Het is nu 15 sep 2019, 22:19

Pagina 2 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Omhooggevallen ouders
BerichtGeplaatst: 12 jun 2016, 22:45 
Volwassene

Sinds ik op dit forum actief ben (paar maanden) merk ik dat ik me veel minder bewust ben van de ontwikkeling en prestaties van mijn kinderen dan veel anderen hier op het forum. Ik weet nog net wanneer kinderen ongeveer gaan lopen en weet nog wel hoe mijn oudste was toen hij twee was, want toen was ik zwanger van de jongste en dat was een zware tijd. Maar wanneer ze precies gingen praten, puzzeltjes maken, tekenen, letters schrijven, cijfers kenden? Ik heb echt geen idee. Normen van school ken ik niet. En ik heb er toch echt al eentje in groep 7 en eentje in de tweede van het VO. Toen mijn jongste onlangs plotseling rekenhiaten bleek te hebben was dat ook echt een lastig ding, want tja, ik wist dus niks. Geen enkele rekenstrategie, geen idee van het soort sommen dat ze kregen.

Soms denk ik wel eens dat ik mijn kinderen daardoor tekort heb gedaan. Ik had namelijk geen benul van compacten en verrijken en verdiepen. Heb wel op school gesproken over extra uitdaging, maar had geen idee hoe dat zou moeten en of dat goed gebeurde. Achteraf was het dus inderdaad niet altijd goed, maar soms ook weer wel.

Prestaties op school (en op het voetbalveld) zijn hier in huis helemaal geen onderwerp van gesprek. Ook niet tussen mijn kinderen en hun vriendjes. (Nu moet ik zeggen dat ik sinds de rekenhiaten mijn zoon wel vaker vraag naar gemaakte toetsen, voorheen deed ik dat nooit). Met andere ouders heb ik het nooit over de ontwikkeling van mijn kinderen. Wel over de karakters, want daar heb ik mijn handen vol aan. En over de gezondheid, groei, dat soort dingen. En of ze lekker in hun vel zitten. Daar gingen dan ook 9 minuten van de 10-minutengesprekjes over. De laatste minuut keek ik naar de grafiekjes en dacht ik: o jee, wel weer erg hoog. En vervolgens spraken we weer af dat er moeilijker werk zou komen en dat was dat.

Ik denk ook wel dat het daarom is dat ik nooit problemen ervaar met andere ouders (behalve dan met de pushouders die hun kind per se telkens weer met het mijne wilden laten spelen). Ouders scheppen tegen mij ook nooit op over hun kinderen. Ik denk dat hier iedereen wel zo'n beetje weet welk niveau de kinderen hebben, het is nl een klein dorp en iedereen weet alles van elkaar. En soms is er ineens een kind waarvan niemand het verwacht dat ineens 550 scoort op de eindcito. Dan ben ik echt ff plaatsvervangend trots :D

Edit: ik vind het wel heerlijk dat ik hier op het forum juist wel zo vrijuit kan praten en gewoon ff lekker trots kan zijn op de ontwikkeling van mijn kinderen. En open kan delen waar mijn zorgpunten liggen zonder dat ik bang ben dat anderen zich afvragen waar ik me druk om maak want mijn kinderen presteren toch goed?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 jun 2016, 23:42 
­

wat schreef:

Ik heb het gelezen. Bedankt voor de link. Eye opener!

BerichtGeplaatst: 12 jun 2016, 23:48 
Volwassene

Mijn kinderen hebben altijd goed gepresteerd maar dat neemt niet weg dat ik me regelmatig flink wat zorgen heb gemaakt want emotioneel gezien ging het op de basisschool helemaal niet goed met ze. Daar kon ik met weinig mensen over praten, alleen op het forum kon ik in die tijd mijn ei kwijt. Ik was buiten de deur heel voorzichtig met praten over hun ontwikkeling, laat staan over prestaties (die ik overigens ook niet zo interessant vond, ze hoorden gewoon bij mijn kinderen en zeiden m.i. niets over andere kinderen - elk kind volgt zijn eigen ontwikkeling en is in essentie lief).

Voor ons heeft altijd maar één ding centraal gestaan: het welzijn van onze kinderen. En om dat te bereiken, hebben we af en toe beslissingen genomen die niet altijd door andere mensen begrepen werden. Dat mensen dan soms een eigen uitleg gaven aan onze beweegredenen, dat is dan maar zo. Ik ben geen verantwoording schuldig aan de buitenwereld, alleen aan mijn kinderen (die nu 16 en 18 zijn, uitermate goed in hun vel zitten, hb en niet-hb vrienden hebben, en dolblij zijn dat we destijds gedaan hebben wat we deden: van school wisselen, verhuizen voor passend onderwijs, voor hb onderwijs kiezen).

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 09:37 
Volwassene

wat schreef:

Edit: oei een beetje een lang stuk. Ik denk als ik schrijf, sorry :mrgreen: Sla het gerust over.

Goed artikel! Ik merk dat ik het een interessant onderwerp vind. Sommige dingen zijn voor mij een eye-opener, bijvoorbeeld dat ik het altijd wat neutraliseer als iemand zich verbaast over wat mijn kind al kan. Ik noem dan ook altijd negatieve dingen over mijn kinderen :oops: , ik denk dat ik dat automatisch doe om de balans er in te houden.

Wat betreft jaloezie merk ik niet zo veel bij ouders uit de klas. Dat komt denk ik ook wel door het dorp waarin ik woon, want schoolprestaties zijn niet zo super belangrijk. Studeren is daar eerder raar dan de norm. Veel jongens willen timmerman of automonteur worden. Ik merk dat dan wel weer op de sportclub, voetbal is blijkbaar toch wat meer een ding :mrgreen:

Wel merk ik dat het lastig praat als je een kind hebt dat echt ver boven de rest uit steekt wat betreft schoolprestaties. Ik uit heel soms mijn zorgen over dat mijn jongste op school niets te doen heeft en dan merk ik niet zozeer jaloezie, maar wel dat mensen zich daar niet aan kunnen relateren. Bijvoorbeeld omdat hun eigen kind op een bepaald gebied achterloopt en ze daar zorgen over hebben. Dat snap ik dan ook wel weer heel goed. Ik vind dat zelf ook een veel grotere zorg dan voorlopen. Ik vind het het allerbelangrijkst dat mijn kinderen lekker in hun vel zitten. De rest komt dan vanzelf.

Ik merk wel dat de houding op school heel verschillend is per leerkracht. De één wil de voorsprong graag beperken of relativeert deze en de ander stimuleert die juist. In de klas van mijn jongste is er maar één jongetje dat van kleins af aan al jaloezie vertoont (gelukkig geen populair kind, dus niemand nam het over). Als mijn (toch al heel bescheiden) zoon een fout antwoord gaf begon dat jongetje heel hard te lachen. Met als resultaat dat zoonlief graag hetzelfde wilde zijn als alle anderen, extra en ander werk pertinent weigerde en al helemaal nooit meer iets durfde te vragen of zijn vinger op durfde te steken. Want alle kinderen riepen dat hij het slimste was van de klas, dus dan kun je natuurlijk geen fout antwoord geven. Maar inmiddels is hij dat aan het overwinnen. Hij durft steeds meer zichzelf te zijn en zichzelf op school te laten zien en dat is iets waar we komend jaar in groep acht nog flink aan gaan werken.

Helaas merk ik die jaloezie ook wel in mijn familie. Niet bewust, maar ze kunnen het niet helpen. Twee neefjes zijn een jaar ouder dan mijn jongste, maar zijn allebei blijven zitten en zitten dus ook in groep 7. Gaan dus door dezelfde fase van entreetoets, E7 toetsen en voorlopig schooladvies. Zij zitten met hele andere issues en horen ons verhaal liever niet, merken wij. Ik merk dat dat lastig praat. School is dus niet of nauwelijks een gespreksonderwerp. Dat vind ik wel jammer, want juist familie kent je kind goed en kan je een spiegel voorhouden.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 09:49 
Volwassene

Hoe moet ik dat dan voor me zien? Praten jullie als ouders op het schoolplein over schoolprestaties? Of is dat alleen met bepaalde ouders die je wat beter kent?

Ik doe dat laatste ook wel, maar ouders op het schoolplein praten hier onderling over het algemeen ook niet echt over prestaties van hun kinderen. Ik heb 1 keer een vraag gekregen hoe mijn zoon in de plusklas terecht was gekomen. Of school dat had aangekaart of ik zelf. Deze moeder ken ik ook van voetbal, en zij is wel alleen maar bezig met de prestaties van haar kinderen. Erg onprettig. ik kap die gesprekken ook altijd af. Misschien een beetje bot, maar dan weten ze meteen wat ze aan mij hebben. weinig, op dit gebied :lol:

Mijn neefje is trouwens heel erg zwak op school. Hij is al twee keer blijven zitten, en doet het nog steeds zeer matig. Dat is soms wel moeilijk, hoewel we er als zussen wel gewoon over kunnen praten, en elkaars zorgen kunnen delen. gelukkig.

Laatst bijgewerkt door hanneke op 13 jun 2016, 09:50, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 09:50 
­

vyvian schreef:
wat schreef:

Ik heb het gelezen. Bedankt voor de link. Eye opener!

Wat een sterk artikel.

Ik vind het angstaanjagend hoe het een aantal processen beschrijft die rond mijn zoon gespeeld hebben.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 12:02 
Volwassene

wat schreef:

Inderdaad sterk artikel, dank je Wat

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 12:50 
Volwassene

Heel herkenbaar dat artikel

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 12:57 
Volwassene

hanneke schreef:
Hoe moet ik dat dan voor me zien? Praten jullie als ouders op het schoolplein over schoolprestaties? Of is dat alleen met bepaalde ouders die je wat beter kent?

Ik doe dat laatste ook wel, maar ouders op het schoolplein praten hier onderling over het algemeen ook niet echt over prestaties van hun kinderen. Ik heb 1 keer een vraag gekregen hoe mijn zoon in de plusklas terecht was gekomen. Of school dat had aangekaart of ik zelf. Deze moeder ken ik ook van voetbal, en zij is wel alleen maar bezig met de prestaties van haar kinderen. Erg onprettig. ik kap die gesprekken ook altijd af. Misschien een beetje bot, maar dan weten ze meteen wat ze aan mij hebben. weinig, op dit gebied :lol:

Mijn neefje is trouwens heel erg zwak op school. Hij is al twee keer blijven zitten, en doet het nog steeds zeer matig. Dat is soms wel moeilijk, hoewel we er als zussen wel gewoon over kunnen praten, en elkaars zorgen kunnen delen. gelukkig.

Nee, ik vertel andere ouders nooit uit mezelf over prestaties van de kinderen, maar vriendjes vertellen thuis wel eens wat en ouders zien zelf ook vaak wel verschil. Bv dat onze jongste kon lezen toen hij alle straatnamen op de tomtom mee las. Of de manier waarop hij praat. We hebben het wel eens over de situatie in de klas (lastige groep) en onze zorgen daarover maar dat doe ik wel met de ouders die ik goed ken. Ik denk (hoop) ook niet dat straks de entreetoetsscores over het schoolplein vliegen.

Afkappen van push-ouders doe ik ook. Die hebben altijd iets te zeuren over dat hun kind tekort wordt gedaan, op school én op voetbal. Ik denk ook niet dat het toeval is dat hun kinderen erg prestatiegericht zijn en altijd de beste willen zijn. Worden onuitstaanbaar als ze dat niet zijn. Ik vind dat zielig, want ze worden er beslist niet gelukkiger van en ook zeker niet populairder.

Fijn dat je met je zus toch zo goed je zorgen kunt delen. Ik kan heel goed opschieten met mijn zus en bijna alles met haar bespreken, maar zij is enorm prestatiegericht (topsporter geweest, dus dat zit er echt ingeslepen) en dat merk je toch wel heel goed. Ik ben het tegenovergestelde. Haar twee oudere kinderen zijn erg slim, maar de jongste een stuk minder. Ze moet daar echt aan wennen. Dus vanuit haar oudsten snapt ze mijn zorgen wel, maar omdat onze jongsten zo dicht op elkaar zitten blijft dat voor haar wel lastig. We zien elkaar veel en haar zoon is veel bij ons en het verschil is gewoon ook zo duidelijk. Hij kan bij ons aan tafel de gesprekken nauwelijks volgen (en ik denk thuis ook niet, want broer en zus zijn niet alleen veel slimmer, maar ook een heel stuk ouder).

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 13:17 
Volwassene

Ik heb me nooit beziggehouden met het fenomeen ''hoogbegaafdheid''. Totdat mijn zoon thuis begon vast te lopen (driftbuien, nachtmerries, slaapwandelen). Resultaten op school waren gemiddeld, school had dus niets in de gaten. De bom explodeerde op het moment dat zoonlief zei ''ik haat mijn juffrouw''. Mijn vrouw en ik zijn toen overgegaan tot een orthopedagogisch onderzoek. Uitslag HB en een hele rits aan aanbevelingen. School heeft (na enig discussie) opvolging gegeven aan alle aanbevelingen (compacten, verrijking dmv Levenwerk en plaatsing in Hi-Levelgroep). Als gezin hebben we geregeld: musea bezoek, mad science, typeles, drumles, etc. ''Stop hem maar vol, totdat hij aangeeft dat het teveel wordt'', dat moment is nooit gekomen. Hij bloeide juist helemaal op, ging in een half jaar tijd van III/IV naar alleen maar I'en. Zoonlief heeft een boek gelezen over een HB kind, waarin hij zich helemaal herkende. Sindsdien kent hij zichzelf een stuk beter, en weet hij waarom hij anders is dan de rest.

Op het moment dat ik wist dat ik wist dat zoonlief HB is, ging ik info vergaren, kwam ik op deze forum uit. En zie ik mijn eigen jeugd voorbij komen, wordt emotioneel en heb de behoefte om het van me af te praten/schrijven. Ik heb heel lang ondergepresteerd, en niemand die het herkende. Uiteindelijk is alles goed gekomen, al was de route naar de universiteit lang. En het had zeker anders kunnen lopen, in die zin dat mijn talenten niet tot ontplooiing zouden komen.

Op het moment dat zoonlief Levelwerk kreeg, waren er een paar ouders die vroegen wat er aan de hand was. De ene ouder snapt dat het over een onderpresterende HB kind gaat, een andere ouder snapt niet dat een kind met gemiddelde resultaten Levelwerk krijgt aangeboden. Ik spreek uit dat het niet verkeerd zou zijn als zoonlief naar het Gym zou gaan, alleen al om zoonlief zo veel als mogelijk uit te dagen. Kan me voorstellen dat het op dat moment arrogant klinkt, terwijl het helemaal niet zo bedoeld is. Elk kind zou naar een middelbare school moeten gaan, passend bij de motivatie en nivo van het kind. En dat is bij elk kind anders. Zoonlief heeft een voorkeur voor het Technasium (hij houdt van wiskunde, knutselen en constructie), is ook helemaal prima voor mij.

Sinds zoonlief is geplaatst in de Hi-Levelgroep, omgaat met ''peers’’, zit hij nog beter in zijn vel. En durft hij zijn mening te ventileren en discussies aan te gaan. Af en toe best irritant , maar ik houd wel van een kritische houding. Als ik met een ouder praat van een kind uit de Hi-Levelgroep, dan lopen gesprekken over alles wat school gerelateerd is heel natuurlijk, zonder barrières. In die zin zijn die ouders mijn gelijkgestemden. Een goede vriend van mij (behoorlijk intelligent, hoger opgeleid en een mooie carrière) heeft een zoon die gemiddeld presteert. Ik merk dat hij daarin teleurgesteld is, gesprekken over het wel en wee van onze kids lopen minder soep in vergelijking met ouders van de kinderen uit de H-Levelgroep.

Welke ouder wil niet dat zijn/haar kind het beter gaat doen dan de ouder zelf (of minimaal hetzelfde)?

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 13:46 
Volwassene

Nou, dat is nu niet direct mijn doel. Mijn man heeft met hard werken een universitaire studie gedaan, ik zonder te werken hbo, maar dat is voor ons geen issue naar de kinderen toe.

Ik wil gewoon dat ze zich op een goede manier staande kunnen houden in dit leven, met alles wat er op hen af komt. Maar ik heb hierbij niet echt verwachtingen voor het schoolniveau. Mijn man en ik hebben alle twee gezien dat er meer is in het leven, en dat opleiding maar een heel klein onderdeel is. Dus ja, ik heb natuurlijk wel verwachtingen, maar niet dat mijn kinderen hetzelfde of meer moeten "bereiken" dan ik.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 13:49 
Volwassene

@Hanneke: ik heb de stelling neergezet om een discussie opgang te brengen. Zeker niet om jou, of een ander op deze forum, persoonlijk aan te spreken/vallen :)

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 13:51 
Volwassene

Nee, dat snap ik. Maar ik vond het wel een interessante uitspraak, omdat ik de k dat er veel ouders zijn die wel zo denken.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 13:57 
Volwassene

Ik wil graag dat mijn kinderen zichzelf kunnen ontwikkelen tot.. Tja, tot zichzelf :) Opleiding, werk en dat soort dingen laat ik aan henzelf over. Ze mogen ook zelf hun niveau kiezen op het VO. Ze moeten wel hun best doen, wat je kiest, daar ga je voor. Mijn enige wens voor mijzelf is dat ik kleinkinderen krijg. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 14:00 
Volwassene

Ben je familie van me, Drietje? Zo herkenbaar allemaal, wat je schrijft.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 14:03 
Volwassene

Dat denk ik ook wel eens Hanneke... Misschien wonen we in een vergelijkbaar dorp en komen we beiden van het nuchtere platteland?

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 14:42 
Volwassene

Ik woon in Haarlemmermeer, en kom zelf uit een heel nuchtere ondernemersfamilie in de Bollenstreek. Bovendien heb ik ook nog Duitse roots, waar ze ook zijn van het aanpakken, en niet zeuren. Ik merk dat ik daar zeker wel iets van heb.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 17:28 
Volwassene

Grappig, ik zie wel overeenkomsten. Ik kom uit een dorpje in het noorden van Nederland, vlakbij Duitsland. Ik woon nu, na omzwervingen, weer in die buurt, wel een ander dorp. Ik kom ook uit een nuchtere boeren- en ondernemersfamilie.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2016, 22:55 
Volwassene

Drietje, heel herkenbaar en waar! Jammer alleen, dat er op het BO zo weinig te kiezen valt qua niveau.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2016, 23:13 
Volwassene

Baloo schreef:
Drietje, heel herkenbaar en waar! Jammer alleen, dat er op het BO zo weinig te kiezen valt qua niveau.

Baloo wat bedoel je precies? Heb zoveel geschreven in dit topic :mrgreen:

Pagina 2 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende