Het is nu 26 jun 2019, 12:15

Pagina 1 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Omhooggevallen ouders
BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 11:47 
Volwassene

Ik hoor weleens van ouders van HB kinderen dat ze hun kind niet laten spelen met "normale" kinderen.
Nou heb ik zelf meegemaakt dat een ouder haar kind te goed vond voor mijn kind en toen mijn kind als 5 jarige in de HB klas kwam, ging ze opeens overdreven aardig doen.
In diezelfde HB klas mocht mijn zoon, die overduidelijk een zeer goede klik had met een ander jongetje, niet met haar zoon spelen .
Haar zoon liep enorm voor volgens haar en scoorde 145+, dus hij wilde alleen maar met oudere kinderen spelen.
Gevolg was dat haar zoon bijna met niemand speelde.
Er waren op deze afdeling veel ouders die liepen te pronken met hun kind.
Ik vind dat onvoorstelbaar en enorm arrogant.
De meeste ouders die ik persoonlijk ken met HB kinderen zijn juist erg bescheiden en nuchter.
Komen jullie ook weleens van dat soort ouders tegen?
Waarschijnlijk heb je dit soort ouders ook in het reguliere onderwijs, maar binnen het HB onderwijs was dit wel zeer opvallend?

Berichttitel: Re: Omhooggevallen ouders
BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 12:07 
Volwassene

In ieder geval weten deze kinderen straks in de puberteit wat ze kunnen doen om hun ouders flink op stang te jagen :twisted:

Ik hoor het niet zo vaak gelukkig.
Ik zou denken : get a life.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 12:26 
Volwassene

Ja, helaas wel. Gelukkig ken ik ze niet persoonlijk.
Ik was laatst op een aantal voorlichtingsdagen over 2 nieuwe HB scholen die in mijn omgeving gestart gaan worden. Beide worden voltijd HB afdelingen binnen reguliere scholen. Het verbaasde mij dat sommige ouders van HB kinderen zich erg stoorde aan het feit dat onze heerlijke HB kindjes toch moesten meegymmen met de 'reguliere' kindjes. Of ouders die verontwaardigd zijn over beperkte maar toch enige vorm van samenwerking tuusen HB en niet-HB met uitspraken in trant van 'dan hebben ze nog steeds te maken met niet-ontwikkelingsgelijken' :shock: .

Ook erger ik me hier op het forum weleens aan suggestieve uitspraken over niet-HB-ers, buitenlanders etc.

Mijn dochtertje scoorde ook hoog en heeft zeker geen klik met iedereen, maar de kindjes waar ze wel een klik mee heeft zijn vriendelijk, prettig in omgang en niet agressief en dat staat los van hb of niet. Ze heeft inmiddels genoeg vriendjes en vriendinntjes via het forum, PSZ, dansles, buren en familie en vriendenkring. Sommige zijn druk en spontaan of juist rustig en verlegen. Andere zijn enorme praters maar ook een paar die slecht verstaanbaar zijn (tijdens tikkertje hoeft er toch niet zoveel gepraat worden, dus wat is het probleem??). Ik stimuleer hier functionele vriendschappen. Ze kan veel leren van iedereen en zie steeds ook het mooie van een persoon. Wijzelf of mijn dochterczijn ook niet perfect en dat hoeft ook niet. Dit hoop ik haar mee te geven.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 13:07 
Volwassene

Hier dus zo'n moeder die gemengde uitjes niks vind. Mijn kinderen hebben allebei nauwelijks een klik gehad met klasgenoten. Sociaal werkte dat niet, ze snappen te weinig van kinderen van hun eigen leeftijd en vica versa. Nu ze langer op hb-onderwijs zitten en beter in hun vel komen te zitten gaat het een stuk beter. Maar zeker toen ze daar net op school waren, was ik echt niet bilj met het schoolreisje dat zonodig gemengd moest wezen. Ik zie ook nu nog echt het nut niet van een paar keer per jaar groepjes maken met kinderen die elkaar nauwelijks kennen en in de pauzes ook niks met elkaar hebben. Spontaan mengen gebeurt duidelijk niet, hoge uitzonderingen daargelaten. Die uitzonderingen zijn dan ook meteen echte vriendschappen en die hebben ze allebei, alleen niet op school opgedaan.
Het is bij allebei mijn kinderen goed fout gegaan in het aangaan van functionele relaties. Ze hebben allebei 'geleerd' op hun vorige school en met leeftijdsgenoten in de buurt dat zij raar waren en de rest normaal. Hier op voltijds hb-ondewijs zie ik ze groeien, ontdekken ze dat zij niet raar zijn. Leren ze heel veel sociale dingen omdat ze eindelijk echt kunnen spelen, op gelijkwaardig niveau in plaats van krampachtig moeten proberen zich aan te passen de plank toch mis te slaan. Dus nee, wat mij betreft blijven die groepen lekker appart, hoe politiek incorrect dat ook is om het hardop te zeggen. Als mijn kinderen straks sociaal stevig in hun vel zitten, komt dat met die functionele relaties echt wel goed. Maar dat is niet iets dat afgedwongen kan worden en voor mij hoeven scholen dat echt niet te proberen.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 13:35 
Volwassene

Ik heb het de afgelopen tijd juist andersom meegemaakt. Sinds mijn kinderen zijn overgestapt naar ander onderwijs mogen een aantal 'oude' vriendjes niet meer hier spelen.
Door een aantal ouders van reguliere kinderen (stommen term maar ik gebruik hem toch maar) word de groep ouders van HB kinderen stelselmatig genegeerd. De OR had er een handje van om ook altijd precies vol te zijn als 'een van ons' zich inschreef om daarna een andere ouder nog wel op de lijst te zetten. Let wel: dit waren dezelfde mensen die het jaar ervoor nog normaal deden toen mijn kinderen bij hun kinderen in de klas zaten :shock:
Gelukkig is de boel nu gekalmeerd en is alles weer normaal.
Wel merk ik dat voor een beperkte groep HB onderwijs word gezien als het hoogst haalbare, alsof je er punten mee scoord in een wedstrijd.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 14:16 
Volwassene

Het is precies de reden dat ik nooit serieus nagedacht heb over hb-onderwijs. Het idee om alleen maar met hb'ers om te gaan staat mij tegen. Even los van de onderwijsbehoefte en de behoefte aan peers (die was en is er hier ook, dus die zie ik echt wel). Ik vind het juist belangrijk dat mijn kinderen met iedereen leren omgaan, van hb tot praktijkonderwijs (zo groot zijn de verschillen binnen de klassen hier). Ze spelen ook met iedereen en hebben hechte vriendschappen. Ook het enorm autistische jongetje met een enorme leerachterstand wordt uitgenodigd op alle feestjes.

Ik denk dat dit een tegenreactie is op mijn eigen opvoeding, die nogal focuste op rangen en standen. :mrgreen:

Ik merk het trouwens wel andersom, dat ouders hun kinderen pushen om met mijn kind te spelen. Niet bij mijn oudste (die is meer verborgen slim en had meer slimme jongens in de klas), maar bij mijn jongste. Mijn jongste is verreweg de slimste jongen in de klas en dat was al heel vroeg voor iedereen duidelijk (wij praten nooit over hb, maar hij valt op). Bovendien is hij sociaal ver vooruit en is hij 'populair'. Dus zijn er push-ouders die hun zoontjes stimuleren om met onze jongste af te spreken. Juist kinderen die vaak lastig zijn in de omgang of waarvan de ouders vinden dat ze slimmer zouden moeten zijn. Dat zijn vaak ook kinderen waar onze jongste dan net ff geen zin in heeft, omdat hij er een enorme hekel aan heeft als kinderen bazig zijn. Ik heb mijn jongste echt moeten leren dat hij nee mocht zeggen tegen kinderen, maar ook (en vooral) tegen hun ouders. Want die ouders zetten mijn zoon in he tverleden vaak enorm onder druk. Zo raar! Laat die kinderen lekker hun eigen speelafspraakjes regelen!

Edit: ik zie dat ik mijn jongste zomaar de slimste van de klas durf te noemen hier. Zou ik in het echte leven nooit doen, ook al weet iedereen dat al lang. Maar wel lekker dat het hier gewoon kan.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 14:22 
Volwassene

Nooit gemerkt en nooit bij stil gestaan.
Ik vraag me ook wel een beetje af of het echt zo is, dat ouders zo denken en doen, of dat het zo geïnterpreteerd wordt. Ik neem tenminste aan dat er niemand is die echt zegt: mijn kind mag niet met een minder begaafd kind spelen, want dat vind ik te min.
In mijn omgeving boeit het mensen ook vrij weinig welk niveau een kind volgt, of dat nu hb onderwijs is of praktijkonderwijs. Misschien ligt dat ook aan de woonomgeving?

Dat ouders een voorkeur hebben voor bepaalde kinderen zie ik wel, maar dat heeft weinig met IQ te maken. Mijn zoon is ook populair, maar dat komt meer omdat het een makkelijk, rustig en gezellig, vriendelijk kind is. Bij mijn middelste is dat minder het geval. Zij heeft een sterk karakter, en gaat graag haar eigen gang.
Zelf heb ik ook voorkeuren. Hondsbrutale kinderen die hier de kasten plunderen zie ik ook liever gaan dan komen, net als kinderen die alleen maar bezig zijn met hoe goed ze wel niet zijn in sport of op school. Daar vind ik gewoon weinig bij zitten, bij zulke kinderen.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 14:56 
Volwassene

Wij merken dat omgang met peers voorziet in een behoefte, maar als ouders faciliteren we alleen (betalen en heen rijden), verder blijven we buiten beeld.

De schoolexcursies en -activiteiten, waar TL t/m Atheneum+ gemengd worden gaan juist super.Gezellig, relaxt, onze zoon komt er meer ontspannen vandaan dan van een reguliere Havo-schooldag.

Vriendjes in het dorp bleken vaak ook "iets" te hebben, bij minstens twee zetten we twijfels bij de ritalin en zelfs speciaal onderwijs. We kenden ze al vóór de ritalin en ze zijn hier altijd welkom. Logeren, dagje weg, prima, kom maar me.

Laatst bijgewerkt door moppetoet op 11 jun 2016, 16:23, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 15:08 
Volwassene

Maar wat ik dus zo frappant vind is dat ouders binnen het HB onderwijs elkaar de loef afsteken.
Alsof het een soort competitie is.
Dat snap ik dus niet want veel kinderen komen daar binnen omdat ze vastliepen op regulier onderwijs.

In de sport zie je dit gedrag veel meer bij ouders en ik erger mij daar ook groen en geel aan.
Mijn zoon doet het best wel leuk, en dan komt er opeens een ouder op mij af dat haar zoon nu sneller was dan mijn zoon......
Leuk voor die zoon, maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen om naar een andere ouder te stappen om te zeggen dat mijn zoon beter is......
En als mijn zoon klaar is met zijn wedstrijd geeft hij netjes een hand aan zijn tegenstander, want zo hoort het.

Laatst bijgewerkt door Ocicat op 11 jun 2016, 15:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 15:14 
Volwassene

Ik heb dat gedrag overal wel gezien.
Altijd aan geërgerd! Vooral als ik mezelf er op betrap dat ik meegesleurd word!
T moeilijkste vind ik nog waar ligt de grens met trots zijn en aftroeven.
Ik durf soms nauwelijks nog wat te zeggen.

Kindjes ontwikkelen zich nu eenmaal anders.
Bij de oudste kreeg ik vaak nare reacties. Ik wist niet beter. En ook niet hoe groot t verschil was
Snel kwam ik verzeild in een soort bied strijd.
Of ik hield mijn mond omdat ik niet geloofd werd of afgezwakt.

Nu ook een kleine van 15 mnd. Een vlotte! Iedereen ziet het en zegt het.
Maar vind t soms zoo moeilijk tov van anderen.
Als ik iets trots wil zeggen net of ik die van hun dan naar beneden haal.

Blijft een moeilijk iets (maar spelen mag hoor)

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 15:40 
Volwassene

Ik snap er ook niks van, heb dat zo ontzettend niet in me. En met sporten idd is het soms bespottelijk. Ik kan daar echt niet bij met mijn hoofd. We hebben een dorpscluppie hier en dan nog worden kinderen die niet kunnen voetballen omlaag gehaald door ouders van zogenaamde talentjes. Want tja, er is van elke leeftijd maar 1 selectieteam en de rest is op leeftijd en dus speelt goed en slecht meestal in 1 team. En er zijn altijd ouders die vinden dat hun kind echt in de selectie thuis hoort en niet bij de 'kneusjes'. Ik zeg dan altijd: ach, ik denk dat er geen eentje van deze club bij Ajax terecht komt. Als blikken konden doden :mrgreen:

Jazzie, wat jij zegt is ook een lastig ding. Ik merk dat ik nooit iets zeg over ontwikkeling en prestaties van mijn kinderen. Alleen als mensen er direct om vragen. Dan nog houd ik het een beetje neutraal. Hier op het forum doe ik het wel. Heerlijk dat dat kan!

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 16:36 
Volwassene

Ik ken van die ouders (help, misschien vinden mensen mij ook wel zo'n ouder :mrgreen: ) zowel uit de hb groepen als uit de regulieren groepen. Beiden vind ik erg vermakelijk eigenlijk, in mijn ogen nemen ze dit soort dingen veel te serieus. Waar het mij om gaat is dat een kind op z'n plek zit, daar waar hij tot bloei kan komen en zich op een gezonde manier kan spiegelen aan de kinderen in zijn omgeving. Op die manier bouw je een gezond zelfbeeld op, van waaruit je relaties met anderen kunt aangaan, hb of niet. Voor sommige kinderen is dat een reguliere klas, voor anderen een hb klas. Soit, het een is niet beter dan het ander. Wat Wilg schrijft herken ik erg, van onze zoon toen hij nog in een reguliere klas zat, maar ook van anderen die nu zijn hb klas binnenkomen.Het belangrijkste is dat kinderen zichzelf terugvinden. De rest volgt dan wel.
Tja, en dat niet alle ouders er zo 'waardeloos' tegenaan kijken is dan maar zo. Bij oprechte interesse ga ik de discussie aan. Bij plat geblaat over hun geweldige kind beaam ik dat en lach ik me stiekem een ongeluk. Als je dat nodig hebt om je goed genoeg te voelen, vooruit dan maar :wink:

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 16:41 
Volwassene

Ieder mens heeft zijn/haar talenten.
De één is slim in rekenen, de ander is slim in gym, taal of muziek. Of in nog weer andere dingen. Wij kijken liever naar wat iemand wel kan, dan naar wat iemand niet kan. Zo proberen we onze zoon ook op te voeden.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 16:43 
Volwassene

moppetoet schreef:
Ieder mens heeft zijn/haar talenten.
De één is slim in rekenen, de ander is slim in gym, taal of muziek. Of in nog weer andere dingen. Wij kijken liever naar wat iemand wel kan, dan naar wat iemand niet kan. Zo proberen we onze zoon ook op te voeden.

Precies!

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 16:49 
Volwassene

Ik zeg ook nooit iets tegen anderen over de ontwikkeling van mijn kinderen, maar niet omdat ik me dan een opschepper voel. Het interesseert me eerlijk gezegd weinig tot niets hoe andere kinderen zich ontwikkelen, en ik denk dat dit bij anderen ook zo werkt. Andere ouders zitten mijns inziens echt niet te wachten op mededelingen over de ontwikkeling van mijn kind.
Wat maakt het mij nou uit hoe ver Pietje is met lezen, in welk boek Annie al zit met rekenen of op welke leeftijd Saartje los kon lopen. Echt, het interesseert me geen bal :wink: . Ik hou dat van mijn eigen kinderen ook niet bij. Ze ontwikkelen zich, en of dat nu sneller of langzamer is dan gemiddeld zal me echt een worst zijn. Ik sta ook steeds weer verbaasd als ik hier posts lees met een ellenlange opsomming van wat kinderen allemaal kunnen. Ik steek zo gewoon niet in elkaar, en wellicht straal ik dat ook uit, en kom ik daarom ook niet in aanraking met ouders die dit wel doen?? Want echt, ik maak het nooit mee. Niet op school, niet bij voetbal, niet in mijn familie- of vriendenkring, nergens.
Hoewel....In de plusklas trof ik ook zo'n moeder. Best mens hoor, maar ze ging een uur lang los over haar dochter, en wat die allemaal wel niet voor weg had afgelegd. Zulke verhalen gaan mijn ene oor in en het andere uit. Ik vind het hooguit een beetje jammer dat het blijkbaar het enige is waar je over kunt praten, en dat het dan eenrichtingsverkeer is. Iets meer diepgang vind ik toch aantrekkelijker, en iets meer communicatie ook, in plaats van alleenspraak :D Maar goed, soms moeten mensen ook gewoon hun verhaal kwijt, en is het niet bedoeld om op te scheppen. Zo zie ik het maar. En als het wel bedoeld is om op te scheppen, is het toch vaak een kwestie van onzekerheid.

edit: op onze school (montessori) zitten alle kinderen op een eigen niveau. Misschien brengt dat ook wel mee dat het hier niet speelt. Wanneer je in een reguliere klas in een boek werkt van een groep hoger, is dat meer een ding dan bij ons, denk ik. Hier is lezen en rekenen standaard in de kleutergroepen, en een kind in groep 5 dat rekent uit een boek van groep 7 is ook geen uitzondering. Misschien scheelt dat ook.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2016, 23:04 
Volwassene

Ehm nee dat heb ik niet en ken ik ook niet. Ze kiezen zelf hun vrienden. We hebben geen inspraak. Wel probeer ik herrieschoppers een beetje te vermijden en elkaar met respect behandelen vinden we belangrijk in de omgang met elkaar.

L. jan. 2008 > Slimme, maar trage jongen in groep 7. In plusklas dit jaar
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6

BerichtGeplaatst: 12 jun 2016, 08:31 
Volwassene

Ik vind het wat opscheppen zo heerlijk dat er maar een van de twee bij ons een hb-er is. Het relativeert wat makkelijker. Als ik vertel dat zoon groep acht over slaat en met tien naar het gym gaat zeg ik er bijna verontschuldigend achteraan dat zijn zus mavo/havo doet 8) .

Weerstand met spelen omdat zoon zo slim is hebben we gelukkig nooit gehad, wel kon hij een paar jaar terug erg moeilijk vriendjes maken in de klas, maar dat lag er meer aan dat hij buiten een erg vast kliekje viel. In de nieuwe klas waar hij kwam (op dezelfde school) ging dat een stuk beter. Op school heeft hij wat vriendjes, maar dat zijn geen vriendschappen die blijven. De vriendschappen die wel blijven zijn van de scouting en privé via vrienden van ons, waar hij het mannetje van kent. Dat zijn overigens geen hb kids, maar daar heeft hij een goede klik mee.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2016, 21:30 
Volwassene

Wellicht interessant om dit artikel te lezen:

https://microscopesareprudent.wordpress.com/2013/06/07/envy-and-giftedness-are-we-underestimating-the-effects-of-envy/

BerichtGeplaatst: 12 jun 2016, 21:58 
Volwassene

Ik merk het niet echt bij andere. Maar ik merk wel dat ik zelf soms denk, waarom wil je met die en die spelen, maar dat is meer omdat ik merk dat er geen klik is, dan dat dat gebaseerd is op intelligentie.

Overigens even inhaken op wat hanneke zegt. Ik vind het knap dat jij daar zo over kan denken. Ik merk van mezelf dat ik wel behoefte heb aan een kader, en dat is dan niet om op te scheppen (Vandaar dat ik vaak ook terughoudend ben met iets te zeggen). Blijkbaar ben ik dan ook zo'n ouder, terwijl ik dat niet zo bedoel. Ik probeer iedereen op zijn eigen waarde in te schatten. De een is goed in tekenen of in sport. En ik probeer iedereen complimentjes te geven, en ik vind het echt super dat dochters vriendinnetje met veel moeite wel de avi kaart op klas niveau heeft gehaald, omdat ze heel hard heeft geoefend. Maar ik merk wel dat ik het wel fijn vind om te weten waar mijn eigen dochter staat, ik kan niet zo goed uit leggen waarom. Maar toen ze klein was, snapte ik sommige dingen niet, waarom paste bepaalde spelletjes niet bij haar leeftijd enzo, dat is nu door het begrip van haar niveau wel duidelijker.

Ik hoop van harte dat het op de hb school waar wij heen gaan niet het geval is. En ik vind het wel fijn dat ze daar 'smiddags met de hele school door elkaar worden gehusseld (3 t/m 8). Want dochter en zoon vinden het ook leuk om iets uit te leggen of te leren van een ander, en om kleintjes te helpen.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2016, 22:02 
Volwassene

Ach, ik denk eerlijk gezegd dat je ouders die hun gevoel voor eigenwaarde aan de mate van succes van hun kind lijken af te meten (of dat nou met sportprestaties of iq te maken heeft) op allerlei plekken tegenkomt. Maar omdat je zelf verwacht dat je dat binnen een hb groep minder zult hebben, verbaast het je meer.

Ik ben in het verleden wel eens tegen een ouder van een hb kind aangelopen die het ronduit belachelijk vond dat mijn kind nogmaals ging versnellen. Want háár zoon had dat ook niet nodig en bovendien, die van mij was veel te jong om bij haar zoon in de klas te komen ... haar bezwaar tegen mijn kind leek vooral te maken te hebben met het feit dat het haar eigen kind gevoelsmatig minder 'bijzonder' zou maken in de klas. Tsja, dat soort gevoelens liggen vooral bij de ander, ik heb me er nooit veel van aangetrokken.

Over het algemeen ken ik andere ouders van hb kinderen als betrokken ouders (soms een beetje té betrokken :wink: ) die vooral het beste voor hun kind(eren) willen.

Wat betreft gemengde uitjes: het ene hb kind vind dat prima en kan genieten, het andere niet. Er is denk ik geen goed of fout. Mijn eigen kinderen voelden zich toen ze heel jong waren zo 'anders' dat ze een enorme behoefte aan peers hadden. Jongste wilde niet met zijn klas op pad, oudste wel.
Wij kozen bewust voor hb onderwijs toen ze naar het VO gingen (we hadden best eerder gewild maar toen was de optie in onze regio er nog niet). En we hebben onze kinderen daar zien opbloeien: meer zelfvertrouwen, meer sociale contacten, ze zaten vele malen beter in hun vel. Na de hb onderbouw volgde integratie met het reguliere gym/vwo in de bovenbouw. Dat ging prima - ze stonden inmiddels stevig in hun schoenen. Maar ik weet vrijwel zeker dat ze die 'hb jaren' hard nodig hadden om zo stabiel te worden dat ze ook goed konden functioneren tussen 'gewone' kinderen. Toen ze jonger waren, was dat gewoon een probleem.
Ook hier geldt wat mij betreft: niet elk kind heeft het nodig om dagelijkse peercontacten te hebben, er zijn hb kinderen die prima functioneren op een reguliere school met wat contacten buiten schooltijd. Die van mij vielen niet in die groep, die voelden zich vooral onbegrepen - door leeftijdsgenootjes maar ook door juffen/meesters.

Pagina 1 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende