Het is nu 20 sep 2019, 09:46

Pagina 3 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Omhooggevallen ouders
BerichtGeplaatst: 22 jun 2016, 14:30 
Volwassene

@wilg, paula. Bedankt voor delen waarom jullie 'tegen' gemengde hb uitjes waren. Verhelderend voor mij. Toen ik andere ouders van hb kinderen zo hoorde protesteren over enig vorm van samenwerking/gymles met niet hb kinderen, vond ik de ouders arrogant over komen. Ik heb die ouders niet gevraagd waarom, maar dacht er het mijne ervan. Fijn van dit forum en topic dat het ontbrekende achtergronden invult. Ik heb er nu meer begrip voor.

Laatst bijgewerkt door Aapje80 op 22 jun 2016, 22:11, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016, 21:00 
Volwassene

@ Drietje:
Citaat:
Ik wil graag dat mijn kinderen zichzelf kunnen ontwikkelen tot.. Tja, tot zichzelf :) Opleiding, werk en dat soort dingen laat ik aan henzelf over. Ze mogen ook zelf hun niveau kiezen op het VO. Ze moeten wel hun best doen, wat je kiest, daar ga je voor.

Ik bedoel dat ik dat ook wel zou willen voor mijn kinderen op het BO. Dat ze zelf mogen kiezen of ze op een hoger niveau willen werken of willen meedoen met de mainstream. Maar er is niks te kiezen op het BO.

BerichtGeplaatst: 26 jun 2016, 18:01 
Volwassene

Het nadeel van 'je kind zelf laten kiezen' is dat veel kinderen helemaal niet willen afwijken van de rest, ze willen vooral niet opvallen. Dus veel kinderen zullen bewust niet kiezen voor ander werk, gewoon omdat ze daarmee (gevoelsmatig) de aandacht op zichzelf vestigen.

Wanneer een kind er liever voor kiest om 'gewoon' te doen maar tegelijkertijd duidelijk behoefte heeft aan meer uitdaging, vind ik dat de ouders/school die beslissing voor het kind moeten nemen. Want een 'laat mij maar gewoon met de rest meedoen' houding kan leiden tot problemen als een fixed mindset, faalangst, gebrekkige studievaardigheden, slechte werkhouding. Het hóeft niet fout te gaan, maar je vergroot m.i. wel de kans op problemen als een kind structureel te weinig uitdaging krijgt.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2016, 11:27 
Volwassene

Paula schreef:
Het nadeel van 'je kind zelf laten kiezen' is dat veel kinderen helemaal niet willen afwijken van de rest, ze willen vooral niet opvallen. Dus veel kinderen zullen bewust niet kiezen voor ander werk, gewoon omdat ze daarmee (gevoelsmatig) de aandacht op zichzelf vestigen.

Hoe kunnen ouders of wie dan een 'zwaardere' opleiding opdringen zonder schade aan te richten bij een kind op het gebied van eigenaarschap en zelfsturing?

BerichtGeplaatst: 27 jun 2016, 12:14 
Volwassene

Annet schreef:
Paula schreef:

Hoe kunnen ouders of wie dan een 'zwaardere' opleiding opdringen zonder schade aan te richten bij een kind op het gebied van eigenaarschap en zelfsturing?

Met je kind in discussie gaan over wat ie later zou willen kunnen worden.......
en dan erbij aangeven welke opleiding voor dat doel noodzakelijk is.
Wil je kind bv dierenarts worden dan weet je dat VWO noodzakelijk is (of een lange omweg).

En aangeven dat een eigen keus voor de toekomst gemaakt wordt, niet een keus om bij huidige kameraadjes te blijven.

Pas als het kind dat weet hem de vraag voorleggen wat ie wil gaan kiezen bij het VO.

Overigens los van het feit dat er zat 12 jarigen zijn die inderdaad nog niet veel aan zelfsturing doen en daardoor nog bij het handje genomen moeten worden.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2016, 12:16 
Volwassene

Annet schreef:

Dat doe je al als hij/zij een baby is. Een baby moedig je aan om te gaan rollen, kruipen, lopen en daarbij kijk je naar het kind en niet naar het boekje van het cb.
Als hij/zij een kleuter is weet je best of een kind z'n best gedaan heeft of niet op een tekening, je kunt zeggen dat het een redelijk mooie tekening is ook al vindt de juf hem prachtig.
Als hij/zij op de basisschool zit laat je de verbreding en verrijking toch ook niet afhangen van of het kind het zelf tegen de juf/meester durft te zeggen? Zeker in de eerste klassen ga je als ouder met de juf/meester praten.

Feitelijk doe je dan niets anders dan een 'zwaardere' opleiding opdringen, met hopelijk als gevolg dat je kind zich minder verveelt en leert dat je om moeilijker werk mag vragen. Eigenlijk hoop je dat je kind eigenaarschap neemt van zijn/haar hogere intelligentie en zelf leert zorgen voor voldoende uitdaging.
Bij pubers is dat lastiger, maar bij jongere pubers kun je een 'zwaardere' opleiding wel verplicht stellen. Mijn dochter heeft heel lang samen met haar beste vriending naar de mavo gewild, daarvan hebben we in haar gezicht gezegd dat dat niet mocht. Het laagste wat ze mocht uitkiezen was een havo-vwo-brugklas. Toen ze met vriendin naar een meeloopdag ging en toen de boeken en het tempo meemaakte was ze blij met onze houding.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2016, 12:28 
Volwassene

Ik wilde zelf vroeger naar de landbouwschool, want daar hadden ze kuikentjes...

Daarvan hebben mijn vader en de meester ook gezegd dat dat toch echt niet de goede plek zou zijn voor mij.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2016, 12:35 
Volwassene

Von schreef:
Ik wilde zelf vroeger naar de landbouwschool, want daar hadden ze kuikentjes...

Daarvan hebben mijn vader en de meester ook gezegd dat dat toch echt niet de goede plek zou zijn voor mij.

Von, ik ook! Ik mocht ook niet :evil: Vind het nog steeds een geweldige school!

BerichtGeplaatst: 27 jun 2016, 12:54 
Volwassene

Ik heb er een jaar opgezeten. Ik zat op een landbouwschool in een klein dorp, waar boerenzonen uit de buurt het vak leerden. In elke hogere klas zat maar een meisje. In onze eerste klas (1983) zaten er voor het eerst zes, waaronder ik dus. Ik herinner me vooral veel grote boerenjongens in spijkerjacks met Iron Maiden-opdruk (grijnzende schedels!), Zweedse klompen en broodtrommels met 12 sneden er in. Na elke pauze duwden ze elkaar letterlijk het gebouw in. Dan vielen er zo'n tien languit in de gang. Zoiets had ik als burgertrutje nog nooit gezien.
Houtbewerking was wel leuk, maar daar kon ik eigenlijk niks van. Ik heb zes weken gedaan over het schuren van een blokje. Mijn potlodenhouder was wel mooi, die heeft mijn moeder nog ergens staan. De kippen voeren mocht pas in de tweede klas, dat heb ik dus nooit gedaan.
Na een jaar hield mijn moeder het voor gezien en mocht ik naar de mavo. Kon ik eindelijk talen leren en hoge cijfers halen. Mijn vader nam mijn gereedschapskist van de landbouwschool over en verzorgde mijn vijlen en beitels niet zo netjes als ik het geleerd had. :wink:
Mijn nichtje van 16 volgt nu een mbo-opleiding tot dierenarts- en veearts-assistent. Dat is wel een leuke opleiding.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2016, 15:10 
Volwassene

:) misschien toch niet zo'n geweldige school...

Mijn ouders hebben zich nooit bemoeid met school, terwijl mijn man juist behoorlijk onder druk is gezet door zijn ouders.
Ergens is er een middenweg....
Het is alleen onmogelijk lastig een passende referentie te vinden. Ik snap heel goed dat sommige ouders omhoogvallen.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2016, 17:59 
Volwassene

Eens met Reinier en Franciska. Praten met je kind, samen reflecteren, redeneren. En niet pas als de schoolkeuze voor de middelbare school voor de deur staat, want dat is te laat. Dat doe je vanaf het begin. Zo leren kinderen eigenaarschap nemen voor hun eigen beslissingen en (on)mogelijkheden herkennen. Dat proces begint wat mij betreft al heel jong (bij een peuter die zelf kiest welke sokken hij aan wil).

Afdwingen is een woord waar ik zwaar allergisch voor ben. Soms stuur je bij als je ziet dat je kind nog niet in staat is de (langetermijn) gevolgen van een beslissing te overzien. (Pré)pubers missen nu eenmaal onze levenservaring, we zullen ze soms dus moeten helpen met bedenken wat de voor- en nadelen van een actie zouden kunnen zijn.
Wij werkten veel met (letterlijk) lijstjes: voor- en nadelen van mogelijke beslissingen op een rijtje zetten, afstrepen wat eigenlijk niet zo belangrijk is (emotionele argumenten b.v.) en dan de kernpunten overhouden. Vanuit die kernpunten werden er dan beslissingen genomen.

En soms is het gewoon zo dat je kind de gevolgen van een beslissing helemaal niet kan overzien en dan ben jij er als ouder om weloverwogen de (hopelijk) juiste beslissing voor hem te nemen. Maar wat mij betreft wel altijd met uitleg en goede argumenten.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 09:16 
Volwassene

Bedankt Paula voor het genuaceerdere beeld. Het wordt er niet echt makkelijker op he, met de jaren. Als je het 'sokniveau' ontstijgt...

Gisteren nog een behoorlijk gesprek gevoert met oudste boef over zwemvierdaagse. Steeds als de zwemjuf niet keek, smokkelde hij zijn baantje. Hij deed dat zei hij zelf om ruimte te maken voor de andere zwemmers. (niet echt een plausibel verhaal). Hij wachtte ook erg lang aan de kant, zichbaar tegenzin in het koude water. Gaf hij natuurlijk ook niet toe, dat was omdat hij zo snel zwom, eerst moest er dan een voorganger wat verder gezwommen zijn....
Dus dan sta ik nogal hopeloos te coachen over 'eerlijkheid' met onze 7 jarige en voel me niet echt slim genoeg om hem op te voeden. Krijg eerlijk zwemgedrag ook niet voor elkaar, tenzij ik hem echt verbied nog te gaan en het escaleer - maar daarvoor vind ik het niet 'erg' genoeg.
Nuo ja, hopelijk groeien mijn coach vaardigheden nog. :wink:

Hoe word je een omhooggevallen ouder?
Waarom zie ik zoveel coach en opvoedwerk en loop ik niet gewoon lekker te pronken met mijn kind. :roll:

BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 09:56 
Volwassene

Het zwemmen gaat bij ons precies zo.
R. is de enige die ook nog niet mag afzwemmen vandaag voor C door een Borstcrawl wat lijkt op een hondjesslag.
R. blokkeert ook direct als ze tegen hem roepen dat hij het niet goed doet.
Hopelijk mag hij wel in de les afzwemmen nog voor de vak, want wij zijn er al een tijdje klaar mee.

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6

BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 10:15 
Volwassene

Haha, Annet, ik denk altijd dat ouders die echt met hun kind lopen te pronken buiten de deur, de grootste problemen hebben achter de voordeur. Want geen enkel kind en geen enkele ouder is perfect en als je dan wel wilt pronken met perfectie levert dat volgens mij een hoop spanning op.

Ik denk dat iedereen heel wat op te voeden heeft (en zichzelf erbij), dus laten we er gewoon lekker eerlijk over zijn. Maakt het een stuk lichter allemaal en samen met andere ouders kun je er soms ook nog wel even om lachen. Ik ken niemand die opvoeden niet af en toe heeeel lastig vindt.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 10:29 
Volwassene

Annet schreef:
Bedankt Paula voor het genuaceerdere beeld. Het wordt er niet echt makkelijker op he, met de jaren. Als je het 'sokniveau' ontstijgt...

Gisteren nog een behoorlijk gesprek gevoert met oudste boef over zwemvierdaagse. Steeds als de zwemjuf niet keek, smokkelde hij zijn baantje. Hij deed dat zei hij zelf om ruimte te maken voor de andere zwemmers. (niet echt een plausibel verhaal). Hij wachtte ook erg lang aan de kant, zichbaar tegenzin in het koude water. Gaf hij natuurlijk ook niet toe, dat was omdat hij zo snel zwom, eerst moest er dan een voorganger wat verder gezwommen zijn....
Dus dan sta ik nogal hopeloos te coachen over 'eerlijkheid' met onze 7 jarige en voel me niet echt slim genoeg om hem op te voeden. Krijg eerlijk zwemgedrag ook niet voor elkaar, tenzij ik hem echt verbied nog te gaan en het escaleer - maar daarvoor vind ik het niet 'erg' genoeg.
Nuo ja, hopelijk groeien mijn coach vaardigheden nog. :wink:

Hoe word je een omhooggevallen ouder?
Waarom zie ik zoveel coach en opvoedwerk en loop ik niet gewoon lekker te pronken met mijn kind. :roll:

het is maar net hoe je het bekijkt...

"hij smokkelde een baantje om minder in het koude water te hoeven en gebruikte een slap excuus"
vs
"hij smokkelde een baantje want anders hadden andere kinderen misschien minder kans om hun baantjes te zwemmen"
(slap excuus vs sociaal)

"hij heeft geen zin om in het koude water te gaan en daarom wacht hij zolang mogelijk"
vs
"hij zwemt zo hard dat hij liever wacht tot zijn voorganger wat verder in het water ligt zodat ze niet botsen"
(geen zin vs practisch/sociaal)

en zo ken ik er nog wel een paar :)

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~

BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 11:33 
Volwassene

Teamleiders op sportclubs hebben het op dit moment ook zwaar, las ik in de krant. Het is namelijk de tijd van het indelen van de selectieteams.........
Bij jongste verschenen er opeens ook kinderen op de team lijst die niet eens hebben meegedaan met de selectiewedstrijden. En het allerslechtste jongetje uit het team zit er opeens ook tussen, nadat hij na de eerste training al was afgevallen. Vader zit in een of andere commissie.......Ik heb opeens zo veel zin in het nieuwe seizoen!!!! (Not).
Sorry, even een zijsprongetje.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 11:45 
Volwassene

hanneke schreef:
Teamleiders op sportclubs hebben het op dit moment ook zwaar, las ik in de krant. Het is namelijk de tijd van het indelen van de selectieteams.........
Bij jongste verschenen er opeens ook kinderen op de team lijst die niet eens hebben meegedaan met de selectiewedstrijden. En het allerslechtste jongetje uit het team zit er opeens ook tussen, nadat hij na de eerste training al was afgevallen. Vader zit in een of andere commissie.......Ik heb opeens zo veel zin in het nieuwe seizoen!!!! (Not).
Sorry, even een zijsprongetje.

Haha, hier is de indeling van de voetbalteams ook altijd een prachtig staaltje dorpspolitiek. Maanden van tevoren al overleg in achterkamertjes, ouders die bij de selectiecommissie op bezoek gaan. Echte voetbalfamilies die al generaties de beste voetballers leveren, maar deze generatie nu net ff niet (zo grappig, maar ook zo zielig voor die kinderen), maar dat zien ze zelf toch net iets anders. Ik vermaak me altijd kostelijk. Uiteindelijk heeft het allemaal 0 effect, want de indelingscommissie bestaat uit 1 enorme hork, die zich helemaal niets aantrekt van al het gedoe en gewoon naar de kinderen kijkt. Daarna dreigen ook altijd ouders van miskende talentjes dat ze naar een andere club gaan, maar uiteindelijk doen ze dat bijna nooit.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 12:25 
­

Is het dan echt overal hetzelfde? :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 20:37 
Volwassene

Yup, helaas..

BerichtGeplaatst: 29 jun 2016, 21:53 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik ken niemand die opvoeden niet af en toe heeeel lastig vindt.
Amen. Elke leeftijd brengt z'n eigen uitdagingen met zich mee.
Je kunt je verdiepen in methodes, richtlijnen van anderen volgen, doen wat je ouders deden (of juist niet). Maar opvoeden is in mijn ogen toch ook (en soms vooral) een stukje trial en error. Zeker als je kind zich niet helemaal volgens het gemiddelde gedraagt, kan het enorm zoeken zijn naar wat wel/niet werkt.
Daarnaast heb ik altijd de "pick your battles" strategie gehanteerd: niet alles is belangrijk genoeg om een zaak van te maken of over in discussie te gaan.

Pagina 3 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende