Het is nu 19 jun 2019, 08:58

Pagina 1 van 3 [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Falend leesonderwijs en het verband met dyslexie
BerichtGeplaatst: 02 jun 2019, 15:44 
­

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b0418244/

Eigenlijk verbaast het me niet, dat het leesonderwijs er niet op vooruit gegaan is. Toch nog schokkend, dat er méér functioneel analfabeten worden afgeleverd de laatste tijd. Al is het ook van belang om meer inzicht in deze cijfers te krijgen.

De conclusie dat in onze maatschappij een kind niet goed leren lezen een vorm van verwaarlozing is, onderschrijf ik dan weer helemaal.
Dyslexie als diagnose voor de (hogere) middenklasse: hmmm.

Ik vond het bronartikel trouwens ook erg interessant.

https://komenskypost.nl/?p=4660

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Wat kreeg je mee over het leesonderwijs op school, hoe was de aandacht voor lezen op zich, voor de tragere lezers, voor de vlottere lezers?

Berichttitel: Re: Falend leesonderwijs en het verband met dyslexie
BerichtGeplaatst: 02 jun 2019, 22:08 
Volwassene

Los van hetg leesonderwijs denk ik dat veel lezen, ook thuis buiten school, zwakke lezers zou helpen. Maar dat doen heel weinig kinderen, omdat lezen moeilijker is dan filmpjes kijken of gamen. Goede lezers lezen meer dan zwakke lezers. Het gaat ook om meters maken.

Een andere factor is: ouders die ook niet lezen. Ik sprak op de basisschool ook ouders die nooit lazen, die boeken duur vonden en de bibliotheek veel werk. Ouders die hun kind wel 3x per week naar sport willen brengen, maar niet samen willen lezen met hun kinderen.
Het staat niet hoog op de prioriteitenlijst in veel gezinnen en daar hebben zwakke lezers het meeste last van.

Als je het puur moet hebben van wat je op school leest, schiet het niet echt op met leren lezen. Bij leesonderwijs maakten sommige leerkrachten gebruik van 'leesmanden' met vanalles erin: briefjes met moppen erop, strips, tijdschriften, boeken. Er was geen controle op wie wat las, onder het motto: beter iets lezen dan niets. Aardig bedoeld maar te vrijblijvend voor zwakke lezers.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 10:44 
Volwassene

Ik heb de linkjes nog niet aangeklikt. Dus schrijf voor mijn beurt.

Ik vraag me af of eventueel stijgende aantallen moeilijke lezers (vooral) aan het leesonderwijs ligt, eerlijk gezegd. Ik denk dat het eerder een som van een heleboel delen is, en dat het thuisfront hierin het grootste aandeel heeft.

Beeldcultuur i.p.v. leescultuur.
Nauwelijks nog echt vrije tijd, en daardoor ook geen tijd en rust om te lezen.
Te veel achter een scherm, en daardoor een kortere spanningsboog om te lezen. (wanneer ik zelf een dagje veel op de ipad heb rondgehangen, merk ik dat ik 's avonds minder makkelijk een boek lees. Leg ik de ipad een week weg, dan lees ik rustig weer een boek per dag. ik zal hierin geen uitzondering zijn)
Ouders die niet (voor)lezen
Niet eens boeken in huis hebben of niet naar de bieb gaan
enz. enz.

Hier op school was het leesonderwijs volgens mij gewoon prima, maar ik had kinderen die in groep 2 al lazen, dus ben niet helemaal objectief. In ieder geval ontdekte ik geen rare verschillen met hoe ik het zelf heb geleerd op de Pabo, of met hoe ik als kind lezen heb geleerd.
Voor zwakke lezers was veel hulp en werden ook leesouders ingezet.
En sowieso onderwijs op maat, ook qua lezen/leesplezier.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 11:17 
Volwassene

Ik zie wel grote verschillen tussen scholen. Op sommige scholen (waaronder scholen met voornamelijk hoogopgeleide ouders) hebben veel kinderen een dyslexieverklaringen (soms wel 15%) en op sommige andere scholen (waaronder veel scholen met veel meertalige leerlingen) hebben veel minder kinderen een dyslexieverklaring. Op één van deze scholen met bijna alleen meertalige leerlingen waren nauwelijks leerlingen met een dyslexieverklaring; op deze school werd heel veel klassikaal geoefend in groep 3 en 4.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 12:02 
Volwassene

Hier wordt ook vol ingezet op leesonderwijs. Kinderen die een risico lopen krijgen al vanaf halverwege groep 2 een programma waarmee ze ook thuis oefenen, in groep 3 lezen de kinderen 3 keer per week individueel met kinderen van groep 8, en elke dag wordt Veilig en Vlot individueel met de kinderen gelezen, elke dag wordt er stil gelezen in alle groepen enz. En toch blijven er vrij veel kinderen achter. En ja, ik denk echt dat dat aan de algemeen afgenomen leescultuur ligt. Heel veel kinderen worden nooit of zelden voorgelezen, ouders lezen niet meer. Dat kun je in het onderwijs niet allemaal opvangen, hoe je je best ook doet.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 15:29 
Volwassene

Hier twee nauwelijkslezers. Met de Donald Duck toch heel senl avi-uit. Oudste vond dat ze niet kon spellen, automatiseerde de spellingsregels dus ook niet. Dat werd pas in groep 8 ontdekt. Toen ging een leerkracht ern ou eens echt voor zitten om te achterhalen waarom al die spelling toch weg bleef zakken.

Ik denk niet dat er nu veel minder gelezen wordt dan vroeger. Lezen is altijd iets geweest dat een grote groep nauwelijks deed De volwassenen in mijn omgeving lazen niet, op een enkele oom of tante na. Normaal lagere middenklassemilieu. Ik las alles wat los en vast zat, en was de grote uitzondering in de klas. Toch kon vroeger iedereen lezen.

Dus nee, ik denk dat het hier echt aan het onderwijs ligt. Daar zit iets grondig mis, ent als met rekenen trouwens. En bij rekenen kan niemand het thuisfront de schuld geven, want niemand zit thuis gezellig te rekenen.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 15:37 
Volwassene

Waarin verschilt het huidige leesonderwijs precies met 20 jaar geleden?
Ik heb daar dus blijkbaar geen zicht op, want ik zie nauwelijks verschillen. In ieder geval niet dusdanig dat het een enorm niveauverschil zou kunnen veroorzaken.
Het enige verschil dat ik wel zie, is dat er niet meer hardop, klassikaal gelezen wordt vanaf groep 4. En dat is volgens mij alleen maar een verbetering.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 15:53 
Volwassene

Op sommige scholen zie ik dat er minder efficiënt wordt geoefend. Dan gaat er nogal wat tijd verloren en kunnen kinderen 'ontsnappen' ; ook wordt er nogal wat tijd besteed aan invuloefeningen in werkboeken en minder tijd aan echt lezen. Het moet vaak leuk zijn en ik heb de indruk dat er meer kinderen zijn die moeite hebben met doorzetten als het niet extra leuk wordt gemaakt. Hardop lezen kan m.i. zeer efficiënt zijn als het niveau van de teksten past bij de kinderen en de leerkracht ervoor zorgt dat de kinderen echt lezen (vinger mee laten schuiven; reageren als kind niet hardop meeleest).

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 18:47 
Volwassene

Zo lastig inschatten over vroeger. Ik herinner me van mijn laatste jaar van de basisschool dat we in groepjes lazen op niveau. Met drie andere meisjes las ik het boek Toen de stormvloed kwam, over de watersnoodramp. Dat boek kun je nu denk ik niet meer aan een groep 8 leerling voorschotelen. Te kleine print, hoofdpersoon niet van basisschool-leeftijd, geen tekeningen of plaatjes, paar honderd pagina's. We hadden het niet zelf uitgekozen. Toen hoefde op school en daarbuiten zeker niet alles leuk te zijn voor kinderen.
Wel had ik de indruk dat veel volwassenen lazen. Al was het elke dag de krant. Als kind ging ik naar de bibliotheek maar herlas ik bijv ook mijn eigen boeken.
Maar er waren ook kinderen die in groep 8 nog prentenboekjes lazen met driekwart plaatje per pagina en daaronder drie zinnen in grote letters. Dus die zouden nu onder laaggeletterden vallen denk ik.
Er werd wel veel tijd gestoken in leren lezen, schrijven en rekenen. Maar of de methoden goed waren? Dyslexie als begrip was niet bekend. Maar tijdens een reünie vertelde iemand een keer dat haar kinderen dyslectisch waren en zij daardoor snapte dat ze dat zelf ook was.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 09:05 
Volwassene

Ik weet niet of je daar wel zo makkelijk het verschil in kunt maken. Al mijn kinderen zijn veelvuldig voorgelezen. Krijgen meerdere boeken per jaar om te lezen. Hebben ouders die graag lezen. 2 van de 3 lezen veel en vaak. De derde is dyslectisch en krijgt steeds meer moeite met lezen. Met name de tijdsdruk zit hier denk ik achter. Ze zit in vwo2 en heeft veel huiswewrk waardoor er geen tijd meer overblijft om voor het plezier te lezen. Ook merken we dat lezen zelf steeds meer moeite kost.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 09:38 
Volwassene

Ik sta hier erg dubbel in, aangezien wij nu toch het traject in gaan om te kijken of onze zoon toch dyslectisch (dysorthografie) is.
Mijn man en ik zijn beiden dyslectisch en getest in een periode dat het amper bestond.
Mijn man kon pas op zijn 9e een avi 1 (m3) op het juiste tempo lezen.
Zijn moeder die Nederlands had gestudeerd en met een professor had overlegd, is al vrij snel heel veel gaan voorlezen en heeft dat tot en met zijn 15e gedaan (ook huiswerk etc), gelukkig zijn daar nu hulpmiddelen voor.
Als mijn man niet die ondersteuning had gehad, dan was hij laaggeletterd gebleven, ondanks een zeer goed intellect.
Mijn man, die uiteindelijk onderwijskunde heeft gestudeerd, heeft vooral veel gehad aan de VO periode.
Daar hamerde ze op goede spelling en grammatica en werd dat tot 6 VWO aangeboden, voor iedereen. (mavo-havo-vwo)
Ikzelf ben pas door de mand gevallen in het laatste jaar van de havo, bij de eerste dyslexiescreening op het VO.
IK bleek ernstig dyslectisch te zijn, maar door goed te kunnen compenseren, zeer sterk geheugen en toch snel te kunnen lezen (had mezelf snellezen aangeleerd, met hoog gokgehalte) was ik toch heel ver gekomen.
Bij ons werd bij beiden gezegd dat we naar het laagste niveau moesten, maar omdat wij beiden ouders hadden die goed opgeleid waren is dat niet gebeurd en mochten we naar de mavo.

Er werd op de basisschool school geen extra tijd voor ons uitgetrokken, waardoor we wel op flinke achterstand stonden op het VO.
Daar hebben we gelukkig wel degelijk recht toe recht aan Nederlands gehad, met heel veel herhaling.
Dat heeft in die zin geholpen, dat we nu bepaalde ezelsbruggetjes gebruiken om tot een redelijk resultaat te komen.
De dyslexie blijft helaas aanwezig, maar door de huidige hulpmiddelen kunnen we daar prima mee omgaan.

Ik zie nu dat op de school van onze zoon door de methode sTaal, de kinderen klassikaal door het ijs zakken.
Tijdens de eindcito werd dat pijnlijk duidelijk (voor ons al 3 jaar eerder) en scoorde de hele klas ruim onder de 50% met schrijven en idem met grammatica.
Onze zoon stond al op de rol voor het testen op dyslexie omdat hij al dysgrafisch is ( 2 jaar therapie gehad zonder resultaat) en rt heeft gehad met zeer weinig resultaat.
Maar een groot deel van de ouders gaan nu hun kind laten testen op dyslexie met de VO normen omdat ze bang zijn dat hun kind wordt afgerekend op het VO (96% van de klas gaat naar Havo of VWO).
En ik weet zeker dat ze dat papiertje krijgen ook al hebben ze niet allemaal dyslexie.
Op deze school zitten alleen maar kinderen van hoogopgeleide ouders en die zetten meteen stappen als iets in de weg zit van de toekomst van hun kind.

Mijn zoon heeft op de "zwartste" school gezeten in onze vorige woonplaats en daar zullen ouders niet zo snel actie ondernemen omdat ze denken dat de school het allemaal wel weet.
Daar dus ook heel veel kinderen met behoorlijke achterstanden, meer laaggeletterdheid en pro en bbl als uitstroom, gewoon omdat er een laag verwachtingspatroon is en laag wordt ingezet op de school.

Ik zet mijn ervaringen hier even neer omdat ik zie, vanuit mijn perspectief, dat de opleidingsachtergrond er wel degelijk toe doet.
Falend onderwijs zorgt nu voor meer laaggeletterdheid en de hoeveelheid dyslecten neemt toe.
Is dat weleens uitgesplitst ? (Opleidingsachtergrond ouders, twee of meertalig, woonplaats)
Ik ben daar wel benieuwd naar.

Ik twijfel nu ook vaak of ik het wel goed zie bij mijn zoon, komt het door de slechte methode op school of zien we het toch goed?

Laatst bijgewerkt door Ocicat op 05 jun 2019, 08:38, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 12:03 
Volwassene

Dyslexie zijn de leesproblemen die overblijven bij goed leesonderwijs.
(En voldoende intelligentie enz)

M.a.w. kinderen met dyslexie blijven problemen met lezen houden, al kan het door goed onderwijs en heel hard werken wel echt verbeteren.

Dit is natuurlijk een beetje kort door de bocht, want zoals hierboven al staat heb je thuis ook leestijd nodig.
Maar als dyslexie bijvoorbeeld na een verandering van school ineens verdwijnt, dan was het dus geen dyslexie.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 12:51 
Volwassene

En, bedenk ik nu, de groep kinderen waar Nederlands niet de moedertaal is, groeit natuurlijk ook. Zijn die gegevens ook meegenomen?

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 16:09 
Volwassene

Wat Von zegt was ook mijn gedachte.

En voor zover ik weet is daarbij "therapie-resistentie" een voorwaarde om de diagnose dyslexie te krijgen.
Met andere woorden, als er een lange periode op school een handelingsplan is geweest en uitgevoerd om de leerling op een hoger lees en/of spelling niveau te
krijgen èn er minimaal een half jaar RT (intern op school danwel extern) is ingezet, en er daardoor geen noemenswaardige (ik weet niet waar de grens ligt of
hoe de normen daarvoor zijn) verbetering optreedt, dan pas kan er van dyslexie gesproken worden.

Slecht onderwijs zou dan niet de oorzaak van dyslexie kunnen zijn, tenzij het handelingsplan, en de RT en/of externe hulp allemaal slecht zijn geweest. Zal dat
echt?
Ook kinderen die vanuit een tweetalige achtergrond komen zouden met extra oefenen en RT verbetering moeten laten zien als zij geen echte dyslexie hebben.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat een daadwerkelijke toename van dyslexie bij kinderen te maken heeft met de grote vermindering in lichaamsbeweging die
kinderen tegenwoordig al vanaf jonge leeftijd krijgen? Allerhande symmetrisch en kruislingse lichamelijke bewegingen zijn van invloed op ontwikkeling van de
hersenverbindingen, o.a. die die nodig zijn voor het leren lezen. Ik heb zo snel even geen goede bron voor deze bewering gevonden, maar zal daar even naar zoeken.

Edit: https://ozolezen.nl/wp-content/uploads/ ... ld-Ozo.pdf Hier een artikel dat wellicht de moeite waard is om te lezen. Wel zonder bronvermeldingen... helaas.

Ik wilde nog toevoegen:

F. heeft een dyslexie (dysorthografie) onderzoek gehad en bijbehorende begeleiding en ging met veel oefenen gedurende een jaar helemaal niets vooruit. Het spellen was echt dramatisch.
Nu was het onderwijs niet fantastisch op haar school toentertijd, dat is zeker. Maar de dyslexie-begeleiding extern was erg goed en we oefenden ook fanatiek.
Maar.... nadat F. een jaar bij circus had gezeten (zit ze nog op, in die tijd trainde ze in een selectiegroep minimaal 6 uur per week, intensief)
en erg veel fysieke/motoriek oefeningen had gedaan daar
waaronder acrobatiek, veel evenwichtsonderdelen en ook jongleren (ik denk dat die belangrijk is in deze) zijn haar spellingsproblemen als sneeuw voor de zon
verdwenen en scoorde ze van IV/V op cito jaren achtereen ineens I op cito en nu eind groep 8 een 100% score op de eindtoets, geen spoor van dyslexie meer te bespeuren.
n=1, maar wel een krachtig voorbeeld, waarin een sterk vermoeden speelt dat de fysieke training haar geholpen heeft. (je weet natuurlijk nooit zeker hoe het zou hebben
ontwikkeld als ze niet bij circus was gegaan)

Ik wil zeker niet zeggen dat hiermee alle dyslexie op te lossen is, zeker niet. Maar suggereren dat de sterk verminderde lichaamsbeweging van de jeugd misschien bij een deel van de kinderen ten grondslag kan liggen aan de dyslexie en de toename kan verklaren. Het is maar een hypothese. :wink:

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo, 2006 )
♀ (gr. 8, 2007 )
♂ (gr. 6, 2010 )

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 16:43 
Volwassene

Interessant!
En vergelijkbaar met de invloed van actief muziek maken. Kinderen die musiceren hebben een aantoonbaar betere communicatie tussen verschillende taalgebieden in de hersenen.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 17:19 
Volwassene

Citaat:
Met andere woorden, als er een lange periode op school een handelingsplan is geweest en uitgevoerd om de leerling op een hoger lees en/of spelling niveau te krijgen èn er minimaal een half jaar RT (intern op school danwel extern) is ingezet, en er daardoor geen noemenswaardige (ik weet niet waar de grens ligt of hoe de normen daarvoor zijn) verbetering optreedt, dan pas kan er van dyslexie gesproken worden.
Slecht onderwijs zou dan niet de oorzaak van dyslexie kunnen zijn, tenzij het handelingsplan, en de RT en/of externe hulp allemaal slecht zijn geweest. Zal dat echt?
Papier is heel geduldig. Omdat iedereen de kinderen een goede (vergoede) behandeling gunt zorgen scholen dat de plannen kloppen. Individuele RT is overigens geen voorwaarde. Er is geen controle op de uitvoering. In de praktijk zie ik regelmatig een onderwijsassistent extra oefenen en soms gaat dat zeer goed, maar soms zie ik dingen.... (o.a. verkeerd uitleggen van de spellingregels; andere termen gebruiken dan in de klas).

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 18:44 
Volwassene

Jamathi, de kruislings oefeningen die je noemt komen voor in de methode Braingym, die wetenschappelijk niet bewezen is (wil niet zeggen dat coördinatie van ogen en handen niet belangrijk is bij leren lezen).
Ik las recent ook dit onderzoek van de RUG, heel voorzichtig resultaat: [lnk] https://www.google.com/amp/s/pedrodebru ... e-nro/amp/ [/lnk]

Mooi dat het bij jouw dochter zo'n enorm effect heeft gehad!

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 10:25 
Volwassene

hanneke schreef:
En, bedenk ik nu, de groep kinderen waar Nederlands niet de moedertaal is, groeit natuurlijk ook. Zijn die gegevens ook meegenomen?

Als je het oorspronkelijke artikel leest zie je dat die kinderen ook in ruime mate vertegenwoordigd waren. En ze leerden allemaal goed lezen. Ook daar hadden de leerkrachten allerlei redenen waarom de oorzaak in de kinderen en niet in het onderwijs zat. Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat ik dat ook hier weer lees. Als leerkracht zou je toch staan juichen dat zoveel kinderen van wie je dacht dat ze niet goed leerbaar waren dat wel blijkben te zijn, mits de juiste manier van aanbieden gebeurt. Ook als ze een niet-Nederlandse achtergrond, een niet-leescultuur etc. hebben? Je zou toch verwachten dat leerkrachten meteen alles zouden willen weten zodat ook op hun school het leesonderwijs dit soort resultaten zou halen?

Datzelfde geldt ook voor ouders. Wat als je kind gewoon slecht ondewijs gehad heeft? En dus gewoon leerbaar is? Dat is toch pure winst, als scholen dus gewoon beter les kunnen geven dan ze nu doen?

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 10:44 
Volwassene

Dat klopt. Technisch lezen ook anderstalige kinderen kunnen prima leren technisch lezen. En dat is heel fijn, want waar ze juist meestal een achterstand in houden is de woordenschat, en die wordt vergroot door veel lezen.

Trouwens, ook intelligentie heeft niet direct iets met technisch lezen te maken. Ik heb een leerling die zeker beneden gemiddeld begaafd is en die vanaf het begin voorliep met technisch lezen. Ook met spelling trouwens. Begrijpend lezen en rekenen zijn een drama.

En het klopt hoor, dat leesonderwjis vreselijk belangrijk is. Maar ik denk meer nog het enthousiasmeren. Goede boeken voorlezen, kinderen laten praten over boeken, leuke opdrachten over boeken. En voorleven. Zelf lezen. Op een school waar ik eerder werkte ging elke leerkracht tijdens het vrji lezen ook lezen, in een eigen boek. Geen administratie bijwerken of handelingsplannen uit oeren, maar genieten van lekker lezen.

De niveauleesgroepjes met de leesmoeders van vroeger waren wel een garantie dat er gelezen werd, maar de meeste kinderen hadden er een bloedhekel aan. En het is dus niet hoe je plezier in lezen stimuleert.

Toen ik vorig jaar eens per week inviel in groep 6, schrok ik van het aantal dertienineendozijnboeken. De boomhut, Geronimo Stilton, Leven van een Loser deel 100 en Dagboek van een muts. Veel meer was het niet. Behalve een enkeling die van huis uit het lezen mee krijgt. En de helft zat niet te lezen, maar te klieren of te wachten tot de leestijd voorbij was. Het is dus de vraag hoe je kinderen aan het lezen krijgt. Na de eerste periode van aanvankelijk lezen, die superbelangrijk is moeten kinderen kilometers maken, en echt niet alleen op school, want dat is niet genoeg.

En wat dat betreft is het gewoon een kwestie van opvoeding. Van goed boeken van goede schrijvers. Mooie taal, en daarvan genieten.

Overigens is ooit gevraagd in kinderen in verschillende landen hoe ze denken dat je goed leert lezen. Nederlandse kinderen zeiden dingen als: Goed opletten op school, luisteren naar de juf. Er was een land, ik weet niet meer welk, waar de prestaties aanzienlijk hoger lagen dan in Nederland (al jaren geleden dus). Daar zeiden de kindereen: Je moet gewoon veel leuke boeken lezen. En da's dus precies waar het om draait.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 11:16 
Volwassene

Citaat:
En bij rekenen kan niemand het thuisfront de schuld geven, want niemand zit thuis gezellig te rekenen.

Ooit las ik een onderzoek naar de goede rekenvaardigheden van Aziatische kinderen in Nederland, kinderen van migranten uit bijv China of Vietnam. Daaruit bleek dat de ouders 's avonds aan tafel hun kinderen hielpen met rekenen en hen motiveerden dat goed te oefenen en te automatiseren.

Het gaat niet om het thuisfront de schuld geven. Het is meer dat je je als ouders ervan bewust kunt zijn dat je een voorbeeldrol hebt naar je kinderen.
Als je regelmatig zegt dat je echt geen zin hebt om te lezen of voor te lezen, dat je er te moe voor bent enz, dan is dat anders dan wanneer je als ouder zegt dat je even lekker de krant of een roman gaat lezen om te ontspannen. Als je vertelt wat je lievelingsboeken waren, komt dat anders over dan wanneer je klaagt over hoe vreselijk lezen voor de literatuurlijst was.

Pagina 1 van 3 [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende