Het is nu 25 jan 2021, 08:47




 Pagina 3 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 16:16 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2010, 17:37
Berichten: 2842
Woonplaats: The City of Dreaming Spires
@ Spitsmuis: Nu kan een kind met een cito van 550 naar het vmbo worden gestuurd omdat de leerkracht er vreemde ideeen op nahoudt. Tenzij het kind mondige ouders heeft natuurlijk, dan komt er wrsch nog wel weer (havo/)vwo uit, dus weer ongelijkheid.



_________________
Where there's blood there's death not glory.
Flogging Molly
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 16:23 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 10:23
Berichten: 828
Arya, zijn er daadwerkelijk scholen die kind accepteren met vmbo-advies en een Cito 550? Andersom ken ik wel: gymnasia die kinderen accepteren met Cito 535 en een vwo-advies, maar het eerste lijkt me bijna onmogelijk.

Ik denk niet dat er ooit een objectief systeem zal zijn voor het adviseren van het vervolgonderwijs. De vraag is ook of je dat moet willen. Kinderen en mensen in het algemeen zijn lastig te vangen in een getal of gestandaardiseerd proces.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 16:33 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2010, 17:37
Berichten: 2842
Woonplaats: The City of Dreaming Spires
Het was niet mijn bedoeling te verzanden in een discussie over het nut en onnut van cito's. Het is duidelijk dat ze niet zaligmakend zijn. Wel zijn ze relatief vrij van zachte factoren en persoonlijke opvattingen van de leerkracht, net als bijv. IQ-tests, en daarom kunnen ze van belang zijn. Dit topic gaat over ongelijkheid van kansen binnen het onderwijs.

Gestandaardiseerde toetsen (zowel cito's als IQ-testen, etc.) als factor (maar uiteraard niet als enige) voor toegang tot (passend) onderwijs creeren meer gelijkheid als deze toetsen aan iedereen worden aangeboden. Ze creeren meer ongelijkheid als deze toetsen alleen bestemd zijn voor een specifieke groep leerlingen (ouders die mondig genoeg zijn danwel de financien hebben) en bovendien als (vrijwel) enige maatstaf worden gebruikt.

In die laatste situatie bevinden we ons nu regelmatig met IQ-tests. Scholen nemen zelden het initiatief maar doen wel "wat" als ouders ermee komen.

EDIT: Zodra er training en prep voor gestandaardiseerde toetsen bij komt kijken, wordt het nog een stuk ingewikkelder.



_________________
Where there's blood there's death not glory.
Flogging Molly
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 16:43 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2294
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
In die laatste situatie bevinden we ons nu regelmatig met IQ-tests. Scholen nemen zelden het initiatief maar doen wel "wat" als ouders ermee komen.


Maar dan is ten diepste het probleem toch niet gelegen in de 'markt' van de IQ-tests die niet voor alle mensen toegankelijk is?

Het probleem ligt dan toch in het onderwijs? Zie eerdere post van SJuut, laatste alinea, die ik hierboven ook aanhaaldde.

De "markt" van de IQ-test aanbieders bestaat bij de gratie van de vraag, en die vraag komt voort uit een probleem in het onderwijs in relatie tot de leerlingen en hun ouders/verzorgers. Er is dan een mismatch tussen onderwijs en behoeftes van leerlingen en hun ouders/verzorgers. (want ook de ouders spelen een rol bij de koppeling van problemen ivm school en de vraag naar IQ-test/onderzoek naar hoogbegaafdheid).

Ik wil dit even nuanceren. Want ik haal hierboven ook een ander aspect aan: namelijk, dat problemen wellicht nu meer dan een tijd geleden worden toegeschreven aan niet passend onderwijs, terwijl er wellicht heel wat anders speelt. En ja, dan zullen ouders met de nodige midddelen eerder dan mensen die minder mogelijkheden hebben, hun weg vinden naar hb-testbureaus, die vervolgens ook hun best doen om het onderste uit de kan te halen om aan te tonen dat de behoefte aan aanpassingen in het onderwijs gerechtvaardigd is. Ik heb wel zeker de indruk dat hb-testbureaus vanwege hun specialisatie wellicht de missie hebben zoveel mogelijk kinderen met begaafdheidskenmerken te helpen, en dan kan het heel subtiel of minder subtiel echt wel zo werken dat er niet meer een objectieve onderzoekshouding is, maar toch nagestreefd worden het onderste uit te kan te halen om het kind tot zo hoog mogelijke prestaties te laten komen. Onderzoekers verschillen in de mate waarin ze de afnameprotocollen strikt of flexibeler hanteren, daar heb ik genoeg aanwijzingen voor gezien en gehoord.


Laatst bijgewerkt door Sacha op 13 maart 2019, 17:22, in totaal 4 keer bewerkt


_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 16:46 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 10:23
Berichten: 828
Arya, wat betreft de ongelijkheid ben ik het met je eens. Eerlijk gezegd is het van de zotte dat je een IQ-test nodig hebt voor bepaalde scholen of om de eigen school in beweging te krijgen.

Wij hebben in Engeland gewoond met de kinderen en daar was het wat betreft primair onderwijs een stuk beter (secundair dan weer slechter). Mijn kinderen hebben daar het onderwijs gekregen wat ze op dat moment nodig hadden en daar is geen IQ-test of iets aan te pas gekomen. Het was een sterk staaltje differentiëren, verrijken en verdiepen wat we daar gezien hebben. Kon dat hier maar.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 17:21 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2010, 17:37
Berichten: 2842
Woonplaats: The City of Dreaming Spires
@ Sacha: Helemaal eens dat het probleem in het onderwijs ligt.

Spitsmuis schreef:
Arya, wat betreft de ongelijkheid ben ik het met je eens. Eerlijk gezegd is het van de zotte dat je een IQ-test nodig hebt voor bepaalde scholen of om de eigen school in beweging te krijgen.

Wij hebben in Engeland gewoond met de kinderen en daar was het wat betreft primair onderwijs een stuk beter (secundair dan weer slechter). Mijn kinderen hebben daar het onderwijs gekregen wat ze op dat moment nodig hadden en daar is geen IQ-test of iets aan te pas gekomen. Het was een sterk staaltje differentiëren, verrijken en verdiepen wat we daar gezien hebben. Kon dat hier maar.
Wat leuk! :) Ik woon nu in Engeland. Van PO weet ik weinig, maar van VO wel e.e.a. via de uni. De situatie hier (Engeland) wordt gecompliceerd door de ongelijkheid in het land zelf die al veel groter is. Zo zijn de kwaliteitsverschillen tussen scholen ook veel groter dan in NL, met alle gevolgen van dien voor de toelating tot universiteiten e.d.
Wel is de instelling hier doorgaans om de beste studenten af te leveren in de tijd die ervoor staat, en is versnellen lang niet zo gebruikelijk. Men focust eerder op meer vakken en hogere cijfers (wat weer beter kansen geeft om op een goede universiteit te komen). Er is voor beide wat te zeggen.



_________________
Where there's blood there's death not glory.
Flogging Molly
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 17:24 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 19:19
Berichten: 1440
Woonplaats: Twente
Indien nodig nemen sommige scholen wel het initiatief tot IQ test, zelfs op hun eigen kosten (VO in ons geval).
Dit voor mijn jongste. Maar ook daar alleen een test op schoolkosten als de school er reden toe ziet, in overleg met ouders dat dan wel.

Ook zullen sommige BO scholen uit eigen initiatief pluswerk ed aanbieden. Zonder enige test wel te verstaan, gewoon voor alle kinderen die vlot met de reguliere stof klaar zijn....zo zou elke school het moeten doen.

Ik vind het verontrustend dat niet voor elk kind geschikt onderwijs wordt aangeboden tenzij de ouders mondig zijn (en natuurlijk het kind ook in staat is dit aangepaste aanbod te volgen).

De ongelijkheid die Arya constateert ligt niet in het "voordeel" van de mondige ouders zoals zo velen (buiten ons forum) denken/beweren.

Het is ten nadele van de minder mondige ouders....en daar moet het aangepast worden....niet bij de kinderen van de mondige ouders, want die kinderen krijgen datgene wat voor ieder kind verplicht zou moeten zijn : geschikt(er) onderwijs.
Jammer dat de schrijver van het stuk in de NRC zich niet gefocust heeft op dit punt....ook testen van kinderen van niet mondige ouders ipv ouders feitelijk aanvallen omdat die wel zelf hun kind hebben laten testen.


ps Ik heb nog nooit meegemaakt dat de moedertaal van de ouders hierin een rol speelt.....slechts het opleidings niveau van de ouders speelt die rol. Uiteraard zal de ouder bij een hoog opleidings niveau sowieso 1 of meer van de gangbare moderne talen spreken, meestal Engels.

(Per slot is de moedertaal van moeder hier geen Nederlands....dat is nooit een belemmering geweest, moeder is wel academisch geschoold. )

En over de eerder in dit draadje genoemde 130 als toegangscode voor passend onderwijs. Ook die grens is niet overal even hard.
de (2e) vo school van jongste hanteerde een glijdende schaal welke afhing van zowel instelling en mentaliteit als van het IQ voor de masterclass. Met als gevolg dat het laagste IQ in die klas minder dan 130 was , maar sommige andere kinderen met een iq boven 135 daar niet in terecht kwamen.



_________________
Talenten zijn er om te ontwikkelen, niet om die af te remmen (mt 25 : 14-30 )
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 17:33 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2010, 17:37
Berichten: 2842
Woonplaats: The City of Dreaming Spires
reinier schreef:
Ik vind het verontrustend dat niet voor elk kind geschikt onderwijs wordt aangeboden tenzij de ouders mondig zijn (en natuurlijk het kind ook in staat is dit aangepaste aanbod te volgen).

De ongelijkheid die Arya constateert ligt niet in het "voordeel" van de mondige ouders zoals zo velen (buiten ons forum) denken/beweren.

Het is ten nadele van de minder mondige ouders....en daar moet het aangepast worden....niet bij de kinderen van de mondige ouders, want die kinderen krijgen datgene wat voor ieder kind verplicht zou moeten zijn : geschikt(er) onderwijs.
Jammer dat de schrijver van het stuk in de NRC zich niet gefocust heeft op dit punt....ook testen van kinderen van niet mondige ouders ipv ouders feitelijk aanvallen omdat die wel zelf hun kind hebben laten testen.
Eens. Het is alleen maar logisch dat ouders opkomen voor hun kinderen als ze daar de middelen toe hebben. Dat kun je hen niet kwaad nemen (in tegendeel!), en maakt hen niet "schuldig" aan het creeren van ongelijkheid. De schuld daarvan ligt nog steeds bij de scholen die niet uit zichzelf in actie komen om ieder kind te bieden wat ze nodig hebben.



_________________
Where there's blood there's death not glory.
Flogging Molly
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 18:30 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 10:23
Berichten: 828
Mooi gezegd Reinier: 'Het is niet in het voordeel voor de kinderen met mondige ouders, maar in het nadeel van de kinderen van de niet-mondige ouders.'

Dit is een andere benadering en op deze manier wordt niet de 'schuld' (want zo voelt het voor mij af en toe) in de schoenen van de kinderen met mondige ouders geschoven, maar wordt het verlegd naar het onderwijs.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 19:03 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2294
Woonplaats: Den Haag
Nog een ander aspect:

De hele werkwijze waarbij specifieke onderwijsbehoeften samenhangend met 'begaafdheidskenmerken' aan een IQ-scoreniveau wordt gekoppeld is wetenschappelijk allang achterhaald.
Toch wordt in de praktijk nog vaak IQ>130 gesteld om toegang te krijgen tot bepaalde onderwijsvormen/aanpassingen.Dat is het eerste waar het al mis gaat.

Het ideaal is dat er zo gedifferentieerd wordt, daar bestaan hele mooie goed uitgewerkte modellen voor: Schoolwide Enrichment Model (SEM: https://gifted.uconn.edu/schoolwide-enrichment-model/ ), dat er helemaal geen 'bewijzen' meer nodig zijn om onderwijsaanpassingen te onderbouwen.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 19:36 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 10:23
Berichten: 828
Sacha, dat zou inderdaad ideaal zijn. Mijn ervaring met onze primary school in Londen waren uitstekend, maar ik ben bang dat we in Nederland nog een lange weg te gaan hebben.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 20:07 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 4148
Heeft Londen niet een soort plan uitgevoerd waarbij ze voor alle primary schools dezelfde onderwijskwaliteit/activiteiten bieden? Meen daar iets over te hebben gelezen. Ook omdat je daar op basis van postcodegebied op een school geplaatst wordt en ze alle kinderen dezelfde kansen willen bieden. Of zuig ik nu iets uit mijn duim? Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb.



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 20:11 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 10:23
Berichten: 828
Zou kunnen Dee. Het is daar noodzakelijk om in de goede wijk te wonen om naar de goede public schools te kunnen. Dat was ons gelukt. Secondary schools hadden ze niet veel in onze wijk en degene waar mijn kinderen voor in aanmerking kwamen had een slechte rating.

De all-boysschool waar ik mijn zoons wilde hebben had 600 aanmeldingen per jaar en plek voor 50 leerlingen per jaar. Aangezien mijn zoons niet lang genoeg in Engeland woonden om uberhaupt een klein kansje te hebben zijn we maar weer naar Nederland verhuisd. (werk van mijn man speelde overigens ook mee in deze beslissing)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 22:36 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 18:16
Berichten: 447
Citaat:
.hb komt maar heel weinig voor. Dus is het wel een heel vreemde gang van zaken dat test bureaus als paddenstoelen uit de grond schieten.


Dat is helemaal niet zo. Zo'n 10% van de mensen - statistisch gezien - heeft een iq van >120. Dat zijn de slimmerikken. Er zijn er nog veel meer die misschien tussen de 110 en 120 zullen scoren. De 'klanten' van testbureaus zijn niet alleen de 145+ begaafden, maar juist ook de mensen/kinderen die kampen met problemen, waarvan men wil weten of die wel of niet mogelijk samenhangen met (niet onderkende) begaafdheid, het kind is namelijk duidelijk slim. Er worden dus vele malen meer kinderen getest dan er kinderen 'hoogbegaafd' gelabeld worden.
Bovendien is het zo dat, ondanks de traagheid en het overal nog steeds tekort schietende aanbod en beleid, er wel degelijk steeds meer initiatieven komen in het onderwijsaanbod voor hoogbegaafden (scholen, plusklassen, programma's, etc.). Veel van die initiatieven willen een soort ingangseis, of tenminste een soort van objectief beeld hebben bij de intelligentie van de kinderen die zij in hun groep hebben; ze vragen daarom naar een testuitslag. Dat had je vroeger niet, dus werd er niet naar testuitslagen gevraagd, dus was er geen markt voor testbureaus. Psychologen deden wel tests, maar in een andere context.
Ik vind het dus helemaal niet raar dat er meer testbureaus zijn dan vroeger. Of ze 'als paddestoelen uit de grond schieten' weet ik dan weer niet, wat is dat? Zijn er werkelijk in elke stad nu tientallen van deze bureaus? Volgens mij valt dat nogal mee.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 22:46 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 18:16
Berichten: 447
Ik vind het trouwens nogal zorgelijk dat ouders die (in staat zijn om te) 'vechten' voor passend onderwijs voor hun kinderen in dit artikel worden geridiculiseerd. De discussie zou moeten gaan over hoe we ons klassikale, rigide onderwijssysteem aan kunnen passen zodat het werkelijk passend wordt voor alle kinderen. Daar zouden alle kinderen ook bij gebaat zijn. In die zin is het artikel puur reageren uit de onderbuik op een symptoom (ouders zoeken passend onderwijs) dan een analyse van het probleem (blijkbaar past ons onderwijs niet bij grote groepen kinderen).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 20:50 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 mei 2010, 13:48
Berichten: 2397
Citaat:
Het is ten nadele van de minder mondige ouders....en daar moet het aangepast worden....niet bij de kinderen van de mondige ouders, want die kinderen krijgen datgene wat voor ieder kind verplicht zou moeten zijn : geschikt(er) onderwijs.


Wij waren als mondige ouders niet eens op zoek naar geschikt(er) onderwijs. Wij hadden een vijfjarig kind die al krijsend van me afgetrokken moest worden om de klas in te gaan, die van de vrolijke lieve leuke jongen, veranderde in een kind waar niks meer mee te beginnen was. Hij was zo boos, gefrustreerd en verdrietig en dit uitte hij niet op school maar thuis. School vond dat er niks aan de hand was, wij waren de wanhoop nabij en hadden geen idee wat ons overkwam.

Ik had het artikel al eerder ergens gelezen en merkte dat er alleen maar gefocussed werd op passend onderwijs en klassenstrijd en dat dit mij, als zogenaamde mondige ouder, behoorlijk irriteerde. Ik was op dat moment helemaal niet bezig met passend onderwijs, maar wilde mijn kind gewoon weer terug.

Want :
Citaat:
ps Ik heb nog nooit meegemaakt dat de moedertaal van de ouders hierin een rol speelt.....slechts het opleidings niveau van de ouders speelt die rol. Uiteraard zal de ouder bij een hoog opleidings niveau sowieso 1 of meer van de gangbare moderne talen spreken, meestal Engels.

Er is letterlijk in Duitsland tegen mij gezegd : ja jullie hebben een Nederlandse test gemaakt, die is hier dus niet geldig, want dat zegt niks over hem als hij hier in Duitsland naar school gaat. Daar sta je dan als mondige hoog opgeleide ouder.....


Wat ik me overigens afvraag is in hoeverre de IQ testen op een school "gelijk" verdeeld worden over de kinderen die (even heel kort door de bocht) aan de ondergrens zitten en aan de bovengrens zitten. Het is natuurlijk logisch dat op dit forum de focus op de hoogste 2% wordt gelegd. Maar feitelijk zou je onder die ouders van de onderste 2% ook mondig en minder mondige ouders verwachten en zou je hetzelfde bij deze kinderen moeten zien. Zou de schrijver van dit artikel in dat geval ook van klassenstrijd spreken?.
Feit blijft denk ik wel dat in beide categorieen het kind met de minder mondige ouders volgens mij meer kans heeft op minder passend onderwijs.



_________________
Moeder van 3
x 2004 5 tweetalig ath
y 2005 3 tweetalig ath
z 2007 1 tweetalig ath
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 21:07 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2185
Citaat:
Maar feitelijk zou je onder die ouders van de onderste 2% ook mondig en minder mondige ouders verwachten en zou je hetzelfde bij deze kinderen moeten zien.

Dat onderste percentage wordt veel eerder als problematisch gezien dan bij 2% natuurlijk.
Maak ook bij deze kinderen zijn er verschillen tussen hoe ouders ermee omgaan. Kijk maar hoe verschillend kinderen met Down syndroom zijn. Dat is deels nature, deels nurture.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 22:33 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 18:16
Berichten: 447
een kind wat niet mee kan komen op school wordt veel eerder gesignaleerd volgens mij, en daarover is iedereen het eens dat er gewerkt moet worden aan een passende oplossing voor het kind. Geen idee of het waar is, maar ik denk dat er onder kinderen in de onderste 15% van de iq curve heel veel minder iq testen worden afgenomen, omdat iedereen al in actie is gekomen en er geen noodzaak is om iets aan te tonen.

eens: kinderen met minder 'mondige' ouders hebben denk ik een minder grote kans op passend onderwijs. Maar ik vind het de omgekeerde wereld om daar de mondige ouders de schuld van te geven. In plaats daarvan moeten we kijken waarom deze kinderen blijkbaar niet door het onderwijs herkend worden, en wat er mis is met de passendheid van ons onderwijs.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 22:41 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3450
Citaat:
Geen idee of het waar is, maar ik denk dat er onder kinderen in de onderste 15% van de iq curve heel veel minder iq testen worden afgenomen, omdat iedereen al in actie is gekomen en er geen noodzaak is om iets aan te tonen.
Die noodzaak is er vaak wel. Tegenwoordig is het echt niet meer zo dat iedereen al in actie is gekomen. Er zijn nauwelijks meer remedial teachers op de basisscholen en als een kind het groepsprogramma niet meer kan volgen krijgt het vaak veel te weinig instructie. Betrokkenen willen toch vaak weten waarom een kind achterblijft en daarom worden er bij deze kinderen vaak wel IQ-onderzoeken afgenomen. Omdat de prestaties van kinderen met een IQ < 80 niet meetellen bij het beoordelen van de resultaten door de inspectie is er voor sommige scholen een extra reden om bij zeer zwakke leerlingen een IQ-onderzoek voor te stellen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 09:01 
Volwassene

Geregistreerd: 19 mei 2012, 07:08
Berichten: 1361
Als het de bedoeling was om discussie op te roepen dan is de auteur daar in ieder geval in geslaagd ;-).
Volgens mij zit er achter dit soort betogen vaak een persoonlijk verhaal gecombineerd met een kern van waarheid.

Dat er ongelijkheid is in het onderwijs klopt het zelfde geldt voor de zorg / geneeskunde (vraag je wel/geen second opinieonderzoek aan weet je wel of geen experimentele behandelwijze te vinden), de arbeidsmarkt (mannen krijgen nog altijd meer betaald dan vrouwen voor het zelfde werk), consumenten (wie krijgt wel/niet zijn geld terug) enz enz.
Ik zat laatst een gesprek over grensoverschrijdend gedrag van ouders. Dat ging oa over ouders die leerkrachten zo onder druk zetten dat ze er letterlijk buikpijn van kregen. En dan gaat het vaak over waar hun kind recht op heeft. En dan worden kosten noch moeite gespaard. En ook mailtjes en telefoontjes niet.
Met de sterke focus die de auteur daar op legt doet hij geen recht aan ouders die op een constructieve manier met school werken aan goed genoeg onderwijs voor hun kind. En in dat beeld wens ik mij meer te herkennen en heb dat ook vaker bij school gecheckt.

Ook wij hebben de IQ test van ons menneke zelf betaald. School stond achter de test maar voor het goed begeleiden van andere kinderen was volgens hen testen belangrijker. En die test heeft zeker geholpen om daarna meer steun vanuit het samenwerkingsverband te krijgen. Maar is dat vanwege het cijfertje of omdat we beter weten wat nodig was om hem tot leren te laten komen? Het cijfertje alleen was in ieder geval niet voldoende.

Ik vind dat hij ook geen recht doet aan scholen. In ieder geval niet aan onze school. Die juist voor alle kinderen en ouders aandacht heeft: minimaal 4 gesprekken per jaar, alle ouders mogen mee de school in lopen aan het begin van de dag en aan het eind van de dag staan ze buiten. Naast de mogelijkheid om te bellen enz. En bij de ondersteuningstrajecten van kinderen is altijd aandacht voor hoe de school daar van mee kan leren. Ook voor andere kinderen: beter signaleren en begeleiden. Natuurlijk is de praktijk weerbarstig en lukt dat niet altijd. Maar de reactie die de auteur zegt te krijgen van schooldirecteuren hoor ik niet terug op deze manier binnen onze school. Ook niet in de MR.

Maar leuk om eens over na te denken dit alles. Ik ga dat andere stuk nog eens lezen

Anne72



_________________
Mama van meiske (mrt 06 klas 2 gymnasium) en menneke (aug 08, groep 8)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 3 van 4 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: