om een database te maken met (wetenschappelijke) artikelen en papers over HIQ / HB. Hij staat online op:

http://www.hbdatabase.info

Helaas rust op veel artikelen copyright, deze zijn dan ook niet te lezen zonder account. Gelukkig heb ik voor ongeveer de helft van de (nu nog) 250 artikelen in de database een vrij beschikbare versie op internet kunnen vinden.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Feedback is welkom.

Mocht dit topic beter in een ander subforum thuishoren, dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

Yvonne Cramer

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Database met wetenschappenlijke artikelen over HIQ/HB
BerichtGeplaatst: 05 aug 2017, 13:03 
Volwassene

Goede actie. Een aanvulling/tip:

Er is inderdaad al een heleboel onderzocht. Publicaties van onderzoek in wetenschappelijke vakbladen zijn normaliter alleen tegen betaling/met lidmaatschap (ook voor studenten/via universiteitsbieb) in te zien.

Vooraanstaande wetenschappelijk onderzoekers maken hun hun onderzoeken mbt hoogbegaafdheid toegankeijk voor breder publiek in boeken. Bijvoorbeeld Del Siegle, Betsy McCoach en Sylvia Rimm hebben dat gedaan/doen dat.

Er zijn ook goede boeken waarin wetenschappelijk onderzoek gebundeld is weergegeven, bijvoorbeeld dit boek bevat een schat aan informatie. Het is het basisboek voor de theoretische inleiding van de ECHA-opleiding: https://www.bol.com/nl/p/education-of-t ... 016340455/

Ik zou iedereen die zoekt naar wetenschappelijke inzichten op het gebied van hoogbegaafdheid, die geen toegang heeft tot de wetenschappelijke artikelen (de meeste onderzoeksartikelen zijn alleen via een lidmaatschap/tegen betaling in te zien), dan ook aanraden boeken van deze onderzoekers te lezen, en het bovengenoemde handboek is als je kijkt naar de veelheid aan informatie die erin staat wel veel waar voor je geld.

BerichtGeplaatst: 05 aug 2017, 16:27 
Volwassene

Inderdaad rust er op veel wetenschappelijke artikelen copyright. In veel gevallen is dit helaas niet te vermijden. Echter heb ik gemerkt dat goed zoeken op internet voor heel veel artikelen ook een vrij beschikbare versie oplevert. Door hiernaar te linken kan door middel van deze database een groot deel van de wetenschappelijke artikelen toch door iederen worden gelezen.

Het is ook zeker mijn streven om zoveel mogelijk materiaal wat al vrij beschikbaar is op te nemen in de database, zodat er, samen met het materiaal waar wel copyright op rust, een overzicht van de betreffende literatuur kan ontstaan. Natuurlijk hebben boeken hierin een plaats, zeker om onderzoek beschikbaar en begrijpelijk te maken voor een groter publiek. Ik denk echter dat veel (ouders van) hoogbegaafden het interessant en waardevol zullen vinden om zelf ook dit soort wetenschappelijke papers te lezen.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2017, 07:47 
­

Mooi initiatief!

Inderdaad is het vaak nogal zoeken om beschikbare artikelen te vinden.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2017, 10:59 
Volwassene

Erg goed initiatief!

BerichtGeplaatst: 07 aug 2017, 12:05 
Volwassene

Je geeft aan dat je voor ongeveer de helft van de nu 250 artikelen een vrij beschikbare versie hebt kunnen vinden. Is je doel in deze database alle onderzoeken naar HB te verzamelen, of gaat het je om het vrij (kosteloos) beschikbaar zijn? Er zijn wetenschappelijke tijdschriften specifiek voor onderzoek naar HB. Toevoegen van al die onderzoeken zou echter weinig zinvol zijn als het je gaat om kosteloos beschikbaar zijn.

Ik heb nog een heleboel literatuur die er nu niet bij staat, maar die ook niet vrij beschikbaar is. Ik had aangenomen dat je die dus niet wilt toevoegen aan je database, of heb je er wel interesse in? Dan kunnen we even via PB contact hebben over de manier waarop je die info van mij zou kunnen krijgen. De artikelen zelf verspreiden zal ik echter niet doen, maar doorgeven van referenties is uiteraard wel mogelijk.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2017, 16:19 
Volwassene

Het doel van de database is niet om alle HB-literatuur te verzamelen, dat zou een onmogelijke opgave zijn, maar om wetenschappelijke onderzoek over HB (en eventueel andere literatuur die een duidelijke toegevoegde waarde heeft) te verzamelen en te catalogiseren. Daarom heb ik ook ingedeeld op leeftijdsgroep, welke definitie van HB in het onderzoek is gebruikt, enzovoort. Ik wil ook faciliteren dat als iemand wil weten welk wetenschappelijk onderzoek er is over bijvoorbeeld HB en dyslexie, diegene dit met de database kan opzoeken. (Dat kan nu door bijvoorbeeld "dyslexia" in de zoekbalk in te geven)

Verder is het doel ook om een zo groot mogelijk deel daarvan vrij beschikbaar te maken. Dus niet alleen voor de mensen die toevallig toegang hebben tot wetenschappelijke tijdschriften, maar vooral voor mensen die er zelf ook iets mee kunnen! Denk aan hoogbegaafden zelf, ouders van hoogbegaafde kinderen, leerkrachten, begeleiders, coaches enzovoort. Maar ook minder voor de hand liggende doelgroepen zoals beleidsmakers, media, enz.

De rode draad van de inspiratie achter deze database is het wetenschappelijke karakter ervan. Zoveel mensen hebben een eigen ervaring met hoogbegaafdheid (of andere hoogbegaafden), denken daar verschillend over en schrijven daar ook over. Dit heeft geresulteerd in (onder andere) heel veel verwarring over kenmerken, definities, noem maar op. Neem bijvoorbeeld de volgende vragen:

- Hebben hoogbegaafden meer last van overexitabilities (Dabrowski)?
- Hebben onderwijsarrangementen waarbij hoogbegaafden samen worden gezet een negatieve invloed op hun sociale ontwikkeling?
- Zijn hoogbegaafden gelukkiger in hun relatie als hun partner ook hoogbegaafd is?
- Zijn leerkrachten in staat hoogbegaafden te herkennen?

Ik ben van mening dat het wetenschappelijk onderzoek wat al gedaan is hier antwoorden op kan geven. Op de ene vraag is natuurlijk een meer sluitend antwoord mogelijk dan op andere. Het gaat erom dat ik aan wil geven dat er al meer dan 100 jaar wetenschappelijk onderzoek beschikbaar is, waarvan ik vind dat er in de praktijk nog veel te weinig gebruik van wordt gemaakt.

Omdat ik ook begrijp dat veel papers erg ontoegankelijk geschreven zijn wil ik als volgende stap begrijpelijke samenvattingen gaan maken. Hier heb ik wel nog mensen voor nodig (wie zich alvast geroepen voelt, voel je vrij om me te contacten).

Om deze post niet te lang en ingewikkeld te maken zal ik je even PM-em, extra referenties zijn natuurlijk altijd welkom!

BerichtGeplaatst: 07 aug 2017, 19:19 
Volwassene

Voor de beantwoording van die vragen heb je in de regel reviews nodig, omdat een enkel onderzoek toch echt vaak te weinig zegt en de nodige vakkennis vraagt om op de juiste manier te interpreteren. En vaak is er op dat moment dat er echt wat te zeggen valt een doorvertaling gemaakt in een handboek zoals waar ik naar verwees hierboven.

Samenvattingen bestaan er van alle artikelen al, dat zijn namelijk de abstracts. Ik vind het een dapper initatief van je, maar ik denk dat het vertalen inclusief het wegen van de uitkomsten van de onderzoeken neerkomt op het schrijven van reviews, en dat is toch een enorme klus.

De reden dat ik dit zo opschrijf is niet om jouw mooie initiatief af te kraken. Echter, ik vraag me af of de grote hoeveelheid werk die het kost ook oplevert wat niet via andere wegen ook al bereikt kan worden?
Als je bijv zoekt in het zoekscherm van de site van het tijdschrift Gifted Child Quarterly, vind je ook een schat aan informatie over eerder gedaan onderzoek. Niet alles, want het is natuuriljk niet het enige vakblad waar HB-gerelateerd onderzoek in wordt gepubliceeerd. Echter, het is wel het vakblad waar toch wel de betere onderzoeken op dit gebied in gepubliceerd worden. De artikelen zijn niet kosteloos in te zien, maar de abstracts zijn wel te lezen. Zo kan iedereen toch ook al kennis nemen van de highlights van een aantal belangrijke onderzoeken.
Ik noem dit als voorbeeld, omdat ik denk dat je op die makkelijke, snelle en gratis weg ook al een goed zicht kunt krijgen op onderzoek op HB-gebied.
En als je een review pakt op een onderwerp, heb je ook de literatuurlijst met belangrijke onderzoeken erin te pakken. Maar dat vraagt idd wel dat een review aangeschaft moet worden. Dat is superjammer inderdaad. Mensen die via studie of werk toegang hebben tot catalogi met vele tijdschriften, hebben het geluk dat ze dit wel allemaal gratis kunnen downloaden. (In die situatie verkeer ik momenteel dus ook, het is fantastisch om idd kosteloos toegang te hebben tot een zoeksysteem en alle papers!)

Onder mijn kritische en misschien onaardig overkomende opmerkingen zit dan ook de oprechte vraag en zorg of wat jij doet aan werk ook zoveel meerwaarde oplevert dat het in verhouding staat tot de grote tijdsinvestering die ermee gemoeid staat?

BerichtGeplaatst: 08 aug 2017, 08:09 
Volwassene

Dat klopt dat je voor het beantwoorden van die vragen systematic reviews of meta-analyses nodig hebt, en voor 3 van de vier vragen bestaan die ook:

Zijn leerkrachten in staat hoogbegaafden te herkennen?
Machts, N., Kaiser, J., Schmidt, F. T. C., & Möller, J. (2016). Accuracy of teachers` judgments of students` cognitive abilities: A meta-analysis. Educational Research Review, 19(3), 85–103. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.06.003

Hebben hoogbegaafden meer last van overexitabilities dan 'gemiddelde' mensen?
Winkler, D., & Voight, A. (2016). Giftedness and Overexcitability: Investigating the Relationship Using Meta-Analysis. Gifted Child Quarterly, 60(4), 243–257. https://doi.org/10.1177/0016986216657588

Hebben onderwijsarrangementen waarbij hoogbegaafden samen worden gezet een negatieve invloed op hun sociale ontwikkeling?
Hoogeveen, L., van Hell, J., Mooij, T., & Verhoeven, L. (2004). Onderwijsaanpassingen voor hoogbegaafde leerlingen - meta-analyses en overzicht van internationaal onderzoek.

Over de hoogbegaafden en hun relaties heb ik 3 artikelen in de database, dat is niet veel, maar een goed begin.

Deze artikelen zijn te lezen in de database. De reden dat ik dit even terugkoppel is om duidelijk te maken dat ik nooit zou pretenderen dat "het" antwoord op deze vragen bestaat. Wel denk ik dat er een redelijk onderbouwd antwoord gegeven kan worden, met behulp van de genoemde meta-analyses. Ik zou nooit conclusies willen trekken op basis van 1 enkel onderzoek.

Verder vind ik je opmerkingen helemaal niet onaardig hoor! Ik denk dat je hele goede punten aankaart.
Over de tijdsbesteding die deze database kost maak ik me niet te druk, het voordeel van Wiskunde & Informatica studeren is dat automatiseren een tweede natuur wordt. Invoeren van een nieuw artikelen gaat op basis van het DOI nummer, waarna na het draaien van 1 scriptje de website van de hele database wordt herschreven met de nieuwe invoegingen erbij. Het lezen van dit soort studies deed ik toch al als hobby :D

Misschien was samenvattingen niet het juiste woord. Inderdaad zijn de abstracts al een soort samenvattingen, echter zijn die soms nog erg ontoegankelijk. Ik bedoelde meer dat ik (korte) artikelen in de richting van de voorbeeldvragen die ik al voorstelde zou wilde schrijven. Zeg maar wetenschappelijk onderbouwde antwoorden op meer concretere vragen, onder andere uit de praktijk.

Verder ben ik ook wel erg benieuwd waar jij denkt dat momenteel een flinke meerwaarde te behalen valt? Misschien kan ik er iets mee!

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]