Het is nu 26 jun 2019, 13:12

Pagina 2 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Falend leesonderwijs en het verband met dyslexie
BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 11:18 
Volwassene

Von, ik ben het met je eens. Lezen is vooral een kwestie van leuke boeken lezen.

Het jammere is alleen dat veel boeken helemaal niet leuk zijn. Meisjes hebben flink veel keuze uit Dagboek van een Muts en paardenboeken. Jongens hebben Leven van een Loser en Waanzinnige Boomhut deel tig. Natuurlijk zijn er nog een hoop andere boeken, maar de schoolbieb is daar niet bepaald mee gevuld. 't Is best armoe als ik in de schoolbieb kijk.

Mijn kinderen lezen graag en veel. Waarom? Omdat ik graag lees? Ik weet het niet. Wel weet ik dat ze 'mijn' jeugdboeken vaak leuk vinden. Ronja, Meester van de Zwarte Molen, Jan Terlouw, Tonke Dragt, Thea Beckmann en dergelijke vinden ze fijn. Mijn jeugdboeken staan bij mij thuis en zijn ietwat vergeeld, maar waarschijnlijk lezen ze ze graag omdat ze van mij zijn geweest.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 13:48 
Volwassene

Hoe zou de generatie van onze ouders en grootouders hebben leren lezen? Mijn ouders hadden thuis echt geen boeken en een bibliotheek was er niet. Ik vermoed dat ze het toch vooral op school leerden. Voor een deel van de leerlingen is dat klaarblijkelijke voldoende. Maar in die tijd leerde een deel van de kinderen het zeker niet goed genoeg.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 16:33 
Volwassene

Vrieger werden kinderen die niet makkelijk leerden lezen gewoon dom genoemd. Die gingen na de lagere school gewoon werken.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 23:53 
Volwassene

Ik heb twee hele slimme kinderen, allebei tot mijn spijt geen (boeken)lezers geworden. Ik heb stapels boeken voorgelezen en stapels boeken aangedragen uit de bieb. Oude, nieuwe, klassieke, eigentijdse, fantasy, whatever. En stapels boeken weer ongelezen teruggebracht...... :(
Voorlezen vonden ze prima (tot een zekere leeftijd), maar ze pakten het gewoon niet zelf op. Ben zelf een hele fanatieke lezer en kon gewoon niet geloven dat die van mij dat niet zouden worden. Oudste kreeg op de middelbare op zeker moment ook een halve dyslexie verklaring (kenmerken-van-). Ze zijn nu 20 en 18; de oudste leest nog steeds helemaal niet (nog niet eens de krant of zo), de jongste leest wel maar niet erg veel, en doet heel lang over een boek. En oh ja, ze hebben allebei actief gemusiceerd van jongs af aan, en de jongste heeft ook nog circus gedaan, met eenwieleren en jongleren..... (maar ja, misschien was het anders nog slechter geweest??)

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 08:22 
Volwassene

Maar voor iedereen die roept dat het leesonderwijs niet goed is: wat bedoel je dan? Wat gaat er dan precies niet goed?

Of wordt die conclusie gewoon automatisch getrokken omdat kinderen minder goed kunnen lezen?

edit: artikel gelezen, en eerlijk gezegd roept het bij mij vooral meer vragen op.

Wat ik er in lees:
In plaats van het leesonderwijs onder de loep te nemen bij slechte resultaten, worden er meer dyslectie verklaringen uitgeschreven.
Er zijn verschillen tussen scholen als je kijkt naar de kwaliteit van het leesonderwijs, volgens de inspectie.
Dat betekent dus dat er ook heel veel scholen prima leesonderwijs geven.(?)

Ik vraag me af: Komen de zwakke lezers volgens de inspectie dan ook vooral van de scholen waar slecht leesonderwijs gegeven wordt? (en zouden dat dan vooral witte scholen zijn, want volgens de onderzoekers hebben juist de kinderen van hoogopgeleide ouders vaker een dyslectie verklaring, en die zitten minder vaak op zwarte scholen)
En wat maakt de kwaliteit van het leesonderwijs dan precies (en concreet!!) slecht volgens de inspectie? Of zeggen ze dat het onderwijs slecht is omdat er op die school meer zwakke lezers uitstromen dan gemiddeld? Kip-ei verhaal zeg maar.

Ik lees nu eigenlijk vooral in dit artikel dat er veel te snel gegrepen wordt naar een dyslexie verklaring. In plaats van dat er eerst gekeken wordt of het leesonderwijs wel optimaal was.
Maar dat soort uitspraken zeggen mij nooit zo veel. Ik zou liever iets concreters lezen. Dat mis ik hier wel, in dit artikel. en ik lees ook tussen de regels dat er op dat gebied inderdaad nog veel meer onderzoek nodig is.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 11:28 
Volwassene

Edit, bericht verwijderd, ik voeg niks toe aan dit draadje. :-)

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 16:42 
Volwassene

hanneke schreef:
Maar voor iedereen die roept dat het leesonderwijs niet goed is: wat bedoel je dan? Wat gaat er dan precies niet goed?

Of wordt die conclusie gewoon automatisch getrokken omdat kinderen minder goed kunnen lezen?

edit: artikel gelezen, en eerlijk gezegd roept het bij mij vooral meer vragen op.

(....)
Maar dat soort uitspraken zeggen mij nooit zo veel. Ik zou liever iets concreters lezen. Dat mis ik hier wel, in dit artikel. en ik lees ook tussen de regels dat er op dat gebied inderdaad nog veel meer onderzoek nodig is.

Zo lastig is het toch niet? Je gaat naar de bron, zoekt de schrijver op en googelt. Dan krijg je al heel snel een pdf over leesonderwijs. Dan zie je dat de schrijver een groot onderzoek uitgevoerd heeft in Enschede m.b.t. leesonderwijs. Met leraren die allerlei verklaringen hadden over waarom die kinderen toch zo slecht lazen. Variéren van allochtoon tot geen leescultuur of een stoornis. Daarna zijn ze begonnen met de interventie en toen bleek dat het probleem bij het onderwijs zelf lag, want die interventie werkte. Kinderen leerden lezen, en goed ook. Behalve 2%, tegenover 1/3 van te voren.

http://www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl/assets/pdf/Vernooy%20balans07-2017.pdf

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 17:22 
Volwassene

Ik ken de schrijver al jaren, en ik ken het bestaan van Google. Dus ja, artikelen opzoeken kan ik inderdaad zelf ook wel.

De tips uit het artikel in de link....tja......dat leerde ik op de Pabo 25 jaar geleden al , ik heb het de beste man meerdere keren irl horen vertellen, en persoonlijk ken ik ook geen enkele school die het niet zo doet (waarmee ik niet zeg dat die scholen er niet zijn, want die zijn er wel degelijk, en daarnaast ken ik maar een stuk of 30 scholen, dus zeker geen afspiegeling van de werkelijkheid natuurlijk).

Voor de andere leerkrachten hier: is jullie ervaring daarin anders? Wordt dat tegenwoordig op de meeste scholen echt niet meer zo gedaan? Want dat was dus mijn vraag, wat is er dan zo drastisch veranderd? Wat gaat er dan anders/niet goed?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 17:46 
Volwassene

OK Hanneke, dan hebben jullie op die scholen dus ook geen last van een overmaat aan dyslectie en laaggeletterdheid? Als dat wel het geval is, denk ik toch dat er op die scholen iets anders gebeurt. Ik vind het zelf namelijk heel schokkend, die cijfers van dat onderzoek uit Enschede die in dat artikel genoemd worden. Als jullie op school dat niet voor elkaar krijgen, dan zou ik die meneer toch eens uitnodigen om te komen kijken.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 18:20 
Volwassene

Wilg, ik denk je niet helemaal begrijpt wat ik precies bedoel.
Of ik begrijp jouw manier van reageren niet.

Het onderzoek uit Enschede van 12 jaar geleden laat m.i. vooral zien dat goed leesonderwijs inderdaad erg belangrijk is om goed te leren lezen. Dat vind ik persoonlijk een beetje een open deur. Maar blijkbaar zijn er dus (steeds meer?) scholen die deze link niet leggen? Of die een eigen mening hebben over wat goed leesonderwijs is?

Waar het hier meer om gaat is dat er in de eerste plaats wordt geconcludeerd dat steeds meer kinderen niet goed kunnen lezen in groep 8.(dat is een feit, staat denk ik niet ter discussie)
Vervolgens wordt er geconcludeerd dat dit aan slecht leesonderwijs ligt. (dat ligt voor mij al veel genuanceerder, hoewel het zeker in sommige gevallen zo kan zijn)
Ten derde wordt er opgemerkt dat scholen liever allerlei andere factoren noemen als oorzaak. Anders dan hun eigen (slechte) leesonderwijs. Dat vind ik nogal een uitspraak.

Ik kan zelf dus niet goed terug vinden wat er dan precies slecht is. Concreet, met voorbeelden.
Ik kan wel vinden hoe deze meneer vindt dat het wel moet.
Maar als ik dan lees hoe het wel moet, dan zie ik daar zelf geen nieuwe dingen. En op de scholen die ik ken wordt het leesonderwijs ook zo gegeven. En ik neem toch aan dat ook die scholen zijn meegenomen in het onderzoek.

Vandaar mijn vraag aan collega's hier: wat is er dan precies allemaal concreet zo anders geworden aan het leesonderwijs? Dat zicht heb ik niet, want ik ken geen scholen die dit niet doen. Maar blijkbaar zijn die er wel. Wat doen die scholen dan anders? Wat maakt dat hun onderwijs het stempel "slecht" krijgt?

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 18:35 
Volwassene

In het rapport van de Onderwijsinspectie (link in artikel) staat toch heel precies uitgelegd wat er niet goed is bij meerdere scholen?

https://www.onderwijsinspectie.nl/docum ... er-bekeken

pag 18 en verder in het onderzoeksrapport.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 18:52 
Volwassene

Dank je wel Sacha, daar ga ik straks eens naar kijken.
ik denk dat ik daar wel antwoorden zal vinden.

edit: die was niet eerder gedeeld toch? Of heb ik er overheen gelezen?

edit 2: was al snel even aan het scrollen, en dit viel me toch wel op (ik knip en plak even):

Het is opmerkelijk dat er geen verband is te vinden tussen de onderwijskwaliteit en percentages zwakke lezers en spellers. Ook als we die verbanden analyseren voor het totale percentage zwakke lezers en spellers op school, zien we geen relatie met de kenmerken die we aan het begin van het hoofdstuk beschreven.

en:

Opvallend is ook dat dat er nauwelijks een relatie is tussen het percentage zwakke lezers en/of spellers en de kwaliteit van het lees- en spellingsonderwijs. Wel hangt het percentage dyslexieverklaringen op scholen samen met het percentage zwakke lezers en spellers op de school

Ik ga zo het hele stuk doorlezen

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 19:20 
Volwassene

hanneke schreef:
En, bedenk ik nu, de groep kinderen waar Nederlands niet de moedertaal is, groeit natuurlijk ook. Zijn die gegevens ook meegenomen?

Dat lijkt me nu juist niet erg relevant.
Met een echtgenote, arts, met zogenaamd 27 jaar achterstand in Nederlands (leeftijd bij immigratie).
Ook mijn ervaringen met asielzoekers kinderen in de buurt (Rotterdam) geven aan dat de moedertaal niet echt relevant is.
Wel dus het scholings niveau van de ouders en hoe ze met hun kinderen bezig zijn.

Ook mijn eigen (oudste) kende weinig Nederlands (actief, wel passieve kennis) met 2 jaar en 9 maanden, bij entree peuterspeelzaal.
Wel moederstaal inclusief (voor)lezen....

2 jaar later kwam school aan ons vragen om hem versneld naar groep 3 door te zetten.
De asielzoekers kinderen (zelfde school) hadden ook WO opgeleide ouders, en ook een moedertaal uit andere taalgroep.
En kenden hun eigen taal. In 3 maanden waren ze bij met Nederlands, iets wat ik zelf kon horen en zien wat ze speelden soms ook bij ons thuis.
Ditzelfde gold ook voor kinderen van andere (opgeleide) immigranten die wij hebben leren kennen via de cursus Nederlands voor buitenlandse studenten.

Wat wel relevant is of het kind op het gewenste niveau in de moedertaal bezig is met lezen etc. Oftewel algemene taalontwikkeling in welke taal dan ook moet wel aanwezig zijn. En mogelijk dat er gemiddeld in die niet nederlands sprekende groep het ouder-opleidings niveau lager is.

Waarom soms kinderen op school niet zouden willen lezen, maar thuis wel...
Wat wel zo is is dat kinderen alleen boeken graag lezen die aansluit bij hun begripsniveau en (technische) lees kunde.
Zo had mijn jongste best regelmatig problemen met de biblio bus (van de streek bibliotheek , welke bij school kwam).
Hij mocht alleen lenen wat bij zijn klas hoorde, maar daar was ie al lang op uitgekeken.
Merkwaardig genoeg mocht een door mij gereserveerd boek ineens wel zomaar mee nemen (voor 2 groepen hoger bedoeld)...een oud kinder reis verhaal van An Rutgers vd Loeff wat niet meer leverbaar is tegenwoordig.
Daarna besloten en school verteld dat ie daar geen boeken meer ging lenen omdat er geen keus voor hem was....onder volwassen begeleiding mocht een kind wel alles lenen bij de streek bibliotheek.

Beide kinderen en vooral jongste zijn best wel veel blijven lezen, maar wel regelmatig aversie tegen "verplichte" lectuur zogenaamd geschikt voor de leeftijd/schoolklas.
Scholen zouden er goed aan doen om de boekenkeuze van kinderen veel vrijer te laten en vooral het "leeftijds gebonden" lasten zoeken van boeken los te laten.
Dat ik zelf de (financiële) mogelijkheden had om om school heen te gaan door gewoon zelf ook te kopen maakte tenminste wel dat ze plezier in lezen hielden.

Wat betreft lees onderwijs uit mijn jeugd.....aap noot mies etc met bijbehorende boekjes.
Ik moet zeggen dat ik die vele malen duidelijker vond dan de maan roos vis...alleen al de manier waarop dubbelklanken , lettergrepen ed waren aangegeven op de leesplank.
Dat dat over een dorpje/boeren bedrijfjes ging....dat maakte niet uit. Ik leerde er snel genoeg lezen mee als stads kind.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 20:09 
Volwassene

Hanneke, als je zoekt op 'migratieachtergrond' in het onderzoeksrapport vind je daar meer info over.

Weinig leerlingen met dyslexieverklaring hebben migratieachtergrond
De leerlingen met een migratieachtergrond zijn sterk ondervertegenwoordigd binnen de groep met dyslexieverklaringen. In het basisonderwijs heeft slechts 6 procent van leerlingen met een dyslexieverklaring een migrantenachtergrond. Opvallend is ook dat deze leerlingen vaker in een later leerjaar de dyslexieverklaring krijgen. Dit kan duiden op een afwachtende houding van scholen, omdat zij in eerste instantie uitgaan van problematiek als gevolg van de tweede taal. Ook kan het zijn dat het meer tijd kost om ouders te overtuigen van het belang van een onderzoek naar dyslexie.

en

Meer leerlingen met migratieachtergrond: minder dyslexieverklaringen
In overeenstemming met de bevinding in de vorige paragraaf bij de leerlingkenmerken hebben scholen met een grotere populatie leerlingen met een migratieachtergrond, of een extra leerlinggewicht beduidend minder dyslexieverklaringen. Dit geldt ook voor de diagnose EED.

en

Opmerkelijk is ook dat het percentage leerlingen met een migratieachtergrond geen samenhang vertoont met het percentage zwakke lezers en spellers op de school. Zwak presteren bij lezen en spelling wordt kennelijk minder snel in verband gebracht met het vermoeden van dyslexie. Scholen met leerlingen met een extra leerlinggewicht hebben overigens wel meer zwakke spellers.
Bij de 26 scholen met de minste dyslexieverklaringen zien we dat 38 procent van de leerlingen die voldoen aan de kenmerken voor leerachterstanden en niet zijn aangemeld voor de diagnose dyslexie een migratieachtergrond heeft.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 20:16 
Volwassene

Dit lijkt mij dus te spelen - maar misschien zit ik er helemaal naast, ik heb het niet grondig gelezen!:

1. Op veel scholen is het lees- en spellingsonderwijs voor 'zwakke leerlingen' onder de maat.
2. Bij kinderen van hogeropgeleide ouders wordt wellicht te weinig geremedieerd en te snel gezocht naar diagnose dyslexie (die helaas regelmatig te makkeiljk wordt gegeven)
3. Bij kinderen met een migratieachtergrond met lees- en spellingsproblemen wordt juist te weinig gedacht aan dyslexie en eerder gedacht dat het komt door die migratieachtergrond dat er problemen zijn.

Bij punt 1 vraag ik me af of scholen wellicht te weinig tijd hiervoor hebben/maken omdat ze al met onderbezettingen en te volle klassen en teveel leerlingzorg zitten?

En wat betreft signalering van dyslexie: er lijkt dus bij zwakke lezers afhankelijk van hun 'achtergrond' aan andere oorzaken te worden gedacht.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 20:57 
Volwassene

Is iemand van de leerkrachten bekend met deze leesmethode van José Schraven en het onderzoek van Anna Bosman over leesonderwijs?
http://www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl/onderzoek.htm

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 23:27 
Volwassene

Ja. De map van José Schraven is een methodiek, geen methode. Je gebruikt hem naast je methode voor aanvankelijk lezen en je spellingmethode.
De kla noen worden aangeboden met klankgebaren. Ook leren de kinderen direct of een klank een lange klank, korte klank, tweetekenklank of medeklinker is. Dat is een goede basis voor het leren spellen. Het is een goede methodiek, die (bewezen) helpend is om de klanken aan te leren.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 08:41 
Volwassene

Een andere invalshoek, zou de invoering van het passend onderwijs niet mede een oorzaak kunnen zijn, met daarmee toenname van onrust in de klas? Daarnaast de veelgenoemde werkdruk in het onderwijs, klassengrootte etc. Zouden al die factoren bij elkaar niet ook enorm bijdragen aan de mindere kwaliteit van het lezen?

Citaat:
– Bij 30% van de basisscholen leidt de inzet van het samenwerkingsverband tot minder dyslexieverklaringen
Ik ben wel benieuwd op welke manier dan? RT of juist ondersteuning bij bv gedragsproblemen?

Citaat:
– Ruim een derde van de basisscholen geeft aan dat de rol van gemeenten tot minder dyslexieverklaringen leidt;
Weer: op welke manier dan? Individuele hulptrajecten/begeleiding? Of juist ondersteuning van het hele systeem en daarmee de leerkracht?

Bevestigd door dit
Citaat:
Het aanpakken van de kwaliteitsproblemen in het onderwijs. Dikwijls wordt vergeten dat leesonderzoek laat zien dat de meeste leesproblemen het gevolg zijn van kwaliteitsproblemen (zie o.a. Lyon 2004). Het doet er voor een leerling – en dan in het bijzonder voor een zwakke lezer – heel veel toe of men leesonderwijs krijgt van een effectieve of minder effectieve leerkracht (Marzano, 2003). Hattie (2009) liet zien dat verschillen in instructiekwaliteit van leerkrachten de verschillen tussen scholen verklaren.

Ik vind eigenlijk dat de focus wel erg dicht bij het leesonderwijs zelf blijft. Terwijl de (combinatie van) oorzaken misschien wel grotendeels juist buiten dat kleine hokje 'leesonderwijs' zou kunnen liggen.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 14:23 
Volwassene

Citaat:
Ik vind eigenlijk dat de focus wel erg dicht bij het leesonderwijs zelf blijft. Terwijl de (combinatie van) oorzaken misschien wel grotendeels juist buiten dat kleine hokje 'leesonderwijs' zou kunnen liggen.

Ja, in ieder geval onderzoeken van redenen waarom sommige scholen er wel, en andere scholen, geen tijd en menskracht voor vinden om zwakke lezers (tijds)intensiever te remedieren .

BerichtGeplaatst: 08 jun 2019, 09:28 
Volwassene

In 2008 werd er dus een relatie gevonden tussen beter/intensievere leesondersteuning voor zwakke leeelingen en vooruitgang met lezen.
In het rapport van 2019 staat dat het opvallend is dat er geen verband is tussen kwaliteit van onderwijs en percentage slechte lezers.
Met andere woorden: op een school waar het leesonderwijs slecht is, zijn dus gemiddeld net zo veel zwakke lezers als op een school waar het leesonderwijs goed is. Maar intensief begeleiden geeft aantoonbaar vooruitgang.
Volgens mij is dat dus de conclusie: de ondersteuning voor zwakke leerlingen kan en moet intensiever. En dan is weer de vraag of dat nu inderdaad minder is dan 20 jaar geleden, en hoe dat komt.
Persoonlijk heb ik daar wel een idee over, anders dan " scholen doen niets met wat wetenschappers ontdekken".

Pagina 2 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende